Xbox vill behålla Call of Duty på Playstation

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad syftar du på? Aldrig hört att han kallas för mytoman förut.

Jag hoppas att inga spel efter nuvarande avtal uppfylls släpps på Playstation. Hur ska Playstation kunna klaga på exklusiva spel som varit deras strategi sedan dag 1 och absolut ingen vilja att förändra det.

När köpte Sony en studio med stora multiplatforms ipn som de sedan gjorde exklusiva till playstation?

Trams att gotta sig i att människor nu ska exkluderas från spelserier de tidigare haft tillgång till. Men ni fanboys är många här på Fz så inte konstigt att attityden florerar starkt även här.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

När köpte Sony en studio med stora multiplatforms ipn som de sedan gjorde exklusiva till playstation?

Trams att gotta sig i att människor nu ska exkluderas från spelserier de tidigare haft tillgång till. Men ni fanboys är många här på Fz så inte konstigt att attityden florerar starkt även här.

Jaha, är det OK ifall Sony hade köpt stora multiplatforms ipn? Då hänger jag med.

Lättare att klandra fanboys och dålig attityd än försöka ha en diskussion. Går ju inte ta dig seriöst.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror inte en sekund på detta. Och varför skulle MS vilja släppa endast streaming varianten av gamepass på playstation som motprestation? Finns väl absolut inget att vinna med det förutom möjligen det symboliska värdet.

För att tjäna ännu mer pengar på subscribers? Skulle tro att det finns potential att tjäna mycket mer pengar på game pass än de någonsin tjänar på att sälja hårdvara. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av noreason:

Jaha, är det OK ifall Sony hade köpt stora multiplatforms ipn? Då hänger jag med.

Lättare att klandra fanboys och dålig attityd än försöka ha en diskussion. Går ju inte ta dig seriöst.

Det är du som snackar om Sony och jämför deras exklusiva spel med Microsofts uppköp av Activision. Det går inte att jämföra dessa två.

Om du blir glad när människor exkluderas från något rekommenderar jag dig att växa upp.

Medlem

Går folk på denna godtrogna skit som kommer ur käften på Phil Spencer? Klart som fan de kommer uppfylla alla existerande överenskommelser, såvida dom inte inte vill bli stämda för kontraktsbrott. PR smörja, de har inget val bara

Medlem
Skrivet av Sillgam:

När köpte Sony en studio med stora multiplatforms ipn som de sedan gjorde exklusiva till playstation?

Trams att gotta sig i att människor nu ska exkluderas från spelserier de tidigare haft tillgång till. Men ni fanboys är många här på Fz så inte konstigt att attityden florerar starkt även här.

Ja, det finns inga vinnare här. Hardcore Xbox-fanboys jublar åt mer "exklsuiva" spel. Spel som hade släppts på boxen ändå oavsett uppköp..

Skrivet av AstroCreep:

Går folk på denna godtrogna skit som kommer ur käften på Phil Spencer? Klart som fan de kommer uppfylla alla existerande överenskommelser, såvida dom inte inte vill bli stämda för kontraktsbrott. PR smörja, de har inget val bara

Tvivlar ju starkt på att Activsion gör kontrakt utan exit klausuler! Så troligtvis så kan MS använda en sådan om dom velat utan att bli stämda.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är du som snackar om Sony och jämför deras exklusiva spel med Microsofts uppköp av Activision. Det går inte att jämföra dessa två.

Om du blir glad när människor exkluderas från något rekommenderar jag dig att växa upp.

Nu var det inte jag som gjorde inlägget tidigare som du citerade, och var någonstans uttrycker @Vercadi eller jag glädje när människor exkluderas från något?

Allt du gör är att anta och vara fördomsfull.

Medlem
Skrivet av RaXha:

För att tjäna ännu mer pengar på subscribers? Skulle tro att det finns potential att tjäna mycket mer pengar på game pass än de någonsin tjänar på att sälja hårdvara. 🤷‍♂️

Som jag skrev så finns det väl inget som hindrar PS-fans att redan nu streama gamepass via sin laptop/pc/mobil eller kommande tv-app? Tror inte en streaming-klient till PS5 ökar antal prenumeranter direkt.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Xbox har planer på att inte ha några andra spel på sin xbox utöver gamepass utbudet? 🤨

Säkert, men inga som inte också kommer finnas på en playstation i det fallet. Alla nuvarande exklusiva finns väl i gamepass eller?

XBOX = Gamepass, tredjeparts som inte finns på gamepass
Playstation = Gamepass, tredjeparts som itne finns på gamepass, plus alla ps studios spel

Vilken konsoll kommer folk välja i det spekulativa scenariot?

Medlem

Tänk om sony hade kunnat gjort detsamma med t.ex gran turismo och the last of us, är så jäkla trött på konsolexklusiviteter.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Skrivet av lars_kongo:

Säkert, men inga som inte också kommer finnas på en playstation i det fallet. Alla nuvarande exklusiva finns väl i gamepass eller?

XBOX = Gamepass, tredjeparts som inte finns på gamepass
Playstation = Gamepass, tredjeparts som itne finns på gamepass, plus alla ps studios spel

Vilken konsoll kommer folk välja i det spekulativa scenariot?

Men är den frågan för MS egentlig vilken konsol man köper för att ha där hemma?

Eller är frågan att Ms plan med det hela att i framtiden fortsätta göra konsoler för folk att ha där hemma?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Tänk om sony hade kunnat gjort detsamma med t.ex gran turismo och the last of us, är så jäkla trött på konsolexklusiviteter.

Hur är det jämförbart? Spelen du nämner jar aldrig funnits på Xbox. Jag ser ingen här som gnäller på att Halo och Forza inte finns på Playstation.

Den nuvarande situationen är snarare att jämföra med om Sony skulle köpa EA och därmed kanske förvägra Xbox FIFA-serien.

Medlem
Skrivet av noreason:

Nu var det inte jag som gjorde inlägget tidigare som du citerade, och var någonstans uttrycker @Vercadi eller jag glädje när människor exkluderas från något?

Allt du gör är att anta och vara fördomsfull.

Det är fortfarande du som gör jämförelsen med Sony genom din konstiga fråga "skulle det vara ok om Sony skulle göra det?". Nej är svaret.

För övrigt skrev personen "Jag hoppas att inga spel efter nuvarande avtal uppfylls släpps på Playstation.". Snälla tolka detta åt mig.

Medlem

Jag tror att alla gamla cod får vara kvar och att warzone blir kvar och uppdateras som det ska. Resten lär nog inte att komma till playstation.

Our desire to keep Call of Duty on PlayStation betyder ingenting.
Men om Sony slopar sina avgifter kanske vi kan släppa cod
Eller om Sony betalar oss så kan vi kanske släppa cod.

Annars skulle han svara att absolut kommer cod till playstation, ingenting kommer att ändras med detta uppköp.

Medlem

Om CoD skulle försvinna från PS tror jag faktiskt att det vore bra för både Sony och hela FPS-branschen på sikt. Varför då?
Jo, för det skulle tvinga Sony till en ny våg av kreativitet och lite jävlaranamma. Ett arkadigt FPS lockar väldigt många spelare och är en produkt som troligtvis behövs för att sälja konsoler. Detta kanske skulle resultera i att en ny CoD-dödare ser dagens ljus?

Och vad skulle det innebära för Microsoft? Jo, även de skulle behöva gnugga geniknölarna och förfina CoD-produkten så att den åtminstone kan hålla jämna steg med konkurrenten.

Så slutsatsen på långsikt är win-win för både spelarna och branschen.

Medlem

Game pass kommer till ps5 samma dag som Play butiken kommer på iPhone.

Medlem

Det man får tänka på här är att MS kanske inte ens vet hur kontrakten mellan Activision och Sony ser ut.

Sådana här avtal är oftast konfidentiella och MS äger inte Activision än.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Svårt att se att detta är vad Microsoft ville - Call of Duty är typ d enda "nya" Activision gjort d senaste åren (utöver ett par remasters, även d inklusive Call of Duty). Visst att Activision sitter på flera varumärken men Microsoft har köpt upp IP förr utan att röra dom. Tror absolut d är CoD (å visst PC-spelande/Blizzard) d vill åt. Vad för kontrakt/förväntningar Sony eventuellt har rör säkert också endast Call of Duty som Sony ju har pumpat in pengar i flera konsolgenerationer med marknadsföringsrättigheter, vad d verkar förutbestämda PS+/PS Now relaser å har gjort COD PS VR släpp osv å det är gissningsvis sånt d skriver avtal på långsiktigt.

Det finns massor inom Activision Blizzard. Tyvärr satsade deras ledning endast på IP:n som drog in en viss summa pengar och fokuserade alla studios på ett fåtal av alla IP:n de har. MS har länge pratat om att slå sig in i mobilspelandet, nu har de en av de största. Activision Blizzard har 390 miljoner aktiva användare och jag misstänker att det är detta som är nyckeln till MS intresse. Många har fokuserat på CoD men med rätt ledning finns det väldigt stor potential i övrigt.

I ett svep utökar man personalstyrkan med ca 10000 personer. Detta i en bransch med stor brist på rätt kompetens. Så det finns massor mer än CoD i den här affären.

Jag är förbluffad över hur uselt ActBliz har skötts och anser att det ska mycket till för att de ska bli sämre. Diablo 2 och Warcraft 2 hör fortfarande till min topplista över bästa spel genom tiderna. Äntligen kanske vi kan få värdiga uppföljare. Första åtgärden hoppas jag är att sluta ge ut CoD varje år. Det räcker med ett var tredje år.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag tolkar det som att alla existerande kontrakt kommer att hedras precis som alla Bethesda's kontrakt. Och när dem är över blir det case by case. Jag tror säkert att mainline CoD i 3 år kommer att komma till PlayStation med. Men just nu kan inte Microsoft göra något åt det. Så om Sony nu skriver kontrakt på 10 år med spel från Activision så kommer Microsoft att hedra det.

Medlem

Tror folk som säger "Spelar ingen roll om Playstation förlorar CoD" missar att CoD är vad som bär värdet hos Activision-Blizzard. Serien är enorm och troligen enskilt vad som gör Acti-Blizz nästan dubbelt så värdefullt som exempelvis hela EA. Att serien blir Microsoft-exklusiv efter att befintliga avtal uppfyllts borde ses som givet.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt väntat, men uttalandet kommer troligen inte lugna ner alla passionerade, lite skadeglada, fans som senaste tiden varit tvärsäkra på motsatsen. Sannolikheten är rätt hög att dessa kommer att fortsätta sitt korståg och predika om att allt kommer bli exklusivt till Game pass, oavsett vad Microsoft (Phil) säger.

Jag har dålig koll på Game pass men finns det spel som är exklusiva till Game pass? Dvs. att de inte går att köpa till Xbox eller PC utan att man prenumererar på den tjänsten?

Medlem
Skrivet av The_Void:

Jag har dålig koll på Game pass men finns det spel som är exklusiva till Game pass? Dvs. att de inte går att köpa till Xbox eller PC utan att man prenumererar på den tjänsten?

Nej.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Call of Duty har varit Windows/Xbox tidigare men d blev först mainstreampopulärt när d satsades hårt på den stora publiken. Att förvänta sig att d skulle hålla sig kvar på den nuvarande nivån genom att gå tillbaka till en exklusiv kundbas "om 25 miljoner Gamepassare" (det är som Gamecube) låter inte helt realistiskt. Vill dom behålla den populariteten särskilt i ett f2p klimat är det multiformat som gäller. Men vad d gäller nya action/multiplayerspel har Sony redan annonserat flertalet förstapartsprojekt d utvecklar bla med Firewalk (Destiny/Halo folk) o Deviation Games (Call of Duty veteraner), Last of Us Factions, ryktas även om Socom.

Inte som pangpang spel försvinner med elr utan Call of Duty.

Du är väl medveten om att xboxspelen går att köpa till konsol och PC?
Alltså är kundbasen otroligt många fler än 25miljoner.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror folk som säger "Spelar ingen roll om Playstation förlorar CoD" missar att CoD är vad som bär värdet hos Activision-Blizzard. Serien är enorm och troligen enskilt vad som gör Acti-Blizz nästan dubbelt så värdefullt som exempelvis hela EA. Att serien blir Microsoft-exklusiv efter att befintliga avtal uppfyllts borde ses som givet.

Jag undrar om du inte underskattar EA nu? I Nordamerika säljer Madden mer än CoD och i Europa säljer FIFA mer än CoD. EA har m.a.o. två stota titlar som säljer som smör.

Medlem

Alla nuvarande kontrakt kommer att hedras. Alla Activision spel med kontrakt att finnas på PlayStation kommer se till att det finns på PlayStation. Men nya kontrakt, CoD skrivs med ett par år, kommer inte att inkludera PlayStation. Och så här är det. Microsoft kan inte be om nya kontrakt från Activision att få exklusiva kartor eller så. Och Sony kan heller inte skriva nya kontrakt med Activision om kartor eller så på spel som inte har påbörjat utveckling. Näst nästa år om det är Black Ops 5, Ghost 2 eller Cold War 2. Är det mycket troligt att det spelet inte kommer till PlayStation utan är Xbox ekosystem exklusivt.

Medlem

Dom skjuter väl sig själv i foten om dom gör COD exklusiv på Xbox, måste vara en av dom mest lönsamma multi platforms titeln som finns.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Jag tolkar det som att alla existerande kontrakt kommer att hedras precis som alla Bethesda's kontrakt. Och när dem är över blir det case by case. Jag tror säkert att mainline CoD i 3 år kommer att komma till PlayStation med. Men just nu kan inte Microsoft göra något åt det. Så om Sony nu skriver kontrakt på 10 år med spel från Activision så kommer Microsoft att hedra det.

Sony kan inte gå in och skriva kontrakt nu efter utannonserandet. Activision ligger mitt i en jätteaffär, då kan man inte äventyra den genom att skriva en massa kontrakt med andra.

MS och Activision har redan skrivit förberedande kontrakt för hur uppgörelsen ska utföras. Det finns inget Sony kan göra nu.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Sony kan inte gå in och skriva kontrakt nu efter utannonserandet. Activision ligger mitt i en jätteaffär, då kan man inte äventyra den genom att skriva en massa kontrakt med andra.

MS och Activision har redan skrivit förberedande kontrakt för hur uppgörelsen ska utföras. Det finns inget Sony kan göra nu.

Ett företag som blir köpt brukar fortsätta precis som vanligt till övertagandet är ett faktum.

Sedan vet vi inte hur kontrakten ser ut och det gör kanske inte MS heller.

Det kan finnas en klausul om att om att Sony har första tjing på att förlänga och då kan det bli klurigt att ta sig ur.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Ett företag som blir köpt brukar fortsätta precis som vanligt till övertagandet är ett faktum.

Sedan vet vi inte hur kontrakten ser ut och det gör kanske inte MS heller.

Det kan finnas en klausul om att om att Sony har första tjing på att förlänga och då kan det bli klurigt att ta sig ur.

De arbetar på som vanligt till en viss grad, men de gör inte massa stora affärer nu. De enda affärer de gör nu är att gå igenom varenda detalj med MS och bygga upp kontrakten. De börjar ju inte sälja av grejer och låser in saker till andra företag mitt i en jätteuppgörelse.

Och man skriver inte exklusivitet med nån annan mitt i ett uppköp. Det säger sig självt. Och kontrakt som löper ut kommer löpa ut. Självklart.

123
Skriv svar