Bethesda skrotar sin launcher och går över till Steam

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du kan ju även läsa hela artikeln, och inte bara citera det som stöder det du vill tro.

"This has caused much contention in the past, with Valve facing lawsuits over Steam prices; the bulk of the argument centering around small game publishers allegedly having to enter into agreements that games will be the same price no matter where it's currently being sold digitally."

Att det finns öppna villkor som är synliga i förväg för att använda plattformen betyder inte att det inte finns dolda villkor.

Det är inte mitt eller någon annans problem om DU skriver på ett avtal som blockerar dig ifrån att ändra priser. Valves avtal är öppet av en anledning, ingenting i den artikeln du skriver har något belägg, det är endast åsikter och rykten. Om du sen väljer att göra en annan deal med Valve som begränsar din förmåga att ändra priset på din produkt är ditt problem, inte valves, du har godkänt det. Deras vanliga avtal begränsar endast Steamnycklar.

Bara för att göra en snabb koll mellan Epic och Steam.

Kitaria Fables 139kr på Epic, 211kr på Steam, 208kr på GoG.
Pupperazzi 139kr på Epic, 177kr på Steam.
Expeditions Rome 451 på Epic, 475kr på steam, 469kr på GoG.

Märkligt nu när elaka Valve bestämmer priserna på alla plattformar... nej just ja, det är skitsnack.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är inte mitt eller någon annans problem om DU skriver på ett avtal som blockerar dig ifrån att ändra priser. Valves avtal är öppet av en anledning, ingenting i den artikeln du skriver har något belägg, det är endast åsikter och rykten. Om du sen väljer att göra en annan deal med Valve som begränsar din förmåga att ändra priset på din produkt är ditt problem, inte valves, du har godkänt det. Deras vanliga avtal begränsar endast Steamnycklar.

Bara för att göra en snabb koll mellan Epic och Steam.

Kitaria Fables 139kr på Epic, 211kr på Steam, 208kr på GoG.
Pupperazzi 139kr på Epic, 177kr på Steam.
Expeditions Rome 451 på Epic, 475kr på steam, 469kr på GoG.

Märkligt nu när elaka Valve bestämmer priserna på alla plattformar... nej just ja, det är skitsnack.

Jag antar det är okej att mobba mindre aktörer på marknaden ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är för att utgivarna inte får sänka priserna. Steam har som krav att spel som säljs på både Steam och andra plattformar inte får differentiera i pris. Och eftersom Steam tar 30% av kakan för varje sålt spel så innebär det att det blir svårt att få det ekonomiskt gångbart att sänka priset på Steam, och således andra plattformar som är mindre. Jag kommer troligtvis aldrig sluta använda Steam, men det behövs definitivt mer konkurrens på marknaden.

Jo, det är ju det som är nackdelen med aktörer som starkt dominerar en specifik marknad, oavsett om det är Valve, Microsoft, Google, etc.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är för att utgivarna inte får sänka priserna. Steam har som krav att spel som säljs på både Steam och andra plattformar inte får differentiera i pris. Och eftersom Steam tar 30% av kakan för varje sålt spel så innebär det att det blir svårt att få det ekonomiskt gångbart att sänka priset på Steam, och således andra plattformar som är mindre. Jag kommer troligtvis aldrig sluta använda Steam, men det behövs definitivt mer konkurrens på marknaden.

wow, en massa saker som inte är sanna.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag antar det är okej att mobba mindre aktörer på marknaden ¯\_(ツ)_/¯

Mobba vem? De exemplen jag tog upp på priserna är endast 1 som man kan se som större, ingen av dem är stora eller har stora utgivare. Snarare att de som då skulle ha det påhittade avtalet som ingen har bevis för är korkade och ingenting annat. Det hela grundar sig i att av någon anledning så blev det coolt att hata Valve och Steam för några år sedan. Varför? Ingen aning. Det finns som sagt inget bevis på att Valve tvingar någon att justera sina priser på andra plattformar, det är endast rykten och anekdoter som är hur enkla som helst att motbevisa med att bara gå ut på affärerna, det finns mängder med spel som just nu har rabatt på Epic men ligger med fullpris på steam. Istället för att folk ska hitta på saker så kanske de ska klaga på saker som Valve FAKTISKT gör dåligt med steam, för det finns massor med saker att klaga på dem med deras klient.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det råder en hel del meningsskiljaktigheter kring det.

https://gamerant.com/hitman-3-sale-steam-epic-games-valve-pri...

När Borderlands 3 kom till steam såldes det med 50% rea direkt vid release. Så det motsäger hela den artikelns spekulation.
En rimlig spekulation i en kapitalistiskt värld är att IO ville få en andra release bump på steam och släppte därmed spelet till fullpris där och höjde priset på epic store för att det inte skulle vara uppenbart för mindre kunniga kunder att detta är ett gammalt spel som inte "borde" säljas till fullpris ett år efter release. Att folk inte skulle märka av det eller klaga gick ju sådär dock för deras del.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Överaskande endå.
Bethesda flyttar till Steam, Valve som gör allt för att göra sig fri från Windows

Kanske bara ytterligar ett "kvitto" på att Steam är så mycket bättre än allt annat fortfarande.

Däremot kommer Bethesdas spel förbli Windows-exklusiva, åtminstone med native-stöd.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Däremot kommer Bethesdas spel förbli Windows-exklusiva, åtminstone med native-stöd.

Det kan ordnas med att det funkar i proton


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan ordnas med att det funkar i proton

Forza fungerar på Steam deck så det ser ju inte helt omöjligt ut, sen hur bra stödet är för andra spel återstår att se. Men som läget är just nu så har ändå microsoft rätt få spel som är exklusiva till deras plattform/store... än så länge.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan ordnas med att det funkar i proton

Det var det jag menade med native-stöd

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det var det jag menade med native-stöd

ja det förstår jag men jag menar det är ingen hinder


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar