Rapport: spelutvecklare inte intresserade av NFT och kryptovaluta

Robot
Rapport: spelutvecklare inte intresserade av NFT och kryptovaluta

Branschen överväldigande negativ till nymodigheterna.

#gdc, #nft, #undersökning


Medlem

Generellt sätt är nog folk ganska neg även de flesta utvecklare. Men det är inte så det kommer smygas in och få acceptans, det är via de stora företagen som redan börjat försöka och har väl delvis lyckats.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tittade lite mer på den länkande summeringen av rapporten, där står det att 27% respektive 28% är "at least somewhat interested" i kryptovaluta respektive NFT. Det är alltså väldigt få som är neutrala i frågan, bara ett par-tre procent, om jag tolkar sifforna rätt.

Har någon har konto för att ladda ned och läsa hela rapporten? Det vore intressant att se hur de delat upp det ytterligare, t.ex. hur många är "somewhat interested" kontra hur många som är väldigt intresserade? Är det kanske typ 2% som är "somewhat interested" och resterande är redan djupt involverade i NFT/krypto redan? Eller tvärtom?

För om så mycket som mellan en fjärdedel och en trejdedel av spelbranchen är starkt intresserad av NFTer och krypto, så är det ju inte direkt goda nyheter om man sällar sig de som tycker sådant inte skall ha något med spel att göra...

En ytterligare intressant sak vore att veta om majoriteten av alla stora spelutvecklare finns på den väldigt positiva sidan medans alla de negativa är små indieutvecklare som ändå sällan kommer att ha kapacitet att integrera NFT/krypto..

Medlem
Skrivet av ompalompa:

[...]

En ytterligare intressant sak vore att veta om majoriteten av alla stora spelutvecklare finns på den väldigt positiva sidan medans alla de negativa är små indieutvecklare som ändå sällan kommer att ha kapacitet att integrera NFT/krypto..

Jag håller helt med om att det är väldigt intressant att veta vilka som förhåller sig negativt respektive positivt till fenomenet. Ställer mig dock tveksam till att indieutvecklare skulle vara tveksamma till följd av integrationskostnader, NFT/krypto är ju mig veterligen förhållandevis enkelt att integrera till betalsystem (eller iaf inte svårare än andra former av betalmedel). Så det är nog inte där skon klämmer.

Medlem
Medlem
Medlem

Den bästa jämförelsen jag har hört hittils med NFT's är Kejsarens nya kläder. Passar så otroligt bra, hehe.

KoP
Medlem

Känns ju bra att dom flesta utvecklare tycker så. Cryptovalutor och NFT hör inte hemma i spel. Spel ska vara förnöjsamt och inte innehålla sådana element, det kommer ändå bara sitta en massa asiater och harvesta gold och annat skit.

Spelar man så spelar man, vill man casha in pengar så får man jobba, leka börshaj eller rycka i Jack Vegas maskiner.

Skulle kryptovalutor och NFT bli normen inom spel så lägger jag ner och backar några generationer och kopplar upp C64'an och Amiga på heltid för att få min spelfix eller att man börjar spela indie-spel fullt ut och dissar alla stora spelutvecklare. :'D

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns ju bra att dom flesta utvecklare tycker så. Cryptovalutor och NFT hör inte hemma i spel. Spel ska vara förnöjsamt och inte innehålla sådana element, det kommer ändå bara sitta en massa asiater och harvesta gold och annat skit.

Spelar man så spelar man, vill man casha in pengar så får man jobba, leka börshaj eller rycka i Jack Vegas maskiner.

Skulle kryptovalutor och NFT bli normen inom spel så lägger jag ner och backar några generationer och kopplar upp C64'an och Amiga på heltid för att få min spelfix eller att man börjar spela indie-spel fullt ut och dissar alla stora spelutvecklare. :'D

Samma här. Jag får redan eksem ifrån spel med lootlådor mellan var och varannan match.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ja folk är mest negativa för man inte ser några fördelar.
Jag tror dock att inom sin tid kommer crypto och NFT mm vara var mans vardag.

Sen är det verkligen dåligt för miljön. Vattenfall gick tidigare ut med att crypto var bra när nån miljömupp(?) uttalade sig negativt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja folk är mest negativa för man inte ser några fördelar.
Jag tror dock att inom sin tid kommer crypto och NFT mm vara var mans vardag.

Sen är det verkligen dåligt för miljön. Vattenfall gick tidigare ut med att crypto var bra när nån miljömupp(?) uttalade sig negativt.

Det finns många saker som är del av min vardag som jag inte tycker är bra dock.

Det ska bli väldigt intressant att se när första spelet släpps där NFTs berikar spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja folk är mest negativa för man inte ser några fördelar.
Jag tror dock att inom sin tid kommer crypto och NFT mm vara var mans vardag.

Sen är det verkligen dåligt för miljön. Vattenfall gick tidigare ut med att crypto var bra när nån miljömupp(?) uttalade sig negativt.

Kryptovaluta försöker lösa problem som i västvärlden inte är några problem för den absoluta majoriteten av befolkningen. Genomförandet av anonyma betalningar är ointressant för de flesta och jag är helt övertygad om att majoriteten också föredrar att ha centraliserad valuta som kan justeras för att undvika/minska ekonomiska kriser. Jag tror att blockkedja-teknologin kommer vara fortsatt populär och användas i mångt och mycket, men krypto har jag svårt att se kommer växa mycket mer i tillämpning än vad det gjort hittills. Kommer säkert finnas massor med pengar kvar att tjäna för spekulanter, men tror inte att vi inom någon överskådlig framtid kommer betala med krypto för våra vardagsinköp.

1
Skriv svar