"NFT:er är bedrägeri" menar indie-butiken Itch.io

eld
Medlem
Skrivet av neocon:

"Jag kan inte komma på användningsområden, och jag känner inte till att blockkedjor redan idag används för sådana, så blockkedjor är bara en lösning som letar efter ett problem".
Det är rätt trött argumentation du använder. Självklart löser blockkedjor redan existerande problem. Att du inte känner till det är inte bevis för motsatsen.

Nej, det finns en massa problem som folk säger att det _ska_ lösa, men det är inget som har lösts ännu, lösningen letar fortfarande efter problemen.

Det centraliseras ju en hel del nu just för att undvika en hel del features i blockchain, företag går tillbaka till gamla lösningar när de använder sig av blockkedjan.

Skrivet av neocon:

Sen fortsätter du med det absolut löjligaste argumentet, nämligen att det skulle vara ett problem att alla kan se informationen i blockkedjan. Det är ju hela syftet med en blockkedja! Att alla kan se precis vad som står i den, men ingen kan ändra i historiken eller göra transaktioner i någon annans namn. Att vi alla vet att vi ser samma sak när vi tittar i den.

Jag vet att hela syftet är att transaktionerna ska vara tillgängliga för alla, det är ju så blockkedjan fungerar, det finns inte en person som bestämmer vad som är rätt eller fel.

Men det går ju inte att bortse från att det även är en stor negativ sida, då många argument handlar om sätt att undvika att folk får reda på ens adress.

Skrivet av neocon:

Det är här smarta kontrakt kommer in. Smarta kontrakt är som små program som ligger och körs på blockkedjor. Säg att en spelskapare gör ett multiplayerspel som spelas på decentraliserade servrar, så att vem som helst kan ha en server. Varje spelare genererar en adress i blockkedjan när man skapar en karaktär. Spelskaparen kan skriva smarta kontrakt som läggs till i blockkedjan och det kontraktet äger in-game items, spelguld etc. som NFT:er. Spelservern kodas så att den kollar upp spelare i blockkedjan när de ansluter till den, så att de får tillgång till endast det de äger. När spelare lootar något så görs anrop till det smarta kontraktet som avgör vad spelaren ska få. Kontraktet skickar därefter din vinst till din adress och alla kan se att du är ägare. Det är alltså det smarta kontraktet som har alla in-game items, inte spelskaparen. Går spelskaparen och dennes företag i graven spelar det ingen roll, för spelet och server finns ute och det smarta kontraktet lever för evigt på blockkedjan så utdelning av items, trade mellan spelare o.s.v. fortsätter fungera. Med ett sådant system skulle du kunna hoppa in på vems server som helst och ha alla dina items med dig, för servern kollar upp i blockkedjan vad du verkligen äger. Som ett MMO helt utan central kontroll. Givetvis kan någon göra en egen server som de ändrar i och ger sig själva alla legendaries och en ziljon guld, men de kan inte ta med sig det till andra servrar, för de äger inget av det på blockkedjan. Äger du in-game items så kan de inte tas ifrån dig, du har full kontroll över dem och kan skicka och sälja dem utanför spelet hur du vill.

Men visst, jag kan ge dig i att det är tekniskt möjligt, men högst teoretiskt, det finns för många hinder för att detta någonsin ska bli verklighet, den största är verkligen "vem ska göra spelet?" och "hur decentraliserar man spelutveckling?"

Medlem
Skrivet av neocon:

Med kryptovaluta kan man idag göra överföringar vart som helst i världen, utan avgifter, utan att banker kan stoppa överföringen t.ex. p.g.a. att personen eller landet finns på en sanktionslista.

Att kringgå lagar är inte att lösa ett problem. Vad tror du är syftet med sanktionslistor? Bankerna måste utföra kontroller som tar tid och pengar för att säkerställa att de inte hamnar i fel händer. Du missar också steget när dessa familjer ska omvandla sin krypto till faktiska pengar så att de kan köpa mat eller hus över huvudet.

Skrivet av neocon:

Avlägsna platser med naturliga energiresurser kan plötsligt dra nytta av dem

Öka incitament till mining är inte lösning på ett problem, det är att göra ett befintligt problem större.

Skrivet av neocon:

Avslutningsvis ett lite mer makabert problem som blockkedjor löser: för första gången i historien kan du ta med dig något du äger av monetärt värde i graven för evigt.

Och så var vi tillbaka till lösningar utan faktiska problem..

Medlem
Skrivet av neocon:

Vilken lag kringgår Iran och Venezuela när de skickar BTC till varandra för råolja och matvaror? Sanktionslistor kan ha många legitima syften, men också användas för att bl.a. dominera och förtrycka individer och nationer.

Absolut, de kan missbrukas. Men kolla upp länderna i ditt exempel och varför de är under USAs lupp. Oavsett så får du gärna svara på varför det inte hade kunna lösas utan blockkedjan

Skrivet av neocon:

Snacka om privilegierad position du talar från. Varför skulle helt ren och förnyelsebar el producerad och konsumerad på plats för mining vara ett problem? Jag gav vulkanvärme som exempel. Det genererar inga växthusgaser.

Det var inte det jag sa. Jag sa att uppmuntra mining överhuvudtaget är ett problem. Tror du att det kommer sluta med att bara de länder/person som har tillgång till förnyelsebar el sysslar med mining? Nej det trappar snarare upp att andra länder satsar ännu mer på mining. Du har fortfarande inte berättat vilket problem du löser här för övrigt, bara pekat till ett sätt att kapitalisera på blockkedje-teknik

Skrivet av neocon:

Vad du egentligen säger är "så var vi tillbaka till lösningar på inga av mina problem".

Svara gärna på vilket problem du löser genom att låta något försvinna för alltid via blockkedjan

Medlem

Ärligt alla Fz:are/gamers, tvivlade någon av er att sånt här skulle bli vardagsmat? När spel makarna knappt gör färdigt sina spel då dom flesta spel har version 1.09 eller något när de släpps, och det ör självklart bra att spelen blir fixade, men inte pga att det är rutin, vissa t.om vill ha patcher samma dag spelen släpps, alltså ser dom det som nån slags gratis extra "tillbehör/gratis prestanda". Fast det ska vara inkluderat från början.

Samma sak med mångs DLC, hur många spel har inte dlc idag som är runt 1-2 mb stora, fast enligt innehållet ska det vara stora dlc med timmar av spel. För att filerna finns redan i spelets installerade filer från release. 1-2 mb filerna är bara inställningsfiler så spelet vet du betalat och bör få använda dess filer. Det som stör mig är, att 99% av dlc är sånt som spelet skulle ha med, men som sparats medvetet till senare för att få extra pengar attt mjölka på spelen när folk börjar bli desperata för ny content.

Slår vad om t.ex att Metro Last Light var allt som Metro 2033 inte hann att inkludera, samma sak, Metro exodus sams story dlc, var från exodus fulla innehåll. Dlc sks vara nytt material, inte skräpet som blev över och sedan gjorts om till något "för lojala kundernas" gåva för att verka tacksamma för sina trogna kunder.

Det lär inte dröja länge tills attityderna och folks minnen blivit så vana vid allt skit, snart lär vi glömma att patcher är inte ett nödvändigt ont, utan EA lär få oss vänja oss in i saker som att patcher är dlc, eller standard edition av spel är Alpha kod, Deluxe edition är beta kod (krasch säker kryptering) och Ultimate GOTY Edition, är fulla, retail release versionen, med allt som ska vara i spelet, följet med, eller kommer bitvis släppas till alla Ultimate kunder. Vänta nu, det är ju exakt vad alla dlc pass redan gör, vi bara tror vi betalar för extra skräp, nör vi egentligen betalar för något vi redan borde äga.

Nästa steg, lovar er, med all dnack om skalning och streaming, så lär vi få 30mbit kvalite i standard edition, 4k/50mbit är Deluxe, Ultimate är Full native, full innehåll, ai smartast de bara kan vara, ljudet hackar inte, och inga otrevliga virus installeras i era maskiner när spelet avinstalleras som en hämnd?

Värsta är, jag är nog närmare sanningen redan än jag själv ens inser... Vi måste börja söga ifrån med våra plånböcker? Vi kunder visar hur långt dom kan gå med all mygleri, dom flesta inser inte ens att dom blir "scammade"... Samma sak gäller, företag som HP, Nvidia, Dell, Apple, Google, min laptop blev mördad av supervirus, för HP's egna spyware och dylikt gjorde att jag trodde det var legitima filer, fast det var bara kamouflage då Hp i stort sett anvönder sig av virus för att samla vår "meta data", vilket gör virus i vissa sätt legitima speciellt då allt är virtualisereat, så även med alla skydd avstängda säger Kaspersky/malwarebytes AV att allt ör finemang?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

123
Skriv svar