Det här är Playstation VR2!

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Tack Sony för att ni låter VR leva vidare!

Tack vare PSVR2 kommer vi få uppleva

GTAV i VR
Dying Light I VR
Sons of the forest I VR
RDR2 i VR

Osv..

PC VR i all ära, men enda sättet att få AAA titlar till true VR är tack vare Sony i detta fallet.

Grymt!

Nog för att jag tror vi kommer få fler AAA-titlar till VR så tror jag inte dom titlarna du räknat upp kommer vara, förutom Sons of the forest möjligtvis.
Vem vet Rockstar kanske jobbar på en riktigt VR-version av GTAV men jag vet inte... Det finns VR-mod till PC, även till RDR2, men det är inte 6DOF och man spelar med handkontroll, jag kan inte tänka mig att det är så Rockstar/Sony vill att man ska spela GTA/RDR i VR.

Horizon är det enda bekräftat hitils som ett "Riktigt VR-spel" sen ryktas det så klart om Gran turism, RE8 och sist Metal Gear solid Remake som "Hybrid spel".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det jag ser är väl att VR är en dyr satsning (kanske dyraste Sony gjort förutom konsoler i sig?) och att prion nu kanske skulle vara fokusen på PS5 och spelen där. Sen komma in med PSVR2 lite senare i generationen eller nästa?
Jag tror inte det skulle skada deras eget segment så mycket i och med att de är helt ensamma på konsol-marknaden om VR. Vad som däremot kan skada är ju om de kommer ut med något som är "sämre" än det andra som finns.
Att Yoshida säger att PSVR bara var början säger mig såklart att de satsar vidare, men det var inte självklart för mig att de direkt gick vidare med PSVR2. Tänker igen om att det dessutom varit komponent-brist, men nu vet jag ju inte om det direkt påverkar PSVR2? Möjligen kanske skärmarna? Det ska bli spännande i alla fall när vi får ett releasedatum och prisbild.
Sen veta mer vad Sony tänkt sig runt VR, vilka spel som kommer och liknande.
Det är väl där vi får se hur hård satsningen de egentligen tänker sig?

Sen är jag också lite frågade över utannonseringen så här, det känns nästan bara som en eftertanke. Hur många läser egentligen Sonys blogg? Tycker nog att PSVR2 förtjänar lite mer buzz än en simpel blogg.

Förhoppningsvis så är Sony införstådda i att det tar tid att bygga spelarbas och att det kommer löna sig längre fram.
Det verkar som de hade rätt bra koll på hur det skulle se ut när PSVR släpptes och att detta är en process där det första headsetet mest var ett första steg och inte den som måste slå igenom.
Nu så har de ju bra koll på tekniken, bra samarbete med studios och en entusiastisk spelarbas vilket gör att PSVR2 har en stark grund att stå på.
När det kommer till segmentering så tror jag inte heller att de är så säkra på grund av Quest 2.
Ligger inte spelen och prestandan en bra bit före Quest 2 så är jag ganska övertygad om att de skulle tappa alla kunder.
PSVR1 låg alldeles för nära när det kommer till prestanda samtidigt som kontroller och smidighet var väldigt mycket sämre.

Jag tror att de kommer satsa rätt hårt, får i alla fall intrycket av det.
Säljer inte PSVR2 minst mer än 3ggr så mycket som PSVR1 gjorde så skulle jag dock se det som ett misslyckande.
Finns så oerhört mycket potential nu. Det är ju som natt och dag emellan PSVR1 och PSVR2, vilket bör möjliggöra en betydligt större kundgrupp.
Bara att kunna ansluta lätt med en kabel, att det blir mycket smidigare att byta användare och att enheten i stort sätt inte kommer ha några laddningstider(i spel alltså, inte batteri ) är ju stort bara det.

Skrivet av Gertzy:

Självklart är priset relevant. De kan ju inte skena hur mycket som helst utan att den blir oattraktiv för en större marknad. Men jag tror de jobbar mot just det - en större marknad. Genom att släppa någonting väldigt bra, lättillgängligt och prisvärt skapar de bättre förutsättningar för en välmående VR-värld. Ska de vänta på att andra ska göra jobbet åt dem och ge dem "perfekta förutsättningar" får de väl vänta allt mellan 5-25 år. Samma för Valve om de skulle invänta större marknad för Alyx. Istället släpper de spelet och ger andra inspiration att höja ribban snarare än att invänta att andra gör det åt en.

500$ känns realistiskt som tak! Visst blir det en stor investering för spelare men bundlar de med spel också blir det nog inte så svårt att övertala massan.

Jag kan visserligen bara spekulera i hur Sony tänker här, men de har ju visat upp kontrollen sen innan och de kanske inte känner sig redo för full presentation men heller inte vill att folk glömmer bort att det är på gång så detta "avslöjande" håller lågan uppe i väntan på fulla avslöjandet av t.ex. paketering, pris och släppdatum - samt kommande (och eventuellt medföljande) spel! Så jag tror det kommer. Allra senast i samband med E3 då den förväntas släppas innan årets slut.

Jag skulle kunna tänka mig att PS Plus VR collection där de tar typ top 20 PSVR spel och optimerar dessa för PSVR2.
Annars så innehåller förhoppningsvis Spartacus även VR spel.

Men vid launch skulle jag gilla på Horizon, Gran Turismo och sen kanske något mer från Sony själva, typ att God of War fungerar också för VR är ju ganska troligt enligt tidigare rapporter.
Det finns ju som sagt många PSVR spel som borde vara lätta att porta och många som redan har Quest/PCVR versioner med samma kontroller som PSVR2 kommer få.

Skrivet av Molotov:

Nog för att jag tror vi kommer få fler AAA-titlar till VR så tror jag inte dom titlarna du räknat upp kommer vara, förutom Sons of the forest möjligtvis.
Vem vet Rockstar kanske jobbar på en riktigt VR-version av GTAV men jag vet inte... Det finns VR-mod till PC, även till RDR2, men det är inte 6DOF och man spelar med handkontroll, jag kan inte tänka mig att det är så Rockstar/Sony vill att man ska spela GTA/RDR i VR.

Horizon är det enda bekräftat hitils som ett "Riktigt VR-spel" sen ryktas det så klart om Gran turism, RE8 och sist Metal Gear solid Remake som "Hybrid spel".

Rockstar verkar ju vara lite intresserade av VR i och med San Andreas samt att man kan spela GTA5 i FPS läge redan.
Så jag tror inte att det är så långsökt faktiskt.
Förhoppningsvis så har de tänkt på detta under utvecklingen av GTA6, då GTA är ett av drömspelen för VR.
Ska man drömma lite hårdare så hade ju även Cyberpunk 2077 kunnat vara riktigt trevligt för VR

Gran Turismo kan väl nästan ses som Native, med tanke på vilken typ at spel det är?
Jag har intrycket att att RE7 fungerade bra för VR och MGS fick ju first person mode i Integral(så det kanske inte är så svårt att få till det bra).

Men jag skulle även gissa på att Sony har varit med och finansierat VR med PSVR1, det är nog därför vi har vissa exklusiva spel där.
Om man glömmer att exklusivitet är väldigt tråkigt så får vi i alla fall nu möjlighet att spela spelen med vettiga kontroller och med relativt god prestanda.
Man ska nog inte underskatta Sonys finansiering och samarbeten framöver, då menar jag också samarbeten som hjälper till med utveckling och teknik.

Jag tror också att det kan komma mer spel från den asiatiska marknaden då historiskt många utvecklare där har visat väldigt lågt intresse för PC innan, vilket i förlängningen alltså blir PCVR och Quest.
Man kanske vågar hoppas på Fatal frame framöver

123
Skriv svar