Halos original-kompositörer stämmer Microsoft

Medlem
Skrivet av lonian:

Kolla bara hur många spelningar det är på spotify exempelvis. Microsoft tjänar på detta.
https://open.spotify.com/track/4xbrgqQF8bzy22K8JhtFM9?si=bcdc...

Ja, och så har de ju betalat lite för nöjet också.
"The Wall Street Journal reports today that some analysts estimate Microsoft paid between $20 million and $40 million for Bungie in total." - IGN.

Jag ska verkligen göra ett försök att hoppa på "Nej fy fa-an!"-vågen imorgon...får väl logga in innan morgonkaffet, då brukar jag vara lagom irriterad över det mesta.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kanske lite synd att helt avfärda och förlöjliga detta utan att ens veta vad det handlar om. Hoeg Law gjorde en bra video där han går analyserar det hela. Rekommenderar en titt

Jodå det ska bli.

Skrivet av lasselason:

Är det så enkelt? Förklara för oss tack. Det finns information, här i tråden finns det en länk du ska följa men det kanske är helt fel info där så du kan väl upplysa oss om hur det ligger till om du vet? Tack. PS Det heter inte though luck.

Som någon redan har skrivit. "Alltså jag har inte fått betalt på 20 år nu". Där förlorade han den rättsprocessen och kommer, om Microsoft vill statuera ett exempel, få betala Microsoft rättegångskostnader. Han har ju faktiskt skrivit det själv "It was never work-for-hire. It was always a licence deal. So that's what we did with Halo. With the first Halo music ever, that was written and recorded in 1999 for the first time. It was licensed to Bungie. Bungie didn't get bought by Microsoft for over a year." Om han har det skriftligt och inte muntligt så är det klart men har inte det är det kört för han.

eld
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jodå det ska bli.
Som någon redan har skrivit. "Alltså jag har inte fått betalt på 20 år nu". Där förlorade han den rättsprocessen och kommer, om Microsoft vill statuera ett exempel, få betala Microsoft rättegångskostnader. Han har ju faktiskt skrivit det själv "It was never work-for-hire. It was always a licence deal. So that's what we did with Halo. With the first Halo music ever, that was written and recorded in 1999 for the first time. It was licensed to Bungie. Bungie didn't get bought by Microsoft for over a year." Om han har det skriftligt och inte muntligt så är det klart men har inte det är det kört för han.

Kan inte hitta någon källa på att de ska ha haft en rättsprocess mot Microsoft redan, så du får gärna länka.

Alltså, Microsoft betalar redan royalties, stämningen handlar om att Microsoft antagligen skulle ha betalat mer, att totalaudio vill veta i detalj hur mycket saker har sålt och vilka produkter som använt musiken så de kan klura ut just den summan.

Medlem
Skrivet av eld:

Kan inte hitta någon källa på att de ska ha haft en rättsprocess mot Microsoft redan, så du får gärna länka.

Alltså, Microsoft betalar redan royalties, stämningen handlar om att Microsoft antagligen skulle ha betalat mer, att totalaudio vill veta i detalj hur mycket saker har sålt och vilka produkter som använt musiken så de kan klura ut just den summan.

Jag tror att det här kommer gå till en rättegång, när det är dags att lägga fram bevisen han måste ha för att få rätt. Där kommer Marty O’Donnell's advokat få frågan. "Kan din klient bevisa det han påstår?". Och där tror jag att han inte kan.

Som en annan skrev. Han som skapade Babblarna. Han gjorde det på arbetstid på jobbet med jobbets papper och pennor.

eld
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag tror att det här kommer gå till en rättegång, när det är dags att lägga fram bevisen han måste ha för att få rätt. Där kommer Marty O’Donnell's advokat få frågan. "Kan din klient bevisa det han påstår?". Och där tror jag att han inte kan.

Som en annan skrev. Han som skapade Babblarna. Han gjorde det på arbetstid på jobbet med jobbets papper och pennor.

Läste du vad jag skrev? Microsoft har redan betalat royalties till TotalAudio, rättegången handlar om att microsoft inte har kommit med någon information runt summorna och har vägrat ge något slags svar på denna fråga i många år.

eld
Medlem

Från advokatvideon som postades här i tråden:

Medlem
Skrivet av eld:

Läste du vad jag skrev? Microsoft har redan betalat royalties till TotalAudio, rättegången handlar om att microsoft inte har kommit med någon information runt summorna och har vägrat ge något slags svar på denna fråga i många år.

Då borde han kunna bevisa utan tvivel på att han äger musiken. Då har han mycket säkert ett papper, daterat, signerat och i ett kabinett. Men har han inget av dem. Då är det fortfarande kört.

Medlem

Citat från Petter GR: "Bungie/MS äger i allra högsta grad musiken till Halo då de betalade för hela spelserien, inklusive Halo-musiken. Därmed ser jag denna stämning som "greppa efter halmstrån" snarare än ett riktigt hot mot Paramount-serien."

eld
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Citat från Petter GR: "Bungie/MS äger i allra högsta grad musiken till Halo då de betalade för hela spelserien, inklusive Halo-musiken. Därmed ser jag denna stämning som "greppa efter halmstrån" snarare än ett riktigt hot mot Paramount-serien."

Om vi låtsas att detta stämmer så undrar jag:

Varför betalade då microsoft royalties till TotalAudio?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Citat från Petter GR: "Bungie/MS äger i allra högsta grad musiken till Halo då de betalade för hela spelserien, inklusive Halo-musiken. Därmed ser jag denna stämning som "greppa efter halmstrån" snarare än ett riktigt hot mot Paramount-serien."

Vem är "Petter GR"?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Citat från Petter GR: "Bungie/MS äger i allra högsta grad musiken till Halo då de betalade för hela spelserien, inklusive Halo-musiken. Därmed ser jag denna stämning som "greppa efter halmstrån" snarare än ett riktigt hot mot Paramount-serien."

Vem är denna Petter GR? Vem det än är så måste han väl ändå förstå att även om Bungie/MS betalat för hela spelserien, inklusive musiken, så spelar det ingen roll om det i slutändan går att bevisa att arbetet inte var work-for-hire. Det är inte omöjligt att det går att göra om Microsoft/Bungie lämnat "bevis" till följd av sin okunnighet i början av utvecklingen, för de helt enkelt inte hade tidigare erfarenhet med att anlita professionella kompositörer och inte visste hur rättigheter fungerade.

Edit: "Petter GR" verkar vara någon nisse från Game Reactor.

Förstår dock inte varför vi ska höra på vad han säger om detta. Vad har han för insikt som inte vi andra har, som gör att han med säkerhet kan säga "Bungie/MS äger i allra högsta grad musiken till Halo då de betalade för hela spelserien"?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Edit: "Petter GR" verkar vara någon nisse från Game Reactor

Lmao tack för research. Då vet vi att det stämmer


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Lmao tack för research. Då vet vi att det stämmer

Vad är Game Reactor?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är Game Reactor?

Petters efternamn!

Petter GR

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Då borde han kunna bevisa utan tvivel på att han äger musiken. Då har han mycket säkert ett papper, daterat, signerat och i ett kabinett. Men har han inget av dem. Då är det fortfarande kört.

Fungerar det så i USA? Jag är ingen expert på amerikansk upphovsrätt, men jag är skeptisk till att så är fallet.

Hade det varit i Sverige så hade det hursomhelst varit precis tvärtom – dvs så hade bevisbördan legat på köparen (MS/Bungie) att uppvisa ett avtal. Hade de inte kunnat göra det så hade upphovspersonen haft rätt till royalties enligt gängse standard.

Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är Game Reactor?

En hemsida?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Petters efternamn!

Petter GR

Är det någon kändis?

Måste missat helt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av bluebird:

Fungerar det så i USA? Jag är ingen expert på amerikansk upphovsrätt, men jag är skeptisk till att så är fallet.

Hade det varit i Sverige så hade det hursomhelst varit precis tvärtom – dvs så hade bevisbördan legat på köparen (MS/Bungie) att uppvisa ett avtal. Hade de inte kunnat göra det så hade upphovspersonen haft rätt till royalties enligt gängse standard.

Misstänker att vi flesta amatörer och klantar som tycker till här i tråden inte är experter på IP och amerikansk immaterialrätt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Misstänker att vi flesta amatörer och klantar som tycker till här i tråden inte är experter på IP och amerikansk immaterialrätt.

Det verkar som Freeman79 vet precis vad han pratar om så vi får säkert en mer djupgående förklaring från honom snart.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det verkar som Freeman79 vet precis vad han pratar om så vi får säkert en mer djupgående förklaring från honom snart.

Ingen aning vem som har rätt/fel här mellan dig och Freeman79 .

Är inte jurist själv. Har visserligen läst några kurser och poäng i juridik, men kan absolut inget om den amerikanska lagstiftningen kring immaterialrätt.

Tror detta avgörs bäst i amerikansk domstol, och inte av oss amatörer här på FZ-forum.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar