Fram med skumpan: Nintendo Switch har sålts i över 100 miljoner exemplar

Skrivet av Supra8:

Så länge man inte kan peka på något definitivt så hade jag taget siffrorna med en grov nypa salt. Det finns runt 200 länder i världen, ställer mig tveksam till att man skulle komma nära sanningen om man ens försökte sammanställa det.

Företag finns i regel varken för dig eller mig, de finns för att tjäna pengar på oss. All marknadsföring sägs vara bra men kan man presentera skyhöga försäljningssiffror på en 5 år gammal konsol så måste det vara värt en hel del.

Allt jag säger egentligen är att, tro inte på allt som skrivs på nätet förens du själv eller extern trovärdig part verifierat.

Vad bubblar du om?

Det är jättefint att du lärt dig essensen av källkritik. Men börja först med att förstå vad källan faktiskt är för något.

Det är en resultatrapport och en sådan rapport FÅR INTE fyllas med påhittade uppgifter, särskilt inte eftersom det är en resultatrapport från ett börsnoterat bolag.
Hittar du bevis på att Nintendo fabricerar uppgifter i en resultatrapport så kan vi i princip säga hejdå till Nintendo som bolag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Om ett publikt aktiebolaget rapporterar antal sålda i en årsrapport, då kan man vara ganska säker på siffrorna. Dels så är det olagligt att ljuga/vilseleda aktiemarknaden, dels är det revisorer som granskar allt för att ingen ska ljuga eller vilseleda.

Visst låter det bra, men vad innebär detta egentligen? Vi vet redan att företag finns till av en anledning och det är att dra in pengar. Så finns det någon som faktiskt har koll på hur många enheter Nintendo sålt av sin Switch? När det gäller börsen kan jag inte tänka mig att någon lägger vikt vid hur många enheter ett företag säljer av en specifik produkt, det som är intressant är omsättning och vinst.

Så vem bryr sig om hur många enheter de säljer? Tja, marknadsföring? Popularitet säljer.

Så länge som det inte finns någon annan än Nintendo som känner till antalet enheter så bör man ta det med en nypa salt. Jag säger inte att de överdriver sina siffror kraftigt men det ligger i deras intresse att siffrorna är så höga som möjligt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vad bubblar du om?

Det är jättefint att du lärt dig essensen av källkritik. Men börja först med att förstå vad källan faktiskt är för något.

Det är en resultatrapport och en sådan rapport FÅR INTE fyllas med påhittade uppgifter, särskilt inte eftersom det är en resultatrapport från ett börsnoterat bolag.
Hittar du bevis på att Nintendo fabricerar uppgifter i en resultatrapport så kan vi i princip säga hejdå till Nintendo som bolag.

Precis, så vad är källan här? Är det någon annan än Nintendo själva som kan svara på hur många enheter de säljer av en viss produkt? Är det någon som skulle kunna bevisa något annat? Vem isåfall?

Skrivet av Supra8:

Precis, så vad är källan här? Är det någon annan än Nintendo själva som kan svara på hur många enheter de säljer av en viss produkt? Är det någon som skulle kunna bevisa något annat? Vem isåfall?

Självklart finns det ett jättestort antal andra aktörer vars enda funktion och levebröd är att kontrollera uppgifter som släpps av börsnoterade företag. För att inte tala om statliga organ som utreder marknadsmanipulation och bedrägeri.

Mycket kan sägas om marknadens girighet och fulspel, men du kan inte slå undan att marknaden fostrar en av de mest effektiva kontrollsystem mänskligheten någonsin byggt upp på en global arena.

Källan hade du ju här: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2022/220203e.pdf


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Supra8:

Med tanke på att det är en bärbar konsol så blir den på sätt och vis mer personlig vilket öppnar upp för att ha merän en konsol på hem. Om jag mins rätt så har man till och med begränsat Animal Crossing till en karta per konsol, vill man inte dela med broren\systern måste man alltså köpa en konsol till.

Spelar inte Animal Crossing (har dock några snygga fodaral från Nintendo med det temat), men köpte först en Switch till mig, och sedan en till min dotter (som dock inte spelar något numer på den).

Sedan köpte jag en grå Lite och en blågrön Lite till mig själv. Mest för att de var så snygga!

Spelar dock mest på min stora Switch skall jag erkänna. Så egentligen borde jag nog sälja av en av de stora, men har inte orkat det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Supra8:

Nintendo har alltid gjort svaga konsoler av den enkla anledningen att de inte behöver mer för sina spel. Av de spel jag testat är det nog bara The Legend of Zelda: Link's Awakening som inte fungerar optimalt.

Gamecube var i paritet med sina konkurrenter och N64 var ju starkare än ps1 så det är väl från Wii som Nintendo prioriterat bort kraft till fördel för innovation. Eller vad menar du med att de alltid gjort svagare konsoler?

Medlem
Skrivet av martinot:

Spelar inte Animal Crossing (har dock några snygga fodaral från Nintendo med det temat), men köpte först en Switch till mig, och sedan en till min dotter (som dock inte spelar något numer på den).

Sedan köpte jag en grå Lite och en blågrön Lite till mig själv. Mest för att de var så snygga!

Spelar dock mest på min stora Switch skall jag erkänna. Så egentligen borde jag nog sälja av en av de stora, men har inte orkat det.

Aha, jag kan annars tänka mig att det är smidigt att ge ungarna varse en Swtich\light på semester resan

Medlem
Skrivet av lasselason:

Gamecube var i paritet med sina konkurrenter och N64 var ju starkare än ps1 så det är väl från Wii som Nintendo prioriterat bort kraft till fördel för innovation. Eller vad menar du med att de alltid gjort svagare konsoler?

Visst släpptes XBOX och Gamecube typ samtidigt? XBOX måste ha varit klart starkare rent hårdvarumässigt.

N64 var riktigt nice, framförallt Mario 64, riktigt imponerande! N64 släpptes 1996 d.v.s. den sista konsolen i vad man kallar 5e generationen. Playstation släpptes året innan och rent hårdvarumässigt var N64 klart starkare så visst, Nintendo har inte ALLTID legat efter hårdvarumässigt.

2006 släpptes Wii och sen dess har de vad jag vet legat rejält efter hårdvarumässigt.

Men egentligen ser jag ingen större anledning att jämföra beräkningskraft med tanke på att det inte är fullt så viktigt för Nintendos egna spel. Dessutom har Nintendo sålt mycket på innovation, ex Wii med sina remotes. Vi hade med denna konsol till många kompisar och det var så gott som alltid uppskattat

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart finns det ett jättestort antal andra aktörer vars enda funktion och levebröd är att kontrollera uppgifter som släpps av börsnoterade företag. För att inte tala om statliga organ som utreder marknadsmanipulation och bedrägeri.

Mycket kan sägas om marknadens girighet och fulspel, men du kan inte slå undan att marknaden fostrar en av de mest effektiva kontrollsystem mänskligheten någonsin byggt upp på en global arena.

Källan hade du ju här: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2022/220203e.pdf

Hur håller dessa aktörer koll på hur många Swtich enheter Nintendo säljer World Wide? Var kan jag läsa om deras sammanställning?

Jag har uppenbarligen själv ingen insikt i detta så det är därför jag frågar, per standard är jag skeptisk till uttalande som inte går att verifiera. Men går detta faktiskt att verifiera så är det ju super!

Att ett företag aldrig skulle ljuga om ditten och datten köper jag inte. Finns mängder med bevis på stora företag som ljuget ihop inforamtion för att framstå som mer atraktiv, ex the emissions scandal.

Det finns säkert en viss sanning i Nintendos egna rapport men personligen tar jag ändå det med en nypa salt och skulle aldrig baserat mina aktieköp på denna parameter.

Medlem

Antar att Nintendo samlar in information från olika länders återförsäljare, ser hur många de själva har skeppat ut gentemot hur många de har sålt. Om de skulle påstå 100M sålda exemplar, men bara kunna redovisa inkomster för låt säga 80M sålda enheter... så skulle de vara i stor knipa. Visst ljuger företag till och från, men det går liksom inte att påstå vad som helst och sen bara hoppas att ingen kollar det. Så funkar det inte. Så även om det är bra att vara källkritisk får en ju försöka undvika drogparanoia och svamla därefter.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Tja, kanske för att allmänheten redan kände till att det gick ganska dåligt för dem? Siffrorna måste såklart vara baserat på verkligheten, men det behöver nödvändigtvis inte vara enbart sålda enheter, man kan säkert krydda siffrorna en del utan att folk tänker att det är hitte på.

Som Microsoft? Som slog ihop sina siffror med Xbox 360 och Xbox-One, när Sony började få för stort försprång? Sen kom dom på den lysande idén att inte redovisa alls!

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Som Microsoft? Som slog ihop sina siffror med Xbox 360 och Xbox-One, när Sony började få för stort försprång? Sen kom dom på den lysande idén att inte redovisa alls!

Ja, de e illa och de e uppenbart att siffrorna har en betydande roll i marknadsföringen av produkten och brandet.

Medlem
Skrivet av Margy:

Med "facit" i hand så var det ett riktigt lyckat drag att göra en svagare konsol som är lättare att tillverka när konkurrenterna har haft svårt att möta efterfrågan på grund av komponentbrist och pandemi.

Jo, det har nog varit en stor fördel.

Rent prestandamässigt så står de ju sig ändå bra jämfört med streamingtjänster som tex. Stadia.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar