Magic - The Gathering noob

Medlem
Magic - The Gathering noob

Har länge gått i tankarna om att jag och frugan kanske skulle testa börja spela Magic. Men när jag försöker mig hitta Ett lämpligt startkit för 2 spelare har jag inte en aning om vart jag ska börja, det finns ju hur mycket som helst ju. Vill gärna ha tips om vart vi börjar, vad vi ska köpa? vad vi behöver och finns det något bra sätt att lära sig? Youtube?

Tänkte dessutom köpa det som alla hjärtans dags present.

Medlem

Kolla denna video, har inte sett den själv men hans video för Ticket to ride - Europe var bra.

Magic kan du nog köpa på Webhallen också.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Helt jäkla bloated är det nu med allt. Men det finns bra startsaker att köpa och bra startguider på YT med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle varmt rekommendera att köpa varsin commander deck. Då får ni två balanserade decks och slipper samla massa kort i början, bara tuta och köra och lära er lite regler.

https://www.webhallen.com/se/product/340347-Magic-the-Gatheri...

Ska bara klargöra att med commander decks så har ni en commander som inte finns i vanliga MTG, ni kan välja att spela utan den.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Skulle varmt rekommendera att köpa varsin commander deck. Då får ni två balanserade decks och slipper samla massa kort i början, bara tuta och köra och lära er lite regler.

https://www.webhallen.com/se/product/340347-Magic-the-Gatheri...

Ska bara klargöra att med commander decks så har ni en commander som inte finns i vanliga MTG, ni kan välja att spela utan den.

Men e det 2spelars set eller måste man äga 2 olika commander deck set?

Medlem
Skrivet av robbis:

Men e det 2spelars set eller måste man äga 2 olika commander deck set?

Ni måste ha två stycken olika commander decks. Men som jag skrev förut så är de väldigt bra balanserade, vilket är kul nä ni ska börja spela. Finns också regler i paketet om jag minns rätt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ni måste ha två stycken olika commander decks. Men som jag skrev förut så är de väldigt bra balanserade, vilket är kul nä ni ska börja spela. Finns också regler i paketet om jag minns rätt.

Ah jag fattar. Skall undersök lite till då. Tack för tipsen.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ni måste ha två stycken olika commander decks. Men som jag skrev förut så är de väldigt bra balanserade, vilket är kul nä ni ska börja spela. Finns också regler i paketet om jag minns rätt.

Funkar denna bra tillsammans med den andra du länkade? https://www.webhallen.com/se/product/342121-Magic-the-Gatheri...

Medlem
Skrivet av robbis:

Funkar denna bra tillsammans med den andra du länkade? https://www.webhallen.com/se/product/342121-Magic-the-Gatheri...

Alla ska funka mot varandra, ni kan ju kolla upp lite vad de olika färgerna gör (spelstil de har). Commanders brukar ju vara ett par färger kombinerat, t.ex. Vit/Blå som är lite mer kontroll och healing.

Dom har ju lite rea på några om du ska handla på webhallen.
https://www.webhallen.com/se/search?searchString=commander%20...

Vill också poängtera att commander decks inte är några nybörjar decks men jag har kört med många nybörjare och dom har fattat direkt efter någon omgång. Sen har man lite mer kort i commander, och specialregler, men å andra sidan är MTG ett h-vete med regler och tillägg för varje ny collection som släpps. Jag har helt slutat med "vanlig" MTG och kör bara commander nu


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Alla ska funka mot varandra, ni kan ju kolla upp lite vad de olika färgerna gör (spelstil de har). Commanders brukar ju vara ett par färger kombinerat, t.ex. Vit/Blå som är lite mer kontroll och healing.

Dom har ju lite rea på några om du ska handla på webhallen.
https://www.webhallen.com/se/search?searchString=commander%20...

Vill också poängtera att commander decks inte är några nybörjar decks men jag har kört med många nybörjare och dom har fattat direkt efter någon omgång. Sen har man lite mer kort i commander, och specialregler, men å andra sidan är MTG ett h-vete med regler och tillägg för varje ny collection som släpps. Jag har helt slutat med "vanlig" MTG och kör bara commander nu

Men är Crimson Vow och Innistrad Midnight Hunt olika år eller? Jag fattar inte riktigt?

Medlem

Håller inte riktigt med att Commander är en bra spelstil att börja med. Kan bli rätt komplicerat om man inte är van vid magic.

Det finns starter kit (ex https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/kortspel/magic-the... som innehåller 2 spelfärdiga kortlekar som du kan börja spela med. Följer även med snabba regler så man kan börja spela så snabbt som möjligt. De kostar inte så mycket heller så ingen större förlust om ni inte tycker om spelet.

Crimson Vow och Innistrad Midnight Hunt är olika expantioner, brukar släppas flertalet varje år. Varje expantion har ett tema, ex Midnight Hunt har varulvar som tema. Expantioner brukar även introducera nya kort functionalliteter, midnight hunt introducerade ett natt läge och ett dag läge där kort fungerade på olika sätt beroende på om det var natt eller dag. Meeen som nybörjare bör ni inte tänka på detta nu, testa starter kitet istället är min rekommendation och fastnar ni för det kan jag absolut rekommendera att köpa varsin commander lek

Medlem
Skrivet av Cabbage:

Håller inte riktigt med att Commander är en bra spelstil att börja med. Kan bli rätt komplicerat om man inte är van vid magic.

Det finns starter kit (ex https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/kortspel/magic-the... som innehåller 2 spelfärdiga kortlekar som du kan börja spela med. Följer även med snabba regler så man kan börja spela så snabbt som möjligt. De kostar inte så mycket heller så ingen större förlust om ni inte tycker om spelet.

Crimson Vow och Innistrad Midnight Hunt är olika expantioner, brukar släppas flertalet varje år. Varje expantion har ett tema, ex Midnight Hunt har varulvar som tema. Expantioner brukar även introducera nya kort functionalliteter, midnight hunt introducerade ett natt läge och ett dag läge där kort fungerade på olika sätt beroende på om det var natt eller dag. Meeen som nybörjare bör ni inte tänka på detta nu, testa starter kitet istället är min rekommendation och fastnar ni för det kan jag absolut rekommendera att köpa varsin commander lek

Okey. Då kanske jag skall tänka om då. Länken fungerade inte. Vad heter startsettet?

Medlem

Det var bara att länken var fel: https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/kortspel/magic-the...

Jag håller också med, börja inte med Commander, jag tycker själv att det är lite synd att det liksom tagit över hela spelet och en sådan där lek är bättre att börja med, det är mera så som man spelade för några år sedan, 60 kort och lite fler än bara ett av varje.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det var bara att länken var fel: https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/kortspel/magic-the...

Jag håller också med, börja inte med Commander, jag tycker själv att det är lite synd att det liksom tagit över hela spelet och en sådan där lek är bättre att börja med, det är mera så som man spelade för några år sedan, 60 kort och lite fler än bara ett av varje.

Tack, beställde startpaketet... dock från en annan sida då det var slut på spelexperten.

Frilansare

Bra tips, tack! Hämtade upp ett jättepaket med Magic från en granne i somras, men har inte lyckats komma igång, trots att jag ändå lirade en del. För 25 år sedan. Men vill få med mig grabben (10) på detta. Så slipper man Fia med Knuff, liksom.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bra tips, tack! Hämtade upp ett jättepaket med Magic från en granne i somras, men har inte lyckats komma igång, trots att jag ändå lirade en del. För 25 år sedan. Men vill få med mig grabben (10) på detta. Så slipper man Fia med Knuff, liksom.

Ja det hade varit kul att få med min grabb på det också. Och dotter för den delen, dom e 10 respektive 7. Har aldrig spelat magic förrutom testat nåt via datorn, men har spelat mycket LoTRO LCG och WoW TCG för länge sedan.

Medlem

Som jag själv var inne på är Commander inget för nybörjare, och folk har också kommenterat detta här och fått dig på andra tankar, vilket nog blir bäst.

Glömde bort den lilla detaljen att ingen av er har spelat MTG så ingen kan sitta och förklara regler medans man spelar, då blir ju helt klart det inte alls så okomplicerat med Commander.

Lite halvt OT:

Det finns ju ett annat kortspel som heter Key Forge av samma skapare som MTG. Key Forge är väldigt mycket lättare samt att det inte har med sig trade card konceptet alls utan du köper en lek för 100kr så är den färdig att spela med.

Reglerna är busenkla, och jag gillar det skarpt!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bra tips, tack! Hämtade upp ett jättepaket med Magic från en granne i somras, men har inte lyckats komma igång, trots att jag ändå lirade en del. För 25 år sedan. Men vill få med mig grabben (10) på detta. Så slipper man Fia med Knuff, liksom.

Testa Key Forge med grabben! Inköpsporten till tyngre droger.


signatur

IDKFA

Frilansare
Skrivet av mrFluffy:

Testa Key Forge med grabben! Inköpsporten till tyngre droger.

Låter scary.

Medlem

Hej,
Hur gick det med allt?

Jag går nämligen själv i tankarna att börja spela.
Har ägt kort i många år, men aldrig spelat spelet.

Jag tycker själv det är ofattbart klurigt att förstå var man ska börja, och vill gärna höra hur det gick för er?

I och med att det finns hur mycket som helst att köpa, får man ingen riktig koll på var man ska börja, eller hur man ska börja.

Jag registrerade mig på svenskamagic.com. Och har påbörjat ett foruminlägg om hur man orienterar sig. Samtidigt som jag bygger inlägget så söker jag efter information, och får feedback av andra medlemmar.

Med det sagt så är det inte enkelt, även om du köper ett Starter Kit - det är så mycket mer - och det är kul!

När jag anser vara klar med tråden tänkte jag även lägga in den på FZ också, den blir ganska matig. Känner att upplägget på inlägget måste vara genomtänkt, för Magic är komplicerat ändå


signatur

Niet.

1
Skriv svar