NFT-företaget som Troy Baker marknadsför tog ljudklipp från annan tjänst

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Problemet finns visst, iaf för mig. Jag har 50-70 spel i mitt steambibliotek som jag inte kan sälja. Hade gladeligen sålt dessa för några dollars och lite mer per stycket. GameStop,NFT och Lrc kommer göra detta möjligt inom snar framtid. Känns bra.

Otroligt bra exempel som kommer vara till nytta för spelare när/om det sker.

"Hej, jag förstår inte NFT så det måste vara värdelöst"-argumenten står annars som spön i backen på FZ i dessa dagar. Lite mer ödmjukhet och lite mindre arrogans hade varit klädsamt.

eld
Medlem
Skrivet av Priapsi:

Det är, som sagt, baserat på hur man lägger upp systemet som organiserande part. Man tar upp problemen med bottar och möjligheten att köpa på sig stora mängder biljetter under nuvarande system och att man bättre kan kontrollera detta med NFT. Jag säger inte att det blir bättre, men att det KAN bli bättre om det implementeras på rätt sätt.

De som organiserar ett event gynnas rätt sällan av att priserna drivs upp på svarta marknaden, så incitamenten finns för att skapa en mer kontrollerad försäljning OM man vill. Vi får se helt enkelt.

Det är för övrigt ganska lustigt att vi diskuterar den enda möjligt positiva aspekten av NFT som jag kan komma på och inte ens det är givet på något sätt.

Artikeln går in i hur traditionella system har problem med bottar, men verkar inte nämna att NFT's har exakt samma problem.

Det här tas ju även upp, vilket är lite suspekt efter vad vi alla vet om blockchainkostnader:

Citat:

Reduce costs
Costs associated with selling and minting NFTs are negligible as compared to the traditional ticketing system. You can get an unforgeable ticket for less production cost so that customers and organizers can validate the authenticity of every ticket on the chain and track the history of ownership.

Det största problemet som löses är mestadels för andrahandsmarknaden som sagt, möjligheten att sälja vidare kan vara svårt med traditionella biljettsystem, men det är ju också det största problemet med biljetter.

Har inte läst så mycket om NFT, men det lilla jag gjort har inte gjort mig klokare. Fattar verkligen ingenting om vad det här är.

Medlem
Skrivet av eld:

Artikeln går in i hur traditionella system har problem med bottar, men verkar inte nämna att NFT's har exakt samma problem.

Det här tas ju även upp, vilket är lite suspekt efter vad vi alla vet om blockchainkostnader:

Det största problemet som löses är mestadels för andrahandsmarknaden som sagt, möjligheten att sälja vidare kan vara svårt med traditionella biljettsystem, men det är ju också det största problemet med biljetter.

Jag tror att vi pratar utifrån olika perspektiv här. Jag ser en möjlig nyttig teknik ur konsumentsynpunkt här och du pratar om hur det ser ut nu. Eller har jag missförstått dig?

Jag studsade också till på deras uttalande om kostnader, där håller jag med dig helt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Det är ju en negativ aspekt i min bok, helt klart.

Exakt. Nu ska jag å andra sidan inte vara envis på så sätt att jag inte kan se fördelar ifall sådana verkligen inte finns. Ifall det skulle komma en teknisk lösning som kan stoppa scalpers, bottar, spekulanter etc. så bryr jag mig inte det minsta om ifall det är baserat i NFT's. Tyvärr har erfarenhet lärt mig att drivkraften för innovation sällan är "allas bästa", utan "mitt bästa". Även om NFT-teknologi teoretiskt sätt KAN hitta positiva användningsområden så är det viktigt att istället ta en rejäl koll på hur det kan komma att missbrukas, för där ligger antagligen det största intresset.

ELF
Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Problemet finns visst, iaf för mig. Jag har 50-70 spel i mitt steambibliotek som jag inte kan sälja. Hade gladeligen sålt dessa för några dollars och lite mer per stycket.

GameStop,NFT och Lrc kommer göra detta möjligt inom snar framtid. Känns bra.

Det menar du inte är möjligt utan NFT?
Skulle Valve vilja att du som kund ska kunna sälja vidare spelen så hade de infört det. De har nog räknat på att de kommer förlorar mer på det även om de tar ut en avgift på varje försäljning.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Ender:

Exakt. Nu ska jag å andra sidan inte vara envis på så sätt att jag inte kan se fördelar ifall sådana verkligen inte finns. Ifall det skulle komma en teknisk lösning som kan stoppa scalpers, bottar, spekulanter etc. så bryr jag mig inte det minsta om ifall det är baserat i NFT's. Tyvärr har erfarenhet lärt mig att drivkraften för innovation sällan är "allas bästa", utan "mitt bästa". Även om NFT-teknologi teoretiskt sätt KAN hitta positiva användningsområden så är det viktigt att istället ta en rejäl koll på hur det kan komma att missbrukas, för där ligger antagligen det största intresset.

Håller med, även om jag tycker att man nog kan kolla på både positiva användningsområden och missbruk och inte begränsa sig till det ena


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Problemet finns visst, iaf för mig. Jag har 50-70 spel i mitt steambibliotek som jag inte kan sälja. Hade gladeligen sålt dessa för några dollars och lite mer per stycket.

GameStop,NFT och Lrc kommer göra detta möjligt inom snar framtid. Känns bra.

Fast man behöver inte NFTs för att sälja steamspel. Det är en begränsning Steam har tillsammans med utgivare. Tekniskt är det fullt möjligt iaf. Precis som att det är fullt möjligt med unika skins genom en vanlig SQL-databas. Detta är ett hittepå för att tjäna snabba pengar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Fast man behöver inte NFTs för att sälja steamspel. Det är en begränsning Steam har tillsammans med utgivare. Tekniskt är det fullt möjligt iaf. Precis som att det är fullt möjligt med unika skins genom en vanlig SQL-databas. Detta är ett hittepå för att tjäna snabba pengar.

Helt sant, men problemet här är att någon äger databasen, det man ultimat vill bort från

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Har inte läst så mycket om NFT, men det lilla jag gjort har inte gjort mig klokare. Fattar verkligen ingenting om vad det här är.

Tänk dig att du köper dig en plats i en kö (plats i en databas). Skaparen av kön har kopplat ihop denna plats med en bild som du inte på något sätt äger utan bara har platsen bredvid den. Bilden är alltså inte det du köpt utan rätten att så vi den. Säljaren har sålt dig ingenting men du har betalat för det. Nu kan du visa upp för andra att du har den här platsen och försöka lura andra att köpa den av dig så de kan stå där istället. Det roliga är att du kan göra så att varje gång platsen säljs får du 10% av priset men det viktiga är att det inte är ett pyramidspel

Det finns heller inga sätt att kontrollera om en person köper platsen av sig själv genom olika konton och på så sätt får det att verka att platsen är enkelt att tjäna pengar på men återigen detta är inget scam...

Medlem
Skrivet av ELF:

Det menar du inte är möjligt utan NFT?
Skulle Valve vilja att du som kund ska kunna sälja vidare spelen så hade de infört det. De har nog räknat på att de kommer förlorar mer på det även om de tar ut en avgift på varje försäljning.

Ja, det är något som redan skulle vara möjligt om återförsäljare (steam mfl) och stora spelföretag var intresserade av en andrahandsmarknad för spel. Jag är övertygad om att dom inte är intresserade av det.

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Helt sant, men problemet här är att någon äger databasen, det man ultimat vill bort från

Känns ju inte direkt så relevant eftersom någon fortfarande har skapat, och äger/äger rätten till, det som NFTn pekar på. Det finns en drös lagar som reglerar sådant (så som ex. upphovsrätt), och NFTer får inte magiskt dessa lagar att försvinna. Man kan överföra sådana rättigheter, och/eller licensiera dessa - men det går utanför NFTn i sig, och således är den delen av en sådan beroende av externa/traditionella system (så som juridiska avtal) för att faktiskt betyda särskilt mycket.

Det är just det som jag (och sannolikt en del andra skeptiker) försöker poängtera - att tekniken i sig må ha en del intressanta aspekter, men vi lever inte i ett samhälle där den för närvarande kan tillämpas särskilt väl, om alls. Kommer vi någon gång att göra det? Kanske. Kanske inte.

Vi ser också problemen med den groteska instabilitet en oreglerad databas där värde hanteras (se ex. kryptovalutors växlingskurs) - visst, för ren spekulation kanske det är kul när det kan fluktuera så, men att bygga något som den breda massan kan använda och dra nytta av? (Vilket i alla fall en del får det att låta som ska vara tanken - Troy Baker, exempelvis.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Känns ju inte direkt så relevant eftersom någon fortfarande har skapat, och äger/äger rätten till, det som NFTn pekar på. Det finns en drös lagar som reglerar sådant (så som ex. upphovsrätt), och NFTer får inte magiskt dessa lagar att försvinna. Man kan överföra sådana rättigheter, och/eller licensiera dessa - men det går utanför NFTn i sig, och således är den delen av en sådan beroende av externa/traditionella system (så som juridiska avtal) för att faktiskt betyda särskilt mycket.

Det är just det som jag (och sannolikt en del andra skeptiker) försöker poängtera - att tekniken i sig må ha en del intressanta aspekter, men vi lever inte i ett samhälle där den för närvarande kan tillämpas särskilt väl, om alls. Kommer vi någon gång att göra det? Kanske. Kanske inte.

Vi ser också problemen med den groteska instabilitet en oreglerad databas där värde hanteras (se ex. kryptovalutors växlingskurs) - visst, för ren spekulation kanske det är kul när det kan fluktuera så, men att bygga något som den breda massan kan använda och dra nytta av? (Vilket i alla fall en del får det att låta som ska vara tanken - Troy Baker, exempelvis.)

Ja absolut, alla är inte helt med på innebörden av en NFT än. Oavsett kan jag inte se att det i längden skulle vara irrelevant att det inte är ett företag som sitter och håller på informationen om vem som äger vad. Att den informationen skulle leva på en blockchain istället som kan delas med andra kan jag inte se som en nackdel, Å andra sidan så behöver ju underliggande content som NFT'n pekar på bo någonstans.. Ja känns inte som man är i hamn riktigt än med hur det borde vara.

eld
Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Helt sant, men problemet här är att någon äger databasen, det man ultimat vill bort från

Att använda en blockchain hindrar ingen från att ha en databas, OPENSEA har en databas där de bestämmer vilka NFT's är legit eller inte.

Steam skulle ha en databas där de registrerar vilka NFT's som har aktiverats och på vilket konto, vilket hade förbrukat dessa NFT's och de hade förlorat sitt praktiska värde, precis som de gör med cd-keys.

Alla spel som implementerar NFT funktionalitet kommer ha en databas där de gör samma sak.

Medlem
Skrivet av eld:

Att använda en blockchain hindrar ingen från att ha en databas, OPENSEA har en databas där de bestämmer vilka NFT's är legit eller inte.

Steam skulle ha en databas där de registrerar vilka NFT's som har aktiverats och på vilket konto, vilket hade förbrukat dessa NFT's och de hade förlorat sitt praktiska värde, precis som de gör med cd-keys.

Alla spel som implementerar NFT funktionalitet kommer ha en databas där de gör samma sak.

Nej det är klart, finns inget sätt att stoppa det, men man kan tänka sig att någon i framtiden kommer använda sig av kedjan rakt av istället för att mellanlagra med en egen databas. Men som du säger så är nog risken att det inte sker inom närmaste tiden, i de fallen så känns det hela rätt menlöst.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Då är det dags för en ny NFT tråd, och åter igen en viktig video att se rörande NFTs.

Lyssna på denna när ni har tid. det är från personen som "piratkopierade" alla nfts. Och han går igenom exakt vad de är och problemen och potentiella möjligheter med dom.

https://www.youtube.com/watch?v=i_VsgT5gfMc

Denna borde i princip vara pinnad tillsammans med alla NFT nyheter, även om den är lite lång då det är en intervju.

Det lät intressant, men det gjorde att jag förstod det hela ännu mindre

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Håller med, även om jag tycker att man nog kan kolla på både positiva användningsområden och missbruk och inte begränsa sig till det ena

Sant. Det knepiga med NFT är att jag bara hör obskyra utlägg om hur "fantastiskt" det är, och att man kan "tjäna pengar på det om man hoppar på tidigt", men ingenstans hör jag någon ge några konkreta exempel till hur det är tänkt att utnyttjas rent praktiskt. Bara där ringer alla varningsklockor då det låter mer som skitsnackets ABC...kvacksalveri.

Att öronmärka biljetter till olika evenemang hade ju kunnat varit ett jättebra användningsområde...ifall det inte gick att missbruka. Det jag istället ser framför mig är att morgondagens event-arrangörer kunde använda sig av NFT-biljetter som kan säljas vidare hur många gånger som helst, där de tjänar en procent på varje försäljning. Idag tjänar ju arrangören ingenting på scaplers...men tänk om det kunde...?

Där har du drivkraften bakom och (ett) användningsanvändningsområdet för NFT.

Medlem

Jag tycker att vi alla som ett kollektiv kunde besluta att sluta prata om NFT. Rapportera inget som gäller NFT, nämn det inte ens vid namn även i den oskyldigaste forum diskussion.

Ignorera skiten totalt och låt det dö en tyst död.

12
Skriv svar