Robot
Warno

Kalla kriget? Glöm det - år 1989 är tredje världskriget här och Johan Olander står redo.

#warno


Skribent

Skippa gärna slutet av gameplay-filmen. Det är inte viktigt hur det går i matchen... mot AI:n.


signatur

I am the black wizards.

Geeks Gaming

Frågan är varför jag ska spela detta framför Wargame: Red dragon? Ser mer ut som en copy-paste kopia med mycket mindre nationer.

Medlem

Testade Warno i helgen och även om jag är imponerad av spelet så inser jag att detta inte blir något för mig. På tok för snabbt och stressigt, exakt det som fick mig att aldrig kunna komma in i Steel Division spelen, hur mycket jag än vill.
Det är ett sånt frenetiskt stressande och klickande och micro-manageande att jag inte har en chans, inte njuter alls och helt enkelt hellre spelar något annat. Får se om jag tar mig an det endast för SP när det väl släpps.

Men, herr Olander, har du testat speltestet av Regiments som släpptes nyligen?
HÄR är nog ett spel för min del, långsammare och mindre micro, enklare att sätta sig in i och översikta.

Och spelsättet "Operations" är väldigt intressant, erbjuder något nytt och nästan unikt i genren!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Jinxswe:

Frågan är varför jag ska spela detta framför Wargame: Red dragon? Ser mer ut som en copy-paste kopia med mycket mindre nationer.

Men större explosioner... Alltså, jag hoppas ju att man blir lite mer peppad framåt i utvecklingen. Fast, känner jag mig själv så kommer jag ju bli helt såld bara F-117 kommer.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tycker alla deras spel är för lika nästan, svårt att se att det är helt nya spel som är flera år nyare ibland.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Testade Warno i helgen och även om jag är imponerad av spelet så inser jag att detta inte blir något för mig. På tok för snabbt och stressigt, exakt det som fick mig att aldrig kunna komma in i Steel Division spelen, hur mycket jag än vill.
Det är ett sånt frenetiskt stressande och klickande och micro-manageande att jag inte har en chans, inte njuter alls och helt enkelt hellre spelar något annat. Får se om jag tar mig an det endast för SP när det väl släpps.

Men, herr Olander, har du testat speltestet av Regiments som släpptes nyligen?
HÄR är nog ett spel för min del, långsammare och mindre micro, enklare att sätta sig in i och översikta.

Och spelsättet "Operations" är väldigt intressant, erbjuder något nytt och nästan unikt i genren!

Nej, men skall spana in det! Tackar och bockar för tipset


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Nej, men skall spana in det! Tackar och bockar för tipset

Gör så och skriv gärna en liten nyhet när du testat! Spelet har ett enmanna team (såvitt jag vet) så utvecklingen går såklart långsamt, och utan samma resurser som Eugene så kan man såklart inte förvänta sig samma slutpolish, men det som finns där redan nu är grymt imponerande och utvecklarens inställning/vision är klockren!

Endast singleplayer, mer fokus på övergripande strategi istället för micromanagement, och Operations som är dynamiska militära insatser som utspelar sig över flera faser.

En kul bonus är att nyligen återupplivade Microprose är utgivare


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Frilansare

Intressant! Men vad är det för titel egentligen? Warno?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Intressant! Men vad är det för titel egentligen? Warno?

"Warning Order" men förkortat i sann häftig technothriller-anda!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

Gör så och skriv gärna en liten nyhet när du testat! Spelet har ett enmanna team (såvitt jag vet) så utvecklingen går såklart långsamt, och utan samma resurser som Eugene så kan man såklart inte förvänta sig samma slutpolish, men det som finns där redan nu är grymt imponerande och utvecklarens inställning/vision är klockren!

Endast singleplayer, mer fokus på övergripande strategi istället för micromanagement, och Operations som är dynamiska militära insatser som utspelar sig över flera faser.

En kul bonus är att nyligen återupplivade Microprose är utgivare

Ska se vad jag kan göra!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Spännande period materielmässigt, gillat tidigare spel. Nyfiken!


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Om man gillar Cold War och realism ska man kolla på Combat Mission Cold War. Det utspelar sig något tidigare än Warno, 1979-1982 då framförallt USA genomgick stora förändringar i både utrustning och doktrin. M60A1 vs T64B eller M1 vs T80B.

Dock inte helt omöjligt att man skaffar både Warno och Regiments längre fram när dom är släppta.

Combat Mission Cold War finns på STEAM, tyvärr har det inte någon DEMO ännu men man kan testa Black Sea (aktuellt tema idag) för att få en känsla hur Combat Mission är att spela, dock har Black Sea mycket modernare leksaker (2017). https://www.battlefront.com/black-sea/cmbs-base-game/?tab=dem...

Combat Mission Cold War
https://www.battlefront.com/cold-war/cmcw-base-game/
Köper man det via Battlefront kan man även lägga till det på Steam (eller köpa direkt på Steam).

Testa DEMO innan köp, Combat Mission är speciellt och en del gillar det inte, vilket är ok

Med turn based (WEGO) replay kan man göra filmer


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Om man gillar Cold War och realism ska man kolla på Combat Mission Cold War. Det utspelar sig något tidigare än Warno, 1979-1982 då framförallt USA genomgick stora förändringar i både utrustning och doktrin. M60A1 vs T64B eller M1 vs T80B.

Dock inte helt omöjligt att man skaffar både Warno och Regiments längre fram när dom är släppta.

Combat Mission Cold War finns på STEAM, tyvärr har det inte någon DEMO ännu men man kan testa Black Sea (aktuellt tema idag) för att få en känsla hur Combat Mission är att spela, dock har Black Sea mycket modernare leksaker (2017). https://www.battlefront.com/black-sea/cmbs-base-game/?tab=dem...

Combat Mission Cold War
https://www.battlefront.com/cold-war/cmcw-base-game/
Köper man det via Battlefront kan man även lägga till det på Steam (eller köpa direkt på Steam).

Testa DEMO innan köp, Combat Mission är speciellt och en del gillar det inte, vilket är ok

Med turn based (WEGO) replay kan man göra filmer
https://www.youtube.com/watch?v=hXWg2F4WPJA

SPONSORED BY BATTLEFRONT:p

Medlem
Skrivet av Komured:

SPONSORED BY BATTLEFRONT:p

Yup! Och du är ju sponsrad av mig, har dock varit dålig utdelning på den sponsringen!


signatur

Through the cables and the underground now

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Intressant! Men vad är det för titel egentligen? Warno?

Föredrar den svenska titeln - Krignej!

rug
Medlem

Ser ingen större skillnad från tidigare Wargame-spelen. Varför har dom bytt namn?

Medlem
Medlem
Skrivet av ratdeath:

Yup! Och du är ju sponsrad av mig, har dock varit dålig utdelning på den sponsringen!

Tja, investeringar är ju alltid en gamble

Medlem

Warno, kort för Warning order. Det är en militär term för en order om att en skarp order kan komma inom kort. Det är ofta första konkreta tecknet på att konflikt är på g. Det hände som bekant några gånger under kalla kriget att WARNO gick ut, tacksamt stannade det där.

Angående varför det bytt namn. De har inte presenterat någon förklaring. Min gissning är att de själva tänker på det som en hybrid av lärdomar från både Steel division och Wargame snarare än en direkt uppföljare till det ena.

Medlem

Jag ser inte riktigt vad som är skillnaden mot wargame. Det ser t o m ut att vara samma hangar som deck building sker i? LOS, inte riktigt lika definierade poängzoner samt några nya kommandon åt enheterna ser jag som är nytt, men annars inget.

Medlem

Riktigt mäktigt med det svenska pansarskyttet i wargame red dragon, warno ska testas!

Medlem

Kan vara värt att nämna att det kom nyligen ut en patch som saktade ner gameplay. Innan tyckte jag det var för snabbt men efter patchen är det mer rimligt.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Frågan är varför jag ska spela detta framför Wargame: Red dragon? Ser mer ut som en copy-paste kopia med mycket mindre nationer.

För att det är en förbättrad version av Red Dragon?

Geeks Gaming
Skrivet av loerk:

För att det är en förbättrad version av Red Dragon?

Nerbantad version skulle jag säga. Från 21 nationer till 6 nationer för ett spel som ser mer eller mindre exakt likadant ut i exakt samma motor.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Nerbantad version skulle jag säga. Från 21 nationer till 6 nationer för ett spel som ser mer eller mindre exakt likadant ut i exakt samma motor.

Är det rimligt att jämföra content mellan ett spel med 10 års patchande och DLCs och ett spel som varit 3 dagar i Early Access?

Jag skulle vara extremt förvånad om WARNO om 2 år inte redan passerat Wargame: red dragon i Content. Det är liksom utvecklingen vi såg i både SD44 och SD2,

Wargame: Red Dragon gick guld med 15 faktioner varav mer än hälften var ospelbara innan DLC. Genom DLC gjordes eastern block, skandinavien, eurocorps, red dragon och blue dragon spelbara. Och slutligen fick spelet 4 ytterligare faktioner genom DLC. Totalt 19.

SD44 gick guld med 18 divisioner och avstannade med ytterligare 10 tillagda genom DLC. Totalt 28.

SD2 gick guld med 22 divisioner och har till dagsläget fått 48 nya divisioner genom DLC. Totalt minst 70.

Jag skulle säga att mönstret är extremt tydligt. WARNO kommer flödas med DLC content ala Paradox modellen.

Skribent
Skrivet av Menige_Erik:

Riktigt mäktigt med det svenska pansarskyttet i wargame red dragon, warno ska testas!

Min kompis campa mig med sådana as, fattade inte varför all min förstärkning dog hela tiden. Jag är kanske inte världens bästa strateg, men jag vill väl.


signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar