Västerländska vs japanska spel

Medlem

Det korta och dryga svaret är att jag föredrar bra spel.

Jag kan annars uppskatta japansk speldesign väldigt mycket. Det finns en mystik och ett bra djup i många spel.
Västerländska studios skapar fina berättelser som last of us och mass effect.

Annars försöker jag annars inte skapa någon vi mot de känsla. Bra spel är som sagt det jag vill spela i slutändan.

Medlem

Föredrar helt klart västerländska. Men det finns en del guldkorn även från öst.

Medlem

Målgruppen tycks ofta vara en yngre publik när det gäller japanska spel. Högt tempo, tuttar och glada färger


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag är en allätare,med det är en sak jag retar mig på det är att i många spel ser man inte ut som en krigar utan mer som att man skall på maskerad.
Mer skinns åt folket tycker jag.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Västerländska rpg.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Håller med @Joakim Bennet. Jag har väldigt svårt med Japanska/Asiatiska spel. Väldigt annorlunda lir med konstiga svärdfighter. Ville verkligen gilla Final Fantasy 7 Remake och Final Fantasy 15 men det ville sig inte tyvärr. Däremot älskar jag skräckgenren från Japan som Resident Evil och The Evil Within serien. Dessa känns mer som västerländska spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Föredrar västerländska, Växte upp med spel som Baldurs gate och Everquest där japanska motsvarigheten var typ final fantasy eller phantasy star. Det var inte ens någon tävling. Det var som dagis mötte högskolenivå. Har fortfarande aldrig förstått tjusningen med final fantasy 7. Det var som att gå tillbaka till lekis efter att ha spelat västerländska spel.

De japanska spelen går alltid för långt med allting. Det ska bakas in 20 olika sido karaktärer med diverse utdragna fillers eller irriterande upprepande combat i turnbaserat i varenda RPG spel. Blir alltid så besviken när jag testar ett JRPG och det börjar blandas in kramgoa talade djur eller skolungdomar som ska slåss mot monster samtidigt som det ska bära en seriös historia.
Även när det glimmar till hos de japanska med t.ex. Skies of arcadia så fanns det fortfarande stora svagheter inbakat i föråldrad seg combat eller otroligt mycket grind bakom en bra historia. De flesta JRPGs jag prövat vattnar ur eller blåser upp sina historier till absurda nivåer tills det bara blir löjligt.

Japanerna är bra men verkar var fast i föråldrade system och tänk iallafall i RPG sammanhang. Där slår väst dem på fingrarna vilket dag som helst.

Medlem

Jag vill gärna ta del av både Japanska och västerländska spel. Älskar allt från Zelda, Metroid, Resident Evil, Metal Gear Solid, till The Witcher 3, Assassins Creed, Hitman, Gta-serien, Red Dead Redemption, och Tomb Raider.

Medlem

Kan ha svårt för japanska rollspel dom brukar vara så fjantiga (gillar dock Final Fantasy) men annars kör jag nog allt så länge det är roligt 👍

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Listan kan göras hur lång som helst men det är omöjligt som gamer att säga att man inte gillar japanska spel. Det finns något för alla och jag kan nästan garantera att i princip alla har ett eller ett par japanska spel på sin på 10-lista över bästa spel.

Fast nej. Smaken när det gäller spel är till fullo subjektiv. Spel må vara tekniskt kompetenta/välpolerade, och ett övergripande konsensus kan visa på att det finns många japanska spel som överlag uppfattas som bra. Men det är inte "omöjligt att som gamer säga att man inte gillar japanska spel", det är en rent löjlig sak att kläcka ur sig. Hade en överväldigande majoritet av alla spel på marknaden kommit från Japan hade väl argumentet varit lite starkare, men så är ju verkligen inte fallet.

Personligen har jag aldrig varit en fan av estetiken, berättandet eller spelmekaniker i de japanska spel jag sett och/eller testat. Det finns en del jag har velat gilla (Valkyria Chronicles är ett av dem), men det är precis som Bennet säger något som skaver, och jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är. Jag vill på intet sätt nedvärdera eller förlöjliga sådana som tycker om japanska spel, de är helt enkelt inget för mig som person. Och jag har spenderat groteska mängder timmar på digitala spel de senaste 25 åren.

Jag spelade lite NES-spel hemma hos bästa polaren på 90-talet, och visst var det lite underhållande (SMB3 är kul, RC Pro-Am gick också rätt varmt), men det fick mig inte att fastna för spelkulturen därifrån som helhet. Mario 64 hade jag också lite kul med hos en nära vän under uppväxten, men samma sak där. Pokémon, Zelda och Mario som helhet? Meh. För att inte tala om Final Fantasy (estetiken får mig att rysa av obehag) eller Resident Evil/Biohazard (horror? nothx).

Sitter på ~500 spel på Steam, ~100 på GOG, plus ett tiotal på Origin och uPlay vardera (samt en drös spel som claimats gratis på Epic, men dem räknar jag inte), och kanske ett dussin är japanska (några VN, ovan nämnda Valkyria Chronicles-serien och något F2P MMO som aldrig blev något av) - inget ligger i närheten av min top 10-lista. Har svårt att se att något skulle hamna på top 25, kanske något enstaka på top 50.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Västerländska alla dagar. Finns få, enligt mitt tycke, bra japanska spel. Så jag spelar knappt dem.

Medlem

Jag är allätare! Älskar Mario men älskar också Red dead Redemption. Min favorit genre är open world. Ge mig en fin värld och en bra häst så brukar det funka!

Lite spel som jag till exempel är pepp på 2022 är: Elden Ring, Pokémon Arceus, Lost Ark och Final fantasy 16 när de väl släpps. I väst är jag pepp på God of War: Ragnarök, Hogwarts Legacy, Witcher/cyberpunk uppdateringarna!

Medlem

Jag är en allätare problemet är bara spelet har blivit skräp sedan typ 2010+

Medlem

Jag gillar japanska rpg-spel men tyvärr är alltid UI:t så extremt fult/tråkigt/rörigt.

Inaktiv

Västerländskt definitivt.
Asiatiskt har aldrig klickat för mig och känns alltid pinsamt löjligt.
Stöniga överdramatiska röstskådespelare, karaktärer ser ut som de är 12 och det är alltid barnprogram-vibbar hur mycket blod de än lägger in.

Medlem

Jag tenderar att ha svårt att för speciellt JRPGS men även den stil som japanska spel tenderar att ha. Det finns förstås en del undantag men det känns som den spontana tanken.

Medlem

Allätare! Tror vissa här glömt att typ spel som Resident Evil, Devil May Cry, Final Fantasy, MGS med mera är Japanska spel. Det är inte bara anime och manga rpgs från Japan.

Sportspel kan däremot dra åt pipsvägen.

50/50 skulle jag nog säga. Spelar mer västerländska spel helt klart (pga mer spel??) och det finns många fantastiska spel. Samtidigt finns det många fantastiska Japanska spelserier såsom Silent Hill, Resident Evil, Soulsborne, FF7. När det kommer till skräck tycker jag Japanerna är överlägsna i spel och även i film för den delen. Överlag tycker jag det ändå är jämnt skägg.

Måste dock ge en känga till västerländskaspel som mer verkar vara för lootboxes och mikrotransaktioner. Skärpning där tack.

Medlem

Mina tre favoritspel är Bloodborne, Resident Evil 2 och Persona 5 så jag antar att jag har en fäbless för japanskt.

Medlem

Det här är definitivt smaken är som röven — klöven. Spännande, men det att svårt få en uppfattning om vartåt det lutar. Vilket är populärast?

Kan inte någon lägga upp en forumpoll på framsidan?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Vad tycker ni är bäst? Varför? Föredrar ni de ena framför det andra eller är det något de flesta inte bryr sig om?

Har ni tänkt på om ni lirat mer eller bara spel av det ena eller det andra.

Soulsborne serien är min favorit men Mass Effect trilogin och The Witcher ligger också nära.

Ett bra spel är ett bra spel och det är det viktiga men i mitt fall har jag märkt att det blivit mycket mer japanskt. Tycker bara det känns som de är lite mer kreativa och inte alls rädda för lite galenskap i sina spel. Förstår dock att många tycker japanska spel kan bli för mycket och det är ofta mycket spektakel och udda humor. Känns som västerländska spel siktar mer på realism.

Har aldrig fastnat för manga eller anime utan det är bara spelen som verkligen lockat mig.

Rent artistiskt så finns det enligt mig inget snyggare spel än det västerländskt klassiska Cuphead!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

nä västerländska ska det vara.

Medlem

Lite av en allätare när det kommer till regioner

Medlem

Så svårt att svara på. Pokémon är ju fantastiskt trots alla generationer av typ samma upplägg, Souls spelen är grymma om än väldigt svåra, Metal Gear är ofta underhållande på ett flippat vis, Cooking Mama för superior japansk mat.
Zelda, Final Fantasy, Mario och liknande har jag väldigt svårt för, förstår inte alls vad folk ser i dem. Är dock många västerländska spel jag har lika svårt för, allt Bethesda gjort post-Morrowind, Warcaft spelen, Halo, Red Dead 2.

Jag vet inte ens om jag kan identifiera någon röd tråd för vad för typ av spel jag föredrar rent generellt. Måste nästan alltid testa ett spel för att kunna avgöra om det är något för mig.

Medlem

Har svårt för japanska spel. Allt är så överdrivet och det är sällan eller aldrig som det estetiska tilltalar mig. Muppiga hårstilar, överstora svärd i händerna på en bystig liten flicka med kläder som lämnar lite åt fantasin. För att sedan inte tala om att de flesta strider i japanska spel är mer light shows än något annat.

Jag gillade Pokémon när jag växte upp, jag spelade super mario och säkert något annat enstaka spel men det är något med japanska spel som inte funkar på mig. Jag är en väldigt visuell gamer, jag fastnar för grafiken (har 4-5GB screenshots från Total War Warhammer 2) och funkar inte den visuella stilen för mig så kommer jag inte gilla spelet.

Medlem

Om det är spel som känns hyper-japanska så förstår jag mig knappt på en enda aspekt av dem. Då blir det samma problem som med deras musik, att det alltid ska försöka vara så himla vilt. Lustigt då att min favoritserie, för att den är raka motsatsen, är japansk, i Soulsborne.

Medlem

Gillar Japanska actionspel (Bayonetta, NieR Automata, Devil May Cry), är inte så mycket för turordningabaserade spel. Men Mario Bros/ Kart har man ju kul med. Men spelar mest "västerländska" spel

Medlem

Jag brukar föredra västerländska spel men jag köpte ett Switch i början av året tillsammans med Breath of the Wild och tycker att det är helt fantastiskt. Det finns så otroligt mycket dolda saker och funktioner i det. Fick till exempel googla för att lista ut hur jag lagar mat.
Och det har väldigt härlig känsla i utforskandet. Det enda lite irriterande är att alla vapen går sönder.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag VILL gilla japanska spel, men när jag tänker jp så är det bebisfigurer med jätteskallar, avklädda kvinnor med byst/ryggproblem, oerhört seg storytelling och/eller hysterisk combat där alla flyger runt med falliska vapen och megaeffekter.

Sedan älskar jag Demon Souls, Animal Crossing och alla Monster Hunter. Antar att jag inte vet vad jag pratar om, alternativt att jag gillar bra spel och kanske inte funderar på ursprunget.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

När jag va i tidiga tonåren så gillade man Final Fantasy etc. väldigt mycket, då älskade man dom här "jag är besegrad men om jag skriker så kan jag övervinna allt!"-grejerna, karaktärernas kostymer som ser ut som en pyntad julgran, dom banala frisyrerna och den pseudo-intellektuella storyn. Nu klarar jag inte av det, jag har blivit för gammal helt enkelt.

Älskar Resident Evil, Metal Gear och vissa Yakuza spel för även om dom är lite wild ibland så är det ändå hyffsat rotade i verkligheten. JRPG är helt omöjligt för mig nuförtiden.

123
Skriv svar