Rykte: EA har skrotat planerna på ett Star Wars: Battlefront 3

Robot
Rykte: EA har skrotat planerna på ett Star Wars: Battlefront 3

Star Wars-satsningen flyttas istället helhjärtat till Respawn.

#Dice, #EA, #Star-wars-battlefront


Medlem

Jag vill gärna ha ett bra Battlefront 3 men...nog ganska bra så här för stunden i alla fall. Kanske om DICE kan skärpa sig...

Medlem

Tyckte verkligen om 1:an men 2:an gillade jag inte alls!

Medlem

Känns klokt, jag tror att alla tre spelen Respawn jobbar på kommer bli bättre.

Medlem

Synd…. 2:an var ju katastrof när det släpptes men man får ge dem att de fixat till sina misstag. Fast med tanke på senaste Battlefield så är frågan om de verkligen har lärt sig? Så kanske att ett byte av utvecklare blir bra.

Quake-konnässsör

Det kanske är inget som folk förväntar sig, eller vill ha? Med tanke på att SW: Battlefront 2 blev ett sånt magplask.

SW: Battlefront 2, Battlefield 5, Battlefield 2042, DiCE börjar förlora greppet lite runt det som de har varit bästa på under många år, lite synd och uppleva. Man får följa och se om de lyckas gräva sig ur den här graven, eller om EA fortsätter och skotta på jord över kistan

Skribent
Skrivet av almblad:

Det kanske är inget som folk förväntar sig, eller vill ha? Med tanke på att SW: Battlefront 2 blev ett sånt magplask.

SW: Battlefront 2, Battlefield 5, Battlefield 2042, DiCE börjar förlora greppet lite runt det som de har varit bästa på under många år, lite synd och uppleva. Man får följa och se om de lyckas gräva sig ur den här graven, eller om EA fortsätter och skotta på jord över kistan

Snart ligger väl DICE lika pyrt till som Bioware om de inte får en hit snart igen? Nu tror jag DICE har några fler chanser kvar än Bioware innan yxan faller, men med Battlefield 2042 och om de nu plockat Battlefront är det ju uppenbart att EA inte är nöjda med arbetet (även om de själva nog har en stor del att skyllas för problemen med spelet).


signatur

"Writer and Fighter"

Är det helt uteslutet att FPS-spelet Respawn utvecklar i själva verket är Battlefront 3? Det kanske fortfarande finns hopp

Medlem

Inte direkt väntat med tanke på hur BF2042 togs emot

Medlem

DICE vet inte hur man gör ett bra spel så det låter som det bästa beslutet EA tagit på länge. Ser fram emot vad Respawn kan att göra med Star Wars ☺️

Medlem
Skrivet av Schwedenkuchen:

Är det helt uteslutet att FPS-spelet Respawn utvecklar i själva verket är Battlefront 3? Det kanske fortfarande finns hopp

Jag vågar inte hoppas... men jag gör det ändå.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Snart ligger väl DICE lika pyrt till som Bioware om de inte får en hit snart igen? Nu tror jag DICE har några fler chanser kvar än Bioware innan yxan faller, men med Battlefield 2042 och om de nu plockat Battlefront är det ju uppenbart att EA inte är nöjda med arbetet (även om de själva nog har en stor del att skyllas för problemen med spelet).

Personligen så har yxan redan fallit. Jag litar inte längre på att de har lika kompetent personal kvar på företaget som de hade under sina golden days. Jag tror tyvärr inte att DICE någonsin kommer att hitta tillbaka till det de hade en gång i tiden då det är helt andra personer på företaget, och de är långt ifrån det enda AAA-företaget som lider av detta problem.

Quake-konnässsör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Snart ligger väl DICE lika pyrt till som Bioware om de inte får en hit snart igen? Nu tror jag DICE har några fler chanser kvar än Bioware innan yxan faller, men med Battlefield 2042 och om de nu plockat Battlefront är det ju uppenbart att EA inte är nöjda med arbetet (även om de själva nog har en stor del att skyllas för problemen med spelet).

Lite synd, det finns bra kunskap i spelmakeri inom DiCE, vad jag antar i alla fall. Vet inte om det är ledningen inom DiCE eller om det är EA som pressar dem till vansinne. Har säkert varit något reportage om det som jag också har missat.

Det är kanske dags för utvecklarna och satsa på något annat en stund framöver.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Personligen så har yxan redan fallit. Jag litar inte längre på att de har lika kompetent personal kvar på företaget som de hade under sina golden days. Jag tror tyvärr inte att DICE någonsin kommer att hitta tillbaka till det de hade en gång i tiden då det är helt andra personer på företaget, och de är långt ifrån det enda AAA-företaget som lider av detta problem.

Den yxan började redan falla under BF3 dagarna. Problemet är dock inte DICE som utvecklare. Dom är jätte duktiga spelutvecklare. Problemet är toppledningen som göra urusla beslut under hela utvecklingsprocessen. Om man tar sig en titt på spelen som DICE har levererat dom senaste 10 åren så inser man ganska snabbt att spelen är bra 1-2 år efter release. DICE har väldigt stora problem med sin utvecklingsprocess då de aldrig riktigt lyckas komma i mål med sina spel fören långt efter release. Och då är det redan för sent.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av almblad:

Lite synd, det finns bra kunskap i spelmakeri inom DiCE, vad jag antar i alla fall. Vet inte om det är ledningen inom DiCE eller om det är EA som pressar dem till vansinne. Har säkert varit något reportage om det som jag också har missat.

Det är kanske dags för utvecklarna och satsa på något annat en stund framöver.

Det finns listor på hur många av utvecklarna som är gamla i gamet och hur många som har varit helt nya i utvecklingen för denna titeln och de har bytt ut väldigt stora och viktiga delar av sin personal, så att försöka skylla detta helt på ledning eller EA tror jag inte är helt rätt i detta fallet.

Medlem
Skrivet av Idono:

Den yxan började redan falla under BF3 dagarna. Problemet är dock inte DICE som utvecklare. Dom är jätte duktiga spelutvecklare. Problemet är toppledningen som göra urusla beslut under hela utvecklingsprocessen. Om man tar sig en titt på spelen som DICE har levererat dom senaste 10 åren så inser man ganska snabbt att spelen är bra 1-2 år efter release. DICE har väldigt stora problem med sin utvecklingsprocess då de aldrig riktigt lyckas komma i mål med sina spel fören långt efter release. Och då är det redan för sent.

Då alla veteraner har lämnat DICE sedan BFV så kan vi nog säga att det inte bara beror på toppledningen.

Medlem

DICE har väl inte levererat något nytt och spännande sedan det där parkour-spelet typ. Maken till tradiga, trasiga spel får man leta efter i Battlefield-serien.

Gnällkuk

DICE har blivit för stort verkar det som, frågan är om de lyckas skapa ett bra spel igen? Känns som det måste vara rejält kass ledning på företaget, visst har flera duktiga människor lämnat men ett så stort företag kan inte misslyckas så kapitalt. Har svårt att se att DICE nu består av så många människor som inte har koll på vare sig utveckling eller sitt egna varumärke och fans.

Jag tror man behöver ta en allvarlig funderare och utredning kring BF 2042. Spelet fick ett extra år på sig men släpptes ändå i det skick som det var i och dessutom med påtagliga nedgraderingar. Det skriks ofta och mycket på EA som publisher är skit men jag har väldigt svårt att se att det faktiskt enbart är EA som är problemet här.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Då alla veteraner har lämnat DICE sedan BFV så kan vi nog säga att det inte bara beror på toppledningen.

Toppledningen på DICE tillsammans med de styrande på EA har ju fortfarande huvudansvaret. De gav en jädra mobilutvecklare rollen som designchef. Klart som fan veteraner flyr när de har sådan inkompetens över sig.

Medlem
Medlem

Som Trump säger.

YOU ARE FIRED

Medlem
Skrivet av FUtech:

Precis. Och för EA så är ersättaren Respawn Entertainment.
Nuvarande DICE bör sadla om helt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

DICE har blivit för stort verkar det som, frågan är om de lyckas skapa ett bra spel igen? Känns som det måste vara rejält kass ledning på företaget, visst har flera duktiga människor lämnat men ett så stort företag kan inte misslyckas så kapitalt. Har svårt att se att DICE nu består av så många människor som inte har koll på vare sig utveckling eller sitt egna varumärke och fans.

Jag tror man behöver ta en allvarlig funderare och utredning kring BF 2042. Spelet fick ett extra år på sig men släpptes ändå i det skick som det var i och dessutom med påtagliga nedgraderingar. Det skriks ofta och mycket på EA som publisher är skit men jag har väldigt svårt att se att det faktiskt enbart är EA som är problemet här.

Anledningen att det skriks mycket på EA är att EA är utgivaren. Utgivaren pumpar in pengarna i ett projekt och bestämmer när det skall släppas. Därmed blir EA skyldig.
Hade Dice själva styrt oberoende av EA när de ville släppa sitt spel, tex BF2042, hade det troligen fått mer kärlek och blivit ett bättre spel.

ELF
Medlem

Undrar dock vad de skulle kalla nästa Star Wars Battlefront om de släpper ett någon gång.
SWBF, SWBF3 eller SWBF5?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Gnällkuk
Skrivet av wibbe44:

Anledningen att det skriks mycket på EA är att EA är utgivaren. Utgivaren pumpar in pengarna i ett projekt och bestämmer när det skall släppas. Därmed blir EA skyldig.
Hade Dice själva styrt oberoende av EA när de ville släppa sitt spel, tex BF2042, hade det troligen fått mer kärlek och blivit ett bättre spel.

Absolut, men samtidigt så har man ju satt ett mål och DICE har åtagit sig att leverera, fått ytterligare ett år på sig och det är ändå här. Visst är det i slutändan EA som väljer att släppa det men det går ju inte att pumpa in pengar i oändlighet eller skjuta upp det gång på gång på gång. BF 2042 har ändå utvecklats i mer än fem år, att det inte blivit mer än så här är knappast EAs fel?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tror EA har tappat förtroendet för DICE, liksom många fans av deras tidigare spel. 2042 känns som ett snabbt ihopkastat försök till en apex legends, fortnite, och Battlefield mix som blandad med tråkiga banor och nedgraderade features föll platt på magen. Battlefront spelen var väl iof ganska omtyckta förutom lootlådedebaclet i 2an. EA kan ju samtidigt inte lägga alla projekt hos respawn.

Medlem

Skulle säga dice ledning har failat ändå dom som styr utvecklingen inte vanliga anställda , sen vet man inte hur mycket ea har pushat utveckligen.

Säger bara hoppas ea fingrar håller sig borta så mycket som möjligt från respawn så kanske det blir bra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag blir inte ett dugg förvånad om Dice Stockholm läggs ner efter ekonomiredovisningen EA har nu i februari.

Dice letar efter i princip varenda position på ett spelföretag https://www.dice.se/careers#ea-jobs
Det kan knappt finnas nån kvar längre på Dice Stockholm (och vi vet att alla gamla kompetenta utvecklare redan slutat).

Inte så lite talande att de lagt till "tillfällig speltestare" i januari med tanke på hur kass patchen var. Bekräftar kanske också att den var otestad? Placeringen är dessutom i Madrid, inte Stockholm...

Dice firar 30 år i år och Battlefield-serien 20. Det ser dock mer ut som att födelsedagsfirandet blir en begravning.

Medlem

Ingen av dom spelen förtrollade mitt hjärta och själ som föregångarna gjorde för 18-17 år sedan.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Helt rätt att flytta utveckling till Respawn. De har levererat.

12
Skriv svar