Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Folk tror verkligen att miljoner människor kommer skaffa gamepass och spela på sin mobil.

Dom som spelar på sin mobil gör det med mobil spel och inte spel anpassade för konsol.

Det här handlar inte om att försöka nå ut till massa mobil människor utan detta handlar om monopol.

Redan sett på en del xbox forum om vad som ska handlas härnäst.

Nej däremot att få en så stor bit utav kakan globalt som möjligt. Spotify = 177 milj, Netflix = 214 milj…Dit som de vill & hur spelen konsumeras utav gemene man spelar nada roll för MS…

Medlem
Skrivet av Margy:

Så om ett gäng kända spelserier slutar komma till Xbox men dyker upp på någon streamingtjänst med potential att nå fler människor så skulle du tycka att det var positivt?

Jag har inte spelat CoD sedan det andra som någonsin gjordes men jag har svårt att se att en streamad upplevelse skulle vara likvärdig i ett spel som mest körs online (speciellt mot folk som kör lokalt).

Jag tror många här i tråden som kör med argumenet "men nu kan spelen nå fler" inte ens tror på det själva utan kör det som någon slags ursäkt för MS exkludering av format.

Alltså jag köper att du/ni blir besvikna på att inte få spela det där du/ni vill. Jag vill gärna att Sony gör ett eget gamepass. För jag vill spela Ratchet och kan jag göra det utan att köpa en ps5 så skulle jag bli glad.
Men jag har tillräckligt mycket pengar så jag skulle kunna köpa vilken spelplattform jag vill så för egen del är det inget större problem. Men jag har också lärt mig att inte alla har det lika bra som mig och vi gamers älskar ju spel så det bästa är att så många som möjligt kan få spela spelen. Återigen så vore det ju absolut bäst om Playstation och Nintendo också fick ta del av spelen.

Men jag anser ändå att ju fler människor som kan spela desto bättre.
Och en vissa i tråden verkar ju ha så pass mycket pengar så dom inte kan förstå att andra har det sämre. Så för dom borde det ju vara lätt att bara köpa ett Xbox.

Den dagen streaming blir standarden så är det ju perfekt. Köpa en handkontroll sen kan man spela allt med alla utan att vara tvungen till att köpa olika konsoler eller PC.

Medlem
Skrivet av DumSpiro:

Nej däremot att få en så stor bit utav kakan globalt som möjligt. Spotify = 177 milj, Netflix = 214 milj…Dit som de vill & hur spelen konsumeras utav gemene man spelar nada roll för MS…

Fast har ju visat sig att gamepass inte är så populärt som många trodde.

Trots möjlighet till 3-4 miljarder människor och diverse kampanjer så är det bara 25 miljoner som har det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast har ju visat sig att gamepass inte är så populärt som många trodde.

Trots möjlighet till 3-4 miljarder människor och diverse kampanjer så är det bara 25 miljoner som har det.

Ja du har helt rätt för ex Spotify & Netflix fick alla sina användare Dag 1?

Grymt prisvärd tjänst redan idag & kan bara föreställa mig hur uppskattad den hade varit utav mina päron för 30 år sen om den funnits då…det måste vara en drömtjänst för många hushåll i världen dock så tar det lite tid att nå ut till den stora massan.

& för övrigt PS Now har ”bara” 3-4 milj användare i dagsläget men Sony verkar ju slutligen ha vaknat då det ryktas om en likvärdig tjänst dock så kan det vara försent för att bli den stora massans tillflyktsort…

Medlem

Löjligt att folk ska försöka påpeka att det är fel att köpa tredje parts studio, men det är helt ok att köpa självständiga studios var för sej.. om du köper en tredje parts studio med låt säga 10 studios eller om du köper 10st självständiga studios en i taget (även du låtsas att dom är där för att hjälpa den studion) så är det samma sak, ni bara lurar er själva.

Medlem
Skrivet av bleken:

Löjligt att folk ska försöka påpeka att det är fel att köpa tredje parts studio, men det är helt ok att köpa självständiga studios var för sej.. om du köper en tredje parts studio med låt säga 10 studios eller om du köper 10st självständiga studios en i taget (även du låtsas att dom är där för att hjälpa den studion) så är det samma sak, ni bara lurar er själva.

Nej det är en ENORM skillnad på att ta bort saker från folk som de haft tidigare och vant sig vid, mot att blockera saker för någon som aldrig haft det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej det är en ENORM skillnad på att ta bort saker från folk som de haft tidigare och vant sig vid, mot att blockera saker för någon som aldrig haft det.

svårt att ta dej på allvar med tanke hur ofta ditt beteende är fanatiskt.. men du lurar bara dej själv om du tror att det är en skillnad på det! du hade aldrig sagt så om Sony köpt 1st tredje parts studio och medans Ms köpt 358st självständiga studios

Medlem
Skrivet av bleken:

svårt att ta dej på allvar med tanke hur ofta ditt beteende är fanatiskt.. men du lurar bara dej själv om du tror att det är en skillnad på det! du hade aldrig sagt så om Sony köpt 1st tredje parts studio och medans Ms köpt 358st självständiga studios

Liknelse:

Du prenumererar på netflix, där finns netflix egna serier plus seinfeld och vänner.
Du har valt netflix för du gillar deras egna serier men du gillar också seinfeld och vänner.

Jag prenumerar på disneyplus, där finns deras egna serier men också seinfeld och vänner.
Jag gillar disney+ egna serier, men också seinfeld och vänner.

Du ser då alltså ingen skillnad på följande:

1.Netflix väljer att "köpa" exklusiva rättigheter för seinfeld och vänner så att de plockas bort från disney+.
2. Disney+ väljer att producera en ny serie och lägga den exklusivt på sin tjänst.

Detta är exakt samma sak och lika illa enligt dig? Vem är fanatisk?

Medlem

Jag kan förstå att folk som spelar CoD på t.ex. playstation kan bli lite upprörda ifall dom eventuellt inte kan spela nya CoD på sin playstation.

Men jag kan inte förstå att folk tycker att MS uppköp är dåliga medans Sonys uppköp är bra. Jag kollade två studios som Sony köpt 2021, ingen av dem har varit helt exklusiva till Sony, de har historiskt släppt spel till andra plattformar. Men sen började Sony köpa exklusivitet, för att sedan köpa studion.
Så om MS hade gjort en Sony, de köper exklusivitet från A-B under X antal år för att sedan köpa A-B, hade det då varit okej? Eller hade det fortfarande varit dåligt för att det är MS?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag kan förstå att folk som spelar CoD på t.ex. playstation kan bli lite upprörda ifall dom eventuellt inte kan spela nya CoD på sin playstation.

Men jag kan inte förstå att folk tycker att MS uppköp är dåliga medans Sonys uppköp är bra. Jag kollade två studios som Sony köpt 2021, ingen av dem har varit helt exklusiva till Sony, de har historiskt släppt spel till andra plattformar. Men sen började Sony köpa exklusivitet, för att sedan köpa studion.
Så om MS hade gjort en Sony, de köper exklusivitet från A-B under X antal år för att sedan köpa A-B, hade det då varit okej? Eller hade det fortfarande varit dåligt för att det är MS?

Nej

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Liknelse:

Du prenumererar på netflix, där finns netflix egna serier plus seinfeld och vänner.
Du har valt netflix för du gillar deras egna serier men du gillar också seinfeld och vänner.

Jag prenumerar på disneyplus, där finns deras egna serier men också seinfeld och vänner.
Jag gillar disney+ egna serier, men också seinfeld och vänner.

Du ser då alltså ingen skillnad på följande:

1.Netflix väljer att "köpa" exklusiva rättigheter för seinfeld och vänner så att de plockas bort från disney+.
2. Disney+ väljer att producera en ny serie och lägga den exklusivt på sin tjänst.

Detta är exakt samma sak och lika illa enligt dig? Vem är fanatisk?

ja du är fanatiskt, du gör allt för att få MS till att se dåliga ut medans gör allt för att få sony till att vara good guy..
för båda dom handlingarna är baserad på samma grej, girighet till att få en till sin kundbas.. Som sagt du hade aldrig klagat på om Sony köpt en tredje parts studio.

Edit: det är ju inte så att Sony tillverkar sin egna spel, som köper studios som gör det åt dom, så dålig jämförelse göre du åxå

Medlem
Skrivet av bleken:

ja du är fanatiskt, du gör allt för att få MS till att se dåliga ut medans gör allt för att få sony till att vara good guy..
för båda dom handlingarna är baserad på samma grej, girighet till att få en till sin kundbas.. Som sagt du hade aldrig klagat på om Sony köpt en tredje parts studio.

Edit: det är ju inte så att Sony tillverkar sin egna spel, som köper studios som gör det åt dom, så dålig jämförelse göre du åxå

Vissa är mer fanatiska än andra. Jag må ha Phil som avatar men jag är vuxen nog att inse att man helt enkelt får köpa den konsolen (eller abonnera på en speltjänst för den delen) för att få spela det man vill spela.

Bloodborne var ett nytt IP men Sony visste att det skulle reta gallfeber på alla Souls-fans på Xbox-sidan. Det var ett medvetet drag. Jag gick och köpte PS4 och tyckte väl mest det var kul att få ett incitament att köpa en ny pryl, även om det initialt kändes lite surt.

Ett annat exempel: Många älskar Marvel och Spiderman men för att få spela spelen krävs PS. Då är det okej att "låsa ute" folk.

Jävla gnäll.

Medlem
Skrivet av bleken:

ja du är fanatiskt, du gör allt för att få MS till att se dåliga ut medans gör allt för att få sony till att vara good guy..
för båda dom handlingarna är baserad på samma grej, girighet till att få en till sin kundbas.. Som sagt du hade aldrig klagat på om Sony köpt en tredje parts studio.

Edit: det är ju inte så att Sony tillverkar sin egna spel, som köper studios som gör det åt dom, så dålig jämförelse göre du åxå

Min jämförelse är klockren, men du har inget svar på det, så därför sänker du nivån istället.
Du är rolig du.... Så det är bara ok om Jim Ryan själv kodat spelen?

Vi kommer nog inte längre här, over and out.

Medlem

Jag är ingen fanboy.
Dock ser jag i denna tråd hur otroligt man kämpar för sina val för att man får ju inte framstå som att man har valt "FEL" eller sagt fel. Rent psykologiskt värnar man om sina val och att man inte får ha "fel" in absurdum (alltså vissa personer i tråden). Många letar efter fakta som styrker ens teori. Men "fakta" ska tolkas också. Ofta ser hjärnan det som gör att JAG har rätt.

Vi är i de flesta fall egoister, även om vi inte vill se oss som det, vi ser till våra grundläggande behov. Till exempel trygghet för en själv och sina närmaste. Tryggheten i denna tråd är att "jag har RÄTT för det är inte bra om jag framstår som någon som är ointelligent eller det värsta tänkbara att jag gjort/tänkt fel.

Jag anklagar ingen för att vara dum eller ointelligent. Men trådens stridande parter tycker jag är mycket intressanta ur ett psykologisk
perspektiv. Jag själv har massor av brister annars skulle jag inte vara människa. Jag tycker bara det är väldigt intressant med psykologi.

Den största bristen hos mig har alltid varit att jag aldrig får ha fel. Det var när jag började fundera på varför jag inte mådde bra av långa strider där ingen vann på att ha det som man personligen "visste" var rätt. Först då kom jag till lite mer insikt i varför jag ödslade med energi på onödiga konflikter.

Vad kommer då att hända i spelvärlden med Microsofts uppköp? Inte vet jag. Men vi får vänta och se hur det påverkar oss personligen i framtiden.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Min jämförelse är klockren, men du har inget svar på det, så därför sänker du nivån istället.
Du är rolig du.... Så det är bara ok om Jim Ryan själv kodat spelen?

Vi kommer nog inte längre här, over and out.

jodå , jag hade ett svar på det, och det är att den inte var klockren för du gör fel jämförelse, bara du som inte har ett svar på att Sony köper studios och inte gör spelen själva, som typ Disney+ skriver och producerar och tillverkar sin egen serie, eller om dom skulle be nån annan studio göra den åt dom. men du lär väl snart hitta på en ny jämförelse in en annan tråd som inte funkar, du har gjort rätt många såna liksom som inte har hållt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vissa är mer fanatiska än andra. Jag må ha Phil som avatar men jag är vuxen nog att inse att man helt enkelt får köpa den konsolen (eller abonnera på en speltjänst för den delen) för att få spela det man vill spela.

Bloodborne var ett nytt IP men Sony visste att det skulle reta gallfeber på alla Souls-fans på Xbox-sidan. Det var ett medvetet drag. Jag gick och köpte PS4 och tyckte väl mest det var kul att få ett incitament att köpa en ny pryl, även om det initialt kändes lite surt.

Ett annat exempel: Många älskar Marvel och Spiderman men för att få spela spelen krävs PS. Då är det okej att "låsa ute" folk.

Jävla gnäll.

ja så e det, dom gör likadant, bara att acceptera sanningen att ingen är det bättre än det andra,.

Medlem

Ingen kommer ge sig😅 Kan vi bara enas om att all exklusivitet är dålig? Jag hade velat spela Halo på PS och de är säkert många som hade velat spela Ghost of Tsushima eller God of War på Xbox.

eld
Medlem
Skrivet av Deekar:

Ingen kommer ge sig😅 Kan vi bara enas om att all exklusivitet är dålig? Jag hade velat spela Halo på PS och de är säkert många som hade velat spela God of War på Xbox

Fast frågan är ju ifall vi hade haft dessa spelserier om inte sony och microsoft slängde hutlösa mängder pengar på dom för att locka spelare till sin egen marknad.

Skrivet av lars_kongo:

Liknelse:

Du prenumererar på netflix, där finns netflix egna serier plus seinfeld och vänner.
Du har valt netflix för du gillar deras egna serier men du gillar också seinfeld och vänner.

Jag prenumerar på disneyplus, där finns deras egna serier men också seinfeld och vänner.
Jag gillar disney+ egna serier, men också seinfeld och vänner.

Du ser då alltså ingen skillnad på följande:

1.Netflix väljer att "köpa" exklusiva rättigheter för seinfeld och vänner så att de plockas bort från disney+.
2. Disney+ väljer att producera en ny serie och lägga den exklusivt på sin tjänst.

Detta är exakt samma sak och lika illa enligt dig? Vem är fanatisk?

Vad räknas egentligen som en egen serie för Disney+?
Star wars seriens?

För då e det Disney köper star wars och gör framtida star wars serier på deras ställe..

Ms köper Activsion och gör framtida Activsion produkter på deras ställe.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Bloodborne var ett nytt IP men Sony visste att det skulle reta gallfeber på alla Souls-fans på Xbox-sidan. Det var ett medvetet drag.

Japan Studio pitchade väl idén till FromSoftware? Rest in peace.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast har ju visat sig att gamepass inte är så populärt som många trodde.

Trots möjlighet till 3-4 miljarder människor och diverse kampanjer så är det bara 25 miljoner som har det.

Hahaha va? Det är lixom nästan 3ggr sveriges befolkning. Så ”bara” 25 mille är väl o ta i?

Edit: 50% av UK, 10% av USA’s befolkning osv osv. 25 miljoner människor som har blivit potentiella kunder att betala 150-300kr i månaden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av eld:

Fast frågan är ju ifall vi hade haft dessa spelserier om inte sony och microsoft slängde hutlösa mängder pengar på dom för att locka spelare till sin egen marknad.

Tänker att man fortfarande vill sälja spel oavsett. I framtiden vill man ju uppenbarligen sälja mer spel/prenumeration än konsoler då vi går mot en konsolfri generation. Men jag vetifan. Vet själv att jag gärna hade spelat Halo multiplayer nu på min PS5 men får väl vänta och köpa en Xbox sen när Starfield kommer. Blir väl illa tvungen då om jag inte vill lira på PC😂

eld
Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänker att man fortfarande vill sälja spel oavsett. I framtiden vill man ju uppenbarligen sälja mer spel/prenumeration än konsoler då vi går mot en konsolfri generation. Men jag vetifan. Vet själv att jag gärna hade spelat Halo multiplayer nu på min PS5 men får väl vänta och köpa en Xbox sen när Starfield kommer. Blir väl illa tvungen då om jag inte vill lira på PC😂

Fast det handlar inte om att sälja mest konsoler, det handlar om att du vill sälja allas spel på din egen plattform, vilket iof är en sidoeffekt av att sälja mest konsoler.

Att sälja konsoler gör detta möjligt, och att få in spel på ens egna gamepass innebär även det att du kan ta den procenten,

Medlem
Skrivet av NuZ:

Hahaha va? Det är lixom nästan 3ggr sveriges befolkning. Så ”bara” 25 mille är väl o ta i?

Edit: 50% av UK, 10% av USA’s befolkning osv osv. 25 miljoner människor som har blivit potentiella kunder att betala 150-300kr i månaden

Fast eftersom ni xbox fanboys alltid nämner att folk kan streama på mobil, dator osv så måste ju ändå 25 miljoner utav 3-4 miljarder potentiella kunder vara ett misslyckande.

Ändå gnäller ni att sån liten procent som köper sonys titlar är ett misslyckande när det bara säljer 15-20 miljoner när det finns 115 miljoner ps4.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Alltså jag köper att du/ni blir besvikna på att inte få spela det där du/ni vill. Jag vill gärna att Sony gör ett eget gamepass. För jag vill spela Ratchet och kan jag göra det utan att köpa en ps5 så skulle jag bli glad.

För egen del spelar inte denna affär någon direkt roll. Senast jag köpte något från Activision var ett paket med DJ Hero 1+2 samt en kontroller för 149 kr (PS3). Senast jag köpte något från Blizzard var Diablo 2 (ursprungliga släppet på PC).

Du undvek frågan lite.

Skulle du (eller någon annan som kör med samma argument) argumentera att det vore bra om flera kända spelserier skulle sluta släppas på Xbox men istället dyker upp på en streamingtjänst som kan nå fler spelare?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast eftersom ni xbox fanboys alltid nämner att folk kan streama på mobil, dator osv så måste ju ändå 25 miljoner utav 3-4 miljarder potentiella kunder vara ett misslyckande.

Ändå gnäller ni att sån liten procent som köper sonys titlar är ett misslyckande när det bara säljer 15-20 miljoner när det finns 115 miljoner ps4.

Ni Xbox fanboys? Misslyckande med 15 miljoner sålda ex? Vad yrar du om min vän? Vad är du upprörd över och varför är du inte glad över att det sjunkande skeppet Actiblizz kanske blir bra igen? Mer spel och bättre kvalitet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ni Xbox fanboys? Misslyckande med 15 miljoner sålda ex? Vad yrar du om min vän? Vad är du upprörd över och varför är du inte glad över att det sjunkande skeppet Actiblizz kanske blir bra igen? Mer spel och bättre kvalitet

Varför är folk så säkra på att det kommer bli bra igen? Många tongivande personer har ju lämnat Activision Blizzard för längesen. Personalen blir ju inte per automatik bättre bara för att någon köper upp företaget. Arbetskulturen kan bli det men man bli ju inte mer kreativ bara för att man byter ägare.
Men man kan ju alltid hoppas! Ingen blir gladare än jag om Blizzards spel blir bra igen!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast eftersom ni xbox fanboys alltid nämner att folk kan streama på mobil, dator osv så måste ju ändå 25 miljoner utav 3-4 miljarder potentiella kunder vara ett misslyckande.

Ändå gnäller ni att sån liten procent som köper sonys titlar är ett misslyckande när det bara säljer 15-20 miljoner när det finns 115 miljoner ps4.

Är inget misslyckande ännu iaf…Netflix hade ca 34 miljoner 2013 & ligger på 214 miljoner idag, det tar tid att växa…men ju mer tjänsten kan erbjuda desto större chans att övertyga massan.

Jag är endast ett fan utav prisvärda tjänster & inget annat, men man måste se på detta med nyktra ögon & detta handlar bara om erbjuda en så bred tjänst som möjligt & till så många som möjligt…115 miljoner PS4 under en 8 års period är liksom inte där MS lägger krutet.

Medlem
Skrivet av Margy:

För egen del spelar inte denna affär någon direkt roll. Senast jag köpte något från Activision var ett paket med DJ Hero 1+2 samt en kontroller för 149 kr (PS3). Senast jag köpte något från Blizzard var Diablo 2 (ursprungliga släppet på PC).

Du undvek frågan lite.

Skulle du (eller någon annan som kör med samma argument) argumentera att det vore bra om flera kända spelserier skulle sluta släppas på Xbox men istället dyker upp på en streamingtjänst som kan nå fler spelare?

Nej jag skulle inte argumentera för det om det var så att jag bara hade ett Xbox. Men jag skulle förstå att det är bättre för spelare ju fler som kan spela. Sen skulle jag tycka det var surt att det inte kom till min platform. Men jag skulle inte tjuta ut på nätet om hur taskigt det är att jag blev utan och att just min platform är viktigare än att företaget når ut till flera personer.

Alltså jag skiter i om det står Xbox eller Sony när man startar spelet. Ju fler som kan spela desto bättre tycker jag. Och återigen så tycker jag att alla spel bör ju kunna spelas på alla plattformar och crossplay borde alltid finns

NuZ
Testpilot
Skrivet av Deekar:

Varför är folk så säkra på att det kommer bli bra igen? Många tongivande personer har ju lämnat Activision Blizzard för längesen. Personalen blir ju inte per automatik bättre bara för att någon köper upp företaget. Arbetskulturen kan bli det men man bli ju inte mer kreativ bara för att man byter ägare.
Men man kan ju alltid hoppas! Ingen blir gladare än jag om Blizzards spel blir bra igen!

Skrivet av DumSpiro:

Är inget misslyckande ännu iaf…Netflix hade ca 34 miljoner 2013 & ligger på 214 miljoner idag, det tar tid att växa…men ju mer tjänsten kan erbjuda desto större chans att övertyga massan.

Jag är endast ett fan utav prisvärda tjänster & inget annat, men man måste se på detta med nyktra ögon & detta handlar bara om erbjuda en så bred tjänst som möjligt & till så många som möjligt…115 miljoner PS4 under en 8 års period är liksom inte där MS lägger krutet.

Precis, tar tid att bygga en kundbas. Jag skulle t.ex inte klara mig utan Netflix nu då jag sagt upp vanlig TV osv. Samma med GP i framtiden tror jag. Många bra spel utan att betala för mycket etc.

Jag sa kanske Actiblizz kanske är utom räddning, vem vet lixom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar