Steam-köparnas betyg på Elden Ring är... blandade?!

Robot
Steam-köparnas betyg på Elden Ring är... blandade?!

Ropen skalla: bättre prestanda åt alla!

#elden-ring


Medlem

Att folk inte lär sig att sluta förboka eller köpa på day 1 slutar aldrig att förvåna mig.

Medlem

Konsolspel på PC.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har något FromSoftware spel funkat bra på PC vid release?

Medlem
Skrivet av baxtex:

Att folk inte lär sig att sluta förboka eller köpa på day 1 slutar aldrig att förvåna mig.

Det kommer aldrig ändras.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Flakmonkey

Kanske hade varit värt att släppa till konsol först och sen PC? Om de nu inte har kapacitet/kompetens att göra en bra PC-version samtidigt som konsolversionerna. Visserligen skulle de väl få väl skit för det också, men förhoppningsvis inte lika mycket som att släppa en ofärdig produkt.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Att folk inte lär sig att sluta förboka eller köpa på day 1 slutar aldrig att förvåna mig.

Hela konceptet med att förboka känns förlegat. Kommer ihåg att jag gjorde det för typ tio år sedan när det fanns risk för att det skulle ta slut i butik på releasedagen. Nu när man alltid kan köpa digitalt finns det ju ingen anledning längre.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Provade nyss.
Spelet stödjer inte ens 21:9 Ultrawide .........
Och 60fps cap.

Är detta 2014?

Avstängd
Skrivet av Ronzem:

Har något FromSoftware spel funkat bra på PC vid release?

Alla utom det allra första har fungerat perfekt för mig.

Detta får jag inte ens igång än så länge, men min dator börjar bli gammal.

Medlem

Jag förbokade detta. Men gnäller inte, då jag vet vad man kan få. Det ligger i spelbiblioteket tills det är redo att spelas. Har lirat litegrann och än så länge funkar spelet som helhet bra. Series x här.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Att folk inte lär sig att sluta förboka eller köpa på day 1 slutar aldrig att förvåna mig.

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Medlem

Jag tänkte att jag skulle köpa på PC i första hand med series x eller ps5 i andra... men det verkar ju vara ganska kasst optimerat överallt. Nu känns series x med vrr som bästa valet men kommer nog vänta ett tag på att de fixar spelet istället.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Trots det får det högsta möjliga betyg av alla speljournalister. Varför skulle utvecklarna bry sig när ingen callar dom på sitt snålande med tid? Det kombinerat med att gamers är ökända för att förboka spel hela tiden gör det ju bara ännu bättre för dom.

Har inte From alltid problem med just framerate?

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Tycker att ni båda har bra argument. Jag tycker inte att man ska förboka då det inte behövs längre, spelen tar inte slut. Istället lurar man med extra kosmetiska saker, tidigare tillgång osv. Allt för att dom ska tjäna pengar på alla som inte hinner eller orkar lämna tillbaka ett spel dom inte är nöjda med.

Sen håller jag med att man ska kunna kräva att ett spel fungerar som det ska när det släpps. Den här "vi fixar det allteftersom" mentaliteten finns ju bara i spelindustrin. Hade en biltillverkare gjort på samma sätt hade ju ingen köpt en ny bil av det företaget.

Medlem

Håller mig tills de lagat hålen

Medlem
Skrivet av MisterMarshall:

Har inte From alltid problem med just framerate?

Inte på pc.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Provade nyss.
Spelet stödjer inte ens 21:9 Ultrawide .........
Och 60fps cap.

Är detta 2014?

bara ett konsol spel, så ca 2014 är ganska rimligt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Snarare "orka From Software". Det är trots allt utveckaren som inte kan/orkar göra en ordentlig PC-port när så många andra klarar det.

Medlem

Jag märkte av framerate-dropsen, men jag är samtidigt inte jätteförvånad. Det är likadant med många andra öppna spel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

varför kan spel aldrig vara stabila nuförtiden ? just darför man inte köper spel vid launch,,, allt är ju så buggigt.... inte ok.

Medlem

Påminner mig om tidigare artiklar, detta är också mer än 5 år tillbaka och vi pratar fortfarande om trasiga spel... har inte hänt ett skit på 7+ år?! https://www.fz.se/nyhet/193799-darfor-slapps-trasiga-spel


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Har själv bara märkt av en "större" dip på FPS 1gång. Annars har det gått fint för mej, kör i 2560x1440 på high settings på det mesta. Tog ner nåt som skuggor å sånt på medium, men det gör jag oftast direkt endå så.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Trist. Får spela klart Forbidden West då får vi se om det är fixad sen.

Gen
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag märkte av framerate-dropsen, men jag är samtidigt inte jätteförvånad. Det är likadant med många andra öppna spel.

Nja...Ghosts of Tsushima har inga sådana problem? Inte AC Valhalla heller vad jag minns (förutom FPS problem i vissa specifika situationer).

Medlem

Otippat, ett överhypat spel från en inkompetent utvecklare, räcker med att kolla tidigare spel de har släppt, inte ens snyggt grafiskt heller.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Trist. Får spela klart Forbidden West då får vi se om det är fixad sen.

Om du har ett PS5 så är det väl det den självklara platformen att spela Elden Ring på?
Titta bara på statusen av onlinedelen i DS 1-3 på PC..

Medlem

Om det inte bara är dålig prestanda på både PC, men också PS5/XSX, vad tusan har dom använt sig av när dom utvecklat spelet?

Medlem
Skrivet av papagoja:

Om du har ett PS5 så är det väl det den självklara platformen att spela Elden Ring på?
Titta bara på statusen av onlinedelen i DS 1-3 på PC..

Dessvärre stora problem med framerate på PS5 också, om man inte kör i backcompat mode med sämre upplösning och grafik. Rent logiskt borde det ju funka mycket bättre på PC om man har en ordentlig burk.

12
Skriv svar