Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Beforeigners (HBO) säsong 2. Tyckte att säsong 1 var riktigt bra, men säsong 2 är inte alls lika bra. Känns lite spretig/rörig där de har försökt klämma in lite för mycket på en gång.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Beforeigners (HBO) säsong 2. Tyckte att säsong 1 var riktigt bra, men säsong 2 är inte alls lika bra. Känns lite spretig/rörig där de har försökt klämma in lite för mycket på en gång.

Tråkigt! Gillade verkligen första och skulle ta itu med andra snart. Kanske väntar med den då.

Medlem
Medlem

Såg nu sista säsongen av den italienska maffiaserien Gomorra. Var grymt impad av de första säsongerna men avslutas ändå ok. Hela serien en stark 4/5. Bästa gangsterserien om man tål lite mer våld än tex Sopranos.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tråkigt! Gillade verkligen första och skulle ta itu med andra snart. Kanske väntar med den då.

Ja, jag kände lite samma sak efteråt. Säsong 2 är absolut inte dålig, men inte alls lika bra som säsong 1.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Midnight Mass 10/10

Jag är ett stort fanboy av Mike Flanagan, vilket kanske speglar av sig i mitt betyg.
Han levererar som vanligt intressanta (om något iaf) karaktärer som har lite djup och komplexitet. Användningen av det mytologiska väsen är riktigt brilliant. Som ateist och f.d religionsvetarstudent tycker jag att Herr Flanagan illustrerar komplexiteten kring religion på ett underhållande och respektfullt sätt, i att förklä det i en mysig skräckserie.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Yellowjackets. Jag såg sista avsnittet i går. Fantastisk första säsong. Tonårsdrama, medelålderskris, överlevnad, mysterier, gåtor, obesvarade gåtor, ond bråd död, 90-talsnostalgi - den här serien har det mesta. Det finns förstås en väldigt stor risk att den likt Lost eller Westworld kommer att gå vilse i sina egna gåtor och balla ur, men just nu är det här den bästa serien på tv.

Medlem

Jag har till sist kommit mig för att se den sista säsongen av Game of Thrones (Märkligt nog hade jag lyckats undvika alla former av spoilers.)

HBO Max, 8 säsonger.

Vill också tillägga att jag inte har läst böckerna.

Men med det sagt så förstår jag inte varför slutet har fått så mycket skit. Jag gillade slutet skarpt.

Javisst, hela sista avsnittet var

mer eller mindre en lång epilog, men so what? Tyckte att man knöt ihop säcken ganska bra, även om det lämnades ett par lösa trådar, framför allt angående Dothraki, The Unsullied, och en viss drake.

Var på det stora hela nöjd.

Fyra av fem (Främsta skälet till att det inte blev full pott var "The long night" Hela det avsnittet sög.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
After lite 3

Sista säsongen med Ricky Gervais. Var väl sådär men rekommenderar s1 och s2..

Medlem
Skrivet av feistin:

Såg nu sista säsongen av den italienska maffiaserien Gomorra. Var grymt impad av de första säsongerna men avslutas ändå ok. Hela serien en stark 4/5. Bästa gangsterserien om man tål lite mer våld än tex Sopranos.

Såg precis första två avsnitten av säsong 1 efter att ha läst din post, vilken stämning det är! Påminner starkt om de mörkare delarna av sopranos

Medlem

Såg precis klart The underground railroad som var väldigt bra så jag ger den en 4/5. Ska ge mig på säsong 4 av Yellowstone och sedan blir det Yellowjackets.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Såg precis klart The underground railroad som var väldigt bra så jag ger den en 4/5. Ska ge mig på säsong 4 av Yellowstone och sedan blir det Yellowjackets.

Jag hade nog börjat med Yellowjackets i stället. Ruskigt bra serie, tycker jag.

Medlem

Seinfeld. Första gången jag sett igenom hela serien, riktigt bra men värdelöst slut på den.

Medlem

Inside job 4/5 (Netflix)

Animerad serie där vi får följa mellanchefen Reagan Ridley och hennes kollegor på Cognito Inc. vars uppgift
är att stödja en skuggregering genom diverse konspirationer. Hollow earth, ödlemänniskor, fejkad månlandning. Ingen uppgift är för stor. Manuset dippar lite i ett par avsnitt men det vägs upp av ett gäng fantastiska karaktärer. Inte minst nämnda Reagan som försöker balansera yrkeslivet med ett dysfunktionellt privatliv där hennes alkoholiserade far som nyss har fått sparken från
Cognito Inc. ständigt sätter käppar i hjulet för henne.
Reagan Ridley's röst spelas av Lizzy Caplan och hennes far spelas av Christian Slater.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Seinfeld. Första gången jag sett igenom hela serien, riktigt bra men värdelöst slut på den.

Håller helt klart med dig. Hur de avslutade den serien var katastrof.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Archive 81 säsong 1 på Netflix. TV-serie med inslag av mystik/thriller/skräck. Helt klart sevärd första säsong som kan få en att sträcktitta.

Medlem

Ny har jag sett klart Yellowjackets och det var ingen superhöjdare direkt, orkade knappt kolla klart dom sista avsnitten. Känns som man spädit ut den med alldeles för mycket relationsdraman, och det känns som en ny version av Lost där vi kommer få massa säsonger och aldrig få veta vad som hände. Ger den en svag 3a av fem i betyg.

Sen har jag sett Säsong 4 av yelloystone som höll hög klass som dom tidigare säsongerna. Den serien får en svag 5a.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Dexter New Blood.

Var okej, men det var bara en säsong för att "tie up the knots" ifrån säsong 8 som slutade så abrupt. Protagonisten är far till en sociopatisk 30-something son (som man bara vill att han ska dö). Naturligtvis är protagonisten seriemördare och polisen (som är ihop med Dexter) är den enda som letar och har misstankar om att något inte står rätt till i det samhället. Polisen arbetar på ett par fall som drar uppmärksamheten mot Dexter och D's tidigare liv börjar dyka upp när hans son Harrison dyker upp. Dexters näsa för att hitta seriemördare resulterar i att han och protagonisten uppmärksammar varandra. Det blir även en cameo av Sgt. Batista i senare avsnitt när polisen kontaktar Miami Metro för att prata om Bay Harbour butcher.

Som sagt, den var okej och gav ett avslut. De lämnar dörren öppen för en spinoff serie, men inte för Dexter. När Dexter börjar göra överlämning så att säga så sker det för sent i säsongen och det hela känns hastat. Hans döda syster Debora tar över från Dexters döda adoptivfar Harry som mentalt spöke och medans hon ibland är rätt rolig (t.ex. i en Referens till Fargo) så är hon mest psykotisk och inte lika stabil som Harrys spöke.

6/10. Värd att se, men förvänta dig inget mästerverk.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Ook:

Archive 81 säsong 1 på Netflix. TV-serie med inslag av mystik/thriller/skräck. Helt klart sevärd första säsong som kan få en att sträcktitta.

Jag brände av den härom helgen! Mycket spännande och sevärd.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ichinin:

Dexter New Blood.

Var okej, men det var bara en säsong för att "tie up the knots" ifrån säsong 8 som slutade så abrupt. Protagonisten är far till en sociopatisk 30-something son (som man bara vill att han ska dö). Naturligtvis är protagonisten seriemördare och polisen (som är ihop med Dexter) är den enda som letar och har misstankar om att något inte står rätt till i det samhället. Polisen arbetar på ett par fall som drar uppmärksamheten mot Dexter och D's tidigare liv börjar dyka upp när hans son Harrison dyker upp. Dexters näsa för att hitta seriemördare resulterar i att han och protagonisten uppmärksammar varandra. Det blir även en cameo av Sgt. Batista i senare avsnitt när polisen kontaktar Miami Metro för att prata om Bay Harbour butcher.

Som sagt, den var okej och gav ett avslut. De lämnar dörren öppen för en spinoff serie, men inte för Dexter. När Dexter börjar göra överlämning så att säga så sker det för sent i säsongen och det hela känns hastat. Hans döda syster Debora tar över från Dexters döda adoptivfar Harry som mentalt spöke och medans hon ibland är rätt rolig (t.ex. i en Referens till Fargo) så är hon mest psykotisk och inte lika stabil som Harrys spöke.

6/10. Värd att se, men förvänta dig inget mästerverk.

Blev rejält förvirrad av din text ("Harrison är för fasen inte 30!") innan jag fattade att du förväxlat "protagonist" med "antagonist".

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Blev rejält förvirrad av din text ("Harrison är för fasen inte 30!") innan jag fattade att du förväxlat "protagonist" med "antagonist".

Menar naturligtvis antagonist. Bad guy.

Medlem

The Rain. Dansk serie om giftigt regn som har ihjäl folk, typ. Tyckte det började bra men ballade ur mer och mer, vid tredje och sista säsongen var jag ganska ointresserad men ville se hur det slutade. 5 av 10 kalaspuffar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av doversund:

Midnight Mass 10/10

Jag är ett stort fanboy av Mike Flanagan, vilket kanske speglar av sig i mitt betyg.
Han levererar som vanligt intressanta (om något iaf) karaktärer som har lite djup och komplexitet. Användningen av det mytologiska väsen är riktigt brilliant. Som ateist och f.d religionsvetarstudent tycker jag att Herr Flanagan illustrerar komplexiteten kring religion på ett underhållande och respektfullt sätt, i att förklä det i en mysig skräckserie.

Håller helt med dig. Någon annan här klagade på de långa dialogerna, men det är där styrkan ligger tycker jag. När de diskuterar religion och varför folk söker sig till den.

Medlem

Nu har jag precis sett klart Midnigt Mass och den var riktigt bra, tur vi har denna tråd annars hade jag missat den serien.

Serier som Midnight Mass och Messiah med religösa tema kan nog sällan nå över 8 på imdb då det alltid kommer stora grupper som ger dom betyg 1 av olika anledningar.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Utöver Boba Fett och Peacemaker som man kollar veckovis. Så har jag börjat kolla Devs. Verkar lovande.

Annars såg jag om hela säsong 1 på Raised By Wolves senaste i väntan på säsong 2.

Medlem

Lite sent men plöjde just 5 säsonger "Breaking Bad". Gillade BB, men det var en sån där "1 step forward, 2 steps back" serie. Gillade inte slutet så mycket, men slutet var nästan väntat. Kollade även "El Camino" filmen som följde, men det var för mycket fokus på det sista som hände i serien och knappt inget nytt. Ska köra vidare med "Better Call Saul" om någon dag.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

The orville. sjukt bra serie.

https://youtu.be/Ej24W8gcmXQ

Ja, den är verkligen underskattad, först funderade man ju vad det var man kollade på, men jäklarns vad jag tyckte den var bra sen. Iofs har jag hört att det mest var tänkt att vara ren komedi, men att eftersom piloten gick så bra så gjorde de serien mer 'seriös'. De tar ju upp en del bra ämnen också 😆

Medlem

Yellowjackets

Betyg: Stark 4:a

Fotbollslag med tonårs-tjejer kraschar med flyg i vildmarken och de tvingas överleva i 18 månader. Serien växlar mellan dåtid och nutid där vi får följa tjejerna som vuxna och hur upplevelsen påverkat deras liv. Krydda anrättningen med mystik, ockultism och grymt skådespeleri och du har en vinnare i min bok. Svårt att jämföra med en annan serie, men blanda twin peaks med flugornas herre och utmärkta ”the servant” så kommer man hyffsat nära.

Medlem

Serien är inte klar, men har sett säsong 1-5 av Better Call Saul. Bra spinoff serie från Breaking Bad, men bara bra. Det tar ett tag innan han blir Saul, och det är först i de senare säsongerna det blir intressant och påminner om BB.

Mitt klagomål är att det är för mycket law-drama om deras karriärer, påminner mer om LA Law än BB för det mesta, jag saknar action mellan de långa segmenten av drama - det enda som man ser fram mot är att Erhmantraut ska dyka upp och skjuta någon eller säga något coolt (Spinoff serie med honom tack!). Flera från Bad dyker upp bland annat Hector och några underhuggare och även "Pollos" Fring som gör mig sugen att åka ut till Bromma Blocks och köpa några buckets KFC.

Medlem

Babylon Berlin

Betyg: 4.5/5

Tysk serie (Netflix) i Noir-stil under mellankrigstiden i Berlin där man följer en detektiv i hans vardag och hur samhället förändras och slits mellan det traditionella imperiet, kommunism och nazism. De första två säsongerna har inte en enda dålig scen men tyvärr haltar den tredje en aning men det är också från en oerhört hög nivå och den är absolut fortfarande sevärd.
Den fjärde säsongen ska ha premiär innan sommaren.

Skriv svar