Lost Ark har nu näst högst antal samtidiga spelare i Steams historia

Robot
Lost Ark har nu näst högst antal samtidiga spelare i Steams historia

Men hur många av dem satt i kö?

#Lost-ark, #Smilegate-rpg


Medlem

Måhända en impopulär åsikt inkommandes;

Testade det ett par timmar och var grymt besviken. Alltför mycket MMO och alltför lite ARPG. Har man spelat ett Koreanskt MMO förut har man spelat Last Ark.

Medlem

Tror nog att det kommer ha en fin spelarbas framöver.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Måhända en impopulär åsikt inkommandes;

Testade det ett par timmar och var grymt besviken. Alltför mycket MMO och alltför lite ARPG. Har man spelat ett Koreanskt MMO förut har man spelat Last Ark.

Jätteförvånande att ett MMO är för mycket MMO... : )

Medlem

Aldrig hört talas om ens... Jag spelade Aion en gång tiden. Det var ganska kul.

Medlem

När hajpen på Twitch lagt sig och många är klara med storyn så kommer spelarbasen minska rejält i storlek skulle jag gissa.
Tror inte den extrema grind som krävs, tillsammans med p2w-aspekten, passar så bra för vår marknad.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är många som vill ha ett nytt bra MMO.
WoW har svikit oss.
FFXIV funkar inte för alla.
New World sög.
Osv

Tyvärr är detta inte ett nytt bra MMO. Men spelet får nog en helt ok spelarbas tillslut.

Medlem

Jag tror nog isf hälften kommer vara kvar då det krävs en hel del tid att spela denna sorts spel. Beror mest på hur mkt content som finns. Jag kan bara lira lite åt gången så jag blir nog kvar iaf


signatur

//monster

Medlem

Jag tror till skillnad mot New World som nu mergar servrarna för en andra gång pga för lite spelare så kommer antalet öka ju fler som får upp ögonen för det. Sen visst är det alltid ett visst tryck vid lansering. Men kommer nog stadigt öka spelarantal. Tänker valheim som blev större o större med tiden.

Avstängd
Skrivet av robbis:

Jag tror till skillnad mot New World som nu mergar servrarna för en andra gång pga för lite spelare så kommer antalet öka ju fler som får upp ögonen för det. Sen visst är det alltid ett visst tryck vid lansering. Men kommer nog stadigt öka spelarantal. Tänker valheim som blev större o större med tiden.

Fast Valheim ökade inte med tiden. Valheim peakade vid releasen pga hypen. 210k-178k avg. player count feb-mar 2021, senaste 30 dagarna är avg. player count 28k https://steamcharts.com/app/892970

Med det sagt så har Lost Ark en stor fördel gentemot Valheim och det är att det inte rör sig om en early-access utan ett spel som varit ute i flera år och nu släppts i väst. Men, det finns inte en chans att de kommer öka, som du påstår. Nu släpptes det förvisso för mindre än 1 vecka sedan, så datan är för begränsad, men vi har en avg. på 570k och en peak på nästan 1.325M (en top #2 placering på all-time som artikeln berättar).

Lost Ark lyckades med det som en handfull titlar om året gör(valheim förra året t.ex), dvs skapa en enorm hype. Hur de lyckades kan vi diskutera, men absolut är det en enorm bedrift att hamna på #2 all time high.
Denna siffra hade varit högre om de hade ökat servercapaciteten (vilket är märkligt* att de inte gjorde då de har uppbackning av Amazon, som definitivt hade haft ekonomiska resurser att lösa serverproblemen (dessutom har de ju AWS). Hur många av de 1.325M spelare som var inne i lördags satt och spelade vs hur många satt bara i kö? Vid peak-timman var det mellan 7-20k i kö på varje server i Europe. Lägg där till spelare som jag själv, som har 0 intresse att sitta och klocka timmar på ett spel av att sitta i kö, och istället stängde ner och spelade något annat. Man hade alltså kunnat peaka högre än den imponerande siffran man nådde, om Amazon hade velat.

*Svaret är dock rätt enkelt, man valde att inte lägga ner resurser på det, för man vet att det kommer tappa. Man har lärt sig av New World som såg en liknande hypevåg, för att sedan droppa av enormt.

Lost Ark är definitivt populärt, och det är här för att stanna, i någon mån. Men har man hyfsad koll på trender inom gamingscenen kan man enkelt konstatera att de slog igenom på hype och nu kommer droppen. Peaken har som sagt troligen redan varit och det är ytterst osannolikt att de ökar, eller ens behåller, ett snitt på 500k+.

Inom 6 månader ligger de snarare närmare 100k-snittet, om ens det.

Mvh,
Analytikern.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tror inte den extrema grind som krävs, tillsammans med p2w-aspekten, passar så bra för vår marknad.

Extrema grind för vad? Om du menar absolut end game gear, ja det krävs grind. Men alternativet är att man ska få maxad end game gear på brevlådan utan att göra något?

Personligen tycker jag spelet har riktigt bra innehåll både på bredden och djupet. End game raids kräver dedikering som spelare. Men vill man bara softa och göra ditt och datt fungerar det också bra med mycket att välja på.

Gnällkuk

Hade varit än högre om det inte var super bowl igår.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tror till skillnad mot New World som nu mergar servrarna för en andra gång pga för lite spelare så kommer antalet öka ju fler som får upp ögonen för det. Sen visst är det alltid ett visst tryck vid lansering. Men kommer nog stadigt öka spelarantal. Tänker valheim som blev större o större med tiden.

Spelarantalet kommer sjunka Markant när folk når level 26-28 och den stora staden, och låser upp mobilspelet (ens enga ö) och all crafting. Fram tills dess så är spelet en alldeles för enkelt ARPG (allt utanför instanser där på en träff, bossar på sekunder, såvida det inte är en raidboss).

När man väl når Luterra låses det koreanska MMOet up med alla funktioner, som är tidsbaserade (som kan skippas med item & grind eller genom att handla loss i cash shoppen) och annat.

Medlem

Har haft skitkul hela vägen upp till 50, och nu irrar jag runt och har fortsatt kul. Håller det? ingen aning, men kände att den här tråden, och hela FZ behöver lite positivitet. Tror verkligen inte det är något för alla, men för mig är det som handen i handsken - älskar musiken, miljöerna, stridandet, alla små hemligheter osv.

Skribent
Skrivet av burkmopp:

Har haft skitkul hela vägen upp till 50, och nu irrar jag runt och har fortsatt kul. Håller det? ingen aning, men kände att den här tråden, och hela FZ behöver lite positivitet. Tror verkligen inte det är något för alla, men för mig är det som handen i handsken - älskar musiken, miljöerna, stridandet, alla små hemligheter osv.

och spelet är ju gratis, så har du haft kul fram till level 50 så skulle jag säga det är win-win även om du slutar nu


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag vela mest ha något å lira tills Warhammer 3 och Elden ring kommer, så på Torsdag är det redan byebye Lost Ark i någon månad iaf. Tkr om spelet så långt, men jag har ingen lust å lägga ner så mycket tid på just det här spelet, för nu iaf. Intressant å testa ett annat slags MMO.

Medlem
Skrivet av virror:

Jätteförvånande att ett MMO är för mycket MMO... : )

Självfallet, men det var inte det intrycket jag fick av trailers och filmsnuttar på det. I mina ögon var det ett hack-n-slash likt Diablo men det mesta av det jag gjorde var att onödigt gå runt och trycka på 'G' på allt och alla. Det var inget flyt utan konstanta avbrott för att trycka på en knapp. Kändes väldigt förlegat, som att man var tillbaka till 2005 eller nå. Efter ett par timmars spelande gick jag över till Last Epoch istället, kändes mer som min grej.

Så ja, lite för mycket MMO och inte nog med ARPG för mig. Blir säkert bättre när man är klar med storyn men då bör man nog lägga ner en hel del timmar för det.

Medlem

lost ark pay2win & Amazon missmanagement kommer nog döda spelet. Det har redan problem som spelet inte bör ha med Amazon resurser, och buggar inte som bara finns för amazon Pk förändringar......

Gen
Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Måhända en impopulär åsikt inkommandes;

Testade det ett par timmar och var grymt besviken. Alltför mycket MMO och alltför lite ARPG. Har man spelat ett Koreanskt MMO förut har man spelat Last Ark.

Lustigt, jag tycker precis tvärtom Det enda "MMOiga" är chatten och att jag ibland ser folk springa omkring. Levlar 100% solo och det är skitkul samt väldigt avslappnande.

Den bilden kanske inte stämmer när man väl nått maxlevel men tvivlar på att jag kommer att köra värst mycket end game.

MEG
Medlem

Snyggt spel, men inget för mig. Finns bättre spel och då min tid är begränsad så väljer jag de istället


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Fulci:

Extrema grind för vad? Om du menar absolut end game gear, ja det krävs grind. Men alternativet är att man ska få maxad end game gear på brevlådan utan att göra något?

Personligen tycker jag spelet har riktigt bra innehåll både på bredden och djupet. End game raids kräver dedikering som spelare. Men vill man bara softa och göra ditt och datt fungerar det också bra med mycket att välja på.

Japp, det måste vara allt eller inget, det är precis så speldesign funkar....

/s


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, det måste vara allt eller inget, det är precis så speldesign funkar....

/s

Jag antar att det där var enklare än att svara på var exrema grinden sätter in. Spelet har begränsningar på hur många gånger det är lönt att göra innehåll, eftersom man får sämre loot om man gör de flera gånger. Sen kan man inte göra gathering på material hur mycket som helst, eftersom man har begränsad energi för det. Det sakerna är väl nästan att definera som anti-grind funktioner?

Medlem

Just nu verkar det inte ens gå in i spelet.. =(
"Busy"

Medlem
Skrivet av Sille:

lost ark pay2win & Amazon missmanagement kommer nog döda spelet. Det har redan problem som spelet inte bör ha med Amazon resurser, och buggar inte som bara finns för amazon Pk förändringar......

Bra poäng. Kek.

Medlem

Spelet är roligt men som allt annat så kommer det att tappa spelare och kvar kommer sitta de som gillar spelet och vill spela det. Inte svårare än så. Det är vad det är 🙂

Medlem

Försökte logga in för första gången ikväll för att se vad alla snackar om. Blev utkastad direkt pga för högt tryck på servrarna. Tråkigt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag antar att det där var enklare än att svara på var exrema grinden sätter in. Spelet har begränsningar på hur många gånger det är lönt att göra innehåll, eftersom man får sämre loot om man gör de flera gånger. Sen kan man inte göra gathering på material hur mycket som helst, eftersom man har begränsad energi för det. Det sakerna är väl nästan att definera som anti-grind funktioner?

Det har till exempel mängder med dailies som man dessutom måste göra med en mängd alts för att kunna hänga med.

Det räcker att läsa på lite grann för att se var grinden sätter in.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Har haft skitkul hela vägen upp till 50, och nu irrar jag runt och har fortsatt kul. Håller det? ingen aning, men kände att den här tråden, och hela FZ behöver lite positivitet. Tror verkligen inte det är något för alla, men för mig är det som handen i handsken - älskar musiken, miljöerna, stridandet, alla små hemligheter osv.

Håller med! Lost Ark är oerhört kul och kräver mycket av spelaren mekaniskt sätt. Folk borde lära sig vad skillnaden mellan Pay to win och vad pay to convenience är. Man behöver definitivt inte lägga en enda kokosnöt för att kunna klara av end game. Visst, det underlättar att köpa så man kan utöka inventory men inget som hjälper dig att klara end game. Endast rå skicklighet funkar där.

Det har varit stadigt 1 mille spelare sen det släpptes, folk borde ha fått ett bra smakprov av vad Lost Ark är nu då progress takten inte är överdrivet långsam eller för snabb.
Som du säger, miljön, musiken, fet combat, housing, allt är väldigt tilltalande och det finns egentligen något för alla. Folk har helt enkelt roligt

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har till exempel mängder med dailies som man dessutom måste göra med en mängd alts för att kunna hänga med.

Det räcker att läsa på lite grann för att se var grinden sätter in.

Vilka är det du ska hänga med? Ska du satsa på att bli top 1% spelar det ju ingen roll vilket mmo du spelar, tid och själ krävs oavsett.
Läser man på har spelet "westerniserats" och anpassats för vår marknad rätt bra. Känner några som har gearat på bra utan att behöva lägga mer tid än vad man gör i något annat mmo. Du kan inte jämföra med Koreas version. Den är helt annorlunda.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har till exempel mängder med dailies som man dessutom måste göra med en mängd alts för att kunna hänga med.

Det räcker att läsa på lite grann för att se var grinden sätter in.

Nej man måste absolut inte göra dem på massor av alts för att hänga med. Det är en hype grej skapad av folk som vill pusha.Det är inget tvång att göra massor av dailies på alts för att spela end game. Man kan komma till absolut senaste tiern av end game snabbare om man gör det. Men de som gör detta är också de som bränner ut sig snabbare på spelet.

Grindspel pushar dig från alla håll.

1) Du måste göra samma sak massor av gånger - LA sätter begränsningar på att grinda samma sak massor av gånger

2) Saker är kraftigt begränsade som t.ex. inventory - LA har rejält med utrymme från redan från start. Inte en enda gång kände jag mig begränsad av utrymme i inventory eller bank. Jämför med t.ex. ESO där du i princip måste prenumerera för att få en speciell bag som tar alla material. Här finns den inbyggd utan kostnad.

3) Det är grind för att levla och quest kräver xxx - LA har inte det alls, det är enkelt att levla. Quests som kräver att man dödar x av vissa mobs går ibland att göra på sekunder.

Personligen känner jag betydligt mindre behov av att betala i detta MMO. Jag har testat väldigt många av dem, men inte alla. Jag skulle säga att BDO är betydligt mer grind och har dessutom flera av grejerna nämnda ovan.

Ett annat exempel är att man får i princip ingen XP av att döda mobs i LA. Det lönar sig absolut inte att stå på samma plats och grinda mobs för att gå upp i level.

LA har grind, men absolut inte extrem i jämförelse med andra liknande MMO.

12
Skriv svar