Köpa bil - se upp?

Medlem
Köpa bil - se upp?

Vi ska åka till en Toyota-handlare och köpa en begagnad bil. Jag är nybörjare på bilköp.

Finns det något man ska kolla upp eller passa sig för?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Fråga om:
1. Bilens historik?
2. Gammal hyrbil som körts hårt av potentiellt 100-tals personer?
3. Importerad?
4. Krockad?
5. Besiktigad?
6. När ska den servas nästa gång?
7. Ingår sommar och vinterdäck? Skick på dessa? Behöver jag köpa nya direkt?
8. Har handlaren gjort någon form av oberoende extra besiktning för att kontrollera bilens skick?
9. Glöm inte pruta, det går alltid.

Är det en auktoriserad toyota-handlare? Isåfall är riskerna att bli lurad något mindre.
Hur gammal är bilen? Får du t.ex. 12 månaders garanti på köpet så är ju riskerna också såklart mindre.

Medlem

Jag är sämst på bilar, men har gått på en del minor vis mina bilköp genom åren. Därför kollar jag alltid följande:

- Har modellen kamrem? Om så, när ska den bytas? (Den första bilen jag köpte krävde ett kamremsbyte för 13k kr efter några veckor).
- Om du släpper ratten, går bilen rakt och stadigt? (Min första bil drev åt höger. Irriterande.)
- Är växellådan tyst och lättväxlad? (Den andra bilen jag köpte gnisslade en aning när man lade i backen. Det märke jag redan vid provkörning, men ignorerade. Två månader sedan sade något "kadrunk" och växellådan gick sönder.)
- Hur ser det ut under bilen? (På min andra bil höll avgasröret på att fläkas upp som lagren på en rutten lök. Jag silvertejpade det också sålde bilen fort innan det blev ett problem xD)
- Kolla däcken. Bra mönster eller snart dags att köpa nya? (När jag köpte min senaste bil följde det med vinterdäck. Tittade aldrig på dem förrän det vad dags att sätta på dem. Visade sig vara 3 ok vänsterdäck och ett högerdäck helt utan mönster. Tråkig utgift!)

Jag inser att mina råd säkert är extremt nischade. Men så går det när man lär sig av sina misstag men i övrigt vägrar lära sig något om bilar 😛


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är det en auktoriserad Toyota-återförsäljare? Isådanafall behöver du inte oroa dig alltför mycket. De brukar kunna sina grejer när det gäller Toyota.

Utöver det som de andra skrivit så kan det vara bra att få reda på bilens batteristatus om det är en hybrid eller laddhybrid du ska köpa.

Se till att få på papper vad som gäller om någonting skulle krångla så det inte blir ord mot ord sen om någonting skulle gå snett.


signatur

Halo kompis!

Medlem

mitt råd. köp volvo lol

Medlem

Tror om du köper en toyota utav toyota kan du nog känna dig rätt säker.
Fråga om vilka garantier du får, vad de täcker och när, och hur länge de räcker.

Men köper du en bil från en känd och respekterad, officiell, handlare kan du i regel känna dig kolugn, det finns mardrömshistorier såklart men de är en liten minoritet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kolla när nästa service skall göras och viktigt att kolla ifall det är en storservice som ligger på tur, för är det en storservice tex va 6000mil som på min förra bil så kan den servicen bli nästan lika dyr som ett kamremsbyte.

Kolla även bromsbelägg och bromsskivor.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Om du kan, ta med någon du känner som kan bilar lite mera än vanligt. Det hjälpte mig väldigt mycket när jag köpte min första bil, med allt, speciellt att kolla på däck, rutor, lack, bromsar, motorn, avgasrör etc.

De lät oss till och med höja bilen och kolla under den, det var på Skoda.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det ställs en hel del bra frågor här i tråden. Ta med dem till säljaren, och var ärlig utifrån dina behov. Hur säljaren svarar och behandlar dig så märker du snabbt om du vill ha med dem att göra eller inte, du kan alltid välja någon annan.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Tack för alla tips!

Nu har vi en fin checklista att beta av innan vi bestämmer oss.

Jag tycker det känns bra att flera säger att:
- auktoriserade toyota-handlare är trygga överlag.

Men behöver kolla på:
- garantier
- skick på hjul och
- ifall det är extrabesiktningar


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Min erfarenhet av auktoriserade Toyota-återförsäljare är att dom brukar vara bra att ha och göra med, skulle du få problem med bilen inom ett halvår efter köpet bör dom åtgärda det åt dig. Problem som uppstår inom 6 månader räknas som att dom fanns där då du köpte bilen och därmed ska återförsäljaren vara tvungen att fixa det men många försöker komma undan.
Toyota är i regel väldigt driftsäkra bilar, sen beror det lite på vilken modell du har tänkt dig och vilken årsmodell du har tänkt.

Auris är extremt vanliga taxibilar så har du tänkt köpa en sån så se till att den inte varit en taxibil. Om jag minns rätt så hade Auris även på vissa bilar problem med att gasspjället frös på vintern men det kanske blev åtgärdat. Går du på äldre bilar så ska du passa dig för Avensis med 1.8L bensinmotorn runt årsmodell 05.

Kamrem ska du inte behöva fundera på, tror alla Toyota har kamkedja men du kan ju alltid fråga för säkerhetsskull.

Som nån tidigare sa så finns alltid prutmån, beror lite på bilens pris men minst 10% prutmån brukar alltid finnas. Se till att den är servad och att alla däcken är i bra skick, hittar du nåt fel så kan du be dom åtgärda det först eller om du vill ha nån extra utrustning som bilen saknar så kan du lyckas förhandla in det i priset.

Se till att provköra bilen ordentligt, testa alla knappar och funktioner, stäng av stereon så du kan höra eventuella missljud.

Medlem

Jag älskar den här tråden!

Tack för alla tips!

Vi ska definitivt leta upp något som går att pruta på. Det blir lite detektivarbete /skattjakt innan vi förhandlar om priset.

Tur jag har med frugan. Hon är bra mindre hållfast än mig när hon ogillar något. Det är bra när man vill pruta.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Många bra råd har redan getts, det absolut bästa och billigaste är om man känner någon som har kunskap om bilar, gör man inte det och inte litar på säljaren så är nog det bästa alternativet att göra en besiktning hos någon som är kunnig men som inte är kopplad till själva köpet som en auktoriserad bilverkstad. Man kan även beställa tid eller om det går göra en s.k "drop in" hos någon av landets besiktningsställen.

https://besikta.se/nyheter/kop-och-saljtest/

Medlem

Brukar alltid köpa Carfax-rapporten av bilar som klättrar på intresselistan. Kan även rekommendera appen ”Biluppgifter” som generellt (men inte alltid) är bra på att visa ägarhistorik, milhistorik och framförallt om det är en bil som haft många nedslag på besiktningen över åren.

Men generellt är ju Toyota (och Lexus) skottsäkra så tror inte du behöver oroa dig för mycket om allt känns rätt.

Medlem

Om inte någon redan tipsat om det, så googla på bilens vanliga fel och brister på bilens modell/årsmodell. Dom bästa recensionerna får man av ägare.

Medlem
1
Skriv svar