Releasehästryttare
Metal

Har haft svårt att hitta ny metal musik jag gillar det senaste och ville fråga er om ni har några tips på mindre kända band.

Här kommer några tips från mig

Medlem

Gillar också metal musik men Inte bra på hitta nytt heller
Välkommen tillbaka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Får Iced Eart vibbar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Hela albumet "Jomsviking" med amon amarth 🤘


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Har själv snöat in mig på tysk folk rock/metal på senaste tiden

Medlem

Vilken typ av metal, finns ju en del subgenrer 😅

Här är ett utav mina band (shameless self promotion)

https://youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mIGZAFOZFV6keHS3PpY...

Medlem
Medlem

Lugnt

Tungt (artilleri)

Atmosfäriskt

Pepp!

Medlem

EVILE - Hell Unleashed

Medlem
Medlem

Tröttnade på "riktig metal" för ett ganska bra tag sedan, men lyssnar mycket på en del jävligt intressanta band inom progmetal världen som gör sjukt innovativa och häftiga grejer.

Soen är helt otroliga!
Är förövrigt Opeths originaltrummis Martín López som startade det bandet

Detta är nog min favorit med dom, slutet är så jäkla mysigt;


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

LGND - Spite Me (Lite Meshugga vibbar)

Cattle Decapitation - An Extreme Indifference to Human Life

Medlem

Finns så mycket olika metal.
Jag lyssnar mest på Tysk Power Metal med band som Helloween, Gamma Ray, Primal Fear. Även finska varianten med band som Sonata Arctica, Stratovarius och Nightwish.
Den "nya" sortens Power Metal gillar jag inte, den som är ganska hårt baserad på fantasy. Det ska vara mer oldschool.
Men sen gillar jag även några andra band av de "hårdare" slaget. Svenska Draconian är en favorit. Sen är senaste två albumen från franska Gojira bra.

Kanske inte är så små okända band. Men bra musik är bra musik.

Men ett par små okända "band" som jag gillar är dessa;
Blackbriar
Hallatar
Hell
Kobra and the Lotus
Light Field Reverie
Nocturnal Rites
The Dark Element
Trees of Eternity
Virtuocity

Fragtjuv

Jag har lyssnat på metal i över 20 år nu och tycker fortfarande att det kommer många intressanta band. Särskilt inom genren Doom kommer det hövligt mycket bra.

Windhand och Pallbearer är mina favoriter där.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Finsk metal regerar!

Medlem

Älskar denna

Frilansare
Medlem

Ville lägga med Batmetal som video men dom verkar ha åldersgräns så man måste ändå kolla på Youtube.

För övrigt mycket musik som jag får kolla in när jag kommer hem


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Loathe är bland de mest intressanta nya banden idag. The Cold Sun och I Let It In and It Took Everything håller båda fantastisk kvalitet, och låter väldigt unikt utan att vara för "out there".

Även VOLA är bra. De har låtit väldigt olika på deras releaser men ska man ta något som återkommer i deras musik så kan man säga att de är som (ibland halvglad) Meshuggah med syntar plus Porcupine Tree och lite annat. Men att reducera dem till referenser är lite orättvist.

Sen får vi inte glömma Vildhjarta, vår största svenska stolthet sedan Opeth (som jag hoppas att ingen heller missat?). Deras senaste album Måsstaden Under Vatten är i min mening ett mästerverk:

Lite självpromotion utan skam här då, Signal Collapse är ett soloprojekt av en snubbe i USA, och jag har mixat/mastrat/pillat med trummorna på hans debutalbum. Instrumental gitarrmusik med influenser från Periphery, Monuments, Steve Vai m.m. Gällande mixningen inspirerades jag mycket utav Vildhjarta-skivan ovan, som släpptes precis innan jag mixade detta albumet. Första låten är min favorit:


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

Loathe är bland de mest intressanta nya banden idag. The Cold Sun och I Let It In and It Took Everything håller båda fantastisk kvalitet, och låter väldigt unikt utan att vara för "out there".

https://www.youtube.com/watch?v=EDjwmdADwmY

https://www.youtube.com/watch?v=1Vf7lClpYRk

Även VOLA är bra. De har låtit väldigt olika på deras releaser men ska man ta något som återkommer i deras musik så kan man säga att de är som (ibland halvglad) Meshuggah med syntar plus Porcupine Tree och lite annat. Men att reducera dem till referenser är lite orättvist.

https://www.youtube.com/watch?v=shwx0jK_II0

Sen får vi inte glömma Vildhjarta, vår största svenska stolthet sedan Opeth (som jag hoppas att ingen heller missat?). Deras senaste album Måsstaden Under Vatten är i min mening ett mästerverk:

https://youtu.be/ZSrMw_VbanM

Lite självpromotion utan skam här då, Signal Collapse är ett soloprojekt av en snubbe i USA, och jag har mixat/mastrat/pillat med trummorna på hans debutalbum. Instrumental gitarrmusik med influenser från Periphery, Monuments, Steve Vai m.m. Gällande mixningen inspirerades jag mycket utav Vildhjarta-skivan ovan, som släpptes precis innan jag mixade detta albumet. Första låten är min favorit:

https://youtu.be/7gfA2tJJz0o

Bara bra grejer i denna posten ju, allt musik jag älskar!

Buster gjorde verkligen ett monsterjobb med senaste Vildhjarta plattan, antar att du lyssnat genom remixerna av deras två första skivor som dom nyss släppte?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Kul att det dyker upp lite prog-spår i tråden, metal är ju som en del nämnt en väldigt bred genre egentligen.
Personligen är jag svag för det Arjen Anthony Lucassen producerar, så jag bidrar med en låt från ett album som släpptes nu i veckan:

En anledning att kika närmare på Symphony X om man gillar gitarrsolot, Unleash the Archers om man gillar sången, och Ayreon/Star One/Guilt Machine om man gillar... resten. ^^

När man går vidare på Ayreon-spåret kan Kamelot (och ja, de håller verkligen även efter Roy Khan lämnade bandet) varmt rekommenderas också, Tommy har sjungit på flera Ayreon-album.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Får väl slå ett slag för Jinjer som vanligt (Tatiana är ju helt galet skön) Blev blåst av stolen när jag hörde denna första gången ^^ Ska bli jäkla kul att lyssna in nya albumet.

På denna kanal kan man hitta massa sköna "gamla" godingar också (har även hittat massa som jag missat när det begav sig) Rare Metal Albums

Men man har ju blivit så invand med det man lyssnar på. Precis som päronen letar jag knappt efter ny musik längre. Besökte en av min bästa kompisar som flyttat från landet tidigare i år och hans "standard spellista" i bilen var som att ta sig tillbaka till studietiden Men visst är det härligt när man råkar hitta något nytt som bara känns sååå rätt.

Medlem

Några svenska band som jag lyssnar på:

  • Veonity

  • Majestica

  • Bloodbound

  • Twilight Force

  • Timeless Miracle

  • Tungsten

  • Eclipse

  • Dream Evil

  • Falconer

  • Fejd

  • Hulkoff

De flesta på listan ovan är mest Power metal men Falconer, Fejd och Hulkoff snarare är folk metal.

Icke svenska band (små och stora) jag lyssnar på (mer eller mindre)

  • Battle Beast (Finland, power metal)

  • Blind Guardian (Tyskland, power metal/speed metal)

  • Mono Inc (Tyskland, Goth metal)

  • Gamma Ray (Tyskland, power metal)

  • Dragony (Österrike, power metal)

  • Frozen Crown (Italien, Power metal)

  • Vision of Atlantis (Österrike/Frankrike)

  • Rhapsody of Fire (Italien) (deras lite äldre material)

  • Wind Rose (Italien, Power metal, Wintersaga är ett bra album)

  • Within Temptation.

  • Grailknights (Tyskland, Power metal).

  • Anahata (Rumänien, mestadels power metal covers, men även en del eget material).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Aephanemer

Brymir

Finntroll

Och så lite powermetal

Memories of old

Som T-bolt sa, Tungsten


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Gruppen Bloodywood, gillar låten Gaadar skarpt.

Medlem

här kommer lite svenska band

Kommande albumet verkar lovande, jag gillar speciellt powermetall vibbarna i "House of Mirrors"

Solid Göteborgsmetal i övrigt.

Åsså har vi ju numera nedlagda Falconer

på Svenska

Engelska

Gillar du Hansi Kürsch's röst? Testa lite Persuader, väldigt lik röst, lite rivigare.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

heh, fick mig att tänka på denna pärla

Medlem

Jag är gammal och trött och hänger inte riktigt med längre. Vet inte vilken sorts metal som efterfrågas heller. Men ett par guldkorn från förra året kan jag i alla fall tipsa om:

Silver Talon - Decadence And Decay (Nevermore-liknande heavy metal med grym sång och suveräna musiker)
Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (mörk, atmosfärisk death metal. Oerhört bra!)
Stormkeep - Tales Of Othertime (majestätisk black metal)
Funeral Mist - Deiform (våldsam black metal)
Horndal - Lake Drinker
Jordfäst - Hädanefter (atmosfärisk black metal)
Soen - Imperial

Medlem

BÄST

Vet inte om dom klassas som mindre kända, men det är inte så många jag träffat som vet vilka det är åtminstone, eller ja, vilka dom var. Bandet är tyvärr nerlagt.

Bästa sångerskan inom metal i mitt tycke.

Svensk klassiker, men relativt okända tror jag. Släppte ny skiva för något år sen efter en lång paus.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skriv svar