Laptop identifierar inte RTX 2070 sedan jag installerade windows 11

Medlem
Laptop identifierar inte RTX 2070 sedan jag installerade windows 11

Som rubriken lyder hittar inte min laptop det externa grafikkortet längre. Se längst ner vad det är för laptop. Detta problem uppstår efter att jag installerade Windows 11 *suck*.

Vad har jag gjort hittills?

1. Startat om och uppdaterat allt som går att uppdatera via windows update.
2. Försökte uppgradera drivisarna via Geforce Experience, gick inte slutföra installation.
3. Uppdaterat alla drivisar som finns till laptopen i sig, från Asus egna hemsidan. Startade om, inget grafikkort hittades.
4. Avinstallerat alla tidigare drivisar som fanns till grafikkortet. Tankade ner specifika drivisar för mitt grafikkort (RTX2070 notebook) från nvidias hemsida. Hjälper inte mycket när datorn inte ens identifierar att det finns ett externt grafikkort.

Så, finns det någon kunnig herre/dam här på FZ som har någon ide hur jag pumpar igång det?

Info:

Modell: Asus Rog Strix Scar III G531GW
Grafikkort: RTX 2070 (ej super).

Medlem

Testat ta ur kortet och sätta i det igen? Alternativt testa det i en annan PCI-slot för att se om det dyker upp då. Stäm även av så att alla strömkablar sitter i ordentligt i kortet.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Geeks Gaming
Skrivet av elPresidente:

Som rubriken lyder hittar inte min laptop det externa grafikkortet längre. Se längst ner vad det är för laptop. Detta problem uppstår efter att jag installerade Windows 11 *suck*.

Vad har jag gjort hittills?

1. Startat om och uppdaterat allt som går att uppdatera via windows update.
2. Försökte uppgradera drivisarna via Geforce Experience, gick inte slutföra installation.
3. Uppdaterat alla drivisar som finns till laptopen i sig, från Asus egna hemsidan. Startade om, inget grafikkort hittades.
4. Avinstallerat alla tidigare drivisar som fanns till grafikkortet. Tankade ner specifika drivisar för mitt grafikkort (RTX2070 notebook) från nvidias hemsida. Hjälper inte mycket när datorn inte ens identifierar att det finns ett externt grafikkort.

Så, finns det någon kunnig herre/dam här på FZ som har någon ide hur jag pumpar igång det?

Info:

Modell: Asus Rog Strix Scar III G531GW
Grafikkort: RTX 2070 (ej super).

Hittar datorn gpu:n i uefi/bios?
Syns det i enhetshanteraren?

Skrivet av marsson90:

Testat ta ur kortet och sätta i det igen? Alternativt testa det i en annan PCI-slot för att se om det dyker upp då. Stäm även av så att alla strömkablar sitter i ordentligt i kortet.

Det är en laptop dock

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hittar datorn gpu:n i uefi/bios?
Syns det i enhetshanteraren?

Det är en laptop dock

Ah, my bad missade det.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hittar datorn gpu:n i uefi/bios?
Syns det i enhetshanteraren?

Det är en laptop dock

Det var en bra ide, detta ska undersökas!

Skrivet av marsson90:

Ah, my bad missade det.

Lite mitt fel, var något otydlig i början av texten.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hittar datorn gpu:n i uefi/bios?
Syns det i enhetshanteraren?

Det är en laptop dock

Datorn hittar inte grafikkortet i BIOS. Det verkar ju inte bra... Vad kan jag göra?

Medlem

Efter mycket frustration och många raders läsande på nätet, så insåg jag att bios inte var flashat till nyaste versionen. Brukar normalt fall alltid vara noggrann med detta, men inte denna gång. Flashade och vips var grafikkortet tillbaka igen. Nu funkade (självklart) även nvidias senaste drivisar.

Tack ändå, för tipsen!

1
Skriv svar