PS4 —> PS5, uppgraderingsstrul (Immortals Fenyx Rising)

Medlem
PS4 —> PS5, uppgraderingsstrul (Immortals Fenyx Rising)

Jag har den fysiska PS4-versionen av spelet, vilken ska kunna uppgraderas gratis till PS5-versionen. Som jag förstår det ska det finnas ett alternativ för detta till höger på ”spelsidan”, efter att jag tryckt ’ner’ från spelsymbolen på PS5:ans hemskärm. Problemet är att något sådant alternativ inte finns. Har letat runt i PS Store och varenda meny som jag kan hitta, men utan framgång.

Finns det någon här som haft samma problem? Hur löste ni detta?


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Sony har inte gjort det enkelt utan det är lite olika på olika spel.

I och med att du säger att det inte väljs PS5 version automatiskt så måste du nog "köpa" uppgraderingen (vilket ska vara gratis för detta spel). Kolla spelet på huvudskärmen. Där brukar det i så fall finnas länk till upgrade annars sök i Store på spelet så finns det där.

Medlem

Skumt det ska finnas ett erbjudande du kan "köpa" när skivan är instoppad.
Det jag vet är att spelet måste vara från samma land som ditt psn konto.
Jag vet inte hur strikt den begränsningen är om man exempelvis kan uppgradera tyska versionen i sverige osv men USA spel funkar inte att uppgradera med EU psn konto.
Så om du har köpt spelet från utlandet eller från svenska Amazon som brukar sälja tyska versionen så kan det förklara varför.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Sony har inte gjort det enkelt utan det är lite olika på olika spel.

I och med att du säger att det inte väljs PS5 version automatiskt så måste du nog "köpa" uppgraderingen (vilket ska vara gratis för detta spel). Kolla spelet på huvudskärmen. Där brukar det i så fall finnas länk till upgrade annars sök i Store på spelet så finns det där.

Ja precis, men jag hittar inget sådant erbjudande! Satt i över två timmar och letade igår men utan framgång - både på konsolen och i appen. Sketskumt!

Skrivet av omgponies:

Skumt det ska finnas ett erbjudande du kan "köpa" när skivan är instoppad.
Det jag vet är att spelet måste vara från samma land som ditt psn konto.
Jag vet inte hur strikt den begränsningen är om man exempelvis kan uppgradera tyska versionen i sverige osv men USA spel funkar inte att uppgradera med EU psn konto.
Så om du har köpt spelet från utlandet eller från svenska Amazon som brukar sälja tyska versionen så kan det förklara varför.

Jag är inne på att det är något sådant som är problemet, alltså någon form av regionsstrul. Saken är dock att säsongspasset verkar synka som det ska, vilket ju inte ska vara fallet om utgåvorna skiljer sig. Vad jag läst mig till ska det vara en europeisk utgåva jag sitter på (beställt från cdon).

Kan nämna att jag uppgraderat flera andra spel utan problem. Jag har även kontaktat supporten på Ubisoft, men det är ju helg så inget svar än. Sonys mailsupport är tydligen helt stängd på helger.


signatur

Konsolgubbe

1
Skriv svar