Dying Light 2: Stay Human

Medlem

10 timmar in nu. Höjer mitt tidigare betyg från en 3a till en 4a.
Nätterna är faan jobbiga asså. Kolsvart med en ficklampa som lyser upp lika mycket som en tändsticka.
Problemet med kartan är väl ungefär samma som med old town I dl1, det är svårt att navigera sig när varenda gata ser ungefär likadan ut, men det ger sig nog med tiden.
Storymässigt så skippar jag inte blaj blajet lika mycket som i 1an så en liten förbättring där. Om än marginell.
Enda buggen hittills är att npc'ernas dialoger slutade höras så jag fick starta om.
Stör mig lite på att det finns en fördröjning i allt från att öppna menyer till att lootbara saker blir lootbara. Antar att det beror på hårdvaran här (ps4 pro)
Men overall är jag helt klart nöjd.
Det är ett helt annat spel än ettan, annan atmosfär osv, men uppskattar man ettan kommer man förmodligen att gilla detta.
Gameplay-mässigt föredrar jag nog fortfarande slums i dl1 över detta dock.

Ett stort minus är dock techlands uppenbara lögn om att vi skulle kunna modifiera hud'en. Dom gjorde tom en video om just detta.
Hud'en går inte att stänga av och modifieringen är minimal. Det är en julgran av ikoner på skärmen hur man än gör helt enkelt.
Men det kommer säkert att patchas framöver.

Medlem

Min sambo har spelat i 10-timmar och inga buggar för henne hittills. Day-One patchen kanske har gjort underverk?

Medlem

Jag har lirat igenom ettan 3-4ggr. Lirat 4-5h hittills på xbox series X utan några större buggar. Kan rekommendera om man gillar första spelet.
Enda negativa för mig är att nu är man tvungen att bege sig ut på nätterna... usch!

Medlem

Spelet är väldigt bra om man tyckte om 1:an. Spelar på ett Playstation 5 och skärmen blinkar snabbt svart i omgångar, vilket verkar vara normalt för dom som kör det på ps5. Inget som egentligen stör mig men bra att veta innan man förstör TVn.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

På fråga 2; Det är en stamina mätare när man klättar och den kan förbättras. Vad de däremot har tagit bort är staminan när du springer, så nu kan du springa hur fort du vill och hur länge du vill. Att sen måsta tänka på orken när jag klättrar känner jag kan tillför till spänningen, inget som jag stör mig på. Det är framför allt när det kommer till högre byggnader som den är märkbar skulle jag säga och det känns logiskt. Klättra upp för en skyskrapa som Spiderman känns kanske inte helt "realistiskt".

Fråga 4: Jag tycker striderna är "luftigare" i ettan, faktiskt rejält mycket mer fladdrig och luftiga. Det känns som vapnen tar hårdare här och svingarna känns tyngre. Så jag håller inte alls med där.

På fråga 2 kan man dock jämföra med DL1 att du hade stamina när du sprang men när du nådde längst ner i Agility trädet så fick du oändligt med stamina, kanske är det samma i DL2? personligen så gillade jag när staminan försvann för man kunde verkligen bara springa runt o klättra överallt, är ju ändå ett spel

Skrivet av Lyrisius:

Folk klagade i 1:an att man inte såg hur mycket stryk fienden tog. Nu går det därför att välja om man vill ha RPG-stil på det eller inte.
Du kan alltså kryssa för vilka boxar du vill spela med eller inte.

Det känns bra att jag har valet o stänga av deras liv mätare, stort plus!

Medlem

Jag köpte spelet igår efter lite tveksamhet på att lägga nästan 700 spänn på det.
Jag kan inte minnas att jag spelat ettan, men detta verkar kul. Men det skulle behöva optimeras, det verkar vara otroligt prestandakrävande vid högre inställningar.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag köpte spelet igår efter lite tveksamhet på att lägga nästan 700 spänn på det.
Jag kan inte minnas att jag spelat ettan, men detta verkar kul. Men det skulle behöva optimeras, det verkar vara otroligt prestandakrävande vid högre inställningar.

Finns att köpa för 499. Går även köpa PS4 versionen och uppgradera gratis till PS5. Så 700 känns onödigt 😁

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Min sambo har spelat i 10-timmar och inga buggar för henne hittills. Day-One patchen kanske har gjort underverk?

Ja, jag upplever det mer stabilt nu efter patchen. Fortfarande lite småbuggar som dyker upp, men inga hård-kraschar (än så länge).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har precis börjat spela (på PS5). Jag gillade ettan skarpt och även om jag bara spelat tvåan några få timmar så har jag riktigt kul så långt. Klart lovande!

Jag spelar på Hard och stänger av allt i HUDen som går att stänga av så att det blir så rent som möjligt på skärmen och samtidigt känns det lite mera utmanande, det är då den här typen av spel är som bäst tycker jag. Det känns dock lite för lätt än så länge — jag hade förväntat mig lite hårdare motstånd i Hard överlag, men det kanske kommer längre fram i spelet.

Det är fortfarande några blinkande saker kvar på skärmen som jag gärna hade stängt av men de stör inte alltför mycket så jag kan nog leva med det. Jag får hoppas att Techland kan fixa en patch i framtiden så att det går att stänga av precis allt i HUDen, då kommer jag göra vågen. 😄

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ett spel som kräver en day 1 patch med flera hundra fixar visar hur jävla trasigt det är.. nej såna spel är inte värda fullpris.. cyberpunk all over again.

Tycker ändå att det är helt okej med en patch som släpps med releasen. Det kan ju dra ned betygen, men för den stora massan så kommer man ju, förhoppningsvis, inte märka något. CP2077 patchas ju fortfarande liksom

Medlem

Det går för övrigt visst att reparera skadade vapen, om du installerar en mod på vapnet så kommer det repareras lite.

Tycker det är ett helt okej spel men visst finns det lite brister. Som någon annan sa så är det ganska störande att man måste trycka ner högerspaken mer eller mindre konstant för att kunna se vars det finns loot att plocka upp för dom är typ osynliga annars.

Medlem

5h in, orkar inte en sekund längre. Skitspel!

Synd, ettan var roligt.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Min sambo har spelat i 10-timmar och inga buggar för henne hittills. Day-One patchen kanske har gjort underverk?

"Skulle gått till Specsavers"

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

man måste trycka ner högerspaken mer eller mindre konstant för att kunna se vars det finns loot att plocka upp för dom är typ osynliga annars.

Det finns ett enklare sätt — det räcker att hålla ned Survivor Sense-knappen så syns all loot en stund (R3 på Playstation).

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det finns ett enklare sätt — det räcker att hålla ned Survivor Sense-knappen så syns all loot en stund (R3 på Playstation).

Ja det är ju precis det jag sa.....all loot syns då en liten stund för att sen försvinna och så måste man trycka ner R3 igen och igen och igen för att hitta åt allting. Det är sjukt störande och hade kunnat göras på ett mycket bättre sätt.

Medlem

Spelet är långt ifrån ett "fullpris-spel". Mitt råd är att vänta tills det dimper ned runt 300kr, vilket är rimligt för ett medelmåttigt och synnerligen ostabilt spel.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja det är ju precis det jag sa.....all loot syns då en liten stund för att sen försvinna och så måste man trycka ner R3 igen och igen och igen för att hitta åt allting. Det är sjukt störande och hade kunnat göras på ett mycket bättre sätt.

Ok, då missförstod jag bara. Ja, jag håller med att det blir en massa knapptryckande. Det vore bra om det gick att ställa in så att loot syns automatiskt när man står relativt nära till exempel.

Medlem

Spelat ca 8 timmar nu och har upplevt min första bugg på XSX... en ljud bug.. en riktigt irriterande bug. Som att ljudet fastnade i en loop.. samma om och om igen.

Medlem

Upplevde stora bekymmer med att spelet inte lirade helt 100 på PC. Sjukt grynig bild, och stängde jag av det så var FPS'en skitkass. Synd, hade verkligen sett fram emot detta spelet. Känns som portningen inte blev helt hundra.

Medlem

Spelet 12 timmar nu. Spelet är OK/Bra. 3/5 känns som rättvist betyg.
Något saknas från ettan, kan inte säga vad. Spelet känns simplare på något vis, men samtidigt mer realistiskt?
Inte lika kul helt enkelt.

Men snyggt med Ray Tracing! Kan bli jäkligt stämningsfulla moment.

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Upplevde stora bekymmer med att spelet inte lirade helt 100 på PC. Sjukt grynig bild, och stängde jag av det så var FPS'en skitkass. Synd, hade verkligen sett fram emot detta spelet. Känns som portningen inte blev helt hundra.

Kör du med DLSS? Då blir det grynigt. Inte bästa spelet för DLSS har jag märkt.
Spelet verkar också ha Sharpening 45% på som standard. Lite väl mycket och i kombination med DLSS blir det inte vackert.
Denna mod hjälpte lite också https://www.nexusmods.com/dyinglight2/mods/31

Medlem

Någon som lirar detta på PS4 eller Xbox One och kan ge en uppdatering på hur det flyter?

Skribent
Skrivet av Knalle:

Någon som lirar detta på PS4 eller Xbox One och kan ge en uppdatering på hur det flyter?

Digital Foundry gjorde denna jämförelsevideo. Kanske kan ge lite hjälp?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blir mer och mer sugen på detta, verkar inte vara toppen men sjukt underhållande. Jag tror jag kommer gilla att ens vapen går sönder, säkert sjukt frustrerande men tror det skapar panikkänslan Techland är ute efter när man blir jagad av zombies på natten och inte kan göra något effektivt motstånd. I och med att du skriver att det inte finns så mycket vapen + att du skriver det finns pistoler samt hagelbrakare enbart (i texten) , menar du då att variationen av skjutvapen inte finns eller att det finns bara en lite mängd att hitta? Om det sistnämnda stämmer så gillar jag det med tanke på att det ska vara en "medeltida" värld då mer moderna vapen kanske försvunnit, ren spekulation. Gameplaymässigt känns det som närstrid borde passa in mer på parkour-temat och få ett annat flyt. Annars känns det som man skulle stå på ett tak och skjuta bara.
Tack för en bra recensionen!

Ambassadör
Xbox

Ska bli intressant att se vad "Day 1"-patchen gör. Lite komiskt att de faktiskt inte släppt den än, det är den kommande patchen de pratar om som avsetts hela tiden tydligen. (till konsol iaf, vet inte hur det är på PC)


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ska bli intressant att se vad "Day 1"-patchen gör. Lite komiskt att de faktiskt inte släppt den än, det är den kommande patchen de pratar om som avsetts hela tiden tydligen. (till konsol iaf, vet inte hur det är på PC)

Jag hade iaf en day 1-patch på rätt många gb när jag stoppade i skivan i min PS5 för första gången. Det låter som en efterhandskonstruktion från någon i så fall.

Medlem

I det stora hela, tillsammans med det positiva och negativa så kände jag att det var ett bra köp (25 timmar spelat). Med Techland bakom spakarna vet man att spelet kommer att stödjas under många år. Kommer bara bli bättre.

Roligaste buggen jag stött på är när 3 st thugs ville hoppa på mig men plötsligt började glitcha. Man kunde inte längre träffa dem med vapnet, och de gjorde ingen skada heller.
Av någon anledning repeterade de samma fras hela tiden: "... we are stuck, we are stuck..."

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Ska bli intressant att se vad "Day 1"-patchen gör. Lite komiskt att de faktiskt inte släppt den än, det är den kommande patchen de pratar om som avsetts hela tiden tydligen. (till konsol iaf, vet inte hur det är på PC)

Jag fick en stor uppdatering dag 1 på min recensions-kopia, så antog att det var patchen de pratade om? hmm?


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Lyrisius:

I det stora hela, tillsammans med det positiva och negativa så kände jag att det var ett bra köp (25 timmar spelat). Med Techland bakom spakarna vet man att spelet kommer att stödjas under många år. Kommer bara bli bättre.

Roligaste buggen jag stött på är när 3 st thugs ville hoppa på mig men plötsligt började glitcha. Man kunde inte längre träffa dem med vapnet, och de gjorde ingen skada heller.
Av någon anledning repeterade de samma fras hela tiden: "... we are stuck, we are stuck..."

buggarna kan fan vara roliga ibland. Jag fick dock en sjuk obehaglig igår, var inne i ett hus och på andra sidan väggen lät det som en barn som blev misshandlat, höga barnskrik och "please no!!". Kunde dock inte hitta personerna/personen som skrekt trots att jag gick runt byggnaden och undersökte inne i huset. Skriken ekade direkt man steg in i huset, oavsett ingång...sjuk obehagligt


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag råkade ut för min första "stoppande" bugg igår (på PS5). Det stod en lastbil parkerad på en gata och på baksidan på marken så fanns det en låst kista. Jag dyrkade upp låset och hittade lite loot i kistan. Sedan tittade jag upp mot lastbilen och såg mera loot inne i lastutrymmet. Jag hoppade in där och plockade upp allt jag kunde hitta. men när jag skulle hoppa ut så gick det inte på grund av att locket till kistan (som jag hade öppnat nyss) blockerade utgången. Det gick inte att rubba locket och det fanns inget annat sätt att ta sig ut så jag var fast där inne och fick starta om spelet.

Minneslapp till mig själv: nästa gång jag ser en kista vid en lastbil, leta igenom lastbilen först, öppna sedan kistan, i den ordningen.

Skriv svar