Nähä! Lost Ark kommer inte höja serverkapaciteten i Europa Central

Medlem

Bytte från Zinnervale till Moonkeep på eu west, tog mig 3 dagar att komma ifatt 1.5 veckas progress tack vare inga köer och att matchmaking systemet funkar där.

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Med andra ord, de förväntar sig att spelet kommer tappa spelare så det är inte värt att lägga till eller utöka något i nuläget. Vilket man kan förstå.

Omg Chrille lever du än? Hej! Long time no see, 20 år sedan typ?

Medlem

Det värsta med hela deras system är att man förlorar sina early access grejer på att byta server. Det mesta är dessutom till en karaktär. Varför inte skicka med den där skitauran till alla som byter server?!

Största anledningen till att jag inte spelar, som en tagg i sidan att man inte får det man betalat för, ligger å väntar bakom en 10.000++ kö….suck

Avstängd
Skrivet av Gogge:

Tror alla utom du förstod att kontexten var att de inte kunde göra det med de resurser de har tillgängligt.

Igen, de kan om de vill. Resurser finns, viljan finns inte. Hur naiv får man bli?

Medlem

Verkar vara väldigt olika hur folk upplever detta. Jag och 7 kompisar spelar alla på sceptrum och har max haft en kö på runt 2000 vilket brukar innebära 10mins kö... helt okey i min bok. Har fruktansvärt kul i spelet nu efter lvl 50. Dock är det så mycket att ta in hela tiden med nya system, nya collections, nya saker hela tiden! Spelet börjar vid lvl 50 och dit tar ungefär 6-12 timmar att komma till beroende på hur man spelar. Värt att nämna man behöver inte lägga en spänn för att ha riktigt kul i Lost Ark vilket är en stor bedrift av utvecklarna. Skulle aldrig köpa något i ett spel för riktiga pengar.

Ni som har problem, testa google remote desktop från mobilen, då kan ni logga in i god tid tills ni slutar jobba om köerna är så extrema. Detta har jag använt i alla spel med kö, efter ett tag lär man sig när man bör börja logga in för att komma in lagomt till arbetsdagen är slut. Planera istället för att whina, ni vet ju att det alltid är så här med onlinespel.

Medlem
Skrivet av General White:

Igen, de kan om de vill. Resurser finns, viljan finns inte. Hur naiv får man bli?

Nej, de säger är att det går inte med de resurser de har tillgängligt. Jag tror du har missat att Amazon bara är utgivare, inte utvecklare.

Medlem
Skrivet av General White:

Igen, de kan om de vill. Resurser finns, viljan finns inte. Hur naiv får man bli?

Det är inte direkt så att de enkelt kan skala servrarna horisontellt som du kan göra med en statisk hemsida, där du bara kan slänga fler och fler servrar på problemet och delegera användare genom lastbalanserare. Komplexiteten i ett realtidsmultiplayerspel är magnituder större. Du kan bara skala vertikalt (d.v.s. öka den fysiska hårdvaran) till en viss gräns och det finns mängder med bottlenecks förutom hårdvaran i sig.

Gen
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Tur att man inte startade på typ zinnervale eller nåt. Procyon har inte så farliga köer och det är instant större delen av dagen.

Iaf fram till ca 16:30, sen är det kö. Igår testade jag att logga in runt 22:30 och hade bara 700 pers framför mig i kön vilket är en förbättring då det bara för några dagar sedan låg på 5000-6000 vid den tidpunkten.

Medlem
Skrivet av estling:

Omg Chrille lever du än? Hej! Long time no see, 20 år sedan typ?

Lever? Vene, jag andas iaf. Vem är du? Estling låter vagt bekant.

Gnällkuk
Skrivet av rolar:

Det värsta med hela deras system är att man förlorar sina early access grejer på att byta server. Det mesta är dessutom till en karaktär. Varför inte skicka med den där skitauran till alla som byter server?!

Största anledningen till att jag inte spelar, som en tagg i sidan att man inte får det man betalat för, ligger å väntar bakom en 10.000++ kö….suck

Nä, det gör du inte då de skickade ut en till Founders chest till alla för att uppmuntra till att börja spela på West. Köerna har jag klart överseende med med tanke på popularitet, problem med aura och dylikt är ett aber dock.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Lever? Vene, jag andas iaf. Vem är du? Estling låter vagt bekant.

Robert. Obst?^^

Medlem
Skrivet av estling:

Robert. Obst?^^

Juste, den där jäveln som krashade in i min pulka på 90-talet. xD

Medlem
Skrivet av General White:

Självklart går det. Handlar om en vilja. Man vill alltså inte lägga ner tid och resurser på att bygga en lösning, men att hävda att det inte går? Dumheter självklart. Har själv varit med om betydligt mer komplexa IT-lösningar, och dessa är uppbackade av Amazon....

Från observationer jag har gjort i spelet så kan jag med all säkerhet säga att spelets infrastruktur är uppbyggt på lager. Region baserade, Server baserade och instans baserade. Problemet ligger i regions database. Den håller i princip datan för alla spelare. Och kravet för speldatabaser är i princip densamma oavsett spel. Håll spelardata up to date med minimal delay och hög retention. Skalbarhet för just denna sortens problem finns inte i dagsläget. Enda spelet som försöker lösa detta problemet är Star Citizen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Juste, den där jäveln som krashade in i min pulka på 90-talet. xD

Precis den!^^^

Medlem
Skrivet av robbis:

Spelet börjar vid lvl 50 och dit tar ungefär 6-12 timmar att komma till beroende på hur man spelar.

Blev 50 igår, har 125h spelade på Steam. Uppskattar att 25h av det är kötid.

Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Blev 50 igår, har 125h spelade på Steam. Uppskattar att 25h av det är kötid.

WoW, vad gjorde du resterande 100 timmarna i spelet? AFK:a? Det går ju assnabbt upp till 50... nu däremot!

Medlem

Bra, då var det avinstallerat då, tänker inte spela ett spel där man får sitta i kö i timtal för att ens kunna komma in.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Jag gick över till eu west,man får massa belöningar för det. 500.000 silver och massa extra stuffs. Shadespire rekommenderad för svenskar


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Bra, då var det avinstallerat då, tänker inte spela ett spel där man får sitta i kö i timtal för att ens kunna komma in.

Du e på fel server bara, eu west har inga köer


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av robbis:

WoW, vad gjorde du resterande 100 timmarna i spelet? AFK:a? Det går ju assnabbt upp till 50... nu däremot!

Läser man story:n och gör alla side quests kan det ta ganska lång tid att komma till 50


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Icerock:

Ja verkligen, min första server var Kadan....vill inte ens tänka på det!

Är fortfarande där. Det är att spela dom dagar man är ledig just nu. När jag kommer hem är det 16-18k i kö, och det är det ingen ide att vänta på.
Tråkigt, men va samma med Endwalker i en period. Det enda man kan hoppas på är att trycket släpper lite, eller att man lyckas få till server transfer lite snabbare än vad man tror

Medlem
Skrivet av robbis:

WoW, vad gjorde du resterande 100 timmarna i spelet? AFK:a? Det går ju assnabbt upp till 50... nu däremot!

Skrivet av Dunder:

Läser man story:n och gör alla side quests kan det ta ganska lång tid att komma till 50

Precis, jag har läst alla quests, alla sidiquests, pundat i mig en del Mokokos osv, då går tiden snabbt!
Det är en del AFK tid absolut men inte 100h direkt, 5-10 kanske

Medlem
Skrivet av robbis:

WoW, vad gjorde du resterande 100 timmarna i spelet? AFK:a? Det går ju assnabbt upp till 50... nu däremot!

Alla quests, åka över öar, clear'a adventure tome så mycket man kan, hämta alla cucumbas osv, det tar fan tid

Medlem
Skrivet av robbis:

WoW, vad gjorde du resterande 100 timmarna i spelet? AFK:a? Det går ju assnabbt upp till 50... nu däremot!

Känner denna är på sin plats
https://www.reddit.com/r/lostarkgame/comments/suz8n2/for_all_...

Det tar inte 6-12h att levla upp till 50 såvida man inte skippar cutscenes och kör enbart main questen

Är lvl 46 nu och spelat 30h enligt Steam (uppskattar nog att ~5h av dem är kö/afk). Fokuserat mest på main questen det senaste då övriga är rätt menlösa.

Medlem
Skrivet av neptunon:

Känner denna är på sin plats
https://www.reddit.com/r/lostarkgame/comments/suz8n2/for_all_...

Det tar inte 6-12h att levla upp till 50 såvida man inte skippar cutscenes och kör enbart main questen

Är lvl 46 nu och spelat 30h enligt Steam (uppskattar nog att ~5h av dem är kö/afk). Fokuserat mest på main questen det senaste då övriga är rätt menlösa.

Kollade cut scenes fram till last battle sen har jag skippat allt. Jag kanske överdrev när jag sa 6 timmar men tog inte mer än 10-12 timmar för mig. Det går dessutom mycket snabbare på dina alts.

"record level 50 in Lost Ark is around the 10-hour mark. However, for a brand-new player, you're more likely to hit level 50 within the 15-20 hour"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Jag gick över till eu west,man får massa belöningar för det. 500.000 silver och massa extra stuffs. Shadespire rekommenderad för svenskar

Roligt att vi hittade till samma server och guild. Nickar Gamling


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Roligt att vi hittade till samma server och guild. Nickar Gamling

Nice, fz-broder


signatur

//monster

12
Skriv svar