Var ni lyckliga nog att få en Next Gen Konsol eller ett bättre grafikkort än det befintliga?

Medlem
Var ni lyckliga nog att få en Next Gen Konsol eller ett bättre grafikkort än det befintliga?

I dessa halvledarbrister så är frågan öppen.

Medlem

Yep, lyckats kamma hem både ett 3070 och en PS5a!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Yepp, fick tag i en Series X. Supernöjd.
Blir nog en ny PC om några månader, i stort sett allt behöver uppgraderas i den gamla så det blir en helt ny den här gången.

Testpilot

Fick tag i mitt 3060 Ti förra året via en polare som hade bokat ett kort extra, tacksam för att jag fick köpa det för 5 300.

Medlem

Har inte ens försökt. Väntar tills bristen är över så jag slipper betala ockerpriser för ett grafikkort.

Det har varit svårt att få tag i mycket saker under pandemin, fick med nöd och näppe tag i en X52 HOTAS efter några månaders sökande i slutet av 2020. X56 modellen och Thrustmaster Warthog var omöjliga att få tag på.

Gnällkuk

Japp, jag hade maximalt flyt och köpte ett EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra i december, 2020. Jag slantade upp dyra pengar och betalade överpris redan då, 10795:- (tror jag). Att jag nu mer än ett år senare kan konstatera att det var ett "bra pris" är ju smått sjukt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag fick hem en PS5a här om veckan efter lagerstatus-tips här på forumet.

Men usch för komponent-bristen, lär dröja många år innan det känns rimligt att uppgradera datorn. Våga vägra dyra grafikkort xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Förbokade både Series X och PS5 2019, så jag hade det lugnt. Typ Inet och Webhallen lade ju up placeholders flera år innan med priser som justerades när konsolerna avtäcktes. Samma med PS4.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Maxflyt här också! Lyckades klicka hem en Ryzen 5 5600X och ett Radeon 6800 på release för (nästan) MSRP, lagom till Cyberpunk 2077. Fick tag på ett PS5 förra året men släppte det till nästa person i kön på grund av oklar ögonblicksfilantropi.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Senaste kortet vart ett 2080. Jag hoppas att priserna är lite normalare när det är dags att uppgradera. Eller att man helt enkelt har mycket mer pengar konsol känns som ett alternativ om man inte skulle få till det ekonomiskt för en ny dator, men för mig är det PC Master race, även om jag kan njuta av konsolspelande också.

Medlem

Jodå, fick hem både en Series X och en PS5 på release och har fått tag på ytterligare 4 st. PS5 åt vänner och bekanta som bett om hjälp med det (tack vare FZ:s tipstråd, tack alla!).


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har inte ens försökt. Väntar tills bristen är över så jag slipper betala ockerpriser för ett grafikkort.

Det har varit svårt att få tag i mycket saker under pandemin, fick med nöd och näppe tag i en X52 HOTAS efter några månaders sökande i slutet av 2020. X56 modellen och Thrustmaster Warthog var omöjliga att få tag på.

Really? Har kollat på warthog lite då och då och den verkar alltid finnas på lager. Gillar min X52 Pro men den har ju uppenbara brister.

Skrivet av trickeh2k:

Japp, jag hade maximalt flyt och köpte ett EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra i december, 2020. Jag slantade upp dyra pengar och betalade överpris redan då, 10795:- (tror jag). Att jag nu mer än ett år senare kan konstatera att det var ett "bra pris" är ju smått sjukt.

Är inte 10795 typ det riktiga priset för kortet? Hade nog inte blivit billigare även om det inte var brist. Positiva är ju att man kan sälja sitt kort och gå med vinst ifall bristen håller i sig till nästa släpp.

Medlem

Fick aldrig tag i ett 3080 som först tänkt men fick ett 3070 för 6000 som idag måste räknas som ett väldigt bra pris


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lyckades få tag i både ett Series X och PS5 på release, ren tur i båda fall.
Series X hade en egen kö genom All Access, så jag förbokade veckan före och kunde hämta på release.
Med PS5:an läste jag i det finstilta på Playstation Blog, efter deras presskonferens med releasedatum och uppvisande av konsolen, att förbokningar skulle börja dagen efter. Jag visste att NetOnNet inte tagit emot bokningar sen tidigare, så kollade deras hemsida varje kvart och när det gick att boka så meddelade jag kamraterna, vi fick varsin allihop

Medlem

Fick tag på både ett Ryzen 5950x och ROG STRIX 6800XT LC till MSRP i början av förra året.
Hade lite dåligt samvete först av 6800 XT'n, eftersom det var en vattenkyld och superklockad modell, och kostade därför rejält mer än ett vanligt 6800 XT. Men med tanke på hur priserna bara stuckit iväg, så är jag faktiskt väldigt nöjd med mitt köp.

Medlem

Har både Series X och PS5. Inget nytt grafikkort dock, det kan jag nog vänta med. Spelar nästan ingenting på PC längre, kan inte känna nåt sug till datorn efter att ha suttit framför en dator hela dagarna på jobbet.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har både Xbox Series X och PS5. Spelar mest på Xbox, vilket delvis förklaras av att jag går igenom backloggen och har spelat på Xbox i snart 20 år. Game Pass är förstås en annan förklaring. Men PS5 känns lite mer next-gen genom DualSense-kontrollen och ett fräschare UI. Gillar båda konsolerna, tycker både Microsoft och Sony har lyckats förbaskat bra. Förutom designen på PS5, som är gräslig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Fick ett 3080 för priserna i början för jag beställde ett hyffsat snabbt, fick dock vänta ett bra tag innan det kom.
Har åxå en PS5. Blir väl en Xbox serie X längre fram tänkte jag


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Byggde nytt system vid Ryzen 7 launchen hösten 2019 med planen att uppgradera GPU då 3000-serien släpptes, sitter fortfarande på mitt Gtx1080Ti. Lika bra att avvakta på nästa gen grafikkort nu. och bygga nytt igen eller nått


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Uppgraderade till 2080 när de släpptes runt 2018 så hade lite tur att prishysterin skulle ske åren mellan uppgraderingarna, har fortfarande inga planer på att köpa nytt kort under denna eller nästa GPU-generation.

Hade möjlighet att plocka upp min förbokning av PS5 runt Mars förra året men bestämde mig för att hoppa över köp tills det finns några vettiga spel. Så här ett år senare kan jag konstatera att konsolen fortfarande hade samlat damm om jag plockade upp den såpass tidigt.

Gnällkuk
Skrivet av loerk:

Är inte 10795 typ det riktiga priset för kortet? Hade nog inte blivit billigare även om det inte var brist. Positiva är ju att man kan sälja sitt kort och gå med vinst ifall bristen håller i sig till nästa släpp.

Nä, runt tusenlappen dyrare än vad ordinarie pris är på det idag åtminstone. Minns inte vad priset var när jag köpte den.

€ 789,99 Exc VAT


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Plockade upp Series X, Playstation 5 och ett 3080 under nov/dec 2020, allt inköpt för normalpris.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det sket sig med nytt grafikkort, men knep både ps5 och xbsx iaf.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Japp, råkade fumla hem en PS5 på releasedagen

Medlem

Köpte 3060 för hiskeliga sex tusen, men mineade eth i 7 månader tills kortet blev nästan gratis.

Inaktiv

Ja, 3080 för 9k. PS5 har jag inget intresse av.

Medlem

Har inte ens försökt att få något, det finns inget PS5-spel i dagsläget som jag känner "måste spelas nu!".

Men kommer nog att försöka skaffa ett nytt grafikkort några veckor innan Starfield släpps i november.

Medlem

Ja 3 3080 så (till mig, min bror och min far) samt ett ps5 förra våren. Två av korten var tuf 3080 till lanseringspris som jag fick vänta på typ 3 månader.

Medlem

Bokade Series X till och fick på release.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jag köpte ett PS5 digital edition av en användare här på FZ. Kostade mig 6000 men så var han schyst nog att vänta 3 veckor på min första lön efter studierna så jag tänkte att dom extra 1000 kunde räknas som placeholder avgift eller nåt.
Grafikkort har jag inte ens försökt få tag i. Mycket tack vare att jag inte har någon koll längre på vad ett rimligt pris är för dagens grafikkort.


signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar