Vad är det märkligaste ni varit med om i TV-spelsväg?

Medlem

Spelade RDR2 online med några polare i våras, vi var ute mitt i natten och jagade väster om Valentine. Jag är en liten bit bakom resten av gänget när jag hör i spelet ett spöklikt skrik i några sekunder, i mina öron så lät det som ett barn. Jag får bokstavligt talat kalla kårar och stannar till på min häst, hör dem sista sekunderna av detta obehagliga skrik och säger med hög röst till dem andra i mitt gäng: "hörde ni det där?!" Var på dem rider tillbaka och påpekar att dem inte har hört någonting. Jag berättar vad jag har hört och vi rider runt en bra stund för att lokalisera vart skriket kom ifrån utan någon tur. Vi har ridit tillbaka många gånger efter det och försökt återskapa händelsen utan lycka. Senare fick vi höra om att det finns spekulationer inom RDR2 communityt om ett spöke i närheten av Valentine som ingen har lyckats hitta. Finns det ett samband? Vem vet, men det är en av dem mest obehagliga upplevelserna jag har haft i ett tv-spel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Var det inte något skräckspel på GC som höll på så där för att fucka med ens psyke? Började visa konstiga skärmar och emulera låsningar etc. XD

Kommer inte ihåg vilket, men det var fan briljant 4:e väggen grej.

Tänker du på Eternal Darkness?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Var det inte något skräckspel på GC som höll på så där för att fucka med ens psyke? Började visa konstiga skärmar och emulera låsningar etc. XD

Kommer inte ihåg vilket, men det var fan briljant 4:e väggen grej.

Japp, Eternal Darkness. Riktigt kul spel.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Spelade RDR2 online med några polare i våras, vi var ute mitt i natten och jagade väster om Valentine. Jag är en liten bit bakom resten av gänget när jag hör i spelet ett spöklikt skrik i några sekunder, i mina öron så lät det som ett barn. Jag får bokstavligt talat kalla kårar och stannar till på min häst, hör dem sista sekunderna av detta obehagliga skrik och säger med hög röst till dem andra i mitt gäng: "hörde ni det där?!" Var på dem rider tillbaka och påpekar att dem inte har hört någonting. Jag berättar vad jag har hört och vi rider runt en bra stund för att lokalisera vart skriket kom ifrån utan någon tur. Vi har ridit tillbaka många gånger efter det och försökt återskapa händelsen utan lycka. Senare fick vi höra om att det finns spekulationer inom RDR2 communityt om ett spöke i närheten av Valentine som ingen har lyckats hitta. Finns det ett samband? Vem vet, men det är en av dem mest obehagliga upplevelserna jag har haft i ett tv-spel.

Det var inte en puma som lyckats leta sig dit kanske? De låter ju som spädbarn från helvetet och är i verkliga livet upphov till många obehagliga myter och liknande i de områden de finns

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det var inte en puma som lyckats leta sig dit kanske? De låter ju som spädbarn från helvetet och är i verkliga livet upphov till många obehagliga myter och liknande i de områden de finns

Vore absolut en logisk förklaring! Men har inte hört pumor låta så innan eller efter den här händelsen i spelet. Har själv spekulerat i att det kan vara ett ovanligt "easter egg " från Rockstars sida. Men din förklaring är absolut mer trolig.

Medlem

Kanske inte världens mest spännande, men satt och spelade WoW och questade i Barrens och gick in i ett hus nära kusten om jag minns rätt. Inne i huset är väggarna fulla av färgglada bilar som texturer.

Många år senare så har jag förstått att game devs brukar göra sådant här när de skapar världen för att inte missa något de ska göra. Men de hade missat och glömt ta bort texturen. En vecka senare när jag skulle besöka platsen igen och visa mitt fynd för någon så var det såklart borta.

Inte TV spel men close enought 😊


signatur

IDKFA

Skrivet av PGR1985:

Dags att avslöja min hemlighet…

Jag gick i mellanstadiet, om jag inte minns helt fel. I Trollhättan fanns det en butik som hette ”Bogart”, som var en riktig schysst butik för oss spel - och filmälskare. Där fanns det som sagt en hel del filmer och spel som gick att hyra med sig för ett rimlig pris (eller inte, det kan givetvis diskuteras)

En dag så sålde butiken ut alla sina spel för uthyrning, som både innefattade NES och SNES. Jag tittade oändligt många gånger att köpa ett spel som heter ”Forester?” till NES, ett spel som jag hade spelat en del hos en kompis, som dessvärre inte lever idag.

På den tiden hade jag inte så mycket pengar, och ett annat spel som såldes ut heter ”True-Lies”, som är efter en film med samma namn. En film som vi givetvis hade hemma i hyllan, med så många andra VHS-filmer på den tiden. Det spelet fick det tillslut bli, och vet ni? ”True-Lies” är en magisk licenspärla, men ack så svårt… vi hade därför en bok där hemma som innehåll massor utav koder till diverse spel, bland annat ”True-Lies”.

Och det var en eftermiddag som jag passade på att slå in olika koder, som till exempel gav oändligt med liv, alla vapen och val av bana. När jag hade mixtrats en del med koderna så upptäckte ja när jag valde den 1:a banan att… ta ett djupt andetag nu, för detta kommer låta helt galet. Men vapnen, som man plockar upp i spelet hade designats om till olika sorters fiskar? Minns att hagelbössan såg ut som en gädda, och det var inte slut där… lådorna med liv hade förvandlats till ostskivor, en sådan med stora hål i. Jag vet att det låter flummigt, men ni får tänka att allt var omdesignat i härlig 16-bits grafik. Nu var detta mitten/slutet av 90-talet så att äga en mobiltelefon var det inte tal om, alltså finns det inget bildbevis.

Om ni vill få en uppfattning om hur spelet ser ut, så kan ni klicka på den här länken. Ni får tänka att fiskarna och ostskivorna var designade i samma stil som allt annat i spelet, alltså med 16-bits grafik.
https://m.youtube.com/watch?v=mks0WmHoDFw

Och jag garanterar er att denna historia är helt och hållet sann!

Blev intresserad och googla på det här och kan bekräfta att ostskivorna är sanna:

För källa: https://segaretro.org/True_Lies/Hidden_content

Hittar inget om fiskar. Tyckligen kan man dock spela som en galning med smiley-mask och motorsåg:


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Var med om något liknande i Super Mario Bros 3. Tror det var nån som stötte till konsolen eller liknande och helt plötsligt hade vi fullt med p-vingar i inventory...

Att putta till konsolen är nyckel till framgång med andra ord.

Skribent

En märklig grej var i GTA: San Andreas. Det var något uppdrag där man ska simma ut till ett fartyg och ta kål på en snubbe. Jag vill minnas att det var rätt svårt och att jag dog ett flertal gånger. Men mitt uppe i ett försök small det plötsligt till och det stod att jag dödat målet, trots att jag inte ens hade kommit fram till honom. Vad fan hände? Ett flygplan hade kraschat in i båten och dödat honom åt mig. Ibland är spelgudarna frikostiga.

En annan jäkligt märklig och läskig händelse var när jag en sen kväll lirade VR. Jag tror att det var Robo Recall, och jag var verkligen helt inne i spelet – på den där nivån där man helt glömmer att man spelar ett spel. Helt plötsligt blir allt svart, och inte bara i headsetet, utan även hela rummet (som man ser lite genom glipan vid näsan).

Det kombinerat med att golvfläkten stänges av och att allt blev knäpptyst gjorde att jag i ett par sekunder på fullaste allvar trodde att jag fått en stroke eller nått och dött. Givetvis var det strömmen som gått, men det var riktigt läskigt när flera av ens sinnen på bråkdelen av en sekund gick från full stimulans till noll.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Blev intresserad och googla på det här och kan bekräfta att ostskivorna är sanna:
https://segaretro.org/images/3/36/TrueLies_MD_Cheese.png

För källa: https://segaretro.org/True_Lies/Hidden_content

Hittar inget om fiskar. Tyckligen kan man dock spela som en galning med smiley-mask och motorsåg:
https://segaretro.org/images/e/ea/TrueLies_MD_Chainsaw1.png

Så underbart att läsa detta!
Du kan inte ana hur många som har frågat om ja drömt det hela?

Jag gjorde också lite efterforskningar, och för att få fram en ”gubbe med motorsåg” eller medkits som ostskivor, så krävs det ett ”special-mode” som måste aktiveras. Konstigt, med tanke på att vi varken hade koder till ett ”special-mode” eller ostskivor, vad jag kan minnas.

Jag har inte kunna hitta något som styrker fiskar som vapen dock, men det finns säkert många ”easter-eggs” som officiellt inte har upptäckts än.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Japp, Eternal Darkness. Riktigt kul spel.

Trots gammal grafik för sin tid så var det grymt. Om jag inte missminner mig så fastnade jag med mina syskon på ett moment långt in i spelet.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

En märklig grej var i GTA: San Andreas. Det var något uppdrag där man ska simma ut till ett fartyg och ta kål på en snubbe. Jag vill minnas att det var rätt svårt och att jag dog ett flertal gånger. Men mitt uppe i ett försök small det plötsligt till och det stod att jag dödat målet, trots att jag inte ens hade kommit fram till honom. Vad fan hände? Ett flygplan hade kraschat in i båten och dödat honom åt mig. Ibland är spelgudarna frikostiga.

En annan jäkligt märklig och läskig händelse var när jag en sen kväll lirade VR. Jag tror att det var Robo Recall, och jag var verkligen helt inne i spelet – på den där nivån där man helt glömmer att man spelar ett spel. Helt plötsligt blir allt svart, och inte bara i headsetet, utan även hela rummet (som man ser lite genom glipan vid näsan).

Det kombinerat med att golvfläkten stänges av och att allt blev knäpptyst gjorde att jag i ett par sekunder på fullaste allvar trodde att jag fått en stroke eller nått och dött. Givetvis var det strömmen som gått, men det var riktigt läskigt när flera av ens sinnen på bråkdelen av en sekund gick från full stimulans till noll.

Kul när man har spelgudarna vid sin sida.

Snacka om att miljön förstärkte din spelupplevelse. Kom att tänka på ett uppslag i tidningen ”Super-Play”, när man skulle kunna koppla in ”dofthögtalare” (hittar inget bättre namn på rak arm) till sin Gamecube. Tanken var att spelupplevelsen skulle förstärkas av olika dofter, t ex så skulle det lukta bränt gummi om man sladdade ordentligt i Super-Mario kart. Alltihopa var givetvis ett aprilskämt, men en kul idé som borde förverkligas?

Medlem

När jag försökt installera tomb raider 2 demo från cd-gamer skiva (1997) på en xp-dator får jag felmeddelandet som frågar:"this version has expired, are you stupid?".

Har inte lyckats framkalla meddelandet igen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar