Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Skribent
Skrivet av OAKTHYR:

Såg det i en annan tråd. Sjukt att han får vara kvar ändå. Men som någon sa så kanske det bara är tills affären är igenom och MS får lite koll på hur företaget funkar.

Allt skulle ju vara orört tills affären har gått igenom, men jag gissar MS kommer göra en del rensningar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu väntar ytterligare ett år av artiklar med "men kommer det på Playstation?"

Utmärkt för oss som använder game pass. Tråkigt för folk som bara spelar på Playstation.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag tycker extremt illa om företag som bara försöker köpa sig till framgångar. Microsoft i spelindustrin, Manchester City, PSG, Newcastle i fotbollen. Inget av Activisions spel intresserar mig, men jag tycker ändå att det här är motbjudande.

Medlem
Skrivet av noreason:

Game Pass blir ju bara mer och mer värt för varje dag som går. Trodde jag hade en lång backlogg, men nu satan räcker den till mina barnbarn,

Backloggar du CoD-spelen?😅 Eller är de WoW-expansionerna du backloggar?😝

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nästa vecka, Sony köper upp Square Enix. Nu är det krig! XD

Ja fyfan, nu är det konsolkrig på riktigt. Inte bara mellan fanboys! Tycker de är riktigt tråkigt😅

Edit: känns som Microsoft satsar mer på multiplayer och fps medans Sony kör all in på singleplayer?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Allt skulle ju vara orört tills affären har gått igenom, men jag gissar MS kommer göra en del rensningar.

Microsoft PR: “Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard… Once the deal closes, the Activision Blizzard business will report to Phil Spencer, CEO, Microsoft Gaming.”
https://twitter.com/jasonschreier/status/1483432118441099266

Så ja, när bläcket torkat kan de nog visa ut honom. De behöver inte två CEO.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nästa vecka, Sony köper upp Square Enix. Nu är det krig! XD

Alltså, när Sony köpte aktier i Devolver...
Då satte de prisnivån på sina uppköp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skapligt köp!

Det här kan vara positivt när det kommer till Blizzard, förhoppningsvis kan Microsoft hjälpa det sjunkande skeppet(det är väl snarare på botten just nu) och göra dom till ett bra spelföretag igen.

Eller så händer absolut inget, vi får väl se.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Satan vad stort. Det gynnar ju ialafall Xbox och PC spelarna. PS vet man ej, men kanske behandlar det som Minecraft?
Häftigt köp oavsett.

Medlem

Sonys stream i feb blir intressant. Hur svarar dom på detta?
Jag sålde precis mitt series x. Spelar bara på ps5 i princip. Och är inte många activisionspel jag brukar köpa. Men detta oroar ändå, såklart.

För dom som använder gamepass är ju detta svingrymt. Hoppas dom lyckas hålla nere priset bara så inte det skenar.

Kom igen nu Sony. Plocka in kojima i värmen helt. Och lås Square/enix så är pappa nöjd ändå

It's not a lake, it's an ocean

Jag minns insändarna i bland annat Super PLAY när det offentliggjorts att Microsoft skulle ge sig in i konsolbranschen. "De kommer bara köpa upp allt och få monopol!"

De köpte Rare men inte så mycket annat under många, många år. Sedan tog Phil Spencer över.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kanske Microsoft-Blizzard ser annorlunda på pärlan Starcraft 2, och tar upp spelet från källaren igen?! MS gillar ju uppenbarligen RTS!

Medlem

Microsoft bara kör nu! CoD konsolexklusivt till Xbox 😍

Skämt å sido, det ska sägas att kan jag välja vad ett spel skall spelas på väljer jag alltid Xbox/PC före PS men problemet här är väl att Sony inte har en chans att hänga med? Microsoft har ialf förutsättningar att helt döda Sony genom rå penningkraft. Jag är visserligen för en fri marknad och allt det där men jag tror knappast det skulle gynna branschen om Microsoft helt kör över Sony.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ser ut som Kotic är rökt.

Microsoft doesn’t detail exactly how it will approach solving these issues, and the company says Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard for now. It looks like Kotick won’t remain once the deal is fully closed and after the transition period to Microsoft, though. Phil Spencer, formerly head of gaming at Microsoft, is now CEO of Microsoft Gaming and the company says the Activision Blizzard business will report directly to Spencer.

Edit: sen på bollen


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Alla verkar missförstå affären är ej klar ännu.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det här är lite kul.

Citat:

The acquisition also bolsters Microsoft’s Game Pass portfolio with plans to launch Activision Blizzard games into Game Pass, which has reached a new milestone of over 25 million subscribers. With Activision Blizzard’s nearly 400 million monthly active players in 190 countries and three billion-dollar franchises, this acquisition will make Game Pass one of the most compelling and diverse lineups of gaming content in the industry. Upon close, Microsoft will have 30 internal game development studios, along with additional publishing and esports production capabilities.

Så nu har vi en ny siffra på game pass, över 25 miljoner subscribers. Och om nu denna subscription stuvas om lite nu och med alla aktiva spelare hos Activision Blizzard så kan ju Game Pass få ett ganska stort uppsving. Kanske.. vem vet.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kyraal:

Det gäller ju allt här i livet.

Visst kan vi hoppas, men det vi faktiskt vet nu är att de säger att Kotick ska fortsätta i sin position.

Jo, så låter det nu. Men det är ju busenkelt att ersätta honom så snart affären är helt klar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

GamePassLifeTimeSubMode=true

Medlem
Skrivet av Issue:

summan är sjuk. som nämnts tidigare, är dom värda det priset?

Är en liter mjölk värt 12 kr?

Medlem
Skrivet av greb1989:

Microsoft bara kör nu! CoD konsolexklusivt till Xbox 😍

Skämt å sido, det ska sägas att kan jag välja vad ett spel skall spelas på väljer jag alltid Xbox/PC före PS men problemet här är väl att Sony inte har en chans att hänga med? Microsoft har ialf förutsättningar att helt döda Sony genom rå penningkraft. Jag är visserligen för en fri marknad och allt det där men jag tror knappast det skulle gynna branschen om Microsoft helt kör över Sony.

.....du kan inte döda ett företag med endast pengar konkurrens du vet....om så var fallet hade vi inte haft flera olika bolag av någonting....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag känner att Activision Blizzard stått och stampat länge, kanske blir nått intressant nu?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ook
Bibliotekarie (UU)

Man kan hoppas att uppköpet bli början på slutet på Bobby Koticks styrande i Activision Blizzard?

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Jag tycker extremt illa om företag som bara försöker köpa sig till framgångar. Microsoft i spelindustrin, Manchester City, PSG, Newcastle i fotbollen. Inget av Activisions spel intresserar mig, men jag tycker ändå att det här är motbjudande.

Håller med dig, Microsoft har inte levererat på länge, kul att dom köper men känns som det är deras grej "vi köper färdiga produkter"


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skribent
Skrivet av Ribcage:

Microsoft PR: “Bobby Kotick will continue to serve as CEO of Activision Blizzard… Once the deal closes, the Activision Blizzard business will report to Phil Spencer, CEO, Microsoft Gaming.”
https://twitter.com/jasonschreier/status/1483432118441099266

Så ja, när bläcket torkat kan de nog visa ut honom. De behöver inte två CEO.

Gissar att de kommer gå franska revolutionen på företaget....giljotinen lär gå varm tills de rensat ut all röta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

"Microsoft to acquire Activision Blizzard to bring the joy of gaming to everyone"

Jo visst XD

Hade hellre sett d lägga dessa summor i egna spel än exkluderingsgrejen d kör.

Sony exkluderad, oj! Finns på PC, Xbox, moln, mobil, platta, TV? Nåja, jag klarar mig.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Gissar att de kommer gå franska revolutionen på företaget....giljotinen lär gå varm tills de rensat ut all röta.

Håller tummarna för det! MS verkar noga med sin image och med det sina arbetare och hur det syns utåt.

Medlem
Skrivet av Issue:

summan är sjuk. som nämnts tidigare, är dom värda det priset?

Google på hur mycket Call of Duty drar in varje år så...

Medlem

Trevligt!


signatur

Meep!

Inaktiv

Om det här innebär att jag inte får spela Diablo IV på PS5 så kan MS köra upp något i mumindalen.

Phil shoppar loss.

Medlem

Vet fan om jag gillar att snart alla större spelutvecklare ägs av 2 Företag.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av miffot:

Håller med dig, Microsoft har inte levererat på länge, kul att dom köper men känns som det är deras grej "vi köper färdiga produkter"

Inget är färdigt. Befintliga IP:n och studior - ja. Men det finns mer att utveckla.

Skriv svar