Phil Spencer: "En Game Pass-konkurrent på Playstation är oundvikligt"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu vet inte jag om det kommer vara någon skillnad i praktiken men PS5 använder sig av specialdesignad dedikerad hårdvara som påminner om ett grafikkort i designen.

Förhoppningsvis så gör det skillnad, men det kan också handla om att slippa betala patent till Dolby.
Sanningen kanske är lite av varje.

"The Tempest Engine is the technology powering the deliverance of 3D audio. It’s essentially a tiny sound processing chip located in the console which uses AMD graphics processing technology. Sony has managed to re-engineer an AMD GPU computer unit, an important aspect of the graphics processor. By using this unit, it thereby allows the system to process a wide variety of sounds from different locations within the game, simulating a realistic experience. In this way, the PS5 itself is able to directly deliver 3D audio. Players won’t need to own expensive sound systems or headsets to get the 3D audio experience."

Screen Rant om detta

Kontroll delen har ju skett innan, även om det inte är vanligt, spakar(PS1) och Rumble(PS1 och laddes väl även till i efterhand till PS3).
När spel släpps till flera format så bör det ju inte vara några större problem heller eftersom att utvecklarna redan optimerar för detta till PS5.

Tekniken kanske inte måste fungera på alla spel som har släppts heller, jag ser inga problem med att kommande titlar får stöd.

Microsoft använder också dedikerad hårdvara för ljudet, sen om den är specialdesignad eller inte vet jag inte i huvudet. Men har för mig att dom har sagt det.
Enligt denna sida så skulle t.o.m microsoft audio chip vara mer kraftfullt än PS5ans.

Skrivet av Iceman88:

Gällande 3D audio vs Atmos , där var ju en av grejerna/marknadsföringen att 3D audio använder 100 källor eller nått och Atmos 20 eller vad det var. Minns inte de exakta antalet, men där berättade ju någon Dolby killen att de inga bekymmer att ha 100+ källor, men de valde 20 eller vad antalet var bara för att de blev bara en soppa om det användes allt för många källor.

Angående dualsense så är det nog svårare att implementera i efterhand (fullt möjligt) men, har ingen personlig erfarenhet av det. Men har både hört på någon podcast och läst
På forum att det är häftigt en stund och sedan har de stängt av det..

Det gäller ju säkert inte majoriteten men bara baserat på vad jag har läst och hört..

Nu har jag inte siffrorna i huvudet men jag har för mig att 3D audio kunde ha upp emot 700 källor. Sen om dom använder alla 700 eller nöjer sig med 40 framgår inte.
Gällande atmos så har jag för mig att dom nöjde sig med runt 38 även om dom har sagt att dom kan ha flera hundra

som vanligt så hamnar man väldigt offtopic när folk börjar prata om annat än det nyheten handlar om


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Lustigt, jag är i samma situation men jag ser det ur ett helt annat perspektiv. Nu när jag inte har hur mycket tid som helst men där pengar inte är ett lika stort problem så vill inte behöva kompromissa med spelandet. Har inte tid att testa en massa spel utan jag vill spela det jag verkligen vill lira. Hade allt funnits på Gamepass (eller någon annan tjänst för den delen) så hade det varit en annan femma såklart. Men jag vill inte spela X trots att jag egentligen vill spela Y, Z, A, B eller C eftersom det bara är X som finns på Gamepass. Gamingtiden är för viktig helt enkelt

Innebär inte att jag inte har Gamepass för det har jag, på samma sätt som jag har Playstation Now och PS+, men det är för att lira de spel som släppts där som jag vill spela lika mycket som jag vill spela andra spel som jag måste köpa på traditionellt sätt.

Ja, jag har alltid gillat datorspel, men jag får nog erkänna att med åldern (42) så, även om jag fortfarande tycker mycket om datorspel, så bryr jag mig inte så mycket om nya släpp osv. Det spelar ingen roll för mig om jag spelar ett spel när det släpps eller 5 år senare och FPS-spel har jag lagt ner för många år sedan, med undantag för Dishonored.

Inaktiv
Skrivet av Iceman88:

Angående dualsense så är det nog svårare att implementera i efterhand (fullt möjligt) men, har ingen personlig erfarenhet av det. Men har både hört på någon podcast och läst
På forum att det är häftigt en stund och sedan har de stängt av det..

Det gäller ju säkert inte majoriteten men bara baserat på vad jag har läst och hört..

Det var coolt när man testade Astro men sen efter det är det ett måste att stänga av. Väldigt jobbig funktion enligt mig, men som tur går att stänga av helt i ps5ans inställningar.

KoP
Medlem
Skrivet av miffot:

Undra när MS ska följa med på bra exklusiva titlar nu bara.

Undrar när Sony ska komma med bra exklusiva titlar under PS5 eran? Kommer köpa en direkt när det kommer något bra, precis som jag gjorde med PS3'an och PS4'an.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Gällande 3D audio vs Atmos , där var ju en av grejerna/marknadsföringen att 3D audio använder 100 källor eller nått och Atmos 20 eller vad det var. Minns inte de exakta antalet, men där berättade ju någon Dolby killen att de inga bekymmer att ha 100+ källor, men de valde 20 eller vad antalet var bara för att de blev bara en soppa om det användes allt för många källor.

Angående dualsense så är det nog svårare att implementera i efterhand (fullt möjligt) men, har ingen personlig erfarenhet av det. Men har både hört på någon podcast och läst
På forum att det är häftigt en stund och sedan har de stängt av det..

Det gäller ju säkert inte majoriteten men bara baserat på vad jag har läst och hört..

Jag är inte enig med folk som hävdar det är häftigt en stund o sedan stängt av det. Tvärtom. Dualsense kontrollen är den största händelse på kontroll sidan på åratal. spel som nyttjar den ordenligt skapar ett hellt extra lager av underhållning.
Lirade igenom Dirt 5 på ps5 för ngn vecka sedan och jag var allvarligt helt slut i händerna när platinumen rullade in.
Jisses vilken workout och jag ser det inte som en nackdel utan hur jäkla kul det var att plötsligt känna att bilen minsann är bångstyrig. Det är inte längre bara dyra rattar som kan återskapa detta nu kan även handkontrollen göra det. Skithäftigt tycker jag.
Kan bara tänka mig hur jäkla påfrestande det lär vara o köra riktig rallybil haha.

Och det är bara ett exempel. Det finns flertalet spel där ute nu som nyttjar funktionerna i dualsene kontrollen riktigt väl.
Demon's Souls är lite fränt hur man kan känna hur ens magier växer inuti kontrollen innan de skjuts ut mot fienden osv.
kul grej.
Samma i Returnal. Otroligt välprogrammerad dualsense funktionalitet

Så ja.. visst det är inte för alla men det är sannerligen en galet rolig gimmick för många också (mig inräknad hehe).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av KoP:

Undrar när Sony ska komma med bra exklusiva titlar under PS5 eran? Kommer köpa en direkt när det kommer något bra, precis som jag gjorde med PS3'an och PS4'an.

Mitt står mest sammlar damm också i väntat på dessa titlar, men några guld korn finns det.

Spider man: miles morales
Demon Souls
Returnal
Ratchet & Clank: Rift Apart

Och nästa månad får vi ju HORIZON!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag är inte enig med folk som hävdar det är häftigt en stund o sedan stängt av det. Tvärtom. Dualsense kontrollen är den största händelse på kontroll sidan på åratal. spel som nyttjar den ordenligt skapar ett hellt extra lager av underhållning.
Lirade igenom Dirt 5 på ps5 för ngn vecka sedan och jag var allvarligt helt slut i händerna när platinumen rullade in.
Jisses vilken workout och jag ser det inte som en nackdel utan hur jäkla kul det var att plötsligt känna att bilen minsann är bångstyrig. Det är inte längre bara dyra rattar som kan återskapa detta nu kan även handkontrollen göra det. Skithäftigt tycker jag.
Kan bara tänka mig hur jäkla påfrestande det lär vara o köra riktig rallybil haha.

Och det är bara ett exempel. Det finns flertalet spel där ute nu som nyttjar funktionerna i dualsene kontrollen riktigt väl.
Demon's Souls är lite fränt hur man kan känna hur ens magier växer inuti kontrollen innan de skjuts ut mot fienden osv.
kul grej.
Samma i Returnal. Otroligt välprogrammerad dualsense funktionalitet

Så ja.. visst det är inte för alla men det är sannerligen en galet rolig gimmick för många också (mig inräknad hehe).

Detta är ju fortfarande lite utanför vad rubriken handlar om. Men va f*n. Jag är en 53årig gubbe som spelat spel så länge jag kommer ihåg (jag tror inte att jag är dement). Dock angående ålder och handkontroller som rör sig för mer inlevelse. Jag har börjat få kramp och ibland domnar fingrarna när jag bara kör med enkel "rumble" funktion. Så tyvärr har ett slitigt liv börjat ge avtryck på mitt spelande. Det låter jättekul med din beskrivning, men skulle skita sig för mig. Så tyvärr är ålder inte alltid bara en siffra.🤔😉

Medlem
Skrivet av Över45:

Detta är ju fortfarande lite utanför vad rubriken handlar om. Men va f*n. Jag är en 53årig gubbe som spelat spel så länge jag kommer ihåg (jag tror inte att jag är dement). Dock angående ålder och handkontroller som rör sig för mer inlevelse. Jag har börjat få kramp och ibland domnar fingrarna när jag bara kör med enkel "rumble" funktion. Så tyvärr har ett slitigt liv börjat ge avtryck på mitt spelande. Det låter jättekul med din beskrivning, men skulle skita sig för mig. Så tyvärr är ålder inte alltid bara en siffra.🤔😉

Jag svarade till citatet ang de som inte finner något nöje med dualsensen från någon som är av helt motsatt åsikt än de individerna

Och ja det kan jag förstå om det kan ta ut sin rätt men det går att stänga av funktionen i ps5an så det är inget som behöver vara till last om man har problem med det


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag svarade till citatet ang de som inte finner något nöje med dualsensen från någon som är av helt motsatt åsikt än de individerna

Och ja det kan jag förstå om det kan ta ut sin rätt men det går att stänga av funktionen i ps5an så det är inget som behöver vara till last om man har problem med det

Ja det var inget negativt mot dig i mitt inlägg. Är bara lite ledsen över att jag inte kan uppleva samma saker med nya intressanta innovationer. Man vill känna sig yngre än man är. Är väl min mening i stort.🙂

Medlem
Skrivet av KoP:

Undrar när Sony ska komma med bra exklusiva titlar under PS5 eran? Kommer köpa en direkt när det kommer något bra, precis som jag gjorde med PS3'an och PS4'an.

DICE Awards släppte sina nomineringar för några dagar sedan.

Av fem nominerade spel till "Game of the Year" så är PS5 den enda konsol du kan spela tre av dem.

Medlem

Phil Spencer är bästa som hänt MS spelavdelning och troligen den bättre spel-PR frontfigur i marknaden imo

KoP
Medlem
Skrivet av Margy:

DICE Awards släppte sina nomineringar för några dagar sedan.

Av fem nominerade spel till "Game of the Year" så är PS5 den enda konsol du kan spela tre av dem.

Jovisst, men personligen var det inga utav dom spelen som var intressanta. ╮(╯_╰)╭

phi
Medlem
Skrivet av Hullken:

Ja Game pass för mig innebär att jag aldrig behöver köpa några spel. Det hade nog varit annorlunda om jag var 20-årig student igen, med oändlig speltid, men när man inte längre har möjlighet att spela 8 timmar om dagen så räcker spelen på Game pass mer än väl.

En av de bästa sakerna med Game Pass tycker jag har varit att jag slipper lägga ut pengar på spel som jag har ett intresse av att testa men är inte helt säker på om jag kommer att gilla det. Självklart finns det möjlighet till refund på Steam osv men det är inte samma sak.

Ett exempel är innan jul så satte jag mig ner en helg och började spelade The Outer Worlds. Ett spel som jag ”på pappret” borde gillla men efter 5-6 timmar kände jag bara ”nej, jag orkar inte mer”.

Jag slipper den där känslan av sunk cost-fallacy.

Medlem
Skrivet av Över45:

Ja det var inget negativt mot dig i mitt inlägg. Är bara lite ledsen över att jag inte kan uppleva samma saker med nya intressanta innovationer. Man vill känna sig yngre än man är. Är väl min mening i stort.🙂

Alles gut!
Ville bara förtydliga mitt inlägg om något var oklart haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det var en ödmjuk kommentar. Sånt gillar vi.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur många spel hinner ni spela på en tjänst som gamepass eller PSnow på ett år?

Spelar fler spel idag än vad jag gjorde före gamepass, på de onödiga spelköp jag annars hade gjort så sparar jag lätt in vad tjänsten kostar på årsbasis

Medlem
Skrivet av roftg:

Spelar fler spel idag än vad jag gjorde före gamepass, på de onödiga spelköp jag annars hade gjort så sparar jag lätt in vad tjänsten kostar på årsbasis

Låter ju kanon för dig. 🙂

Men gamepass blir mer och mer värt ju fler spelföretag de köper upp. Undrar om de kunnat köpa Nintendo istället för de 600 miljarderna? Nintendo skrattade förra gången de försökte köpa dem så frågan är vad de bjöd då och vad som skulle krävas?

12
Skriv svar