Släpps idag - svenska MMO-rollspelet Mortal Online 2

Robot
Släpps idag - svenska MMO-rollspelet Mortal Online 2

Open world och galen crafting med oförlåtande PvP.

#mortal-online-2, #nyhetstips, #release


Medlem

Följt tråden kring Star Vaults aktie kring spelsläppet men ja...vet inte riktigt vad man skall tycka om spelet när man ser trailern, jag hoppas det är bättre än trailern. FPS med svärd osv är svårt också för det kan se lite knasigt ut vilket jag tyckte det gjorde i trailern.

Medlem

Tack men nej tack.

Medlem

En video som sammanfattar Mortal Online 2 på ett trevligt och fint sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=ISPe6QUL_7U&ab_channel=Fextra...

Medlem

Ja är lite sugen, men inte för en så där saftigt månadsavgift.
Och enligt Steam recensionerna är det en ganska toxiskt community, kanske inte särskilt förvånansvärt för hard-core pvp.
Tyvärr verkar även community manager / devs inte vara "förlåtande" för kritik. Visserligen kan jag inte bedöma hur kritiken har framförts, men ur egen erfarenhet från ett antal andra online spel (bl.a. Mortal Online 1) spelar det ingen roll hur väl framfört kritiken är, det skjuts bara ner, så jag kan tänka mig att det finns åtminstone en gnutta sanning i detta.

Medlem

Det här är ett spel för väldigt få inbitna, samt nyblivna aktieägare som inte har koll på spel. Jag har försökt se vad som skulle locka någon att betala varje månad för ett sånt spel, men kan inte. Gjorde en fin slant när jag köpte aktier på 6 öre styck iaf, haha! Hoppas det går bra för företaget dock. Jag gillar att det finns utvecklare som gör mer hardcore-spel så det inte blir samma modell som mjölkas om och om igen. (Ubisoft är duktiga på det bl. a)


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Inaktiv

På pappret är det ju ett dröm-MMO för mig. Gritty brutal low fantasy.
Men det låter lite för ambitiöst och mer som ett hobbyprojekt för någon rik snubbe eller nåt.
Fights ser också extremt slöa ut och det verkar inte ha särskilt snabb netcode.

Såg att de fått nån grant att använda UE5 av Epic. Låter ju najs.

Medlem

Jag har spelat betan och jag gillar verkligen vad de har skapat. De gör så mycket rätt i hur de skapat en stor värld och att det är oförlåtande så att man tappar allt när man dör. Mycket annat är riktigt bra gjort. Jag önskar verkligen att spelet lyckas och att fler utvecklare tar åt sig och börjar göra liknade lösningar. Det jag gillar framförallt är att det ger en enorm inlevelse vilket många andra spel tappar pga fast travel eller att man inte förlorar något på att dö osv.

Sen finns det mycket som inte är riktigt i min smak heller vilket jag tror mest handlar om att de inte haft nog med resurser för att skapa allt. Jag hade gärna sett lite mer tydliga mål med PVE men i och med sandbox inställningen så är det upp till var och en att skapa sina egna mål.

Hur som helst. Mycket bra spel som är värt att prova på om ni vill testa något som skiljer sig från mängden.

Medlem

Måste man slåss i spelet mot andra spelare, eller kan man crafta och bara tillägna sig fredligt sätt? (Förstår att man kanske måste försvara sig mot monster)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

Måste man slåss i spelet mot andra spelare, eller kan man crafta och bara tillägna sig fredligt sätt? (Förstår att man kanske måste försvara sig mot monster)

Om det är som första spelet var (när jag lirade för herrans massa år sedan) så tar du dig inte ut från startområdet utan att någon annan spelare kommer och vill slå ihjäl dig XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av krislevin:

Måste man slåss i spelet mot andra spelare, eller kan man crafta och bara tillägna sig fredligt sätt? (Förstår att man kanske måste försvara sig mot monster)

Vem som helst kan hoppa på dig och döda dig men man lär sig vilka områden som är riskabla och vad som är mer safe. Däremot så är det bra att gå med i någon större guild om man vill känna sig mer säker.

Min tid i betan så har jag inte blivit dödad av spelare mer än någon enstaka gång och de flesta är istället mycket trevliga och hjälpsamma. Spelet har inbyggd Voice så man kan ofta prata sig ut ur situationer. Nu i riktiga släppet så blir det nog ännu förre som hoppar på dig utan anledning pga de konsekvenser det har.

Du kan inte döda andra spelare utan att det ger konsekvenser så de som går runt och söker efter att döda spelare väljer ofta ut mål som är mer värda att döda.

Medlem

Hade kunnat tänka mig köpa spelet om det fanns ett singelplayer/privateserver-mode, för de som vill testa spelet på egen hand, eller sätta upp en privatserver utan månadskostnad och spela med kompisar. Tror spelet skulle kunna bli avsevärt mer populärt, bara kolla på titlar som Rust, Ark, Valheim mfl.

Mortal Online 2 är också ett typexempel på ett spel som bör portas till UE5 asap, då lumen skulle kunna göra spelet betydligt snyggare, men speciellt nanites skulle ge möjlighet för bättre och stabilare bildfrekvens.

Gillar konceptet med PVP sandbox, men det är mycket som måste fungera 100% och vara helt genomtänkt. Annars stor risk att det blir ett giftig träsk med griefers och folk som bara nyttar exploits. Sedan vill man inte heller riskera att dö och tappa all sin utrustning pga buggar, dålig fps, frametiming spikes, kass nätkod, ojämn ping eller andra serverproblem.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Vem som helst kan hoppa på dig och döda dig men man lär sig vilka områden som är riskabla och vad som är mer safe. Däremot så är det bra att gå med i någon större guild om man vill känna sig mer säker.

Min tid i betan så har jag inte blivit dödad av spelare mer än någon enstaka gång och de flesta är istället mycket trevliga och hjälpsamma. Spelet har inbyggd Voice så man kan ofta prata sig ut ur situationer. Nu i riktiga släppet så blir det nog ännu förre som hoppar på dig utan anledning pga de konsekvenser det har.

Du kan inte döda andra spelare utan att det ger konsekvenser så de som går runt och söker efter att döda spelare väljer ofta ut mål som är mer värda att döda.

Det låter kul i teorin, men i praktiken tycker jag aldrig själv att det blir kul.

Även om man är i säkra områden och vill ha en trevlig morgon och samla lite saker innan jobbet så kan någon komma från var som helst och bara ha ihjäl en.

Då föredrar jag ställen som Albion Online (eller Runescape) där vissa områden är PVP med mer dyrbara resurser. Inte perfekt system det heller då det oftast slutar med att folk campar sådana områden och stora guilds tar över dem.

Känns som en sådan där grej som aldrig riktigt blir bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det låter kul i teorin, men i praktiken tycker jag aldrig själv att det blir kul.

Även om man är i säkra områden och vill ha en trevlig morgon och samla lite saker innan jobbet så kan någon komma från var som helst och bara ha ihjäl en.

Då föredrar jag ställen som Albion Online (eller Runescape) där vissa områden är PVP med mer dyrbara resurser. Inte perfekt system det heller då det oftast slutar med att folk campar sådana områden och stora guilds tar över dem.

Känns som en sådan där grej som aldrig riktigt blir bra.

Förstår precis vad du menar och jag håller med. Exakt hur det kommer utvecklas och bli i Mortal Online 2 är lite tidigt att säga. Men det finns också något med hela denna idé att man inte känner sig säker som lockar. Jag får samma känsla som i Souls spelen där man antigen väljer att gå hem och använda det man samlat på sig eller ta risken att utforska vidare för en möjlighet till stötte vinst. Sen när man helt plötsligt har en inventory med mängder av värdefulla prylar eller resurser så blir det en spänning att även lyckas med att få hem det i säkerhet.

Det är kul men vist kommer man bli frustrerad de gånger man misslyckas. Att spela med vänner är helt klart det säkraste.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hade kunnat tänka mig köpa spelet om det fanns ett singelplayer/privateserver-mode, för de som vill testa spelet på egen hand, eller sätta upp en privatserver utan månadskostnad och spela med kompisar. Tror spelet skulle kunna bli avsevärt mer populärt, bara kolla på titlar som Rust, Ark, Valheim mfl.

Mortal Online 2 är också ett typexempel på ett spel som bör portas till UE5 asap, då lumen skulle kunna göra spelet betydligt snyggare, men speciellt nanites skulle ge möjlighet för bättre och stabilare bildfrekvens.

Gillar konceptet med PVP sandbox, men det är mycket som måste fungera 100% och vara helt genomtänkt. Annars stor risk att det blir ett giftig träsk med griefers och folk som bara nyttar exploits. Sedan vill man inte heller riskera att dö och tappa all sin utrustning pga buggar, dålig fps, frametiming spikes, kass nätkod, ojämn ping eller andra serverproblem.

Det har pratats om att de kommer ge möjlighet att testa spelet gratis i Haven som är en tutorial-ö där man göra det mesta och utan PVP. Men de kommer aldrig att släppa hela spelet som privatserver. Att hela MMO:et ligger på en enda server är en stor och viktig del i detta spel och jag önskar att fler utvecklare gör spel med en enda server.

UE5 kommer inom kort till Mortal Online 2.

Det är ett litet mindset man behöver förändra när man hoppar in i MO2 och är van andra spel. Man måste räkna med att dö mycket. Så när du craftar din första yxa gör då 10st på en gång och lägg i banken så är du snabbt på fötter igen om när du dör.

Frilansare

Ser lite för generiskt ut? Saknar udden i designen, kunde vara vilket som helst av hundra fantasylir med Elder Scrolls-vibbar.

Medlem

MO2 är endast kul om du är en hardcore PvPer. Och ja, det är tyvärr en toxisk community.

Medlem

Har inte tid att spela MMO. Ska spela Elden Ring 25 februari


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Inte hunnit testa själv ännu, kikat på lite streams nu bara för att få någon bild, men det ser otroligt... Dåligt ut?
Alltså tidigt early access dåligt, stela animationer, combaten i sig ser helt katastrofal ut. Får New World att se ut som GOTY känns det som?

Det som det har för sig är väl de djupare crafting-aspekterna och sådana system som jag inte sett så mycket om än. Men det man får se direkt med questing och combat imponerar inte någonstans. Sen vad jag förstått av reviews är det redan en otroligt toxic community, vilket alltid är tråkigt men alltför vanligt att starta med.

Medlem

Mja, säkert kul för någon. Hardcore PVP sållar nog bort en hel del potentiella spelare. Inget som jag är sugen på direkt.

Hjälper väl knappast heller att det grafiskt sätt ser gammalt ut. Verkar ju helt sakna contact shadows, ambient occlusion osv som man väl ändå får anse har varit standard i flera år nu. Det där påminde mycket om omoddat Skyrim anno 2011. Faktiskt lite imponerande att få UE4 att se så där dåligt ut.

Ja ja, jag vet, gameplay > grafik. Men det är en sak att spela något gammalt för att man tycker om det och en helt annan sak att släppa något nytt med "realistisk" grafikdesign som ser 10 år gammalt ut.

Medlem

Jag väntar fortfarande på min ”loot bag” jag skulle fått vid förhandsboking av Mortal Online.

Skämt åsido.

All heder till grabbarna på SV.
Men jag är rädd för att detta kommer bli ännu ett spel som läggs på hyllan.

Än så länge så har vi enbart ett ”true sandbox mmo” som har lyckats rent kommersiellt.
Och det är helt och hållet rymdskeppsbaserat.
Fantasygenrens bidrag lyser med sin frånvaro.

Jag spelade Mortal Online i nästan 2 år efter release, och ett antal månader closed beta.

Precis nymuckad. (Ifrån lumpen inte kåken) så hade jag oceaner av tid att spela, därav körde jag super seriöst och var med och grundade en av dom dominanta allianserna på den tiden.

Jag som många andra satt och väntade medan grabbarna på SV lovade den stora Jesuspatchen som skulle fixa allt!
Som aldrig kom. Åtminstone inte under min livstid i spelet.

Så mycket som jag gärna vill se att 2:an lyckas, och driver in spelarantal i tiotusentals till världen så är jag rätt säker på att dom inte kommer att få det att funka denna gång heller.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Förstår precis vad du menar och jag håller med. Exakt hur det kommer utvecklas och bli i Mortal Online 2 är lite tidigt att säga. Men det finns också något med hela denna idé att man inte känner sig säker som lockar. Jag får samma känsla som i Souls spelen där man antigen väljer att gå hem och använda det man samlat på sig eller ta risken att utforska vidare för en möjlighet till stötte vinst. Sen när man helt plötsligt har en inventory med mängder av värdefulla prylar eller resurser så blir det en spänning att även lyckas med att få hem det i säkerhet.

Det är kul men vist kommer man bli frustrerad de gånger man misslyckas. Att spela med vänner är helt klart det säkraste.

Problemet jag ser i spel som dessa är att folk blir as online. Visst finns det en charm att du förlorar saker om du dör och tanken att alla kan döda alla och ta varandras grejor är lockande i teorin. Men problemet blir moralen, konsekvenserna att döda någon är oftast för små i onlinespel och då blir det bara en värld där alla är psykopatiska mördare. Spelet måste ha något form av straff för att mörda folk. Kanske att du inte längre är välkommen in i städer utan att vakterna hoppar på dig? Eller möjligen att bli släng i fängelse och få ruttna där några dagar i realtid hade kanske löst det?
Det skulle fortfarande finnas rövare och mördare som skapar spänning, men gankande skulle nog upphöra.


signatur

"Writer and Fighter"

MEG
Medlem

Inget spel för mig men kul för de som tycker om denna typ av spel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Full loot och "oförlåtande" PvP låter grymt, men striderna ser fantastiskt värdelösa ut... Kanske blir bättre längre fram, men det tog inte lång tid innan intresset för detta dog


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar