Dreamhack-arrangören ESL har köpts av saudiska Savvy Gaming Group

Robot
Dreamhack-arrangören ESL har köpts av saudiska Savvy Gaming Group
Medlem

När man finner det ok att stoppa ned människor i ett hål och kasta sten på dom, känner jag nog man passerat en gräns för länge sen.

Blir lite äcklad av sånt, i väst världens mått mätt blir det typ som Jeffrey Epstein köpt upp sims o kallar det love island.

Medlem
Skrivet av Atorak:

När man finner det ok att stoppa ned människor i ett hål och kasta sten på dom, känner jag nog man passerat en gräns för länge sen.

Blir lite äcklad av sånt, i väst världens mått mätt blir det typ som Jeffrey Epstein köpt upp sims o kallar det love island.

Ja men går ju i linje med allt annat i världen just nu.
Talibanmöte i Norge, OS i Kina och fotbolls-vm i Qatar...Man kan inte tro det är sant, men tyvärr.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Dom inser var framtiden ligger. Sportswashing har blivit e-sportswashing. 😂

Medlem

Ska bli intressant att se vad de kan göra med förhoppningsvis större budget.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Frågan är hur mycket val de hade för att överleva, det är ju inte direkt så att bolag som till någon grad är beroende av liveevent gått särskilt bra de senaste två åren, av förklarliga skäl. :/


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Pengar styr, det spelar ingen roll varifrån investeringen kommer så länge det handlar om pengar. Kolla bara på Swedbank härvan.
Jag är lite splittrad, det kan bli ett lyft för csgo då nya ägarna vill fokusera på att få tillbaka Nordamerika igen. Samtidigt är det alltid farligt när konkurrensen minskar.
Hur företaget ställer sig till humanitära frågor låter jag vara osagt då jag inte har någon aning.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Frågan är hur mycket val de hade för att överleva, det är ju inte direkt så att bolag som till någon grad är beroende av liveevent gått särskilt bra de senaste två åren, av förklarliga skäl. :/

Vet inte om de direkt är beroende av live event, när de har så många online turneringar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Okej ingen ryggrad där alltså. Sälja till ett land med pissvärderingar vad gäller mänskliga rättigheter.
Detta är bara dåligt för e-sporten


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Sjukt dåligt. Och att rikingar ska sedan ha mage att försöka tjäna pengar på gratis arbetskraft är ju helt groteskt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte om de direkt är beroende av live event, när de har så många online turneringar.

Jovisst, men en viss del av deras verksamhet har ju pre-pandemi varit liveevent (primärt turneringar, men även BYOC/LAN) världen över. Den delen av företaget lär ju inte direkt ha så mycket att säga till om (inte minst ekonomiskt) just nu.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja men går ju i linje med allt annat i världen just nu.
Talibanmöte i Norge, OS i Kina och fotbolls-vm i Qatar...Man kan inte tro det är sant, men tyvärr.

En av de är inte som de andra.

Medlem

Köp ingen Porsche/VW, dom ägs av Qatar. Etc, etc, etc.

Medlem
Skrivet av superapan:

Köp ingen Porsche/VW, dom ägs av Qatar. Etc, etc, etc.

Lite skillnad på att vara hel ägda och ägda till 14,6%.
https://www.volkswagenag.com/en/InvestorRelations/shares/shar...

Medlem

Wow! Inte vill jag då vara anställd inom DH som svensk iaf.

Detta är fasen sorgligt för E-sporten. Det är som att hälla bensin över elden. Framtida DH/ESL event kommer ju stå på en helt värdelös grund, rent moraliskt.

Aldrig vill man höra att CS:GO m.m. gör mig, andra och våra barn våldsamma. Många gånger har det försökts att dra den parallellen av tokar. Ja, jag säger "tokar" för påståendet är ju absurt.
Troll och dåliga förlorare finns det alltid. Inkl en själv ibland. Men generellt brukar ju upplevelsen vara av bara god art. Man får bli kort tjenis med randoms, som lever världen över. Vilket är kul och nyttigt.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Lite skillnad på att vara hel ägda och ägda till 14,6%.
https://www.volkswagenag.com/en/InvestorRelations/shares/shar...

Haha tänka sig det moraliska resonemanget: "Aa fast Qatar äger ju inte hela kakan utan en bit - då är de okej! Det är bara att tuta och köra boys" xDDDDD


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Fuck that
F dreamhack


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Haha tänka sig det moraliska resonemanget: "Aa fast Qatar äger ju inte hela kakan utan en bit - då är de okej! Det är bara att tuta och köra boys" xDDDDD

Fast någonstans måste man ju drag gränsen. VW är ju ett publikt aktiebolag, vilket innebär vilka eller vem som helst kan potentiellt äga en andel i företaget. Det finns ju sjukt många omoraliska företag, individer och andra entiteter som har sina fingrar i många kakor.

Är man en del av dagens samhälle så är det omöjligt att inte, direkt eller indirekt, stödja omoraliska entiteter.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast någonstans måste man ju drag gränsen. VW är ju ett publikt aktiebolag, vilket innebär vilka eller vem som helst kan potentiellt äga en andel i företaget. Det finns ju sjukt många omoraliska företag, individer och andra entiteter som har sina fingrar i många kakor.

Är man en del av dagens samhälle så är det omöjligt att inte, direkt eller indirekt, stödja omoraliska entiteter.

När jag tankar bilen säkerställer jag alltid att det är demokratisk bensin i pumparna. Lite svårare när Statoils mackar gått i graven, men jag drar mitt strå till stacken....

.../s

Medlem

Känns inte bra i magen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av superapan:

Köp ingen Porsche/VW, dom ägs av Qatar. Etc, etc, etc.

Och drar man den där whataboutism-logiken till det yttersta, kan man till slut rättfärdiga vad fan som helst.

En bonde lät sina kor bajsa i sjön, därför är det okej att kasta sopor i den, och pga folk ändå kastar sopor i sjön är det nu okej att en fabrik dumpar sitt avfall i den. Etc, etc, etc.

Medlem

Tvivlar på att varken DH eller ESL som organisationer hade så mycket val, MTG såg sin chans att dubbla sin investering och samtidigt bli av med något som senaste åren antagligen mest bara kostat pengar men inte genererat tillräckligt. Båda bolagen är ren collateral i sammanhanget.

Hur folk ställer sig till att supporta eller inte supporta organisationerna framöver känns som det får vara lite upp till var och en och vilka moraliska värderingar man tycker är viktiga. Personligen är jag glad att jag lämnat volontärsbiten av DH bakom mig redan innan, hade kännts surt att behöva lämna pga. en sån här grej.

För egen del kan jag bara konstatera att om "vi ses på LAN" så är det iaf inte Dreamhack

International
Man of Mystery

Vilket otroligt utmattande jobb det hade varit att konstant sitta och leta efter moraliska höga hästar att hoppa mellan. Att bara köpa saker som 100% är gjorda av snälla människor med nästan full karma och att ingenstans på vägen har de råkat transporteras av ett företag som en gång köpte icke-kravmärkt kaffe till fredagsfikat.

Så bara för att moderföretaget sålt till ett annat företag ni tycker är fel så ska de mindre företagen längre ner i kedjan straffas ? Vad är nästa steg då, alla som åker på Dreamhack är misogyna terrorfinansiärer ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Vilket otroligt utmattande jobb det hade varit att konstant sitta och leta efter moraliska höga hästar att hoppa mellan. Att bara köpa saker som 100% är gjorda av snälla människor med nästan full karma och att ingenstans på vägen har de råkat transporteras av ett företag som en gång köpte icke-kravmärkt kaffe till fredagsfikat.

Så bara för att moderföretaget sålt till ett annat företag ni tycker är fel så ska de mindre företagen längre ner i kedjan straffas ? Vad är nästa steg då, alla som åker på Dreamhack är misogyna terrorfinansiärer ?

Det går och svartlista vart och vartannat, om man tittar nog länge på det ja.

I det här fallet är det jäkligt besvärande att grunden knappast är öppen och mogen, att vara en spelare, en ledare inom det här fältet. Farstun ser helt olika ut, beroende på kön m.m. Farstun tolererar kön och bakgrund på olika sätt. Osv.

BLAST fick på fingrarna i och med ett försök till samarbete med NEOM. https://www.hltv.org/news/30090/blast-teams-take-firm-stance-...

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Vilket otroligt utmattande jobb det hade varit att konstant sitta och leta efter moraliska höga hästar att hoppa mellan. Att bara köpa saker som 100% är gjorda av snälla människor med nästan full karma och att ingenstans på vägen har de råkat transporteras av ett företag som en gång köpte icke-kravmärkt kaffe till fredagsfikat.

Så bara för att moderföretaget sålt till ett annat företag ni tycker är fel så ska de mindre företagen längre ner i kedjan straffas ? Vad är nästa steg då, alla som åker på Dreamhack är misogyna terrorfinansiärer ?

Grader av helvetet självklart, men här är ju steget från dreamhack till Saudi extremt kort, (moderbolaget ett steg ovanför dh ägs alltså 100% av Saudi) och Saudi är att betrakta som en av de stora ondskorna i världen.

Vi pratar en stat som finansierar terrorism, mördar journalister, går emot mänskliga rättigheter så som dödsstraff för homosexuella och även total avsaknad av jämställdhet, där kvinnan i stort wrtt helt är underkasta mannen i samhället.... för att nämna några saker.

DH kan inte ta finansiering från en sådan stat med ena handen och samtidigt slå sig för bröstet med andra och påstå att man verkar FÖR inkludering och allas lika värde, för till syvende och sist så stödjer man ekonomiskt allt det jag nämnt ovan, vare sig man vill eller inte.

Sen är det som jag skrev innan upp till var och en hur man värderar det, men klart och tydligt är ju likväl att steget från DH till Saudi inte är speciellt långt. Make of it what you want

Medlem

Köp för fan aldrig en Volkswagen. Utan Hitler hade bilen inte ens funnits till. Det var ju han som startade den första och största Volkswagen fabriken.


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Och drar man den där whataboutism-logiken till det yttersta, kan man till slut rättfärdiga vad fan som helst.

Man kan heller inte utbrista ”whataboutism” varje gång man inte gillar en liknelse som går emot ens ståndpunkt.

Medlem
Skrivet av superapan:

Man kan heller inte utbrista ”whataboutism” varje gång man inte gillar en liknelse som går emot ens ståndpunkt.

Whataboutism är whataboutism, oavsett om folk gillar det eller inte. Råkar det vara ett problem för vissa att whataboutism ständigt kommer upp, kanske problemet ligger på andra sidan.

Ditt inlägg... "Köp ingen Porsche/VW, dom ägs av Qatar. Etc, etc, etc."
Är inget mer än en annan version av "What about Volkswagen and Qatar and so on?"

Det är bara helt enkelt värdelös skit som ständigt kan upprepas i en strömvirvel av diarré. Då nästa gång något rövigt händer på spelmarknaden, kan den här nyheten användas som ett nytt patetisk "motargument"... "Gå inte på Dreamhack, dom ägs av Saudiaraben. Etc, etc, etc.". Och alla som håller på så här, uppnår inget annat än att var ett användbart verktyg åt alla rövhattar som tjänar på när kritik tystas ner eller kvävs i sådan här jävla dynga.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Whataboutism är whataboutism, oavsett om folk gillar det eller inte. Råkar det vara ett problem för vissa att whataboutism ständigt kommer upp, kanske problemet ligger på andra sidan.

Ditt inlägg... "Köp ingen Porsche/VW, dom ägs av Qatar. Etc, etc, etc."
Är inget mer än en annan version av "What about Volkswagen and Qatar and so on?"

Det är bara helt enkelt värdelös skit som ständigt kan upprepas i en strömvirvel av diarré. Då nästa gång något rövigt händer på spelmarknaden, kan den här nyheten användas som ett nytt patetisk "motargument"... "Gå inte på Dreamhack, dom ägs av Saudiaraben. Etc, etc, etc.". Och alla som håller på så här, uppnår inget annat än att var ett användbart verktyg åt alla rövhattar som tjänar på när kritik tystas ner eller kvävs i sådan här jävla dynga.

Tror du ska tänka på ditt blodtryck. Din historik på FZ gör mig lite orolig, är du OK?

Medlem
Skrivet av superapan:

Tror du ska tänka på ditt blodtryck. Din historik på FZ gör mig lite orolig, är du OK?

Förlöjligande, fräscht...undrar vilket "trick" ur boken av argumentationsfel och härskartekniker du tänkte ta till här näst?

Eller är vi kanske lite för....PK för att du ska bemöda dig att försöka diskutera sakligt?

12
Skriv svar