Den stora Lost Ark-tråden

Medlem
Den stora Lost Ark-tråden

Skapar en tråd för allmän diskussion om det kommande spelet Lost Ark. OBS! Jag är nybörjare och har inte spelat det alls tidigare. Kan därför finnas faktafel nedan, rätta det i en kommentar.

Vad är Lost Ark?

Spelet är ett MMO som är gjort av Smilegate i Sydkorea. Det spelas i ARPG-stil. Kolla ett par gameplay videos för att få en uppfattning om spelet. Releasen i Europa och Nordamerika sköter Amazon Games, men spelet kommer bara finnas på Steam.

Spelet har rätt massivt med innehåll och olika system, det kan verka överväldigande när man börjar. Men kampanjen ska leda en igenom systemen hyfsat bra och det finns många bra guider online (bara kolla så att guiden är för EU/NA).

Det sägs att kampanjen tar cirka 25 timmar att spela igenom om man tar det lugnt, eller runt 10 timmar för de som pushar lite mer.

PVP finns i form av arenastrider där alla kör med samma förutsättningar. En mot en, eller teams vs teams. Man kan inte använda potions eller liknande under PVP. Det finns orankad PVP och rankad PVP.

Självklart finns det Guilds och massa funktioner för dem. Alla medlemmar bidrar till guildet i spelet genom inbyggda system. Spelet har ett auktionshus där man kan sälja saker. Nästan all gear är bunden till karaktären som hittade den, men material och annat som behövs för att uppgradera gear går att köpa/sälja.

Det har också många karaktärer i spelet (NPC) man får belöningar ifrån genom att öka sin ”rapport” med dem. Det vill säga som en slags enmansfraktion.

Precis som i princip alla andra MMO finns det crafting och gathering, så kallade Life skills. Spelaren har begränsat med energi för det, man kan därför inte farma konstant. Det finns ”housing” i spelet, ett Stronghold i form av en privat ö man får tillgång till senare. Den har massor av funktioner, men är man inte intresserad av det går det fokusera på sådant som ger en material och förbättrar crafting. Life skills och Stronghold är delade för alla ens karaktärer på servern.

Releasedatum

För Europa och Nordamerika är 11 februari start för gratisversionen. De som betalar för ett Founder’s Pack kan starta 8 februari. Det billigaste kostar €15. Det går att köpa Founder’s Pack på Steam och Amazon (ger en Steamnyckel).

Skillnad mot Sydkorea och ”Tier”

När spelet släpps för oss kommer det börja på en speciell version som innehåller en del av ”Tier 3” som är nuvarande End Game i Sydkorea. Det saknar vissa klasser och har inte allt T3 innehåll än, men de kommer i uppdateringar längre fram. Mer info på länken nedan.

Mer info: https://www.playlostark.com/en-us/news/articles/january-2022-...
Guide för item level upp till ”Tier 3”: https://papunika.com/growth-guide/

Betala för att vinna?

Som många MMO från Asien kommer det innehålla P2W till en viss del. Men det är relativt mild P2W som jag förstått. Man kan köpa material som gör det snabbt att uppgradera gear. Men PVP sker i arenor med samma förutsättningar för alla. Allmän PVE är inte speciellt svår, man vinner inte mycket på att betala för att ta sig igenom det snabbare. End game PVE är betydligt svårare, men man måste lära sig bossarna som kan 1-shotta en. Det går inte att köpa sig till den kunskapen.

Klasser

Spelet kommer börja med 5 klasser och dessa leder till 15 avancerade klasser som är de man spelar i slutändan. OBS! När man väl valt den avancerade klassen går det inte att byta eller göra reroll. Två av klasserna kan hela och buffa ett party bättre än andra, och räknas inofficiellt som support-klasser. Väljer man att spela någon av dem och gå med team för end game får man räkna med att de förväntar sig att man spelar support och inte dps. Längre fram kommer det fler klasser i samband med nytt innehåll och stora expansioner.

Närstrid

  • Warrior -> Berserker, Paladin (support), Gunlancer

  • Martial Artist -> Striker, Wardancer, Scrapper, Soulfist

  • Assassin -> Shadowhunter, Deathblade

Avstånd

  • Mage -> Bard (support), Sorceress

  • Gunner -> Gunslinger, Artillerist, Deadeye, Sharpshooter

Officell info om klasser (inte detaljerad): https://www.playlostark.com/en-us/game/classes

Korta tips

Vad jag såg är det vanligt att använda ”exp” i beskrivningen för att hitta en grupp. Då förväntar de sig att man redan kan bossen eller det innehåll man köar för.

Undvik att använda %-baserade potions under levlandet. Spara dem till end game. Vänta med att optimera gear under levlandet, spara material till end game.

Undvik att dö i onödan. : )

Att grinda mobs ger väldigt låg XP, har för mig det är 2XP/mob. I en video jag kollade dödade spelaren 20 mobs och fick 40xp, för att sen lösa en del av ett quest och få 700xp. Så länge mobs inte är del av en quest är det inte direkt någon idé att farma dem.

Spelet stödjer 21:9 men eftersom det ger en viss fördel med sikt på sidorna går det också att ställa in 21:9 på en 16:9 skärm med svarta kanter ovan/under. De flesta PVP-spelare kör alltid i 21:9 även på 16:9 skärm på grund av detta.

Länkar

Mer länkar finns här: https://www.reddit.com/r/lostarkgame/wiki/guides

Videos

Finns många bra videos på Youtube, tänk bara på att kolla vilken region/tier materialet gäller.

EU Servrar

Obs! Nedanstående är inför Founder's Pack releasen och mycket ändras inför F2P releasen.

Mer info på länken: https://www.playlostark.com/en-us/news/articles/launch-detail...

  • Asta - GER (inofficiellt)

  • Calvasus -

  • Kadan - ENG/PVP (inofficiellt)

  • Neria - ITA/POL (inofficiellt)

  • Slen - få guilds har publikt valt denna

  • Thirain -

  • Trixion - FRA/SPA (inofficiellt)

  • Wei - SPA (inofficiellt)

  • Zinnervale - ENG/SWE/FIN/NOR/DAN (inofficiellt)

Guild-lista i Google Docs - skapad av några från Lost Ark Discorden (länk högre upp): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJiDGy77tOdV7ATqXj-bG...

Moderator | Testpilot

Tog mig friheten att döpa om tråden, så den följer samma namnval likt andra speltrådar som denna.

Jag hoppas det var okej @Fulci. Skäll på mig annars


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer 110% spela. Till och med köpt spelet till alla gamla goda polare man önskar ska spela.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bYGGARN:

Kommer 110% spela. Till och med köpt spelet till alla gamla goda polare man önskar ska spela.

Bara för att får börja tidigare då? Spelet är ju F2P


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Har här ni all för övrigt en bra genomgång om vad spelet går ut på och hur det fungerar


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

För er som undrar över P2W så har Amazon Games släppt detta på den officiella sidan:
https://www.playlostark.com/en-us/news/articles/lost-ark-busi...

Medlem

Jag ogillar verkligen P2W modeller men även där de väljer att ta betalt för quality of life. När det blir en extremt jobbig grind för att ta sig vidare som går att undvika med betalning så tappar jag suget direkt. Exakt hur det ser ut i detta spel vet jag inte men det känns inte så lovande av det jag hört.

Saken är inte att jag har något emot att betala men det är så oerhört svårt att greppa vad spelet faktiskt kostar när det ska betalas småsummor om och om igen.

Tycker det är väldigt synd att de valt denna betalmodell. Jag hade mycket hellre betalt fullpris + subscription för då vet man åtminstone vad det kostar.

Det finns ju däremot spel där de gör det bra. Exempelvis Path of Exile har ju quality of life grejer man måste betala för men där får man ju det mesta för några hundralappar.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bara för att får börja tidigare då? Spelet är ju F2P

Jajjemän.

Medlem

Trevlig tråd!

Har kikat runt bland ett dussintal videor om just dessa "founders packs" och velar om man ska köpa "founders pack" eller inte. Ett sånt här typ av spel kommer ju kräva mycket tid men det är ju också det som är poängen? Vad är det roliga med att köpa sig förbi eller påskynda progressionen? Man vill ju njuta av spelet och inte skynda sig igenom det.

Vad tycker ni om "founders packs"?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Trevlig tråd!

Har kikat runt bland ett dussintal videor om just dessa "founders packs" och velar om man ska köpa "founders pack" eller inte. Ett sånt här typ av spel kommer ju kräva mycket tid men det är ju också det som är poängen? Vad är det roliga med att köpa sig förbi eller påskynda progressionen? Man vill ju njuta av spelet och inte skynda sig igenom det.

Vad tycker ni om "founders packs"?

Det är just det som är nackdelen med P2W att man betalar för att komma längre i spelet men samtidigt är hela grejen med att spela spel att man ska njuta. Det är ett konstigt sätt att ta betalt. Däremot så har de Bronz Founders Pack som inte innehåller några P2W element utan du får vara spela spelet 3 dagar tidigare så det alternativet kanske passar bättre om du inte vill köpa fördelar.

Medlem

Kommer definitivt spela denna versionen, för mycket pill och slit med den andra genom VPN osv x]


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är just det som är nackdelen med P2W att man betalar för att komma längre i spelet men samtidigt är hela grejen med att spela spel att man ska njuta. Det är ett konstigt sätt att ta betalt. Däremot så har de Bronz Founders Pack som inte innehåller några P2W element utan du får vara spela spelet 3 dagar tidigare så det alternativet kanske passar bättre om du inte vill köpa fördelar.

Har sneglat på bronze några gånger och det börjar luta å det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gnällkuk

Passar på att slänga in en video för nybörjare!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag kommer att spela det när det lanseras. Sett fram emot detta ett tag nu.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är just det som är nackdelen med P2W att man betalar för att komma längre i spelet men samtidigt är hela grejen med att spela spel att man ska njuta. Det är ett konstigt sätt att ta betalt. Däremot så har de Bronz Founders Pack som inte innehåller några P2W element utan du får vara spela spelet 3 dagar tidigare så det alternativet kanske passar bättre om du inte vill köpa fördelar.

Vad exakt är P2W menar du med founders packs? Du fattar väl alla inte har tid att grinda 24/7 och har ett arbete och därför underlätta tex levling? Alla kanske inte ens gillar att levla utan vill börja med endgame så snart som möljligt.

Jag ser dock inte vad som är P2W.

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad exakt är P2W menar du med founders packs? Du fattar väl alla inte har tid att grinda 24/7 och har ett arbete och därför underlätta tex levling? Alla kanske inte ens gillar att levla utan vill börja med endgame så snart som möljligt.

Jag ser dock inte vad som är P2W.

Vi har nog lite olika definition av vad som är P2W. I mina ögon är det när du köper dig förbi content eller betalar för at bli bättre. Och exakt det som du anger som exempel är vad som är dåligt med P2W-system. De balanserar spelen så att det tar evigheter att ta sig någon stans om du inte betalar för att bli bättre. Hela grejen med spel är att det ska vara en bra och rolig balans i svårighetdgrad och nytt content. När man lägger en lämplig utvecklingsnivå bakom betalsystem så får man direkt nackdelarna med P2W.

Jag har inte något emot att betala men P2W gör det svårt för helt plötsligt måste du balansera din tid och ditt nöje med hjälp av plånboken. Det är väl detta som de flesta ogillar med P2W och många andra F2P system.

Moderator | Testpilot
Skrivet av noreason:

Vad exakt är P2W menar du med founders packs? Du fattar väl alla inte har tid att grinda 24/7 och har ett arbete och därför underlätta tex levling? Alla kanske inte ens gillar att levla utan vill börja med endgame så snart som möljligt.

Jag ser dock inte vad som är P2W.

Du fattar väl också att om man betalar pengar för att kunna få saker snabbare och lättare så lägger man pengar för att "vinna" i spelet?

Från egen erfarenhet på andra servrar bör det här inte vara något problem för den stora massan. Men vill man bara bäst, som vissa vill, kan det krävas att man betalar pengar så det går fortare att nå sina mål.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad exakt är P2W menar du med founders packs? Du fattar väl alla inte har tid att grinda 24/7 och har ett arbete och därför underlätta tex levling? Alla kanske inte ens gillar att levla utan vill börja med endgame så snart som möljligt.

Jag ser dock inte vad som är P2W.

Angående att inte ha tid spela varje dag, de har ett system där man får "rest bonus" 10 per dag man är inaktiv. För varje 20 poäng man har upp till max 100 (dvs max 5 bonusar går att spara) kan man aktivera en bonus (max två ggr per dag) och få dubbel loot.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du fattar väl också att om man betalar pengar för att kunna få saker snabbare och lättare så lägger man pengar för att "vinna" i spelet?

Från egen erfarenhet på andra servrar bör det här inte vara något problem för den stora massan. Men vill man bara bäst, som vissa vill, kan det krävas att man betalar pengar så det går fortare att nå sina mål.

Jag hoppas att det stämmer som du säger att det inte är ett problem. Jag oroar mig inte så mycket för att inte kunna bli bäst utan oroar mig mer för att spelbalansen kan påverkas negativt (även om du spelar helt själv) så att spelet känns långsamt(progression) om man inte betalar. Ofta är spel med denna tpy av betalmodell bra i början men ju mer man spelar desto mer påtagligt blir det att man bör betala för att komma vidare i lämplig takt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Jag hoppas att det stämmer som du säger att det inte är ett problem. Jag oroar mig inte så mycket för att inte kunna bli bäst utan oroar mig mer för att spelbalansen kan påverkas negativt (även om du spelar helt själv) så att spelet känns långsamt(progression) om man inte betalar. Ofta är spel med denna tpy av betalmodell bra i början men ju mer man spelar desto mer påtagligt blir det att man bör betala för att komma vidare i lämplig takt.

Jag spelade till max level på koreanska och ryska servern. Körde inte mycket endgame så kan väl egentligen säga så mycket, men hela vägen upp till max level kände jag inte att det var några problem att bara spela och ha kul i alla fall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Vi har nog lite olika definition av vad som är P2W. I mina ögon är det när du köper dig förbi content eller betalar för at bli bättre. Och exakt det som du anger som exempel är vad som är dåligt med P2W-system. De balanserar spelen så att det tar evigheter att ta sig någon stans om du inte betalar för att bli bättre. Hela grejen med spel är att det ska vara en bra och rolig balans i svårighetdgrad och nytt content. När man lägger en lämplig utvecklingsnivå bakom betalsystem så får man direkt nackdelarna med P2W.

Jag har inte något emot att betala men P2W gör det svårt för helt plötsligt måste du balansera din tid och ditt nöje med hjälp av plånboken. Det är väl detta som de flesta ogillar med P2W och många andra F2P system.

Jag förstår fortfarande inte vad som är P2W, vad vinner du över? Dig själv?

Medlem
Skrivet av noreason:

Jag förstår fortfarande inte vad som är P2W, vad vinner du över? Dig själv?

Ja, du köper framgång i spelet istället för att spela till dig framgång. Det är det som kallas att betala för att få framgång (P2W).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag spelade till max level på koreanska och ryska servern. Körde inte mycket endgame så kan väl egentligen säga så mycket, men hela vägen upp till max level kände jag inte att det var några problem att bara spela och ha kul i alla fall.

Ah ok. Det låter ju bra i alla fall.

Inaktiv

Ser ju intressant ut, men den här asiatiska anime-stilen har aldrig varit något för mig.
Önskar mig mer gritty low-fantasy där befolkningen ser riktigt väderbiten ut och inte som k-pop stjärnor!
Aja, får se. Man måste kanske inte zooma in på sin karaktär så ofta.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ser ju intressant ut, men den här asiatiska anime-stilen har aldrig varit något för mig.
Önskar mig mer gritty low-fantasy där befolkningen ser riktigt väderbiten ut och inte som k-pop stjärnor!
Aja, får se. Man måste kanske inte zooma in på sin karaktär så ofta.

Det är väl det första stora ARPG:et med asian high fantasy stuket. I princip alla andra är mer eller mindre gritty om man plockar bort teckande varianter som Torchlight.

Medlem

Kort info till de som gillar specifikt namn och vill försöka reservera det. Det går inte att snabbt ta över namn från en raderad "dummy" karaktär man skapar så snabbt som möjligt för att reservera namnet.

(källa https://www.reddit.com/r/lostarkgame/comments/s8f3xa/if_you_c... )

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Det är väl det första stora ARPG:et med asian high fantasy stuket. I princip alla andra är mer eller mindre gritty om man plockar bort teckande varianter som Torchlight.

Detta fick mig att fundera och jag kom på att jag har ju inte kört färdigt Wolcen än!

Medlem

Synd det bara finns på PC, har bara ett GTX 1060 och tyckte inte jag fick det bra optimerat när jag lirade betan... Någon annan som har ett gammalt GTX1060 men lyckades få bra flyt?
PS5 hade varit guld för mig då jag nästan bara lirar på konsol nu för tiden.

Medlem

Spelade betan i slutet av förra året. Jag fastnade inte riktigt för det, tyvärr. Dock ser det väldigt intressant ut. Får återkomma när lusten infaller.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Spelade betan i slutet av förra året. Jag fastnade inte riktigt för det, tyvärr. Dock ser det väldigt intressant ut. Får återkomma när lusten infaller.

Fördelen med F2P spel, gratis att testa och se om man gillar det eller inte.

-----

Demonstration av alla klasser

En video av I_am_fox som demonstrerar gameplay från alla 15 klasserna i EU/NA releasen. Det är i Chaos Dungeon som är de första relativt enkla dungeons man kan göra, går bra spela dem solo (vilket oftast är snabbare). Det är en dungeon där man slåss mot horder av mobs och ska nå upp till ett visst antal för att klara den.

Nej, tyvärr går det inte att flytta den störande lootlistan i mitten av bilden. Många har klagat, hoppas de fixar det i framtiden. Det gäller i Chaos Dungeons, inte resten av spelet.

Skriv svar