Det sägs att Xbox kommer behålla "somliga" Activision-spel på Playstation

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

MS är ute efter att tjäna pengar så varför skulle de inte fortsätta släppa spelen till PS?
Visst visa spel kommer fortsätta vara exklusiva och andra bara med tidsbegränsning.

Tror inte det blir så nödvändigtvis när det gäller COD, hear me out...
Vi kommer troligtvis ha ett generationsskifte i utvecklandet av nästa COD, precis som vid COD Ghosts när man skiftade ifrån PS3 och Xbox 360 så kan man anta att spelet som är ute nu är den sista som kom till förra generationen av konsoler.
Och när PS4 och Xbox One konsolerna inte längre får stöd, då försvinner plötsligt det stora antalet PS spelare naturligt och Xbox har sålt betydligt mer av Series X|S än Xbox One på samma tid.
Dock vet man ju inte det med säkerhet, men detta diskuterades hett innan dealen ens blivit offentligt.
Det KAN ju bli så att COD 2022 även släpps till PS4/Xbox One, men COD 2023 när dealen är klar? Nej, det tror jag inte.
Därför tror jag Xbox valde göra dealen just nu. Det blir enklare att skippa Playstation när dom allra flesta ändå inte ens har PS5 p.g.a. chiptillverknings-problemen och kan tjäna in slack-mängden kunder på Xbox Cloud Gaming på de bärbara platformarna, något som inte varit möjligt innan.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Marooned:

Varför skulle Microsoft medvetet ta ett beslut som gör att dom förlorar pengar?

CoD kommer finnas till PS i framtiden med. Ingen tvekan om det. Det finns alldeles för mycket pengar i den serien för att Microsoft tackar nej till det.

Däremot kommer det säkert bli så att Xbox-spelarna får spela CoD tidigare och liknande.

Tror inte du skall var så säker på det. Det sa dom även om när dom tog över Bethesda... Tills dealen var klar, då tog dom bort i stort sett allt stöd för PS förrutom för de spelen som redan var utannonserade för PS. Dom skulle inte köpt Activision om dom inte var intresserade utav ensamrätt på de största varumärkena. Allt för att få över så många som möjligt till deras ekosystem. Så det skulle nog mer vara önsketänkande att det kommer släppas CoD på playstation i framtiden. Xbox och PC räcker gott och väl för MS!

Medlem
Skrivet av Marooned:

Varför skulle Microsoft medvetet ta ett beslut som gör att dom förlorar pengar?

CoD kommer finnas till PS i framtiden med. Ingen tvekan om det. Det finns alldeles för mycket pengar i den serien för att Microsoft tackar nej till det.

Det är ju det där som är hela grejen, de har nog många som sitter och räknar på sånt där. Personligen så gissar jag att en potentiell ny prenumerant är värd mycket mer än en förlorad engångsförsäljning av ett spel. Dvs om de bara släpper COD på gamepass så kommer det troligtvis locka en massa nya prenumeranter där många sedan stannar kvar (gamepassprenumeranterna har ju som sagt ökat med ca 1 miljon per månad senaste tiden) och därmed genererar ännu mer intäkter. Jag tror inte de la ut 60 miljarder för att sitta och inkassera de där 2 (eller vad det nu var) i vinst varje år, utan för att stärka gamepass och dra in fler kunder dit.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

MS vill ha monopol.

Går inte att få monopol på spel markanden, det är totalt omöjligt, då det hela tiden tillkommer nya studios och nya företag samt att det inte är någont större svårighet att skapa spel på det sättet. Det är mycket jobb att skapa bra spel, men det är inte en jätte ekonomisk svårighet. Bara för att det finns företag som äger många studios är inte en aspiration för monopol.

Det är inte så att någon inte kan göra ett CoD likandne spel, eller ett warcraft likande spel bar för att MS köper upp Blizzard. När det kommer till exclusiva spel har MS betydligt mindre av den varan än vad Sony har. Men det måste ju även finnas en orsak för deras kunder att köpa deras konsoller, och det gör man med exclusiva spela på samma sätt som Sony eller Nintendo gör.

Det ända det kan bli monopol på i viss mån är på hårdvaran då det är svårare att producera för ett litet företag. Men då finns det alltid öppna plattformar så som PC framförallt med Linux som operativsystem.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Vi får se vad eller när uppköpet genomförs.

I USA, och större delen av världen, är det också olagligt att ha monpol på marknaden.
Det är säkert en av de sakerna som juristerna arbetar med för tillfället.

https://www.justice.gov/atr/competition-and-monopoly-single-f...

Microsoft är ju dock ljusår ifrån att ha något monopol på spelmarknaden.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej xbox har fortfarande inte visat att de kan skapa några egna bra spel förutom halo/gears/forza. Däremot har de visat att de kan köpa upp ipn som andra skapat. Lite som köpelag i sportens värld, äckligt.

Hoppla Lasse, jag vill göra dig ännu mer besviken - det är alla individuella studios som gör spelen. Faktum är att varken Bill Gates, Steve Ballmer, eller Officegänget gjort ett enda spel själva - inte ens Forza! Jag vet, det är en stor besvikelse, och verkligen superäckligt....

..../s

Medlem

Även om Cod skulle komma till PS så lär det åtminstone bli tidsexklusivt hos Xbox först.

Medlem

Det känns ytterst osannolikt att CoD skulle komma till PS5 framöver. Uppköpet tappar i relevans då. CoD är ju en kassako av enorma mått och med en stor spelarbas som de tänker sig kan bli intresserade av deras tjänster. Väldigt många spelare spelar typ bara det årliga CoD och FIFA.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tröjan:

Det känns ytterst osannolikt att CoD skulle komma till PS5 framöver. Uppköpet tappar i relevans då. CoD är ju en kassako av enorma mått och med en stor spelarbas som de tänker sig kan bli intresserade av deras tjänster. Väldigt många spelare spelar typ bara det årliga CoD och FIFA.

Ja precis. Majoriteten av alla konsolägare kör nästan bara de spelen utöver barn då. De bryr sig inte heller om plattform utöver att de ska ha det som syns mest eller som polarna har


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja precis. Majoriteten av alla konsolägare kör nästan bara de spelen utöver barn då. De bryr sig inte heller om plattform utöver att de ska ha det som syns mest eller som polarna har

Ja, och ser de att CoD bara kommer till Xbox framöver, ja då köper de en Xbox. Själv är jag den här generationen mest sugen på Sonys exklusiva spel samt framtida delar av Final Fantasy VII Remake så för mig blir det i så fall en PS5. Hade det visat sig att FFVII Remake skulle bli exklusivt till Xbox, så hade jag väl fått skaffa en Xbox också. Jag har råd med båda, men har i nuläget inte behov av eller lust att köpa båda. Just nu spelar jag bara Switch, faktiskt.

Medlem

Skulle inte förvåna mig om vi ser gamepass på ps6. Det eller inga AB-spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Tror inte du skall var så säker på det. Det sa dom även om när dom tog över Bethesda... Tills dealen var klar, då tog dom bort i stort sett allt stöd för PS förrutom för de spelen som redan var utannonserade för PS. Dom skulle inte köpt Activision om dom inte var intresserade utav ensamrätt på de största varumärkena. Allt för att få över så många som möjligt till deras ekosystem. Så det skulle nog mer vara önsketänkande att det kommer släppas CoD på playstation i framtiden. Xbox och PC räcker gott och väl för MS!

Skrivet av Kalliban:

Det är ju det där som är hela grejen, de har nog många som sitter och räknar på sånt där. Personligen så gissar jag att en potentiell ny prenumerant är värd mycket mer än en förlorad engångsförsäljning av ett spel. Dvs om de bara släpper COD på gamepass så kommer det troligtvis locka en massa nya prenumeranter där många sedan stannar kvar (gamepassprenumeranterna har ju som sagt ökat med ca 1 miljon per månad senaste tiden) och därmed genererar ännu mer intäkter. Jag tror inte de la ut 60 miljarder för att sitta och inkassera de där 2 (eller vad det nu var) i vinst varje år, utan för att stärka gamepass och dra in fler kunder dit.

Det finns en annan aspekt i detta också som inte bara handlar om pengarna. Huruvida dom får göra det många tror. Antitrust lagarna i USA är rätt hårda och i EU likaså ser man inte milt på monopol.

Dessutom om man kollar ration mellan att dra in på varje års Call of duty kontra att få in gamepass prenumeranter. Det är nog rätt skev. Betydligt mer pengar finns i Call of Duty. Inte bara i försäljning av själva spelet utan allt runtomkring det t ex skins osv i spelen säljer ju som smör. För att täcka upp den förlusten behövs extremt många nya gamepass prenumeranter.

Hela Call of Duty serien 2003-2021 har dragit in 27 miljarder, nästan hälften om dom 60 stämmer dom köpte Activision för. Det är inga småpotatis.

Hur många gamepass prenumeranter behövs för att dra in ca. 27 miljarder?

Medlem
Skrivet av QanonTrumpLover:

Diablo på konsol? Usch fyfan.

Hey alright

Medlem
Skrivet av Marooned:

Det finns en annan aspekt i detta också som inte bara handlar om pengarna. Huruvida dom får göra det många tror. Antitrust lagarna i USA är rätt hårda och i EU likaså ser man inte milt på monopol.

Dessutom om man kollar ration mellan att dra in på varje års Call of duty kontra att få in gamepass prenumeranter. Det är nog rätt skev. Betydligt mer pengar finns i Call of Duty. Inte bara i försäljning av själva spelet utan allt runtomkring det t ex skins osv i spelen säljer ju som smör. För att täcka upp den förlusten behövs extremt många nya gamepass prenumeranter.

Hela Call of Duty serien 2003-2021 har dragit in 27 miljarder, nästan hälften om dom 60 stämmer dom köpte Activision för. Det är inga småpotatis.

Hur många gamepass prenumeranter behövs för att dra in ca. 27 miljarder?

27 miljarder på 18 år. Om vi säger att en prenumerant betalar 10 dollar per månad i snitt, dvs 120 dollar per år, vilket blir 2160 på 18 år. Då behövs ca 12,5 miljoner nya prenumeranter. Men nu förutsätter vi dock att inga sådana transaktioner görs framåt och 0 exemplar säljs. Poängen är ju att de flesta spelarna blir kvar och många av köpen också. Dels på PC och Xbox och förhoppningsvis lockar de över delar av de som idag spelar på ps. Då behöver vi inte ersätta alla 27 miljarderna med prenumeranter. Jag skulle tippa att det räcker med några miljoner nya prenumeranter, men jag har inte insyn i deras kalkyler så det är ju taget ur luften

Medlem
Skrivet av Kalliban:

27 miljarder på 18 år. Om vi säger att en prenumerant betalar 10 dollar per månad i snitt, dvs 120 dollar per år, vilket blir 2160 på 18 år. Då behövs ca 12,5 miljoner nya prenumeranter. Men nu förutsätter vi dock att inga sådana transaktioner görs framåt och 0 exemplar säljs. Poängen är ju att de flesta spelarna blir kvar och många av köpen också. Dels på PC och Xbox och förhoppningsvis lockar de över delar av de som idag spelar på ps. Då behöver vi inte ersätta alla 27 miljarderna med prenumeranter. Jag skulle tippa att det räcker med några miljoner nya prenumeranter, men jag har inte insyn i deras kalkyler så det är ju taget ur luften

18 år absolut. Men från 2016 - 2021 så drog serien in 12 miljarder. Nästan hälften bara på 5 år. Kurvan pekar drastiskt uppåt på senare år.

Jaja, den som lever får se som man säger. Tydligen har dom även något form av agreement Playstation och Microsoft kring Call of Duty sedan tidigare. Även som jag skrev tidigare. Hur dom ska få igenom det monopolet dom får igenom att stänga ute PS från alla dom spelen från dom studiosen dom köpt på senare tid. Det blir nog inte lätt.

Ekonomin i det hela, överenskommelsen (om det nu finns en, men PS har gått ut och sagt det nyligen) och det faktum att dom ska få igenom att få monopol i USA och inom EU talar för mig starkt att Playstation spelarna kommer kunna spela Call of Duty även i framtiden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Marooned:

18 år absolut. Men från 2016 - 2021 så drog serien in 12 miljarder. Nästan hälften bara på 5 år. Kurvan pekar drastiskt uppåt på senare år.

Jaja, den som lever får se som man säger. Tydligen har dom även något form av agreement Playstation och Microsoft kring Call of Duty sedan tidigare. Även som jag skrev tidigare. Hur dom ska få igenom det monopolet dom får igenom att stänga ute PS från alla dom spelen från dom studiosen dom köpt på senare tid. Det blir nog inte lätt.

Ekonomin i det hela, överenskommelsen (om det nu finns en, men PS har gått ut och sagt det nyligen) och det faktum att dom ska få igenom att få monopol i USA och inom EU talar för mig starkt att Playstation spelarna kommer kunna spela Call of Duty även i framtiden.

Det är inte ens i närheten av ett monopol. Alls. Det finns ingen som helst relevans i det argumentet.

Även efter att den här affären gått igenom så är man fortfarande på tredje plats efter Tencent och Sony.

Det sprids mycket FUD nuförtiden.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Marooned:

18 år absolut. Men från 2016 - 2021 så drog serien in 12 miljarder. Nästan hälften bara på 5 år. Kurvan pekar drastiskt uppåt på senare år.

Jaja, den som lever får se som man säger. Tydligen har dom även något form av agreement Playstation och Microsoft kring Call of Duty sedan tidigare. Även som jag skrev tidigare. Hur dom ska få igenom det monopolet dom får igenom att stänga ute PS från alla dom spelen från dom studiosen dom köpt på senare tid. Det blir nog inte lätt.

Ekonomin i det hela, överenskommelsen (om det nu finns en, men PS har gått ut och sagt det nyligen) och det faktum att dom ska få igenom att få monopol i USA och inom EU talar för mig starkt att Playstation spelarna kommer kunna spela Call of Duty även i framtiden.

Jepp, den som lever får se. Rätt långt ifrån ett monopol enligt mig, men vem vet. Jag tror dealen blir samma som med Zenimax helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jepp, den som lever får se. Rätt långt ifrån ett monopol enligt mig, men vem vet. Jag tror dealen blir samma som med Zenimax helt enkelt.

Länk till Tweet

Ambassadör
Xbox

Kopierar mitt eget svar från en annan tråd:

Japp, det är precis som med Zenimax. De får inte säga något som kan ses som att de bestämmer över Acti-Blizz innan köpet är klart enligt lag. Det slirades på formuleringar i ett halvår med Bethesda under tiden som uppköpet genomfördes.

Nyckelord i citatet ovan är "intent to" och "desire to".

Inga konstigheter, utöver att det trots en liknande situation i närtid verkar väldigt svårt att greppa för somliga. Ovan kan exempelvis innebära marknadsföringsavtal som redan är ingånga (intent to honor all existing agreements) och att Warzone kommer att fortsätta stödjas på PS (desire to keep Call of Duty on PlayStation).

Se Bethesda med Deathloop/Ghostwire Tokyo (existerande avtal) och Fallout 76/Elder Scrolls Online (Fallout och TES på PS).


signatur

Jump in.

Medlem

Spännande! Att de ska upprätthålla befintliga avtal är ju alla med på. Frågan är vad deras desire innebär, jag kan tänka mig en del "jag kliar dig så kliar du mig"-saker som skulle gynna oss spelare.

Min största önskan i branschen är crossplay på allt. Riv murarna!

Medlem
Skrivet av Marooned:

Det finns en annan aspekt i detta också som inte bara handlar om pengarna. Huruvida dom får göra det många tror. Antitrust lagarna i USA är rätt hårda och i EU likaså ser man inte milt på monopol.

Dessutom om man kollar ration mellan att dra in på varje års Call of duty kontra att få in gamepass prenumeranter. Det är nog rätt skev. Betydligt mer pengar finns i Call of Duty. Inte bara i försäljning av själva spelet utan allt runtomkring det t ex skins osv i spelen säljer ju som smör. För att täcka upp den förlusten behövs extremt många nya gamepass prenumeranter.

Hela Call of Duty serien 2003-2021 har dragit in 27 miljarder, nästan hälften om dom 60 stämmer dom köpte Activision för. Det är inga småpotatis.

Hur många gamepass prenumeranter behövs för att dra in ca. 27 miljarder?

Fast dom 27 miljarderna är under en 20 år period som CoD funnits. Med medlemmarna game pass har nu skulle det ta 16 år. Microsoft har en tanke med att ha öka de subscibtions från dagens 25 mIljoner till 1 miljard de kommande åren och äga marknaden. Phil spencer har sagt att dom kommer ära CoD med vad som finns på PS just nu och stödja dessa spel och de avtal som finns. Men sen, nä inte så mycket... Lyssnade på en pod från IGN igår. CoD drar in 500 miljoner dollar / dag dessutom nu så att hålla det kvar på playstation är inte så intressant även om dom skulle halvera den summan. King drar in ännu mera pengar så ännu en aspekt ta in i diskussionen. Om dom nu kan tjäna pengar utan Sony så kommer dom göra det. Ms vill att gamepass skall ha alla exklusiviteter och äga alla produktioner likt Netflix. Att ha CoD, Diablo och overwatch under sin flagga har gjort att Sony sitter riktigt i skiten. Ms äger i stort sett ALLA stora fps nu med quake, doom, wolfenstein mf. Sony har inget.

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast dom 27 miljarderna är under en 20 år period som CoD funnits. Med medlemmarna game pass har nu skulle det ta 16 år. Microsoft har en tanke med att ha öka de subscibtions från dagens 25 mIljoner till 1 miljard de kommande åren och äga marknaden. Phil spencer har sagt att dom kommer ära CoD med vad som finns på PS just nu och stödja dessa spel och de avtal som finns. Men sen, nä inte så mycket... Lyssnade på en pod från IGN igår. CoD drar in 500 miljoner dollar / dag dessutom nu så att hålla det kvar på playstation är inte så intressant även om dom skulle halvera den summan. King drar in ännu mera pengar så ännu en aspekt ta in i diskussionen. Om dom nu kan tjäna pengar utan Sony så kommer dom göra det. Ms vill att gamepass skall ha alla exklusiviteter och äga alla produktioner likt Netflix. Att ha CoD, Diablo och overwatch under sin flagga har gjort att Sony sitter riktigt i skiten. Ms äger i stort sett ALLA stora fps nu med quake, doom, wolfenstein mf. Sony har inget.

Dom senaste 5 åren har COD dragit in ca. 12 miljarder. Kurvan pekar bara uppåt för varje år. Dessutom så har ju det kommit flertalet nyheter senaste dagarna från både MS och Sony om att COD kommer finnas kvar till Playstation.

Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppla Lasse, jag vill göra dig ännu mer besviken - det är alla individuella studios som gör spelen. Faktum är att varken Bill Gates, Steve Ballmer, eller Officegänget gjort ett enda spel själva - inte ens Forza! Jag vet, det är en stor besvikelse, och verkligen superäckligt....

..../s

Du menar seriöst att bolaget som äger studion inte har nått finger med i spelet vilka spel som görs och vilka förutsättningar som ges? Bara ren tur att Sonys studios lyckas skapa helt nya IP:n från grunden som blir framgångsrika, eller att deras spel oftare än andras får höga betyg och släpps mer polerade?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Dom senaste 5 åren har COD dragit in ca. 12 miljarder. Kurvan pekar bara uppåt för varje år. Dessutom så har ju det kommit flertalet nyheter senaste dagarna från både MS och Sony om att COD kommer finnas kvar till Playstation.

Eller inte... Phil Spencer skriver fina tweets dock. Riktigt bra formulerade. Men läser man dom som Phil själv menar så är det ganska tydligt vad han menar mellan raderna. Get over it. Playstation är rökta.

Medlem
Skrivet av robbis:

Eller inte... Phil Spencer skriver fina tweets dock. Riktigt bra formulerade. Men läser man dom som Phil själv menar så är det ganska tydligt vad han menar mellan raderna. Get over it. Playstation är rökta.

Behöver inte "get over" nånting. Bryr mig inte nämnvärt vilken konsol det finns till då jag har båda. Vi får väl se framöver vad som händer. Ska MS förlora hundratals miljoner eller inte. Deras ekonomiska experter föreslår säkert det..

123
Skriv svar