"NFT:er är bedrägeri" menar indie-butiken Itch.io

Robot
"NFT:er är bedrägeri" menar indie-butiken Itch.io

Kryddar uttalandet med att be NFT-stödjande företag "dra åt helvete".

#itchio, #nft, #ubisoft


Medlem

Hoppas någon gör ett nftspel på itcho =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

🤣


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

NFT är en fantastiskt koncept som kommer revolutionera det digitala landskapet.

Men sålänge en NFT har royalties, så är det ett pyramidspel.

Medlem

Analogien blir väl mer att du är en pimp som låter andra drilla din fru - och du får pengar för varje ligg.

Medlem

Varje gång nån försöker förklara nyttan med NFT utmynnar det i "ni fattar helt enkelt inte". Som att man förväntas byta pengar mot tom luft och är dum inuti hela huvudet för att man är skeptisk.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

NFT´s är en Scam i 99,999999999999999999999999999999999999999999999999% av fallen punkt slut.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Varje gång nån försöker förklara nyttan med NFT utmynnar det i "ni fattar helt enkelt inte". Som att man förväntas byta pengar mot tom luft och är dum inuti hela huvudet för att man är skeptisk.

Jag har knappt rört pengar av annat slag än luft i Sverige under de senaste fem åren och då har jag aldrig rört crypto av något slag 😒

Medlem
Skrivet av frnjfldakl:

NFT är en fantastiskt koncept som kommer revolutionera det digitala landskapet.

Men sålänge en NFT har royalties, så är det ett pyramidspel.

Oj här har vi en framtida EA VD eller något, kalla en bajskorv för fantastiskt med fullständig tvärsäkerhet bakom uttalandet.

Medlem

Håller med Itch.io, NFTer är inget annat än dyra scamms

Medlem
Skrivet av frnjfldakl:

Analogien blir väl mer att du är en pimp som låter andra drilla din fru - och du får pengar för varje ligg.

Nej, en NFT är enbart proof of purchase, du får inga rättigheter överhuvudtaget och därmed inga pengar överhuvudtaget.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Fast hur kan det vara bedrägeri om man får exakt vad man betalar för?

Att folk väljer att köpa NFTer är väl deras beslut.
Jag skulle aldrig göra det men jag vill inte ta bort någon annans möjlighet att göra det, oavsett vad jag själv tycker om värdet i att äga ett digitalt verk någon kan kopiera hur enkelt som helst.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast hur kan det vara bedrägeri om man får exakt vad man betalar för?

Att folk väljer att köpa NFTer är väl deras beslut.
Jag skulle aldrig göra det men jag vill inte ta bort någon annans möjlighet att göra det, oavsett vad jag själv tycker om värdet i att äga ett digitalt verk någon kan kopiera hur enkelt som helst.

Om du skapar ett digitalt konstverk och någon annan rakt av snor det, kallar det sitt eget, lägger upp det som en NFT och tjänar massa pengar på den NFT:n. Är inte det bedrägeri av något slag?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Om du skapar ett digitalt konstverk och någon annan rakt av snor det, kallar det sitt eget, lägger upp det som en NFT och tjänar massa pengar på den NFT:n. Är inte det bedrägeri av något slag?

Jo fast är det det vi pratar om här då?
De flesta teknologier kan väl användas för att begå bedrägeri.

KoP
Medlem

Helt rätt uttryckt.

Medlem

Kan rekommendera denna dokumentär om ämnet och problemen med NFT : https://www.youtube.com/watch?v=YQ_xWvX1n9g
Varning att den är 2h+ men finns delkapitel så går att dela upp den om man så vill.

Den bygger mkt på problem med crypto men just nu är NFT och crypto i stort sett samma grej.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast hur kan det vara bedrägeri om man får exakt vad man betalar för?

Att folk väljer att köpa NFTer är väl deras beslut.
Jag skulle aldrig göra det men jag vill inte ta bort någon annans möjlighet att göra det, oavsett vad jag själv tycker om värdet i att äga ett digitalt verk någon kan kopiera hur enkelt som helst.

En del av mänskligheten kommer alltid att tycka att det var bättre förr och utveckling är av ondo, bara att leva med 🙂


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag försöker förstå NFT:s bättre. Jag har förstått det som att det ger ett stort klimatavtryck eftersom (?) kryptovaluta bryts för betalning.

Men spontant undrar jag - är det inte en jättebra idé att digitala föremål såsom konst faktiskt får en signatur och ett ägande? Är det bara så att miljöproblematiken kvarstår, men kanske går att lösa?

Medlem

Ett tips till alla, det är när det är såna här tongångar vi kan tjäna pengar.
"ALLA" hatar NFT just nu och crypto går svajigt.

Det kalals trender
så kom ihåg, när det är blodrött och högafflar är framme så finns chansen att göra framtida klipp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Ett tips till alla, det är när det är såna här tongångar vi kan tjäna pengar.
"ALLA" hatar NFT just nu och crypto går svajigt.

Det kalals trender
så kom ihåg, när det är blodrött och högafflar är framme så finns chansen att göra framtida klipp

Finns pengar att tjäna, om du har tur. Ser ing t problem i det, men NFT som koncept är meningslöst. Finns pengar att tjäna inom bögporr också men inget jag heller tänker ge mig in i.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Förstår inte vad som är komplicerat.

NFT = Digital Konst
Visst du kan högerklicka och spara bilden. Du kan även köpa en billig Mona Lisa kopia och rama in hemma. Fortfarande bara en person som äger originalet.

Med det sagt. Ja, självklart finns det massor med scams. Det är nytt, många nyfikna och då passar scammers på. Är allt en scam? Nej.

Sen vad NFTs har att göra i spelbranschen har jag inte förstått. Där känns det mer som en moneygrab och försöka haka på hypen utan att riktigt förstå vad det innebär. Så NFTs i spel, nej tack.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Förstår inte vad som är komplicerat.

NFT = Digital Konst
Visst du kan högerklicka och spara bilden. Du kan även köpa en billig Mona Lisa kopia och rama in hemma. Fortfarande bara en person som äger originalet.

Med det sagt. Ja, självklart finns det massor med scams. Det är nytt, många nyfikna och då passar scammers på. Är allt en scam? Nej.

Sen vad NFTs har att göra i spelbranschen har jag inte förstått. Där känns det mer som en moneygrab och försöka haka på hypen utan att riktigt förstå vad det innebär. Så NFTs i spel, nej tack.

Och precis som med konst så används det som pengatvätt.

Med det sagt så går det ändå inte att göra liknelsen, INGEN bryr sig om ditt digitala avtryck på bilden, bilden ser EXAKT likadan ut. Samt när det kommer till en NFT så äger du inte bilden, du äger en plats i en databas som representeras av en bild, bilden i sig äger du inte. Kolla bara Konamis NFT:s, du äger ingenting, du äger själva NFT:n men det betyder absolut ingenting, ja HELA nft marknaden just nu är en scam.

Det enda jag kan se att NFT:s skulle kunna användas till är t.ex. digitala kopior av spel, som du kan köpa/sälja och faktiskt använda, att du äger en kopia som motsvarar varan så du kan sälja den vidare om spelet slutar säljas på sidor som Steam. Problemet är att 1: utgivarna är inte ett skit intresserade av det. 2: Det krävs fortfarande servrar för att hålla i spelet, om inte du ska spara det på en hårddisk hemma hos dig eller på någon cloud service, men det skulle kunna vara användbart, men NFT som alla dessa gör är inget annat än en scam.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Förstår inte vad som är komplicerat.

NFT = Digital Konst
Visst du kan högerklicka och spara bilden. Du kan även köpa en billig Mona Lisa kopia och rama in hemma. Fortfarande bara en person som äger originalet.

Med det sagt. Ja, självklart finns det massor med scams. Det är nytt, många nyfikna och då passar scammers på. Är allt en scam? Nej.

Sen vad NFTs har att göra i spelbranschen har jag inte förstått. Där känns det mer som en moneygrab och försöka haka på hypen utan att riktigt förstå vad det innebär. Så NFTs i spel, nej tack.

Jämförelsen med Mona Lisa är helt fel. När originalet Mona Lisa säljs, så äger köparen originalet. Köparen har äganderätten till verket. När du köper en NFT så äger du inte verket, enbart ett köpebevis. Detta köpebevis kan du förvisso sälja igen, men det skapar inte äganderätt till verket. Skulle vi göra en analogi till Mona Lisa så skulle det vara ett köpekontrakt för tavlan där det framgår att äganderätten inte överförs, så att vad köparen köper är egentligen bara ett fint papper.

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast hur kan det vara bedrägeri om man får exakt vad man betalar för?

Att folk väljer att köpa NFTer är väl deras beslut.
Jag skulle aldrig göra det men jag vill inte ta bort någon annans möjlighet att göra det, oavsett vad jag själv tycker om värdet i att äga ett digitalt verk någon kan kopiera hur enkelt som helst.

Folk köper det för att de tänker att det ska gå upp i värde, majoriteten går inte upp i värde.

Ett av bedrägeriet handlar om att folk medvetet går in för att tjäna pengar i en marknad som bygger på en lögn, även om du är längre ner i pyramiden så är du fortfarande en del av bedrägeriet, hur mycket du tror på det själv.

NFT's var inte något som folk var intresserade av innan de trodde att de kunde börja tjäna pengar på det, precis som företagen som vill hoppa in för att folk är besatta av snabba pengar.

Begränsad tillgång är inget som är inbyggt i NFT's, det är något som folk hittat på, även collectibles blev en del av hela grejjen för att få folk att bli ännu mer besatta, det är en enda stor scam.

Medlem
Skrivet av eld:

Folk köper det för att de tänker att det ska gå upp i värde, majoriteten går inte upp i värde.

Ett av bedrägeriet handlar om att folk medvetet går in för att tjäna pengar i en marknad som bygger på en lögn, även om du är längre ner i pyramiden så är du fortfarande en del av bedrägeriet, hur mycket du tror på det själv.

NFT's var inte något som folk var intresserade av innan de trodde att de kunde börja tjäna pengar på det, precis som företagen som vill hoppa in för att folk är besatta av snabba pengar.

Fast så är det väl med mycket. Att många blir intresserade först dem tror att det finns pengar att tjäna. Börsen hade nog varit sådär om folk inte trott man kan tjäna pengar där.

Det är väl inte helt klart vart staten ska lägga sig i.
På ett sätt borde folk få ta ansvar för sig själva fast samtidigt hjälper det inte om många väljer att försätta sig själva i dålig situation och resten av oss ändå får hjälpa dem.

Vill jag gå och köpa en bil för att sedan bränna den efter jag betalt så borde jag ha rätten till det dock.

eld
Medlem
Skrivet av nicbex:

Jämförelsen med Mona Lisa är helt fel. När originalet Mona Lisa säljs, så äger köparen originalet. Köparen har äganderätten till verket. När du köper en NFT så äger du inte verket, enbart ett köpebevis. Detta köpebevis kan du förvisso sälja igen, men det skapar inte äganderätt till verket. Skulle vi göra en analogi till Mona Lisa så skulle det vara ett köpekontrakt för tavlan där det framgår att äganderätten inte överförs, så att vad köparen köper är egentligen bara ett fint papper.

Yep! Motsvarigheten är att någon gör en begränsad print av monalisa på en poster, de säger att du har den enda av dessa posters, men allt du äger är en kopia utan några rättigheter till orginalet.

För paradoxen är att om du fick kopieringsrättigheterna av en bild som NFT'n pekar på så skulle du kunna sälja den som en ny NFT medans du behåller rättigheterna, du har ju kopieringsrätten så du får göra så.

Just därför stannar nästan alltid kopieringrätten hos orginalskaparen, och NFT-köparen får en begränsad licens, precis som när du köper ett spel.

Om någon kopierar bilden som din nft pekar på så kan inte du göra något åt det som NFT-ägare, det är ju inte du som äger copyright.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Som att man förväntas byta pengar mot tom luft

Vänta bara tills du inser att vanliga pengars värde i princip också bygger på luft.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jo fast är det det vi pratar om här då?
De flesta teknologier kan väl användas för att begå bedrägeri.

Det är det absolut vanligaste, så jag antar att det är det vi pratar om. Annars får du gärna utveckla.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av neocon:

Vänta bara tills du inser att vanliga pengars värde i princip också bygger på luft.

Jag vet vad en fiatvaluta är. Men är du intresserad av att byta 50 000 kronor mot en PjotorCoin? Den är värd så mycket för att jag säger det.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

123
Skriv svar