Windows 10 flytta över till ny dator?

Medlem
Windows 10 flytta över till ny dator?

Hej

Jag undrar om någon vet hur man gör när en gammal dator har gått sönder och man vill installera win 10 på en ny men flytta över sin gamla licens? Det är en windows 7 RETAIL som uppgraderats till 10.
Jag tänkte flytta över ssd som windows är installerat på från den gamla datorn till den nya.

Jag har fått olika svar vad som gäller när jag kontaktar windows tekniska support så tänkte jag ska fråga om någon annan gjort något liknande?

Första gången sa de att allt jag behöver göra är att avinstallera windows på den gamla datorn, installera det på den nya och logga in med mitt konto så skulle min digitala licens automatiskt aktiveras. Men det kan jag alltså inte göra, eftersom datorn är trasig.
Andra gången sa de att jag inte kan föra över den, eftersom det är en windows 7 licens som är retail, men den digitala licensen är bunden till datorn. När jag läser deras forum säger de annorlunda.

På mitt microsoft kan jag se min trasiga dator, och funderade på att avaktivera den från kontot för att på så sätt frigöra windows från den, men då vet jag o andra sidan inte om min licens försvinner.

Är det bara att krypa till korset och köpa en ny licens, eller kommer det att fungera? Har någon erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

Ska tillägga att jag uppdaterade min win 7 till win 10 i samband med att de slutade stödja win 7, det var 2020 eller 2021.

Medlem

Förstår inte helt hundra. Du ska ju flytta över SSDn från gamla till nya, med Windows i väl?

Medlem

Har du köpt en OEM licens är det bara glömma.
Är den en retail så finns den på ditt MS-konto om du har "aktiverat det" på din gamla trasiga dator.
Då borde det bara vara att installera på din nya Windows 10 utan licensnyckel så kommer det aktiveras när du går online.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja så hade jag också fattat det. Men eftersom det från början är en win 7 retail som uppgraderats till win 10 så kommer inte det fungera enligt microsoft eftersom den digitala licensen är bunden till min gamla trasiga dator. Jag ska pröva och se vad som händer när datorn kommer om jag bara sätter i ssd och ominstallerar windows. Förhoppningsvis fungerar det.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Förstår inte helt hundra. Du ska ju flytta över SSDn från gamla till nya, med Windows i väl?

Hej ja. Jag ska föra över min hårddisk med windows 10 till den nya datorn, men windows är knutet till moderkort.
Jag ska som sagt kolla vad som händer, men windows sa att det kan upptäckas att jag redan har windows på en annan dator och då kommer windows sluta fungera på min nya.

Jag frågade om man inte kan avaktivera det isf på den gamla, men de sa att de är bundet till den eftersom det blivit en digital license i samband med att jag uppgraderade från win 7 till win 10.

Medlem

Jag har själv haft ditt problem, och jag är så glad att jag en gång i tiden köpte en riktig Windows 7 Home en gång i tiden...har följt med alla ombyggnationer sedan dess.

Medlem

Då du har en Win 7 retail så har du en nyckel till den.
Använd den vid Installation så ska det fungera eftersom den är konverterad till en W10 nyckel.

Har själv gjort så när jag byggt nytt och bytt ut nästan allt utom lagringsdisk då jag hade en Retail nyckel.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Har du kopplat nyckeln till ett Microsoft-konto? Då borde du kunna logga in och aktivera sen när du gjort en installation. Värt att kolla upp!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Då du har en Win 7 retail så har du en nyckel till den.
Använd den vid Installation så ska det fungera eftersom den är konverterad till en W10 nyckel.

Har själv gjort så när jag byggt nytt och bytt ut nästan allt utom lagringsdisk då jag hade en Retail nyckel.

Hej!

Menar du då att du installerade windows 7 och sedan uppgraderade, eller att du installerade win 10 och använde den gamla nyckeln? Går det att få fram den på något sätt ur hårddisken som win 10 är installerat på? Jag har nog inte kvar lådan windows 7 kom på (installerade 2014)

Tack för svar

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Har du kopplat nyckeln till ett Microsoft-konto? Då borde du kunna logga in och aktivera sen när du gjort en installation. Värt att kolla upp!

Ja det är kopplat och i första svaret jag fick från microsoft sa de att jag bara behövde avinstallera windows från min gamla dator och logga in så skulle det aktiveras av sjg självt på den nya. Men eftersom den är trasig kan jag inte avinstallera det på den datorn.

Idag sa microsoft istället att eftersom det är en digital license (som det blev i samband med att jag uppgraderade win 7 till win 10) så är den bunden till datorn, och inte kontot och kan inte föras över till en ny dator.

Därför jag skriver här för att se hur andra har gjort då microsoft ger olika svar : )

tack för svaret!

Medlem

Är det en retail så är den nu kopplat till ditt microsoftkonto om du använt sådant.
Jag brukar hoppa över att skriva in nyckel vid installationen och så aktiveras den automatiskt senare.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Ja det är kopplat och i första svaret jag fick från microsoft sa de att jag bara behövde avinstallera windows från min gamla dator och logga in så skulle det aktiveras av sjg självt på den nya. Men eftersom den är trasig kan jag inte avinstallera det på den datorn.

Idag sa microsoft istället att eftersom det är en digital license (som det blev i samband med att jag uppgraderade win 7 till win 10) så är den bunden till datorn, och inte kontot och kan inte föras över till en ny dator.

Därför jag skriver här för att se hur andra har gjort då microsoft ger olika svar : )

tack för svaret!

Nedan säger det bra då jag inte tänkte på det men annars skrev jag in nyckeln vid Win 10 installationen.

Skrivet av Loxus:

Är det en retail så är den nu kopplat till ditt microsoftkonto om du använt sådant.
Jag brukar hoppa över att skriva in nyckel vid installationen och så aktiveras den automatiskt senare.

Glömde helt bort detta men ett helt klart lättare sätt att aktivera det så följ Loxus tips


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Hej där.

Det fungerade genom att jag sa till datorn att min nya dator är min gamla dator.
Då blev det aktiverat

1
Skriv svar