Team17:s NFT-satsning sover med fiskarna efter stark kritik

Robot
Team17:s NFT-satsning sover med fiskarna efter stark kritik

Till och med utvecklare hotade att sluta jobba med dem.

#Nft, #Team17, #Worms


Medlem

Bra beslut


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Även EA har backat från NFT nu också.

Medlem
Skrivet av noreason:

Även EA har backat från NFT nu också.

Det visar en ändring i EAs strategi, alternativt hur jäkla giriga Ubisoft är.

Gnällkuk
Skrivet av noreason:

Även EA har backat från NFT nu också.

Nja, det är väl en sanning med modofikation.

Some of us mods were listening to the call (which had a question period). FYI, EA confirmed that while they're investigating NFTs/crypto, they are NOT currently planning to incorporate them in their games (though user-generated content "ownership" is very important to them).

They also touched upon the "Metaverse" topic. Over time they wish to engage more in it (they explicitly referenced how "NFS can go beyond just driving cars").


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av noreason:

Även EA har backat från NFT nu också.

Backat = vilar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sen är det värt att nämna även allas favoritälskling Discord också hade planerat att lägga in krypto/NFT i deras tjänst, men också har backat ifrån det. Källa

Medlem

Jäkligt skönt att höra att kritiken når fram, jag hoppas innerligt att Ubisoft satsning floppar jävelhårt med deras översittarfasoner. Jag blir iaf inte sugen på att stötta dem längre när dom behandlar kunderna som idioter..

Medlem
Skrivet av noreason:

Sen är det värt att nämna även allas favoritälskling Discord också hade planerat att lägga in krypto/NFT i deras tjänst, men också har backat ifrån det. Källa

Teamspeak 5 ftw


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Inte för att jag bryr mig om Team17 i sig, men vi hoppas på att det fortsätter likadant för andra utvecklare tills hela NFT-grejen till slut självdör p.g.a brist på intresse.

Medlem
Skrivet av noreason:

Även EA har backat från NFT nu också.

Nope. EA tog upp det som en möjlighet på "quarterly financial earnings call" igår.

https://youtu.be/3LJve45Yvho

Medlem
Skrivet av henkka:

Nope. EA tog upp det som en möjlighet på "quarterly financial earnings call" igår.

https://youtu.be/3LJve45Yvho

Har inte lust att lyssna på 2 timmar och 44 minuter för hitta när dom pratar om det. Skulle uppskatta en timestamp.

Jag läste på Jason Schreiers twitter

Medlem
Skrivet av noreason:

Har inte lust att lyssna på 2 timmar och 44 minuter för hitta när dom pratar om det. Skulle uppskatta en timestamp.

Jag läste på Jason Schreiers twitter

https://i.imgur.com/aPjOTKQ.png

Har inte tid att göra det heller. Hörde inte 100% av samtalet igår men när de talade om framtida finansiella möjligheter så tog de upp nfts. Inget om att det inte är aktuellt just då iaf.

Medlem
Skrivet av noreason:

Även EA har backat från NFT nu också.

Nice!

Om jag had gissat på någon som had skitit i och bluffat till sig NFT pengar hade det vart EA, nice att tom de största fattar att det gått för långt, de tjänar redan Miljarder de behöver inte ytterligare Miljoner


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Frilansare

Fortfarande inte fattat exakt vad som händer, måste nog läsa in mig på det här ordentligt. Spontant verkar ju allt helt vansinnigt, men så sitter massa smarta KTH-autister som kan se 50 drag framåt i schack och ba: Det är framtiden!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Backat = vilar.

Stand down EA, and stand by.

Tänker mig att de är hur sugna som helst men inte känner för att reta upp sina konsumenter med en så uppenbar cash-grab...än. Skulle skiten få fotfäste kan vi nog garanterat se EA stå i bräschen för dem. Just nu låter de nog andra ta de värsta opinionssmällarna först.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fortfarande inte fattat exakt vad som händer, måste nog läsa in mig på det här ordentligt. Spontant verkar ju allt helt vansinnigt, men så sitter massa smarta KTH-autister som kan se 50 drag framåt i schack och ba: Det är framtiden!

Snarare de som säljer prenumerationer till kurser i passiv inkomst och Herbalife-bros med lång erfarenhet av att lura påverka folk som säger det är framtiden. Skadar dock absolut inte att läsa mer på det.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fortfarande inte fattat exakt vad som händer, måste nog läsa in mig på det här ordentligt. Spontant verkar ju allt helt vansinnigt, men så sitter massa smarta KTH-autister som kan se 50 drag framåt i schack och ba: Det är framtiden!

Jag tror tyvärr att mikrotransaktioner (MT) har visat att många är villiga att betala långt mer för ett spel genom sådana, nästan oavsett utvecklingskostnad. Även där handlar det ju i grund och botten om att skapa en upplevd känsla av värde för ingenting egentligen. Istället för att göra klart spelet i fråga kan ju majoriteten av det kosmetiska innehållet (i bästa fall) säljas i efterhand.
Detta är något som gör det otroligt svåröverskådligt för konsumenten att se i förväg då MT oftast smyger sig på efter ett tags spelande, då du redan är engagerad i spelet. Många spel konstruerar just för det syftet. Jämför gärna med en prissättning på vilken vara som helst där det ska låta mindre än vad det egentligen är...49,95:-, 99,90 (aldrig hundra, gud förbjude), 3 för 29 (istället för 1 för 10).
Alla vet hur det fungerar, men fåneriet finns kvar, överallt.

NFT är ytterligare ett sätt att sälja något som inte har ett egentligt värde i tid eller utvecklingskostnad, även om det i teorin skulle kunna ha det. De som försöker påskina att NFT är "framtiden" är samma människor som ser en möjlighet till profit genom att skapa en känsla av kredibilitet där ingenting finns. Ett annat ord för det är ren propaganda.
En NFT är ingenting annat än en spekulation. Det handlar om att skapa ett "värde" i något som inte finns, där det inte i första hand handlar om det upplevda värdet för dig som köpare, utan för dig som säljare till nästa spekulant.

Medan cirkulationscirkusen av säljare och köpare för varje enskild NFT pågår så blir den som la ut den först rikare på transaktionsavgifter och för varje "ägarbyte" förlorar klimatet lite mer.

Avstängd

Det nya virsuet som drabbar spel i spelbranschen: NotFuckingThis

Frilansare
Skrivet av Kyraal:

Snarare de som säljer prenumerationer till kurser i passiv inkomst och Herbalife-bros med lång erfarenhet av att lura påverka folk som säger det är framtiden. Skadar dock absolut inte att läsa mer på det.

Sant. Finns väl flera läger av belackare/profitörer där.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tror tyvärr att mikrotransaktioner (MT) har visat att många är villiga att betala långt mer för ett spel genom sådana, nästan oavsett utvecklingskostnad. Även där handlar det ju i grund och botten om att skapa en upplevd känsla av värde för ingenting egentligen. Istället för att göra klart spelet i fråga kan ju majoriteten av det kosmetiska innehållet (i bästa fall) säljas i efterhand.
Detta är något som gör det otroligt svåröverskådligt för konsumenten att se i förväg då MT oftast smyger sig på efter ett tags spelande, då du redan är engagerad i spelet. Många spel konstruerar just för det syftet. Jämför gärna med en prissättning på vilken vara som helst där det ska låta mindre än vad det egentligen är...49,95:-, 99,90 (aldrig hundra, gud förbjude), 3 för 29 (istället för 1 för 10).
Alla vet hur det fungerar, men fåneriet finns kvar, överallt.

NFT är ytterligare ett sätt att sälja något som inte har ett egentligt värde i tid eller utvecklingskostnad, även om det i teorin skulle kunna ha det. De som försöker påskina att NFT är "framtiden" är samma människor som ser en möjlighet till profit genom att skapa en känsla av kredibilitet där ingenting finns. Ett annat ord för det är ren propaganda.
En NFT är ingenting annat än en spekulation. Det handlar om att skapa ett "värde" i något som inte finns, där det inte i första hand handlar om det upplevda värdet för dig som köpare, utan för dig som säljare till nästa spekulant.

Medan cirkulationscirkusen av säljare och köpare för varje enskild NFT pågår så blir den som la ut den först rikare på transaktionsavgifter och för varje "ägarbyte" förlorar klimatet lite mer.

Precis!

En av fördelarna för företagen med NFT's är att om en köpare tror att alla nft's kommer öka i värde med 1000% så känns en nft för $100 som ett otroligt kap.

Företagens sug efter att hoppa in i NFT's bygger helt på de spekulativa lurendrejerier som har dominerat den marknaden, det är därför det är så ruttet.

Medlem

Bra gjort av Team17. Jag förväntar mig dock NFT-konst av er FZ.

(Jag hoppas kunna köpa en FZ-logga prydd med guld!)

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Bra gjort av Team17. Jag förväntar mig dock NFT-konst av er FZ.

(Jag hoppas kunna köpa en FZ-logga prydd med guld!)

Alltså, Team 17 skall ju inte ha någon sorts cred alls här, de började införa det och sedan valde att avsluta det (se: lägga på is) för att folk skrev för mycket om det. Det är inte som att idén om det är död för deras del, det var bara lite dålig timing just nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, Team 17 skall ju inte ha någon sorts cred alls här, de började införa det och sedan valde att avsluta det (se: lägga på is) för att folk skrev för mycket om det. Det är inte som att idén om det är död för deras del, det var bara lite dålig timing just nu.

True. Det var ju bra att de i slutändan lyssnade på kritiken som kom från alla håll och kanter, men håller med så klart. De kunde lika gärna inte ha börjat

Medlem

Jag blev mer förvånad av att Team 17 fortfarande är operativa än nyheten i sig.

Gen
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag blev mer förvånad av att Team 17 fortfarande är operativa än nyheten i sig.

De agerar numera som speldistributörer än utvecklare vilket förklarar saken.

Medlem

Jag kommer ihåg hur man skämtade om den här killen som la upp en ”New folder” han skapat på skrivbordet i Windows på eBay.
Nu är det NFTs och helt rimligt…

1
Skriv svar