Diskutera - Bra och dåligt med Microsofts Activison Blizzard-affär?

Medlem
Skrivet av roftg:

Det finns väl lagar som förhindrar att ms och sony skulle låsa marknaden

Vilka lagar sätter stop för det jag beskriver menar du?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Låser in hur då? Det går att köpa alla spelen som finns på gamepass.
Eller menar du att det blir låst till Xbox-appen?

Tänkte mest att de skulle låsa in spelen till gamepass så du kan spela på PC eller Xbox men bara genom gamepass.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tänkte mest att de skulle låsa in spelen till gamepass så du kan spela på PC eller Xbox men bara genom gamepass.

Okej. Det har inte hänt med nåt annat spel vad jag vet?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vilka lagar sätter stop för det jag beskriver menar du?

I usa har dom antitrust, här har vi konkurensverket och konkurenslagar, samma i eu....

Medlem
Skrivet av Loxus:

Okej. Det har inte hänt med nåt annat spel vad jag vet?

Tänkte mest att Microsofts office paket kunde man köpa förut och nu bara genom prenumeration. Det mesta går mot prenumeration nu för tiden känns det som.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tänkte mest att Microsofts office paket kunde man köpa förut och nu bara genom prenumeration. Det mesta går mot prenumeration nu för tiden känns det som.

Går alldeles utmärkt
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/p/office-home-s...

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Facebook hade varit bättre för då hade spelen "nått ut till fler människor", tänk så många som har facebook.

FB står ju inte för någon direkt kvalitet, så väldigt glad att de inte lyckas köpa stora spelbolag.

Många människor != kvalitet.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av snubben:

Tycker Microsoft med Phil Spencer känns bra för branschen i stort faktiskt. Till skillnad från utgivare som Activision/EA/Ubisoft. Både Sony och MS släpper alltid polerade bra spel och visst har mtx osv även funnit sig väg till deras spel men inte alls lika kasst implementation som andra.

Ja, tror detta kan bli grymt bra.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag tycker det är bra att Microsoft köper upp Activision Blizzard. De har dragits länge med dåligt styre, och jag tror uppköpet kommer gynna såväl anställda som oss gamers. Eller ja, åtminstone om man spelar på PC eller Xbox.

Ja, Facebook hade ju varit absolut sämsta köparen. Köpare som MS, Sony, mflr. är ju iaf. seriösa företag.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av roftg:

I usa har dom antitrust, här har vi konkurensverket och konkurenslagar, samma i eu....

Så du tror alltså inte att dem kommer tillåta att Sony har sin egen Gamepass?
För det räcker i stort sätt för att det jag beskriver ska hända, eller kanske något uppköp från Microsoft till för att breda ut utbudet, typ att dem köper Square Enix.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du tror alltså inte att dem kommer tillåta att Sony har sin egen Gamepass?
För det räcker i stort sätt för att det jag beskriver ska hända, eller kanske något uppköp från Microsoft till för att breda ut utbudet, typ att dem köper Square Enix.

Va?,.. var fick du det det ifrån????
Klart sony får ha sin egen gamepass... men dom får inte låsa marknaden likaså så får inte microsoft låsa marknaden.

Detta är antitrust:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law

vad jag förstår så blir microsoft den tredje största aktören om och när köpet går igenom, det ska fortfarande granskas och godkännas innan allt är klart
Tencent och sony innehar 1a och 2a plats så det är nog en bit kvar innan vi kan börja prata monopol här..

Om vi backar x antal år så var microsoft föremål för antitrust, därav så är inte explorer/edge längre standard browser när du installerar windows utan du väljer själv.

Medlem
Skrivet av roftg:

därav så är inte explorer/edge längre standard browser när du installerar windows utan du väljer själv.

Är det ju. Dessutom gör dom allt för att man inte ska byta.

Medlem

Nice, hade helt missat det så tack för info.

Medlem
Skrivet av roftg:

Va?,.. var fick du det det ifrån????
Klart sony får ha sin egen gamepass... men dom får inte låsa marknaden likaså så får inte microsoft låsa marknaden.

Detta är antitrust:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law

vad jag förstår så blir microsoft den tredje största aktören om och när köpet går igenom, det ska fortfarande granskas och godkännas innan allt är klart
Tencent och sony innehar 1a och 2a plats så det är nog en bit kvar innan vi kan börja prata monopol här..

Om vi backar x antal år så var microsoft föremål för antitrust, därav så är inte explorer/edge längre standard browser när du installerar windows utan du väljer själv.

Första inlägget du citerade handlar om hur Gamepass och Sonys motsvarighet kan låsa ner marknaden och att det blir väldigt svårt att släppa dyrare spel ifall man inte är med i dessa.
Jag har svårt att se att det skulle kunna regleras på ett bra sätt framöver.
Det kan alltså bli så framöver att nästan allt blir prenumerationer som jättarna styr över och som mindre utvecklare inte har någon kontroll över, påminner alltså om hur det ser ut med film idag.

Vet inte hur detta kommer utveckla sig, men har lite svårt för att många tycker att det inte är några problem att lägga alla ägg i samma korg.
Microsoft verkar vara inne på rätt spår fast de har ju mycket att bevisa fortfarande när det kommer till spel till exempel.
De saknar ju fortfarande spelen och de har inte släppt så värst många toppspel än som inte har haft problem.
Forza verkar ju riktigt bra, men till och med Halo(deras maskot typ) hade ju stora problem under produktionen.
Innan Phil tog över så hade ju Xbox stora problem, ska man bara svälja allt de säger nu eftersom att de utlovar väldigt mycket?

Men visst, det kan ju bli som med Netflix att spel blir bättre eftersom att studios kan samarbeta mer och på så sätt kan det läggas mer resurser på spelmotorer som fungerar på flera projekt(Netflix köper ju in väldigt dyr utrustning som de kan använda på sina interna projekt, vilket ökar kvalitén och sparar mycket pengar).
Drömmen är väl att skrotar bland annat Creation Engine och lyckas skapa en intressant konkurrent till Unreal Engine, dock så är ju det farligt för konkurrensen med

Så det finns både hopp och farhågor menar jag, men generellt så är ju inte mindre konkurrens bra.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Är det ju. Dessutom gör dom allt för att man inte ska byta.

Sist jag installerade windows fick jag välja själv har jag för mig,..
Oavsett vilket så var det nånting med browsern som microsoft blev påtvingade i ett antitrust fall,,

Medlem
Skrivet av roftg:

Sist jag installerade windows fick jag välja själv har jag för mig,..
Oavsett vilket så var det nånting med browsern som microsoft blev påtvingade i ett antitrust fall,,

Det borde bli nåt sånt på nytt tycker jag, det är ju värre nu än vad det var förr.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Innan Phil tog över så hade ju Xbox stora problem, ska man bara svälja allt de säger nu eftersom att de utlovar väldigt mycket?

Tycker inte de behöver bevisa något. Tycker Phil och teamet redan gjort en fantastisk resa!

Även GP är en fantastiskt trevlig tjänst. Grym!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker inte de behöver bevisa något. Tycker Phil och teamet redan gjort en fantastisk resa!

Även GP är en fantastiskt trevlig tjänst. Grym!

Jag är mer fokuserad på spelen, men grymt att du gillar tjänsten!
Xbox ligger långt bakom Playstation på Metacritic och de har som sagt fortfarande problem med vissa titlar.

Spel som kan dyka upp de kommande åren är såklart intressant, men nej jag tycker inte att man ska ropa hej för tidigt.
Det finns såklart potential och jag kommer förmodligen skaffa Xbox Series X X när den väl kommer ifall jag inte köpt ny PC tills dess.

Skriv svar