Elden Ring - Recension del 1

Robot
Elden Ring - Recension del 1
Medlem

Lite snopet med recension uppdelad i två delar...

GR gav det 10/10 iaf.

Medlem

Hehe del 1, stort spel med andra ord,

Jag kommer tyvärr inte läsa texten, p.g.a spoilerrisken, men ska bli intressant att se ett betyg den 25e då. Betygen som börjar rulla in är HÖGA.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Spännande! Bra skrivet! Luktar 4/5 när jag läser, men hoppas högre! Var combaten på häst verkligen så ”dålig”? Självklart så är det bara din åsikt men Kan du utveckla lite mer?

Nu är det iaf pre-loadat och väntar bara på fredagen och så hoppas vi att coronan har
släppt taget om familjen då också!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hehe del 1, stort spel med andra ord,

Jag kommer tyvärr inte läsa texten, p.g.a spoilerrisken, men ska bli intressant att se ett betyg den 25e då. Betygen som börjar rulla in är HÖGA.

Jag har väldigt spoilerkänslig och detta var inte alls farligt

Frilansare
Skrivet av r4v3nl0rd:

Lite snopet med recension uppdelad i två delar...

GR gav det 10/10 iaf.

Kilman gör en cliffhanger! Nej, men det handlar helt enkelt om att vi tycker att det behövs så mycket tid som bara möjligt för en sån här titel. Kollar du bakåt har vi flera tudelade recensioner, The Witcher 3 bland andra.

Skrivet av Fezk:

Hehe del 1, stort spel med andra ord,

Jag kommer tyvärr inte läsa texten, p.g.a spoilerrisken, men ska bli intressant att se ett betyg den 25e då. Betygen som börjar rulla in är HÖGA.

Lovar att det är 0 (noll) relevanta spoilers i den här den första delen! Ska kolla med Kilman om han tänker spoila järnet i del två

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kilman gör en cliffhanger! Nej, men det handlar helt enkelt om att vi tycker att det behövs så mycket tid som bara möjligt för en sån här titel. Kollar du bakpt har vi flera tudealde recensioner, The Witcher 3 bland andra.

Lovar att det är 0 (noll) relevanta spoilers i den här den första delen! Ska kolla med Kilman om han tänker spoila järnet i del två

Jag förstår!

Med 27 recensioner ligger det just nu på 98 (nittioåtta!) på Metacritic. PS5-versionen.

https://www.metacritic.com/game/playstation-5/elden-ring

Galet.

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Spännande! Bra skrivet! Luktar 4/5 när jag läser, men hoppas högre! Var combaten på häst verkligen så ”dålig”? Självklart så är det bara din åsikt men Kan du utveckla lite mer?

Nej, den är inte dålig. Det var inte riktigt meningen att påskina det, men det är oftast mer effektivt att hoppa av kusen och slåss till fots. Att rida innebär ju att det är mindre precist och svårare att ducka undan attacker, samt lättare att missa med dina egna slag. På hästen är ju svängradien större, till exempel. Och om du blir avslagen av hästen är du väldigt sårbar - om du nu inte dör direkt på kuppen. Sen är det väl också så att jag är mycket mer van striderna till fots, då de är mer bekanta. Så det gör ju också att det känns mer familjärt att ta sig an dem så.

Med det sagt är riddjuret extremt välkommet och användbart. Jag bara föredrar att mörda folk till fots.

Frilansare
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag förstår!

Med 27 recensioner ligger det just nu på 98 (nittioåtta!) på Metacritic. PS5-versionen.

https://www.metacritic.com/game/playstation-5/elden-ring

Galet.

Sick! Då sätter vi 2/5 för att jämna ut då.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Sick! Då sätter vi 2/5 för att jämna ut då.

Jag har hela tiden gissat på 95 på Metacritic så det får gärna sjunka lite.

Medlem

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Nej, den är inte dålig. Det var inte riktigt meningen att påskina det, men det är oftast mer effektivt att hoppa av kusen och slåss till fots. Att rida innebär ju att det är mindre precist och svårare att ducka undan attacker, samt lättare att missa med dina egna slag. På hästen är ju svängradien större, till exempel. Och om du blir avslagen av hästen är du väldigt sårbar - om du nu inte dör direkt på kuppen. Sen är det väl också så att jag är mycket mer van striderna till fots, då de är mer bekanta. Så det gör ju också att det känns mer familjärt att ta sig an dem så.

Med det sagt är riddjuret extremt välkommet och användbart. Jag bara föredrar att mörda folk till fots.

Ah! I see! Tack för svar!

Medlem

Hur många gånger har du dött hittills?

Skribent

Jag lär inte gå bärsärk på spoilers i del två heller. Storyn och vilka karaktärerna är och så där kommer väl som vanligt att benas ut av fansen på forum efter lanseringen, så den glädjen tänker jag inte förstöra. Men jag tänkte väl gå inte lite mer på vissa detaljer i del två, för att ge en skarpare bild av spelet och dess värld och motivera det där betyget som ska sättas också.

Skribent
Skrivet av Cyberz:

Hur många gånger har du dött hittills?

För många.

Frilansare
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Det var en trött kommentar. Vi har delat upp recensioner förut. Det viktigaste är inte att få ut den exakt samtidigt som alla andra, utan att den är väl underbyggd. Om man skulle resonera som du "inom journalistiken" skulle media vara Instagram. Bokstavligen. Vi bryr oss om vårt community och att ge er bra information, underhållning och kanske köpråd. Verkar ha funkat rätt bra om man kollar på hur länge vi har varit med i gejmet!

Medlem

Jag är inte machoistisk nog för dylika spel. Så jag inväntar BotW2 som är mer för mig.

Dex
Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Lite svårt att vara först när alla släpper recensionen samtidigt dock.

Tycker själv det är bättre att dom gör en rejäl recension när det är så här stort spel så dom verkligen hinner testa igenom det ordentligt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Dock så är det journalism här och inte billiga poäng och floskler. FZ levererar riktigt bra recensioner.

Önskar själv att jag kunde skriva på samma sätt som Joakim, riktigt bra skrivet och trevlig läsning! Tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Det är precis det som är felet med dagens journalism. Alla jagar för att vara först men väldigt få reflekterar över innehållet och kvalitén. Det blir i regel väldigt dålig journalism. FZ gör helt rätt att dela upp recensionen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Det var en trött kommentar. Vi har delat upp recensioner förut. Det viktigaste är inte att få ut den exakt samtidigt som alla andra, utan att den är väl underbyggd. Om man skulle resonera som du "inom journalistiken" skulle media vara Instagram. Bokstavligen. Vi bryr oss om vårt community och att ge er bra information, underhållning och kanske köpråd. Verkar ha funkat rätt bra om man kollar på hur länge vi har varit med i gejmet!

Lite salt kommentar men han har viss poäng i det. Tror inte det spelar så stor roll när man inte är en internationell sajt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Inom den sortens journalism som jag personligen avskyr handlar det bara om att vara först, inte om att vara gedigen och att göra ett bra arbete.

Jag väntar så sjukt mycket hellre på en bra och genomgående recension än något som slängts ihop snabbt bara för att göra det snabbt. Och sen är jag inte så pass korkad att jag förbokar någon någonsin, hur bra utvecklaren än är.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Snittar 97 på Metacritic än så länge, men bara 28 reviews så mycket kan hända. Men för stunden måste det ju vara det högsta snittet på ett spel någonsin?

Frilansare
Skrivet av trickeh2k:

Lite salt kommentar men han har viss poäng i det. Tror inte det spelar så stor roll när man inte är en internationell sajt.

Jo han har ju en poäng, om man jagar instant gratification. Geeks, som äger FZ, har ett uttalat mål att communityts bästa kommer först. Sen ska vi såklart tjäna pengar också. Förstår att det låter som corpo-snack men det är det vi jobbar efter dagligen. Svårt, men görbart!

Medlem

Med en så pass öppen värld hur pass enkelt är det att förstå vart man ska? Tänker framförallt kopplat till storyn och svårighetsgraden. DS och Sekiro gav valmöjligheter kring vart man skulle gå näst, men det var ändå ganska linjärt och det blev ganska snabbt tydligt vilken den "enklaste"/rätta vägen var. Min oro med Elden Ring är att man kommer rida till ett ställe, dö snabbt, prova nytt ställe, dö brutalt igen, osv, osv, utan att egentligen känna att man är på rätt väg.

Medlem
Skrivet av bronie:

Med en så pass öppen värld hur pass enkelt är det att förstå vart man ska? Tänker framförallt kopplat till storyn och svårighetsgraden. DS och Sekiro gav valmöjligheter kring vart man skulle gå näst, men det var ändå ganska linjärt och det blev ganska snabbt tydligt vilken den "enklaste"/rätta vägen var. Min oro med Elden Ring är att man kommer rida till ett ställe, dö snabbt, prova nytt ställe, dö brutalt igen, osv, osv, utan att egentligen känna att man är på rätt väg.

Vid bonfires ska det skimra guldstoft som leder dig vidare åt det håll där nästa bonfire mot main storyn är

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ser fram emot del två! Det här ser ut att bli en sällsynt trevlig spelhelg.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Frilansare
Skrivet av Gustav Höglund:

https://i.pinimg.com/originals/1e/08/ca/1e08ca2455b1caedffbf1...

Ser fram emot del två! Det här ser ut att bli en sällsynt trevlig spelhelg.

Äntligen en boomer med jättelika gifs i flödet.

Dex
Medlem
Skrivet av Weaklinc:

Snittar 97 på Metacritic än så länge, men bara 28 reviews så mycket kan hända. Men för stunden måste det ju vara det högsta snittet på ett spel någonsin?

Grymt bra poäng än så länge, men finns 5 spel över 97 poäng och går det ner på 96 så når det inte upp till topp 25 ens.

Källa

Nu ska man inte hänga upp sig så mycket på betyget ändå, men är väldigt imponerande att ha så högt betyg för ett spel som ändå är ganska unikt och många som verkligen inte gillar denna typen av spel.
Ska bli riktigt kul och testa själv!

Medlem

Hm, ska man köpa detta eller kommande Boeing 737 till MSFS 2020 från PMDG? Tror Elden Ring till PS5 är billigare.

Skriv svar