Valheim firar ett år i early access

Robot
Valheim firar ett år i early access

Den svenska spelsuccén växer sakta men säkert.

#Iron-gate, #Valheim


Inaktiv

Vad har hänt sen launch?

Medlem

Inte dags att släppa spelet i skarp version? Varför är det fortfarande i Early Access?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Inte dags att släppa spelet i skarp version? Varför är det fortfarande i Early Access?

För att de inte känner sig redo för att säga att spelet är i ett färdigt stadie?

Det är i early access för att det är early access. Utveckling sker ofta på iterativt arbetssätt, något som early access möjliggör på ett väldigt bra vis där spelarna kan ge feedback och spelet formas allteftersom. Utvecklarna i sin tur får bestämma när de känner att de är redo att sätta stämpeln 1.0 på spelet.

Medlem

Otrolig framgång! Undrar varför Civilization VI inte är med? Så illa kan kan väl inte försäljningen av kolossen vara.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Vad har hänt sen launch?

För spelarna har det inte hänt oerhört mycket men för studion kan jag tänka mig att det är en redig omställning från att vara en liten indie-studie med pressad budget till en indie-studio som har svårt att veta hur de ska gå tillväga.
Nu har jag inte insikten inom deras studio men kan tänka mig att det är ett svår balans att uppehålla gällande expansion, flera kockar resulterar inte alltid i en bättre soppa men samtidigt kommer spelarna kräva snabb content för att spelet ska fortsätta vara relevant.
Ta Zomboid som exempel, de har hållit en stadig kurs i strax över 8 år och hur spelet har formats har blivit väldigt väl mottaget av spelarna. Jag tror många vill ha mer vilket sätter ganska orimlig press på spelutvecklare att försöka ruscha ut content istället för att ha tro på att utvecklarna har spelets bästa i åtanke.

Medlem

Varför firar de ett år i early access? Får det att låta som en bra sak...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Valheim är en anledning som skulle kunna få mig att köpa en Steam Deck. Otroligt mysigt tidsfördriv som borde kunna funka perfekt i handhållet format.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tycker personligen att de verkligen lyckats med spelet, en otrolig framgång och ett bra spel. Däremot så har de totalt misslyckats med vad de "lovade" i early access där de slaktade den första roadmappen för 2021 så totalt att de inte ens skulle visat upp den från första början.

Spelet toppklass. Planering/arbetsuppskattning urkass/katastrofal.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Varför firar de ett år i early access? Får det att låta som en bra sak...

De firar väl kanske mest att det gått ett år sedan spelet först släpptes (i early access).

Människor spenderar ju 18 år i early access men ska ändå firas varje år, vilket också är meningslöst. ”Bra jobbat du överlevde ett år till, det måste firas med tårta och sprit”

eld
Medlem
Skrivet av Izuel:

Tycker personligen att de verkligen lyckats med spelet, en otrolig framgång och ett bra spel. Däremot så har de totalt misslyckats med vad de "lovade" i early access där de slaktade den första roadmappen för 2021 så totalt att de inte ens skulle visat upp den från första början.

Spelet toppklass. Planering/arbetsuppskattning urkass/katastrofal.

tbf, pandemi.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

För att de inte känner sig redo för att säga att spelet är i ett färdigt stadie?

Det är i early access för att det är early access. Utveckling sker ofta på iterativt arbetssätt, något som early access möjliggör på ett väldigt bra vis där spelarna kan ge feedback och spelet formas allteftersom. Utvecklarna i sin tur får bestämma när de känner att de är redo att sätta stämpeln 1.0 på spelet.

Ja jo det fattar jag också. Min fråga var mer hur gameplay faktiskt är? Jag har aldrig spelat det så vet inte hur det är alls. Har hört väldigt mycket gott om det dock. Är det mycket buggar etc eller är det content som inte är redo?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja jo det fattar jag också. Min fråga var mer hur gameplay faktiskt är? Jag har aldrig spelat det så vet inte hur det är alls. Har hört väldigt mycket gott om det dock. Är det mycket buggar etc eller är det content som inte är redo?

Du får otroligt mycket valuta för pengarna, det är en sak som är säker.

Medlem

Alltid lika kul hur utvecklingen slöar ner eller helt enkelt stannar om ett early access spel blir lyckat och säljer bra i många fall. Men vem kan klandra dem? Dem har fått sina pengar och om dem jobbar mer på spelet så kommer de knappt få mer pengar, så det finns ingen morot att längre jobba på spelet.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja jo det fattar jag också. Min fråga var mer hur gameplay faktiskt är? Jag har aldrig spelat det så vet inte hur det är alls. Har hört väldigt mycket gott om det dock. Är det mycket buggar etc eller är det content som inte är redo?

Jag har personligen inte stött på så många buggar, men det är definitivt content som inte är klart, tex den sista/de sista biomerna med tillhörande bossar och sen säkert annat också som borde stå i road mappen.

Medlem

Körde Valheim när det var nytt och det bjöd på många timmars underhållning.
Vad jag hört har det knappast blivit sämre

Medlem

Det är orimligt att förvänta sig att spelet skulle bli färdigt inom ett år eller två.

Tänk att på att hela utvecklarstyrkan får i en enda liten taxibuss.
Vad är dom...? 8 personer?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Alltid lika kul hur utvecklingen slöar ner eller helt enkelt stannar om ett early access spel blir lyckat och säljer bra i många fall. Men vem kan klandra dem? Dem har fått sina pengar och om dem jobbar mer på spelet så kommer de knappt få mer pengar, så det finns ingen morot att längre jobba på spelet.

Men samtidigt är det endå blir det många bra spel som ger mer värde för pengarna än om du köper senaste spelet från EA/UBI mm. som knappt ens själva ger ut färdiga spel men till 2x priset + lite till


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Slog till nu under rean. Får se när jag kommer till det. Har en bekant som lirar så får spela det ihop när nästa uppdatering kommer 😊

Medlem

Vem har sagt att människorna på Iron Gate firar 1 år i early access? Är det inte mer skribenten i detta fall som upplyser oss om att spelet varit i early access i 1 år bara?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Vem har sagt att människorna på Iron Gate firar 1 år i early access? Är det inte mer skribenten i detta fall som upplyser oss om att spelet varit i early access i 1 år bara?

Du får väl läsa källan som ges:
https://store.steampowered.com/news/app/892970/view/312493762...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förvisso, men jag försökte mig på att förmedla något annat än vad som kanske uppfattades. Jag tänkte att dom inte firar just biten early access, utan mer att dom funnits i 1 år - eller Valheim.


signatur

Niet.

1
Skriv svar