Kingdom Hearts-samlingen kommer till Nintendo Switch i februari

Robot
Kingdom Hearts-samlingen kommer till Nintendo Switch i februari

Bara via streaming, men en demo är åtminstone tillgänglig idag.

#Kingdom-hearts, #Square-enix


Medlem

Spelade igenom hela denna collection för 2 år sedan. Första gången jag lira KH, Som fan av Final Fantasy och Disney så kändes det som det var på tiden.

Jag verkligen älskar denna serie och folk kanske tycker det är löjligt med Kalle och Långben men jag verkligen älskar deras karaktärer i spelen. De har gjort ett sjukt bra jobb med att integrera de i en denna värld.

Däremot kan jag verkligen förstå att de inte är en serie för alla.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiigaro:

Spelade igenom hela denna collection för 2 år sedan. Första gången jag lira KH, Som fan av Final Fantasy och Disney så kändes det som det var på tiden.

Jag verkligen älskar denna serie och folk kanske tycker det är löjligt med Kalle och Långben men jag verkligen älskar deras karaktärer i spelen. De har gjort ett sjukt bra jobb med att integrera de i en denna värld.

Däremot kan jag verkligen förstå att de inte är en serie för alla.

En fråga då: Måste man verkligen spela alla sidospel?

Jag är sugen på att hoppa in också, men det verkar hela tiden som att man är tvungen att spela tonvis med andra titlar än just KH 1-3 för att fatta vad som händer i 3an. Story är ju en stor och viktig del med serien, och jag vettefasiken om jag har det tålamodet att spela så många spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Först Ja!
Sedan... $79 för att ha ett streamat spel. Jag är progressiv men så långt har jag inte kommit....
Speciellt inte för min switch som jag har med lite överallt.

Medlem

Hur fungerar streamingen på switch? Laddar man ner typ någon liten Micro klient till kingdom hearts då som sköter allt?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En fråga då: Måste man verkligen spela alla sidospel?

Jag är sugen på att hoppa in också, men det verkar hela tiden som att man är tvungen att spela tonvis med andra titlar än just KH 1-3 för att fatta vad som händer i 3an. Story är ju en stor och viktig del med serien, och jag vettefasiken om jag har det tålamodet att spela så många spel.

Jag skulle säga att dom samlingarna som släppts + trean är det som räcker (möjligtvis med undantag för ”kortspelet” på första samlingen). Det blir ju en del spel, men alla är förjäkla bra!

Sitter för närvarande och plöjer igenom dom på nytt för fjärde gången, och går nu in för att göra ALLT

Medlem

1an och 2an var en riktig rolig upplevelse, älskar dem två spelen men resten tyckte jag var helt off med besvikelse. 3an har en otrolig mängd cutscenes som aldrig tycks ta slut, känns som att varje cutscene pågår i 5-10 mins och de är ofta. Resten kändes konstig i grafiken, nästan som låg budget spel.

Medlem

Korkat val och släppa i molnversioner liksom varför inte bara släppa spelen normalt som de gjorde med Final Fantasy.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

En fråga då: Måste man verkligen spela alla sidospel?

Jag är sugen på att hoppa in också, men det verkar hela tiden som att man är tvungen att spela tonvis med andra titlar än just KH 1-3 för att fatta vad som händer i 3an. Story är ju en stor och viktig del med serien, och jag vettefasiken om jag har det tålamodet att spela så många spel.

Kan förstå att det är spretigt för de som inte varit med från början. Så här kommer mina rekommendationer:

Kingdom Hearts 1

Chain of Memories - kortbaserade strider, brygga mellan 1: an och 2: an, gameplay är inte jätteroligt men är man nyfiken på karaktärer som kommer dyka upp i tvåan får man mer info här. Jag spelade detta långt efter jag spelade KH 2.

Kingdom Hearts 2

Re:Coded - Har ej spelat. Tror det kommer med som en videosammanfattning, räcker att kolla igenom den om man verkligen är nyfiken. Sora springer runt i någon datavärld så allt är verkligen på låtsas. Poänglöst spel!

358/2 Days - Mer backstory kring Roxas innan han dyker upp i KH 2. Tror det också är med som videosammanfattning, kan i så fall titta igenom den innan man drar igång KH 2.

Birth by Sleep - Prequel med tre nya karaktärer, bygger på loren mycket. Kul spel men kom till PSP så det är inga större spelmiljöer direkt. Bästa spinoff spelet tycker jag nog.

Dream Drop Distance - Introducerar monster kompisar så lite likt Pokémon men fortfarande action RPG. Kom till 3DS från början så samma begränsning som ovan.

0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage - Kort spel där man spelar Aqua från Birth by Sleep, inget djup direkt, går snabbt att lira igenom dock.

Kingdom Hearts 3

Melody of Memory - Har ej spelat och är nog inte med i den här kollektionen. Ett musik rytm spel, verkar ha noll story, så går att skippa helt.

Phew, tror jag fick med alla relevanta titlar. Finns lite mobilspel och annat med men inte super relevant enligt mig. Som du ser går det egentligen bra att bara köra 1, 2 och sedan 3. Det spinoff spelet jag rekommenderar är nog ändå Birth by Sleep där man får mer lore och karaktärer. Dream Drop Distance är ganska kul det med. Men som sagt, bara spela huvudspelen går jättebra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mutumba:

Kan förstå att det är spretigt för de som inte varit med från början. Så här kommer mina rekommendationer:

Kingdom Hearts 1

Chain of Memories - kortbaserade strider, brygga mellan 1: an och 2: an, gameplay är inte jätteroligt men är man nyfiken på karaktärer som kommer dyka upp i tvåan får man mer info här. Jag spelade detta långt efter jag spelade KH 2.

Kingdom Hearts 2

Re:Coded - Har ej spelat. Tror det kommer med som en videosammanfattning, räcker att kolla igenom den om man verkligen är nyfiken. Sora springer runt i någon datavärld så allt är verkligen på låtsas. Poänglöst spel!

358/2 Days - Mer backstory kring Roxas innan han dyker upp i KH 2. Tror det också är med som videosammanfattning, kan i så fall titta igenom den innan man drar igång KH 2.

Birth by Sleep - Prequel med tre nya karaktärer, bygger på loren mycket. Kul spel men kom till PSP så det är inga större spelmiljöer direkt. Bästa spinoff spelet tycker jag nog.

Dream Drop Distance - Introducerar monster kompisar så lite likt Pokémon men fortfarande action RPG. Kom till 3DS från början så samma begränsning som ovan.

0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage - Kort spel där man spelar Aqua från Birth by Sleep, inget djup direkt, går snabbt att lira igenom dock.

Kingdom Hearts 3

Melody of Memory - Har ej spelat och är nog inte med i den här kollektionen. Ett musik rytm spel, verkar ha noll story, så går att skippa helt.

Phew, tror jag fick med alla relevanta titlar. Finns lite mobilspel och annat med men inte super relevant enligt mig. Som du ser går det egentligen bra att bara köra 1, 2 och sedan 3. Det spinoff spelet jag rekommenderar är nog ändå Birth by Sleep där man får mer lore och karaktärer. Dream Drop Distance är ganska kul det med. Men som sagt, bara spela huvudspelen går jättebra.

Den där listan gjorde mig inte mer sugen kan jag säga... Blir verkligen för mycket.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Den där listan gjorde mig inte mer sugen kan jag säga... Blir verkligen för mycket.

Haha! Konklusionen var ju att de räcker med att spela 1, 2 och 3

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En fråga då: Måste man verkligen spela alla sidospel?

Jag är sugen på att hoppa in också, men det verkar hela tiden som att man är tvungen att spela tonvis med andra titlar än just KH 1-3 för att fatta vad som händer i 3an. Story är ju en stor och viktig del med serien, och jag vettefasiken om jag har det tålamodet att spela så många spel.

Du vill nog helst lira sidospelen. Åtminstone CoM och BBS. BBS är ett av de bättre KH spelen. Det enda jag ogillar är att Kalle o Långben knappt är med men det har imo bäst gameplay i serien.

Filmerna kan du nog skippa utan att missa för mycket men skulle ändå rekommendera iaf 358/Days.

The big bad main guys I serien introduceras först i Chain of Memories, hela spelet introducerar väldigt många karaktärer som spelar stor roll tom i KH3. Samma med Birth By Sleep. Spelar du trean och skippar BBS kommer du tänka
"Vem fan är den här bruden med blått hår? Varför ser Roxas och Ventus ut som samma person?"

Storyn är underbar men ändå rörig och inget kommer makea sense om du inte lirar igenom alla.

Sidospelen är inga sidostories, det som händer där spelar in väldigt mycket i trilogin. Chain of Memories är nog den som kan vara svår att ta sig igenom men jag gillade det väldigt mycket när jag väl kom in i det, det har några sjukt bra bossfighter. Det har ett kortsystem som många inte är jättehype på men jag tyckte det var unikt. Det är inte ett kortspel som Hearthstone utan korten är som en blandning av standard RPG mana och materia i Final Fantasy 7.

Testa ettan och gillar du det mycket så kolla ordningen du ska lira igenom allt i och åtminstone testa CoM. Du kan alltid kolla sidospelen på Youtube om du inte orkar spela de. Birth By Sleep är dock riktigt bra. BBS har också extremt mycket lore som är relevant för kontext till saker som händer i KH världen.

Det är en jävla massa att ta sig igenom, därför jag aldrig lirade dem, men sen bestämde jag mig för att faktiskt ta mig igenom allt och ångrar det inte. Denna serie kommer definitivt vara nostalgisk för mig i framtiden. Du kan skippa mobilspel storyn, ja det finns relevant lore i deras jävla mobilspel. Tom en karaktär från mobilspelen dyker upp i KH3.... Alla fanboys brukar säga att du ska kolla alla mobil cutscenes men du kommer bara bli trött av det så strunta i det. Blir du en mega fanboy då kan du dyka ner i mobil KH lore

Du kan skippa RE:Coded filmen också. Den erbjuder inget viktigt alls.

Jag tror också du uppskattar spelen mer om du inte tar allt för seriöst. Många tycker Långben och Kalle känns lite larvigt men de två var enligt mig de bästa med trilogin. De är inte med så mycket i sidospelen.

Tycker du ska testa ettan iaf. Fixa ned det på en PS2 emulator så slipper du slösa pengar på en samling du aldrig kommer lira igenom om du nu inte skulle gilla det.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Den där listan gjorde mig inte mer sugen kan jag säga... Blir verkligen för mycket.

Om det är till någon tröst så skulle jag säga att det är dom första spelen som är bäst ändå. Är naturligtvis omtvistat men jag skulle säga att trean (trots sin status som huvudspel) knappast är värdig som final på en sån lång serie som Kingdom Hearts. Om du typ inte är jättesugen på att spela Monsters Inc, Pirates of the Caribbean eller Toy Story-världarna.

Handlingsmässigt skulle jag väl säga att Kingdom Hearts 3 är en fullständig katastrof.

Skulle säga att 1, 2 och Birth by Sleep är bäst. Jag gillar ettan bäst men vet att många har svårt med det spelt då det är rätt gammalt nu. Annars är Birth by Sleep en bra startpunkt att utgå i från då det är den kronologiska början. En anledning till att jag ändå skulle rekommendera första spelet är att det har Hercules Colosseum och många hemliga bossar (Sephiroth!), vilket saknas i Birth by Sleep. Dom är dock tillbaka till tvåan som jag ändå rekommenderar att ta efter ettan men som nog är seriens höjdpunkt.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

1
Skriv svar