Diskutera - Bra och dåligt med Microsofts Activison Blizzard-affär?

Medlem

De ville sälja till Facebook först. Hade det varit bättre?

Medlem
Skrivet av anon_181566:

Skitbra för folk som avgudar game pass eller pcmasterrace. Det positiva är att de kanske lägger om cod till sitt ursprunliga och sätter fart i spelserien igen. De senaste 3 har ju varit rätt kassa, dock blev väl cold war helt okej de senaste månaderna innan vanguard kom.

Jag tycker det dock är dålig stil precis som med Zenimax-köpet. Starta hellre egna studios än att ta redan etablerade spelserier och göra dem exklusiva. Men har man inga ideer eller kompetens men har massa pengar så är det väl det de får göra för att kunna konkurrera på den fronten

Det är väl egentligen intennågon större skillnad från vad någon konsol tillverkare gör. Ytterst få studios som startats av tillverkaren även om spelen i sig varit exklusiva från start.
Det är väl bara att det känns/märks mer när det är stora företag som köps upp.

Själv tror jag i detts fall att det är positivt för Activision att hamna under MIcrosoft i den utsträckning att det kan rensa upp lite i studion då den ledningen uppenbarligen inte verkar vilja eller kunna göra det själva.

Sedan hoppas jag att majoriteten av spelen (speciellt för existerande spelseriers framtida släpp) fortsätter att vara multiplattform. Jag har aldrig varit och kommer aldrig vara för att låsa spel till en specifik plattform oavsett om detta är en konsol eller bara en "butik.

Samtidigt måste väl tillverkare få ha sina egen utvecklade exklusiviteter för att sälja konsoler, och där är ju fall som ev. dessa när studios som vanligen släpper till multiplattform köps upp och låses in inte något som kan ses som positivt för konsumenten av mediet.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

De ville sälja till Facebook först. Hade det varit bättre?

Exakt. Jag är inte rädd att Sony och MS ska handla upp allt. Det är tanken på att Facebook, Amazon, Apple och Tencent fortsätter handla som är obehaglig.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Förmodligen väldigt dåligt och skadligt för branschen, dock vet vi inte förens om minst 3 år.

Men nu kanske man vågar hoppas på Gears of Starcraft i alla fall, det skulle ju vara riktigt nice med Starcraft i Gears stil, alltså 3rd person.

Får hoppas på att inte Microsoft blir lata nu ifall de inte känner så hög motivation att konkurrera.

Jag vet att det är dåligt, men av någon sjuk anledning så känner jag mig optimistisk.
Sony kanske blir sporrade av detta, vilket kan behövas efter senaste tidens slappande.

Första spontana tanken närr du nämnde Gears of StarCraft var gamla nedlagda Ghost, jag skulle inte ha något emot ett ordentligt sådant spel

Medlem

Ärligt talat bryr jag mig inte om denna affär, finns hur mycket spel som helst så jag spelar väl dem istället om Microsoft gör allt exklusivt.

Medlem

Tror faktiskt Microsoft tänker mer långsiktigt, plus att de är ett företag med enorma mängder kapital bakom sig. Förhoppningsvis kan det ge mer andrum till utvecklarna.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag känner bara 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bobby Kotick hade sålt företaget till mäster djävulen Facebook om det inte blev Microsoft så jag är nöjd

Medlem

Många utvecklare som t ex inXile entertainment har sagt både officiellt och inofficiellt att samarbetet med Microsoft fungerar väldigt bra samt att deras uppköp har gjort att projekt som de drömt om kan bli en verklighet. Tror det är det bästa som kunde hända för blizzards avdelning i alla fall.

Medlem

Som hardcore overwatch fan så ser jag bara positivt på det så som blizzard gått senast åren har varit katastrof sen när man läser att ow2 är försenat pga av bobby blir man lycklig att han försvinner.

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Vad är det som gör det dåligt tänker du?

<radbrytning>

Om nu Microsoft håller vad dem har sagt angående att styra upp blizzard känner jag bara att det är en bra sak. Så länge inte allt blir xbox/pc-exklusivt.

Nu är det min konspiratoriska hjärna som spökar kanske, men skulle detta kunna vara en "låt oss rädda det sjunkande skeppet" av Microsoft? Känns förvånande att Act/blizz vill bli uppköpta men med tanke på hur det har gått för företaget senaste tiden kanske de tänker att Microsofts styre kan rädda företagets rykte. ...Som sagt, grova spekulationer baserade på ytlig information.

Det kräver tyvärr ett väldigt långt svar, men i korthet så leder det till mindre konkurrens och ifall jättarna är tillräckligt stora så kan inte mindre aktörer ta sig in på marknaden.
Säg att gamepass och PS prenumeration blir standard så kan Sony och Microsoft låsa ner hela marknaden och alla spel måste gå genom dem.

Prenumeration 300Kr i månaden som inkluderar allt eller 850Kr för ett spel, vad väljer du?
Utvecklare måste alltså bli en del av tjänsten och har väldigt lite att säga till om.

Sen så kommer ju knappast bli konkurrens internt, så interna studios kommer ju inte skapa liknande spel. Liknande spel kräver ju nya idéer för att konkurrera, så utveckling kan stävjas.

Men det är bara några exempel, det finns många aspekter här.

Men visst actibliss hade ju fruktansvärt dålig utveckling och tog inte vara på sina IPn, så det finns hopp.
Ifall Microsoft lyckas köpa Square Enix så är det dock katastrof.

Påtal om vad som skiljer Sony och Microsoft uppköp så skulle jag beskriva det som att Sony traditionellt samarbetar och hjälper att bygga upp spelstudios som dem till slut köper ifall det går bra, medans Microsoft är mer fokuserade på att köpa marknadsandelar och exklusivitet.
Sony och Squares samarbete till exempel går ju också väldigt långt bak i tiden och som jag förstått det så har dem även räddat Square från stora finasiella problem.

Något som är lite intressant som ingen verkar ta upp är hur Epic påverkas av detta, men det kanske tar tid innan något blir tydligt där.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:

Det är väl egentligen intennågon större skillnad från vad någon konsol tillverkare gör. Ytterst få studios som startats av tillverkaren även om spelen i sig varit exklusiva från start.
Det är väl bara att det känns/märks mer när det är stora företag som köps upp.

Så vilka studios med väletablerade multiplatformspelserier har Sony eller Nintendo köpt upp för att sedan göra exklusiva till sin konsol/tjänst?
Det för mig är en stor skillnad faktiskt.

Kanske finns något exempel men isåfall har jag missat det och blir gärna tillrättad

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det har ju varit väldigt mycket fokus på Call of Duty (av förståeliga skäl) men personligen är jag gravt ointresserad av den spelserien. Som tur är så finns det en hel del trevliga saker som den här affären kan innebära som inte rör det

Dags för en klassisk pro/con-lista!

Pros:

  • Activision och Blizzards studios befrias från Koticks skräckvälde. Listan på skit som pågått inom Acti-Blizz är lång och innehåller allt från sexuella övergrepp, diskriminering, låga löner, kassa förmåner, massuppsägningar och annat mys. Microsoft har en helt annan syn på företagsskultur och har redan smygaviserat att de kommer att rensa ut skiten, inkl. ärkemiffot Kotick.

  • Kreativ frihet för studios. I sin jakt på total vinstmaximering utan hänsyn till något annat så har Activision förvandlat i stort sett hela sitt stall av studios till Call of Duty-fabrik. Med Xbox intåg så kommer studios som Toys for Bob, Highmoon etc. att kunna återgå till att göra egna spel. Fler och bättre spel alltså! Även de tunga Call of Duty-studiorna kommer att få ett enormt uppsving, och jag förväntar mig en hel del förändringar i hur- och när Call of Duty släpps i framtiden.

  • Massor av spel till Game Pass. Oavsett hur det blir med exklusivitet för CoD, vem kommer betala 800kr för "årets CoD" när det blir "gratis" med Xbox Game Pass? Eller Diablo IV? Utöver alla nya spel som kommer att landa på tjänsten så finns där dessutom en ansenlig katalog med äldre spel som kommer att bli tillgängliga för oss med Game Pass, mycket trevligt!

  • Bättre spel. Det är ett faktum att alla tidigare uppköpta studios som redan ingår i Xbox stall har fått precis det som önskas: Tid, pengar, personal och stöd för att göra bättre spel. Precis det som saknats hos Activision-Blizzard. Vi kommer att få se bättre CoD-spel, bättre Diablo, bättre WoW etc. etc.

  • Mer variation. Med ovan nämnda kreativa frihet och större resurser så frigörs en mängd studios som kommer att kunna jobba på nya spel. Både gamla IP och helt nya upplevelser. Vem vet, Toys for Bob kanske plockar upp Banjo-Kazooie t.ex. Vi kanske får se Starcraft Ghost? Eller ett nytt Warcraft RTS? World of Warcraft till konsol? Blizzard gör Halo Wars 3? Oändliga möjligheter!

  • Microsoft Gaming. Något som verkar ha undgått många är att Phil Spencer har fått en befordran, han är numera CEO of Microsoft Gaming. En konsekvens av den enorma satsningen på gaming från Microsoft's sida, där Gaming nu är en av pelarna bredvid Windows och Azure. Den här enorma affären innebär det definitiva slutet på många tråkiga konsolkrigarmemes: Microsoft kommer inte lämna gamingindustrin och Xbox har en jäkla massa spel

Cons:

  • Vad händer sen? Hur stor och fet den här affären än är så finns det en ganska lång rad med studios som jag personligen kanske hellre hade sett joina Xbox. Risken finns att det sparas lite på krutet ett tag framöver, vilket är synd då det finns en hel del studios som skulle kunna blomstra under Xbox organisation, med typer av spel som kanske tilltalar mig mer än det mesta från Activision.

I övrigt ser jag inga negativa konsekvenser. De vanligaste invändningarna är ju inte förankrade i verkligheten; Nej det är inget monopol, långt därifrån. Nej, det är inte svårare att köpa en Xbox för att spela CoD än det är att köpa en PS för att spela Spiderman.

Amen!


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det har ju varit väldigt mycket fokus på Call of Duty (av förståeliga skäl) men personligen är jag gravt ointresserad av den spelserien. Som tur är så finns det en hel del trevliga saker som den här affären kan innebära som inte rör det

Dags för en klassisk pro/con-lista!

Pros:

  • Activision och Blizzards studios befrias från Koticks skräckvälde. Listan på skit som pågått inom Acti-Blizz är lång och innehåller allt från sexuella övergrepp, diskriminering, låga löner, kassa förmåner, massuppsägningar och annat mys. Microsoft har en helt annan syn på företagsskultur och har redan smygaviserat att de kommer att rensa ut skiten, inkl. ärkemiffot Kotick.

  • Kreativ frihet för studios. I sin jakt på total vinstmaximering utan hänsyn till något annat så har Activision förvandlat i stort sett hela sitt stall av studios till Call of Duty-fabrik. Med Xbox intåg så kommer studios som Toys for Bob, Highmoon etc. att kunna återgå till att göra egna spel. Fler och bättre spel alltså! Även de tunga Call of Duty-studiorna kommer att få ett enormt uppsving, och jag förväntar mig en hel del förändringar i hur- och när Call of Duty släpps i framtiden.

  • Massor av spel till Game Pass. Oavsett hur det blir med exklusivitet för CoD, vem kommer betala 800kr för "årets CoD" när det blir "gratis" med Xbox Game Pass? Eller Diablo IV? Utöver alla nya spel som kommer att landa på tjänsten så finns där dessutom en ansenlig katalog med äldre spel som kommer att bli tillgängliga för oss med Game Pass, mycket trevligt!

  • Bättre spel. Det är ett faktum att alla tidigare uppköpta studios som redan ingår i Xbox stall har fått precis det som önskas: Tid, pengar, personal och stöd för att göra bättre spel. Precis det som saknats hos Activision-Blizzard. Vi kommer att få se bättre CoD-spel, bättre Diablo, bättre WoW etc. etc.

  • Mer variation. Med ovan nämnda kreativa frihet och större resurser så frigörs en mängd studios som kommer att kunna jobba på nya spel. Både gamla IP och helt nya upplevelser. Vem vet, Toys for Bob kanske plockar upp Banjo-Kazooie t.ex. Vi kanske får se Starcraft Ghost? Eller ett nytt Warcraft RTS? World of Warcraft till konsol? Blizzard gör Halo Wars 3? Oändliga möjligheter!

  • Microsoft Gaming. Något som verkar ha undgått många är att Phil Spencer har fått en befordran, han är numera CEO of Microsoft Gaming. En konsekvens av den enorma satsningen på gaming från Microsoft's sida, där Gaming nu är en av pelarna bredvid Windows och Azure. Den här enorma affären innebär det definitiva slutet på många tråkiga konsolkrigarmemes: Microsoft kommer inte lämna gamingindustrin och Xbox har en jäkla massa spel

Cons:

  • Vad händer sen? Hur stor och fet den här affären än är så finns det en ganska lång rad med studios som jag personligen kanske hellre hade sett joina Xbox. Risken finns att det sparas lite på krutet ett tag framöver, vilket är synd då det finns en hel del studios som skulle kunna blomstra under Xbox organisation, med typer av spel som kanske tilltalar mig mer än det mesta från Activision.

I övrigt ser jag inga negativa konsekvenser. De vanligaste invändningarna är ju inte förankrade i verkligheten; Nej det är inget monopol, långt därifrån. Nej, det är inte svårare att köpa en Xbox för att spela CoD än det är att köpa en PS för att spela Spiderman.

Så rent sagt så länge du vinner på det så är det positivt.
Väldigt egoistisk tänkande tyvärr.

Samt väldigt stor skillnad mellan dom 2 olika företag du jämför i slutet med.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Så rent sagt så länge du vinner på det så är det positivt.
Väldigt egoistisk tänkande tyvärr.

Samt väldigt stor skillnad mellan dom 2 olika företag du jämför i slutet med.

Jag och alla andra som vill ha bättre och fler spel , alla anställda på Acti-Blizz... Många som vinner på detta.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag och alla andra som vill ha bättre och fler spel , alla anställda på Acti-Blizz... Många som vinner på detta.

Kanske kan MS skrota sin PC plattform och bygga på BNET istället.

Medlem

Jag tycker det är bra att Microsoft köper upp Activision Blizzard. De har dragits länge med dåligt styre, och jag tror uppköpet kommer gynna såväl anställda som oss gamers. Eller ja, åtminstone om man spelar på PC eller Xbox.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag och alla andra som vill ha bättre och fler spel , alla anställda på Acti-Blizz... Många som vinner på detta.

Lite nyfiken här. Varför är du så säker på att det kommer komma både fler OCH bättre spel nu från Activision Blizzard? Har dålig koll på Microsofts "trackrecord" på när dom köper upp lite större studios, men vad är det som talar för att det både kommer bli fler och bättre spel? CoD t.ex. kommer ju ut varje år redan

Annars håller jag med att för Gamepass användare kommer detta bli bättre med alla dom nya spelen som kommer in (förutsatt att priset inte går upp för mycket på grund av detta) och att det förhoppningsvis också blir bättre för dom anställda med. Större chans att det blir bättre i alla fall när man får in nya ägare!

Avstängd

Affären är bra för mig iallafall eftersom jag är Game Pass-kund. Och jag har 1 år kvar v det jag köpt billigt, plus att jag har 2 oanvända år som jag köpte med All Access och Series X. Om ett år lägger jag till fler billiga år, sen lägger jag till mitt All Access.

Eventuella prishöjningar för Ultimate i framtiden har jag garderat mig för ordentligt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det kräver tyvärr ett väldigt långt svar, men i korthet så leder det till mindre konkurrens och ifall jättarna är tillräckligt stora så kan inte mindre aktörer ta sig in på marknaden.
Säg att gamepass och PS prenumeration blir standard så kan Sony och Microsoft låsa ner hela marknaden och alla spel måste gå genom dem.

Prenumeration 300Kr i månaden som inkluderar allt eller 850Kr för ett spel, vad väljer du?
Utvecklare måste alltså bli en del av tjänsten och har väldigt lite att säga till om.

Sen så kommer ju knappast bli konkurrens internt, så interna studios kommer ju inte skapa liknande spel. Liknande spel kräver ju nya idéer för att konkurrera, så utveckling kan stävjas.

Men det är bara några exempel, det finns många aspekter här.

Men visst actibliss hade ju fruktansvärt dålig utveckling och tog inte vara på sina IPn, så det finns hopp.
Ifall Microsoft lyckas köpa Square Enix så är det dock katastrof.

Påtal om vad som skiljer Sony och Microsoft uppköp så skulle jag beskriva det som att Sony traditionellt samarbetar och hjälper att bygga upp spelstudios som dem till slut köper ifall det går bra, medans Microsoft är mer fokuserade på att köpa marknadsandelar och exklusivitet.
Sony och Squares samarbete till exempel går ju också väldigt långt bak i tiden och som jag förstått det så har dem även räddat Square från stora finasiella problem.

Något som är lite intressant som ingen verkar ta upp är hur Epic påverkas av detta, men det kanske tar tid innan något blir tydligt där.

Intressanta reflektioner! Sant att det kan bli som du säger kring konkurrens, men det behöver ju inte heller bli så. Disney äger ju i princip allt som har med film/serier att göra men ändå görs liknande saker i de olika bolagen.

Det där med att de gör spel exklusiva är ju dock värre... Hittils har jag inte berörts av det men hoppas verkligen att de inte kommer gå loss på den fronten. Alla ska med.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Lite nyfiken här. Varför är du så säker på att det kommer komma både fler OCH bättre spel nu från Activision Blizzard? Har dålig koll på Microsofts "trackrecord" på när dom köper upp lite större studios, men vad är det som talar för att det både kommer bli fler och bättre spel? CoD t.ex. kommer ju ut varje år redan

Annars håller jag med att för Gamepass användare kommer detta bli bättre med alla dom nya spelen som kommer in (förutsatt att priset inte går upp för mycket på grund av detta) och att det förhoppningsvis också blir bättre för dom anställda med. Större chans att det blir bättre i alla fall när man får in nya ägare!

Skrev ju ganska ingående om det i min första post i tråden. Men kort: Det är så det har sett ut för de studios som tidigare har blivit uppköpta sedan 2018.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag tycker att Microsoft agerade som en gam som slog till medan Activision var skadeskjuten. Activision har en lång historia och jag spelade deras spel redan på C64:an och hade redigt kul med Decathlon även om det pajade TAC-2:an

Sen de blev en CoD-studio så har de inte riktigt varit spännande känner jag men jag gillar att Dice och Activision har kämpat mot varandra och det har säkert bidragit till att spelen gått framåt.

Blizzard var redigt grymma en gång i tiden och jag uppskattade både Starcraft 2 och Diablo 3 som kan klassas som ett par av deras senare spel. Men jag tyckte det var trist att de blev uppköpta av Activision.

Jag ogillar den dammsugningen av spelstudios som Microsoft har pysslat med på senaste tiden. Det är som att alla har glömt hur illa det gick för de studios som blev uppköpta av MS under 00-talet och 10-talet (Lionhead, Rare, Digital Anvil, .Twisted Pixel m.fl...). Intressant här är ju Bungie som valde att bli självständiga för att de ville göra annat än Halo under MS. Sedan tycker jag det är så sjukt trist för den friheten som existerade inom dessa organisationer förut. Möjligtvis bidrar uppköpen till att de kan lägga mer resurser på själva slutprodukten men vart de släpper och marknadsför produkten är helt och hållet topp-styrt från och med nu.

Alla verkar bara så glada för sina gamepass medan jag känner att konkurrensen dör. Själv har jag valt att avboka Netflix och är mera glad för det

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skrev ju ganska ingående om det i min första post i tråden. Men kort: Det är så det har sett ut för de studios som tidigare har blivit uppköpta sedan 2018.

Ah förlåt. Hade helt missat ditt första inlägg!

Medlem

Dåligt för branchen, kul kortsiktigt för diverse studior, som kommer misslyckas och läggas ner/mergas in och bli supportstudior igen.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Tycker affären varken är bra eller dålig, då jag inte bryr mig, för dom släpper inte spel jag är intresserad av. Senaste spelet från Activision Blizzard som jag köpte var väl Singularity och det släpptes 2010.

Fast i och för sig så har jag funderat på att köpa Blizzard Arcade Collection till Nintendo Switch.

Medlem
Skrivet av alx242:

Jag tycker att Microsoft agerade som en gam som slog till medan Activision var skadeskjuten. Activision har en lång historia och jag spelade deras spel redan på C64:an och hade redigt kul med Decathlon även om det pajade TAC-2:an

Sen de blev en CoD-studio så har de inte riktigt varit spännande känner jag men jag gillar att Dice och Activision har kämpat mot varandra och det har säkert bidragit till att spelen gått framåt.

Blizzard var redigt grymma en gång i tiden och jag uppskattade både Starcraft 2 och Diablo 3 som kan klassas som ett par av deras senare spel. Men jag tyckte det var trist att de blev uppköpta av Activision.

Jag ogillar den dammsugningen av spelstudios som Microsoft har pysslat med på senaste tiden. Det är som att alla har glömt hur illa det gick för de studios som blev uppköpta av MS under 00-talet och 10-talet (Lionhead, Rare, Digital Anvil, .Twisted Pixel m.fl...). Intressant här är ju Bungie som valde att bli självständiga för att de ville göra annat än Halo under MS. Sedan tycker jag det är så sjukt trist för den friheten som existerade inom dessa organisationer förut. Möjligtvis bidrar uppköpen till att de kan lägga mer resurser på själva slutprodukten men vart de släpper och marknadsför produkten är helt och hållet topp-styrt från och med nu.

Alla verkar bara så glada för sina gamepass medan jag känner att konkurrensen dör. Själv har jag valt att avboka Netflix och är mera glad för det

Säger en ps spelare.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Att de försökte sälja till Facebook först gör mig ju inte mindre positiv att det blev MS till slut.

Hade helt missat det. Facebook hade varit förödande 😅

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deekar:

Hade helt missat det. Facebook hade varit förödande 😅

Verkligen. Bara det borde göra alla nöjda kan man tycka, hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av denza:

Säger en ps spelare.

Jag är även PC-spelare, Switch-spelare, Amiga-spelare, C64-spelare, Sega Mastersystem-spelare etc... Vet inte riktigt vad det har med det jag skrev att göra men jag antar att du tycker jag har en viss bias för PS.

För mig handlade det inte om det. Jag ogillar att fristående företag äts upp av större helt enkelt. Det var själva poängen jag vill göra med att jag ogillade när Activision köpte upp Blizzard oxå. Läs gärna om vad jag skrev igen. Jag gillar även krysslådan...:)

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Bra rent generellt. Hoppas bara Microsoft får fart på spelutvecklingen så det inte går 15 år mellan varje släpp utan mer 14år.

Nackdelen är väl om de låser in spelen till gamepass men det hoppas jag inte händer.

Låser in hur då? Det går att köpa alla spelen som finns på gamepass.
Eller menar du att det blir låst till Xbox-appen?

Skriv svar