Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem
Skrivet av martinot:

Bryr mig inte om vem som var först, men däremot så tycker jag verkligen inte att de på något sätt är jämförbara tjänster.

Det är ju exakt likadan tjänst, hur kan de inte vara jämförbara?

Medlem
Skrivet av snubben:

Det är ju exakt likadan tjänst, hur kan de inte vara jämförbara?

Den största skiljelinjen (vad jag förstått) är att MS förstapartsspel alltid släpps dag 1 på Game Pass och finns kvar där i evig tid, plus en hel del andra spel släpps dag 1, nu senaste var det väl nya Rainbow Six. Många indie-spel kommer också dag 1.

MS marknadsför GP mycket mer aggressivt än vad Sony gör med sitt dito, därav känslan av att MS "var först", gissar jag på.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Du är medveten om att Steam är en liten del av spelarbasen va? Över 20 miljoner spelare har hittills kört Halo Infinite. Halo är oerhört mycket bredare än någon player count på Steam.

Trams.

20 miljoner är inte särskilt imponerande för ett free-to-play spel😅 PC-gamers verkar iallafall tröttnat rätt snabbt.


signatur

Specs: PS5

Medlem
Medlem
Skrivet av greb1989:

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Då ska såklart några av er börja gapa och gasta om att man inte har råd. Okej? Tough luck, men jag har svårt att se hur det skulle vara synd om någon för den anledningen. En Series S kan du väl få för runt 3000-3500 kronor idag? En PS5 går på runt 6000. Det är 9500 kronor sammanlagt.....Det är inga stora investeringar vi pratar om här. Lägg därtill också att det dröjer innan något av de här spelen som kan vara exklusiva kommer så börjar du sätta av en 500-lapp i månaden så löser det ju sig ganska snabbt....

Hela det här tjafset om att gaming på något sätt skulle vara en dyr hobby är ju de facto fel. Det är otroligt billigt med spel! Självklart vill du bygga den värsta datorn som går så kommer du få punga ut, men annars...Nej, det är väldigt billigt och prisvärt på många sätt. Hell! Jag var tvungen att mer eller mindre byta ut hela min utrustning till hockeyn för några månader sedan....Det var bra mycket dyrare kan jag meddela...

Sluta gråt floder och var glada över att ni är intresserade av en bransch som verkligen tar kliv och många gånger faktiskt gör bra saker för spelarna. Se bara på Gamepass, sinnessjukt värde i den tjänsten.

Det är väl ingen som gråter floder över att inte ha råd med tv-spel? Men samtidigt måste man ju förstå att bara för att "jag" har råd att punga ut 9500:- på ett par konsoller så har ju inte alla den lyxen, speciellt inte i dagens läge.

Skrivet av Deekar:

Sen tror jag ju att argumentet om att man inte har råd är skitsnack för som du säger, det kostar inte ens 15k så har du alla plattformar i 6-7 år. Annars så kanske man ska byta intresse om man inte har råd...

Varför skulle det vara skitsnack att man inte har råd? Långt ifrån alla kan på ett bräde lägga 15000:- på tv-spel. Måste man byta intresse bara för det? Verkligen inte! Sen skulle jag ju tippa på att en minoritet här inne sitter på alla konsoller vid varje generation, jag gör det då inte iaf, även om jag kanske har råd.

Det jag dock tycker är dumt är när man applåderar uppköp av studios som resulterar i att vissa plattformar exkluderas vilket i slutändan bara blir negativt för oss konsumenter och varken gör till eller från om du sitter på "rätt" plattform.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är väl ingen som gråter floder över att inte ha råd med tv-spel? Men samtidigt måste man ju förstå att bara för att "jag" har råd att punga ut 9500:- på ett par konsoller så har ju inte alla den lyxen, speciellt inte i dagens läge.

Varför skulle det vara skitsnack att man inte har råd? Långt ifrån alla kan på ett bräde lägga 15000:- på tv-spel. Måste man byta intresse bara för det? Verkligen inte! Sen skulle jag ju tippa på att en minoritet här inne sitter på alla konsoller vid varje generation, jag gör det då inte iaf, även om jag kanske har råd.

Det jag dock tycker är dumt är när man applåderar uppköp av studios som resulterar i att vissa plattformar exkluderas vilket i slutändan bara blir negativt för oss konsumenter och varken gör till eller från om du sitter på "rätt" plattform.

Arbetslösheten minskar nu? Jo, alla vuxna svenskar med jobb borde kunna lägga undan minst typ 500kr i månaden om man nu vill spara ihop till en konsol. Har man inte råd med det så som tidigare sagts, då borde man nog se över sin ekonomi på ett mer övergripande plan.

Jag säger inte att alla ska lägga 15k på ett bräde eller hur? Lägg undan lite varje månad och snart så har du din konsol. Simple as that, att alla inte har möjlighet att punga ut 15k på skoj förstår ju även jag. Sitter du dock nu idag och har haft jobb de senaste 12 månaderna och är ledsen över att du inte har råd att köpa en spelkonsol så har du ju helt enkelt bara dig själv att skylla? Den som spar han har etc...

Det förstår jag att man kan tycka är dumt, men samtidigt. Företagen måste kunna ha något att locka med, det är ingen välgörenhet vi pratar om här.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är väl ingen som gråter floder över att inte ha råd med tv-spel? Men samtidigt måste man ju förstå att bara för att "jag" har råd att punga ut 9500:- på ett par konsoller så har ju inte alla den lyxen, speciellt inte i dagens läge.

Varför skulle det vara skitsnack att man inte har råd? Långt ifrån alla kan på ett bräde lägga 15000:- på tv-spel. Måste man byta intresse bara för det? Verkligen inte! Sen skulle jag ju tippa på att en minoritet här inne sitter på alla konsoller vid varje generation, jag gör det då inte iaf, även om jag kanske har råd.

Det jag dock tycker är dumt är när man applåderar uppköp av studios som resulterar i att vissa plattformar exkluderas vilket i slutändan bara blir negativt för oss konsumenter och varken gör till eller från om du sitter på "rätt" plattform.

Jag sa inte att man behöver lägga 15k, jag sa att det kostar knappt det sammanlagt om man vill lira Xbox, PS, Nintendo. Kan nog få alla 3 för 10k om du letar begagnade med. Slår man ut de på några år så är det inte mycket pengar. Behöver ju inte köpa allt på samma gång;) Jag har till exempel ingen Xbox series än för Gamepass utbud tilltalar inte mig för fem öre än så länge.
Och jag är helt med dig. Gillar inte heller uppköp av tredjepartsstudios.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Arbetslösheten minskar nu? Jo, alla vuxna svenskar med jobb borde kunna lägga undan minst typ 500kr i månaden om man nu vill spara ihop till en konsol. Har man inte råd med det så som tidigare sagts, då borde man nog se över sin ekonomi på ett mer övergripande plan.

Jag säger inte att alla ska lägga 15k på ett bräde eller hur? Lägg undan lite varje månad och snart så har du din konsol. Simple as that, att alla inte har möjlighet att punga ut 15k på skoj förstår ju även jag. Sitter du dock nu idag och har haft jobb de senaste 12 månaderna och är ledsen över att du inte har råd att köpa en spelkonsol så har du ju helt enkelt bara dig själv att skylla? Den som spar han har etc...

Det förstår jag att man kan tycka är dumt, men samtidigt. Företagen måste kunna ha något att locka med, det är ingen välgörenhet vi pratar om här.

Absolut kan man tycka att alla vuxna borde kunna göra det. Min poäng var mer att det ofta är lätt att tycka att saker och ting är självklara när man själv har det gott ställt.

15000:- var Deekar som skrev och inte du:).

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jag sa inte att man behöver lägga 15k, jag sa att det kostar knappt det sammanlagt om man vill lira Xbox, PS, Nintendo. Kan nog få alla 3 för 10k om du letar begagnade med. Slår man ut de på några år så är det inte mycket pengar. Behöver ju inte köpa allt på samma gång;) Jag har till exempel ingen Xbox series än för Gamepass utbud tilltalar inte mig för fem öre än så länge.
Och jag är helt med dig. Gillar inte heller uppköp av tredjepartsstudios.

Jag är helt med på vad ni menar både du och greb1989. Jag tyckte bara era inlägg saknade lite känsla och ödmjukhet:).

Absolut blir det inte speciellt dyrt om man slår ut kostnaden över hela konsolens livscykel.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Och jag är helt med dig. Gillar inte heller uppköp av tredjepartsstudios.

Har inget problem med uppköp i sig. Det kan både vara dåligt och bra (det beror på). Det som jag har problem med är exklusivitet där man medvetet låser ute kunder och plattformar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar