Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Dom som gillar Digital Foundrys analyser så har dom gjort en på PSVR2 .
För fler releaser denna månad klicka här
Avicii Invector Encore Edition - 27 Januari - Quest
_____
Fishing Adventure VR - 7 Januari - SteamVR
_____
Lost Recipes - 27 Januari - Quest
_____
Garden of the sea - 13 Januari - Quest
_____
Final Space The Rescue - 13 Januari - Quest
Anshar 2 Hyper Drive - 22 Januari - Quest
Någon som lyckats dyka på någon information om hur det ser ut med revision 2 av Reverb G2 och dess väg till marknaden här i Europa? Efter att ha levt med Quest 2 ett bra tag är jag till 85% nöjd, allt fungerar väldigt bra men den delen jag använder VR till mest,
simracing, saknar tyvärr en del när man ska börja komprimera bilden mellan PC och headset då långa asfaltsytor ofta drabbas av artefakter även om jag maximerar bitrate. Så tanken är att Reverb G2 ska ha det jag saknar där. Men skulle föredra nya versionen av headsetet med förbättrad tracking främst för alla typer av VR-spel jag potentiellt vill köra med Reverb G2 men också då det kan sluta med att jag potentiellt säljer min Quest 2.
Första MMO-spelet för VR har utannonserats att släppas denna månad.
Spelet har testats en längre tid och har hört från några som spelar som säger att spelet gått från att vara "meh" till riktigt bra med blandat gameplay.
Det är crossplay mellan samtliga plattformar.
Zenith - 27 Januari - PCVR, PSVR, Quest
Första MMO-spelet för VR har utannonserats att släppas denna månad.
Spelet har testats en längre tid och har hört från några som spelar som säger att spelet gått från att vara "meh" till riktigt bra med blandat gameplay.
Det är crossplay mellan samtliga plattformar.
Tycker fortfarande det känns rätt meh, har spelat alpha samt senaste betan som var och visst har det absolut blivit bättre och de verkar lyssna och delta en hel del i deras community och suktar man efter ett MMO med VR-händer så kan man nog tycka det är rätt skoj men personligen så tycker jag det saknar något..
Tycker fortfarande det känns rätt meh, har spelat alpha samt senaste betan som var och visst har det absolut blivit bättre och de verkar lyssna och delta en hel del i deras community och suktar man efter ett MMO med VR-händer så kan man nog tycka det är rätt skoj men personligen så tycker jag det saknar något..
Ok. Jag har inte spelat själv och dom som berättat för mig har samtliga varit PSVR spelare. Dom kanske har "lägre krav" jag vet inte
Har börjat spela ett spel som heter Song in the smoke och kan rekomendera spelet för den som gillar survival och crafting.
Unte hunnit spela jättelångt men det utspelar sig i nån form av förhistorisk fanatsi värld.
Man är utelämnad typ naken, ensam och måste crafta vapen och verktyg, jaga, fixa kläder och mat.
Spelet förklarar en del hur gameplayet fungerar men en del måste man lista ut själv (finns turtorial från utvecklaren på youtube).
Väldigt stämningsfullt och mycket ljud som får en att känna sig inne i världen.
Jag är normalt ingen survival crafting spel fantast och tyckte kanske inledningen var lite seg, men sen fastnade man och ville bara in igen och spela
Trailern lyckas förmedla stämningen ganska bra, även fast 2d inte gör VR rättvisa
Blev ett Quest 2 tillslut, toknöjd! Om jag vill koppla den till datorn, vad behöver jag? Har en Link Cable redan och har även tänkt testa Airlink. Behöver jag bara Steam då egentligen?
Ja du behöver även Oculus Appen på datorn
https://www.oculus.com/rift/setup/
Sen även att du laddar ner SteamVR på Steam.
När du aktiverar Link eller AirLink så kommer man till Rift home därifrån kan du starta SteamVR eller spelen direkt om du lägger till dom i libraryt.
Det har sagts att man i framtiden ska kunna styra över sitt PC-bilbiotek från Quest home men det är nog fortfarande långt borta innan det införs.
...SteamVR eller spelen direkt om du lägger till dom i libraryt...
Finns det något skönt sätt att göra detta för alla SteamVR-spel eller måste man göra det manuellt?
Finns det något skönt sätt att göra detta för alla SteamVR-spel eller måste man göra det manuellt?
Nej ddt verkar som man måste lägga in dom manuellt i Oculus biblioteket.
Men vissa spel lägger in sig själv efget att man startat fom första gången.
Man kan starta spelen direkt från Steam också så man kan starta från sitt steam bibliotek direkt från skrivbord tabben.
Nej ddt verkar som man måste lägga in dom manuellt i Oculus biblioteket.
Men vissa spel lägger in sig själv efget att man startat fom första gången.
Man kan starta spelen direkt från Steam också så man kan starta från sitt steam bibliotek direkt från skrivbord tabben.
Grattis till tusende inlägget (i din egenstartade tråd)
Keep up the good work 🍺
Grattis till tusende inlägget (i din egen startade tråd)
Keep up the good work 🍻
Ja sedär la inte märke till det 🎉
Jag forsätter mitt spammande
Tråkiga nyheter om man som jag såg fram emot Hitman 3 i VR.
Spelet ska inte vara nån hit.
Dåliga omdömen på steam och spelet är "janky"
Hitman 3’s PC VR Support Is Pretty Janky Right Now
som man ser på filmen så är det inte mycket "VR interaktion", mycket "press button to xxx"
Tråkiga nyheter om man som jag såg fram emot Hitman 3 i VR.
Spelet ska inte vara nån hit.
Dåliga omdömen på steam och spelet är "janky"
Hitman 3’s PC VR Support Is Pretty Janky Right Now
https://youtu.be/AmZ8BRxLoHw
som man ser på filmen så är det inte mycket "VR interaktion", mycket "press button to xxx"
Nu har jag inte spelat det så länge, men mitt första intryck av spelet var inte så positivt heller... grundläggande kontroller som att bara gå runt känns som de kämpar emot en. Styrspaken man går med känns nästan som ett styrkors mer än en analog joystick.
Snapturn känns dessutom segt och allt för distraherande. En sån grej är ju något som man inte ens tänker på i de flesta spel.
De har dessutom gjort väldigt konstiga val med vilka knappar man ska använda. När man stryper någon exempelvis så använder man triggers, inte grepp knapparna. Kanske något man vänjer sig vid, men det känns inte direkt intuitivt.
Grafiskt sett är det väldigt snyggt, det måste jag visserligen ge det. Att gå runt ibland de stora folkmassorna som spelen kan skapa känns så väldigt skumt i VR, på ett bra sätt! (även om de fullständigt glitchar ur om man rör dem).
Nu har jag inte spelat det så länge, men mitt första intryck av spelet var inte så positivt heller... grundläggande kontroller som att bara gå runt känns som de kämpar emot en. Styrspaken man går med känns nästan som ett styrkors mer än en analog joystick.
Snapturn känns dessutom segt och allt för distraherande. En sån grej är ju något som man inte ens tänker på i de flesta spel.
De har dessutom gjort väldigt konstiga val med vilka knappar man ska använda. När man stryper någon exempelvis så använder man triggers, inte grepp knapparna. Kanske något man vänjer sig vid, men det känns inte direkt intuitivt.
Grafiskt sett är det väldigt snyggt, det måste jag visserligen ge det. Att gå runt ibland de stora folkmassorna som spelen kan skapa känns så väldigt skumt i VR, på ett bra sätt! (även om de fullständigt glitchar ur om man rör dem).
Jag kanske provar detta via gamepass vid ett senare tillfälle om utvecklarna kanske fixar till lite.
Jag kanske provar detta via gamepass vid ett senare tillfälle om utvecklarna kanske fixar till lite.
Samma här. Inväntar eventuella uppdateringar innan jag slår till.
Tråkiga nyheter om man som jag såg fram emot Hitman 3 i VR.
Spelet ska inte vara nån hit.
Dåliga omdömen på steam och spelet är "janky"
Hitman 3’s PC VR Support Is Pretty Janky Right Now
https://youtu.be/AmZ8BRxLoHw
som man ser på filmen så är det inte mycket "VR interaktion", mycket "press button to xxx"
Jag tycker ändå det det var kul på PSVR, sen är det ju synd att de bara kör med handkontroll. Men på just PSVR så var det nästan bra för det krävs så mycket precision att om det var MOVE hade det nog sabbat spelet. Dock kan man ju tycka att de borde infört motionkontroller på andra plattformar där det säkerligen skulle ha funkat bättre.
"Writer and Fighter"
Jag tycker ändå det det var kul på PSVR, sen är det ju synd att de bara kör med handkontroll. Men på just PSVR så var det nästan bra för det krävs så mycket precision att om det var MOVE hade det nog sabbat spelet. Dock kan man ju tycka att de borde infört motionkontroller på andra plattformar där det säkerligen skulle ha funkat bättre.
Spelets VR läge verkar stort sett vara kopierat rakt från PSVR, där det som du säger är tänkt att man ska spela med handkontroll och stillasittande på samma position.
Jag vet att folk inte har nått emot att spela på detta sätt men det är inte riktigt vad jag tycker är ett "VR-spel", inte 2022 iaf
Då kan jag lika spela plattskärmsversion.
Spelets VR läge verkar stort sett vara kopierat rakt från PSVR, där det som du säger är tänkt att man ska spela med handkontroll och stillasittande på samma position.
Jag vet att folk inte har nått emot att spela på detta sätt men det är inte riktigt vad jag tycker är ett "VR-spel", inte 2022 iaf
Då kan jag lika spela plattskärmsversion.
Jag håller helt med och kan köpa det på PSVR, men på nyare plattformar borde VR + handkontroll vara något som fasats ut för ett bra tag sen.
"Writer and Fighter"
Jag har startat en discord
#4222688
Hoppet är att det ska bli lättare att hitta nån att spela med speciellt om man vill spela med svenskar
Väl mött
Jag har startat en discord
#4222688
Hoppet är att det ska bli lättare att hitta nån att spela med speciellt om man vill spela med svenskar
Väl mött
Länken är utgången. Har för mig att det går sätta obegränsad tid om du gör en ny.
Tack för allt engagemang! Detta är i princip enda tråden jag kollar på FZ numera.
Länken är utgången. Har för mig att det går sätta obegränsad tid om du gör en ny.
Tack för allt engagemang! Detta är i princip enda tråden jag kollar på FZ numera.
Ja det ör som att länken ändrats.
Jag har redigerat inlägget.
Jag har ställt in att inbjudningslänken inte ska gå ut tidsmässigt så konstigt att det ändrats
Jag har startat en discord
#4222688
Hoppet är att det ska bli lättare att hitta nån att spela med speciellt om man vill spela med svenskar
Väl mött
Grymt!
The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 2: Retribution, en ny episode utannonserat.
Vet inte om det släpps som ett "nytt spel" eller ett betal/gratis DLC till spelet.
Det ska vara fortsättning från Saints & Sinners gratis DLC Aftershocks
The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 2 Announced
The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 2: Everything We Know About The New Game
Rabatt på VR-spel på Humble Bundle
För den som är intresserad av Sadlyitsbradly' speculationer om kommande Valve headset.
För den som är intresserad av Sadlyitsbradly' speculationer om kommande Valve headset.
Tack men aint nobody got time for that. Avvaktar tills nån, typ VNN, gjort en mer kondenserad video
Tack men aint nobody got time for that. Avvaktar tills nån, typ VNN, gjort en mer kondenserad video
Jag lyssnade medans jag spelade Snowrunner
Det kanske är 40min info sen är det Q&A
Men det jag minns handlar om att han tror att Valve och Apple tänker likadant kring sina headset.
Det ska vara 2st SoC en av dom i Valve Deckards fall ska vara en XR2 (el liknande från Qualcomm) som ska ha hand om en del och en SoC från AMD som ska ta hand om en del, spel gissningsvis.
Det ska vara "Stand alone PCVR" dvs liknande tänk som Steam Deck, och prestandan ska fås ut genom sk split-rendering.
Tidigare pratades det om Split-rendering mellan PC, Steam Deck och en "Home console", men det verkar även mena helt stand alone, kanske bara stand alone tom, jag vet inte.
Det ska vara pancake linser och micro o-led displayer eye-tracking nått som tydligen ska vara standard med micro-oled.
Valve Deckard bygger vidare på Valves tidigare visioner av ett VR headset som dom kallade Vader men som aldrig blev verklighet pga kostnad och teknik. En rolig notis var att varför valve index har så pass hög fov det är för att linserna var anpassade för att det var tänkt att sitta micro-oled displayer.
Deckard headsetet är ingen konkurrent till Quest prismässigt det kommer vara ett high-end konsument headset, så gissningsvis liknande prisklass som index är idag.
Tipsar om spelet Wanderer som släpptes igår till SteamVR och PSVR.
Jag har inte spelat spelet själv ännu men planerar att skaffa det snart.
Spelet får bra omdömen i recensioner och det speciella med spelet är att det inte är ett spel som är gjort för Quest i första hand utan det är gjort för PCVR och PSVR.
Enligt användar recensioner på Steam så är det blandat pga buggar och det verkar vara problem med index-kontrollerna så kör man index kanske man ska avvakta.
Spelet är ett story drivet singleplayer spel (även det ovanligt än så länge för VR) och beskrivs som en blanding av Pussel, Escape room, Action.
Allt har gått åt skogen och man reser i tiden och ska ställa saker tillrätta