Hur mycket får era barn spela?

Medlem
Hur mycket får era barn spela?

Hej alla, är 50+ och har spelat konstant sedan 1980 ungefär, När nu mina egna barn (13,11,8) spelar fortnite hela dagarna/kvällarna
har jag svårt att sätta tidsgränser, kanske kommer det sig av att jag själv inte hade någon gräns under min uppväxt angående speltid.

Bara blev nyfiken på hur ni löser detta problem, om det nu är ett problem. Då min fru inte är en gamer kan ju just vi tycka olika om spelandet men undrar mer hur ni andra löser detta.

Medlem

Jag är ganska frikostlig.

Min 9 åring har maximalt 6 timmar på sin dator (eller fram till klockan 21:00).

Förutsatt att
- han varit ute eller på fritids
- läxor är klara
- han går på träning och
- han kommer vid lunch/middag
- duschar direkt vid 21

Fyraåringen har 2 timmar 35 min på Ipaden.

Samtidigt har varken PS4/Switch någon tidsgräns. Dock så hinner de sällan förbruka så mycket skärmtid. De snittar 2-6 timmar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kör ungefär samma stil som ovan, dvs inga fasta gränser men det finns krav på motprestationer. Funkar bra för mina barn men funkar säkert inte för alla.

Medlem

Hyfsat bra säljare.

De ingår inte vinterhjul, men säljaren skulle kolla om det ”eventuellt” finns begagnad. Ta en kaffe så länge. Det finns ju med all säkerhet. De åtgärdar också slitage i lack, men bara med någon enkelt icke kostsam metod.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Hyfsat bra säljare.

De ingår inte vinterhjul, men säljaren skulle kolla om det ”eventuellt” finns begagnad. Ta en kaffe så länge. Det finns ju med all säkerhet. De åtgärdar också slitage i lack, men bara med någon enkelt icke kostsam metod.

Hmmmmmm... Årets felskrivning korad?

Medlem

Haha

Vad jag ville säga var att försäljare inte ”bjuder”
på några begagnade vinterhjul eller skadeåtgärder, liten service etc - om man inte förhandlar.

Jag tror de har extra hjul ifall kunden frågar efter det. Men det sitter långt inne… man behöver tjöta lite.

Köper man kallt så går man misste.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kanske är uppenbara saker, eller saker ingen frågat om. Jag är för trött för att hänga med nu.

Tack för tips och råd. Vi höll på högt och lågt och leta kvalitetsbrister som nybörjare. Är rätt smutkörd i huvudet nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kanske är uppenbara saker, eller saker ingen frågat om. Jag är för trött för att hänga med nu.

Tack för tips och råd. Vi höll på högt och lågt och leta kvalitetsbrister som nybörjare. Är rätt smutkörd i huvudet nu.

Du råkade nog svara i fel tråd. Det är nog köpa bil tråden du tror du svarar i
https://www.fz.se/forum/trad/448009-kopa-bil-se-upp

Medlem

Det beror på...
Barnen 3 och 5. Normalt på vardagar brukar det bli en timme efter förskolan, på helgen mellan en timme och fem timmar beroende på väder, aktiviteter etc. I dessa tider med nästan friska barn, men för sjuka för förskola samtidigt som jobbet är där så kan det bli mer spel för barnen. Vi har inget fast regel, men försöker hålla all tid efter kvällsmaten fri från skärmar.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hanzo:

Är rätt smutkörd i huvudet nu.

Jag tror dig!

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Du råkade nog svara i fel tråd. Det är nog köpa bil tråden du tror du svarar i
https://www.fz.se/forum/trad/448009-kopa-bil-se-upp

lol
då fattar jag varför folk svara så


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Kanske är uppenbara saker, eller saker ingen frågat om. Jag är för trött för att hänga med nu.

Tack för tips och råd. Vi höll på högt och lågt och leta kvalitetsbrister som nybörjare. Är rätt smutkörd i huvudet nu.

Nu har du svalt stolpillret igen min kära vän. Må hända att du byter däck på dina barn men här pratar vi om barn av arten Homo Sapiens.

Medlem

Dom får spela så mycket dom vill.
Så länge det inte blir ett problem som går ut över annat som skola, hälsa mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av stesva:

Hej alla, är 50+ och har spelat konstant sedan 1980 ungefär, När nu mina egna barn (13,11,8) spelar fortnite hela dagarna/kvällarna
har jag svårt att sätta tidsgränser, kanske kommer det sig av att jag själv inte hade någon gräns under min uppväxt angående speltid.

Bara blev nyfiken på hur ni löser detta problem, om det nu är ett problem. Då min fru inte är en gamer kan ju just vi tycka olika om spelandet men undrar mer hur ni andra löser detta.

Kan säga att mina 2 barn har blivit stora nu och det "blev bra" på aller fronter. De spelar inte längre (mycket), har andra intressen, idrottar, pluggar, etc.
Det är inte bara tiden, men attityden av föräldrarna. Lättare om man är gamer själv och man får ta med partnern i samband med "vanligt" barnpsykologi. "Bara för att man inte förstår..." återspeglar sig ju med alltt som barn gör som en förälder inte fattar, inte bara spel, på gott och ont (men nu avviker jag kanske lite).

Iaf.:
När de var ca 6 - 11, kanske 12, då hade jag XBOX360 och low budget PC i vardagsrummet i ett hörn, senare med i mitt kontor så jag kunde hålla öga på de ang trakasserier främst och hjälpa de med installationer och annat så att det inte blev onödigt/alls med Malware. Och de kunde inte smygspela i sina rum. De fick även spela spel som GTA V. La märke till att de snarare var intresserat att köra cheats i solo och leka fritt (low gravity, spawna cyklar och sånt; ålder kanske 8-12? Minecraft/Terraria gällde annars på den tiden) Skjutande kom senare och vi kunde snacka då tex om videospelvåld. Den yngre fick ju lite intryck av den stora och gjorde vissa saker kanske 2 år "tidigare" än den äldre (4 år skillnade mellan de).

Tidsmässigt gällde det kanske ngn timme efter skolan att chilla med ngn spel, men annars gällde det först att fixa läxorna.
Sen var det flytande, ingen X antal timmar vardagar/helger och beroende på åldern flyttades tiden på kvällen i samband med sängdags på vardagen vs helgen (minus ca en halv timme att trappa ner mentalt).

Vid 14-15 hade de egen ansvar, med bla spel PC i egna sovrum och förutom vissa helger och semester "toppar" så blev spelandet snarare mindre och mindre. Visst kunde de sitta 6-8h ibland. Men så länge betygen var ok och de motionerade här och där och utvecklade ur egen bevåg andra intressen så fanns det inte mycket att säga. Regelbunden idrott kom sent måste jag lägga till. Men fan, båda spöar mig i styrka och delvis kondis, beorende på vad vi kör tillsammans (cykel, klättring, gym....)

Vid online spel och mat: jag brukade säga till de ca en kvart innan maten var klart och då fick de enbart avsluta ett pågående match eller vad det nu var och inte påbörja ngt nytt. Att säga till precis när det är klart blev bara bråk (man kan ju inte spara). Är man gamer själv inser man ju varför. Plus, att det är som med fysiska lekar - man kan inte avbryta leken mitt i för ett barn, de måste få "avsluta/tagga ner" några minuter. Den typen av barnpsykologi är ju inget nytt och detta kan vara ett bra ämne där en icke-gamer-förälder kanske har lite bättre förstålse för. Jag har åtminstone in 4 eller kanske tom 5 fall av kompisar med barn som är icke-gamers fått fram denna resonemang som de "köpte" och försökte omsätta på ett eller annat sätt.

Medlem

Med en dotter på 17 och en son på 13 så är det eget ansvar som gäller. Vad de lägger sin fritid på är deras eget val. Kliver in om det påverkar deras skolarbete på ett negativt sätt. Som gamer och nattuggla sen barnsben har jag inte mycket att gnälla om när de stänger in sig på sina rum för en gamingsession

Medlem

Har ingen fast begränsning på mina barn. Vi brukar säga till om vi tycker dom har suttit för länge vid skärmar att dom får ta en paus och göra något annat ett tag.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Vad har fritidshem att göra med detta? Till fritidshem går yngre skolbarn någon eller några timmar efter skoldagens slut för att föräldrarna arbetar, inget annat.

Medlem

Ja, när hon vill spela så går vi och spelar om vi inte har något annat viktigare för oss.
Men hon spelar aldrig själv, hon tycker inte det är roligt. Kanske blir annat när hon blir lite äldre och även lillasyrran kan vara med.

När den tiden väl kommer så får hon väl spela så mycket hon känner för när hon gjort allt annat runt om innan.

Medlem

min son på 7 spelar allt fram till kl22

Medlem
Skrivet av Swedengamer:

Vad har fritidshem att göra med detta? Till fritidshem går yngre skolbarn någon eller några timmar efter skoldagens slut för att föräldrarna arbetar, inget annat.

Om barnen är på fritids till 16-17 så hinner de inte spela lika många timmar när de kommer hem.

Vi har satt skärmtid till 19:00 numera. Då barnen kommer hem vid 14-15.

P.S.
Jag älskar den här tråden!
Bilen går fint!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag är ganska frikostlig.

Min 9 åring har maximalt 6 timmar på sin dator (eller fram till klockan 21:00).

Förutsatt att
- han varit ute eller på fritids
- läxor är klara
- han går på träning och
- han kommer vid lunch/middag
- duschar direkt vid 21

Fyraåringen har 2 timmar 35 min på Ipaden.

Samtidigt har varken PS4/Switch någon tidsgräns. Dock så hinner de sällan förbruka så mycket skärmtid. De snittar 2-6 timmar.

6 timmar om dagen framför datorn som 9 åring. Låter väldigt mycket.

1
Skriv svar