Diskutera - De svåraste spel du kört?

Medlem

Celeste på det svåraste.
Den personen som klarar alla banor på det absolut svåraste är en gud.
Dark souls är casual i jämförelse.

Medlem
Skrivet av Ase:

Helt klart discworld 1

Haha. Det var helt omöjligt. Men på ett helt annat sätt än många andra svåra spel. När det begav sig skrev jag ut en utförlig walkthrough och spelade igenom hela. Även med denna var det superkrångligt att fatta vad man skulle göra. Var man på ett ställe vid lite fel tillfälle så funkade inte det man skulle göra alls. Det fanns inte heller någon logik i lösningarna.

På NES spelade jag även en del omöjliga spel. Svårt att avgöra nu i efterhand om det var svåra spel, dåligt programmerade spel eller om jag var för liten för att fatta. Minns att Jag aldrig någonsin klarade första banan på Mission Impossible (så en passande titel var det).

Minns även Hired Guns på Amiga som ett RIKTIGT svårt spel

Medlem

Metroid Dread -Dread mode och TinTin i Tibet.

Medlem

Section Z på NES

Testpilot

Super Meat Boy. Spelade inte jättemycket plattformare när jag var mindre förutom Mario och Sonic så är inte jättevass på den typen av spel.

Medlem

Flappy Bird


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Super Mario Långben Bros. Skämt åsido så är väl Super Meat Boy det svåraste jag spelat i modern tid. Klarade aldrig ut det, blodtrycket tillät inte att jag fortsatte. Jag tyckte att Ori And The Blind Forest var svårt också, men det spelade jag klart. Kan tillägga att jag är väldigt dålig på plattformsspel, vet att Ori inte anses vara särskilt svårt.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Dom svåraste spelen jag spelat är arkadspelen från 80-talet, typ Ghosts 'n Goblins och R-Type. Lyckades spela igenom hela Ghosts 'n Goblins med Capcom Arcade Cabinet till PS3 för snart 10 år sedan och det tog väl runt 200 continues för att göra det, dog som satan.

Medlem

Battle toads och Sekiro

Medlem

Jag har spelat samtliga FromSoftware spel, men skulle ändå hävda att Returnal är det svåraste jag spelat med tanke på att man får börja om från början varje gång man misslyckas. Det finns inga riktiga checkpoints i spelet som gör att du kan försöka flera gånger med kort mellanrum på samma fiende som i Souls-spelen. Den slumpmässiga looten i spelet avgör också i allra högsta grad om din runda kommer bli bra eller inte. Sekiro är också en utmanare till titeln, men där har man i alla fall en möjlighet att göra om och om igen.

Medlem

Green Beret på C64 skojar man inte bort.

Och inser hur gammal gejmer jag är

KoP
Medlem

Har nog förträngt det spelet som jag kämpade mest med men det var säkert något gammalt spel på Atarin, 64'an eller Amigan.

Det var på den tiden då spel var oförlåtande och det inte existerade save/quicksaves i dom flesta spel. Dog du så började du om ifrån ruta 1.

Dagens spel är ju oförskämt enkla i jämförelse med hur det var förr.

Medlem

DCS eller Microsoft Flight Simulator. Har lagt ned över 600 timmar i MSFS men kan fortfarande inte säga att jag behärskar flygandet perfekt.

Medlem

Sekiro.

Har provat flera gånger och kommit en bra bit in. Men kommer inte överens med parry-systemet. Det är för mycket trial and error för min smak.

Gav också upp på Bloodbournes expansion Old Hunters. Sista bossen är ett helvete. Stör mig fortfarande. Ämnar att lösa det när remastern kommer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

När jag jagade platinum trophy för Dead Space 2, PS3. Jag minns inte vilken svårighetsgrad det var men det var iaf drygt och man fick bara spara 3 gånger på den playthroughn.

Sen minns jag platinum i Vanquish på PS3 där de hade ett gäng med challenges som man skulle klara och en specifik tog mig 2 veckor att klara. Det gick så långt att jag undrade va f*n jag höll på med.

Challengen i fråga:

Medlem

NES spelen under uppväxt va brutala. Inte vanligt att man klarade spel förr, de flesta hade kommit en bra bit in i vissa spel men inte klarat. Nåt man accepterade då.

Idag modern tid får jag säga Sekiro, jag lirar för klara spelen , även om det roliga i det försvunnit så slutar jag ej. Blir ett tvång 🤯 Men...Sekiros sista boss knäckte mig och fick ge upp tillslut. Orkade inte, ja hann inte med, samt koncentration av att klara honom 4ggr.. Flertal av bossarna va för svåra men jag lyckades tillslut, ibland dagar för att knäcka dem. Men inte sista bossen.

Då är jag ändå en person som inte har fallenhet för vara nån grym gamer men är jävligt envis och knäckt souls spelen och Bloodborne. Handlar ju om tålamod och studera deras attack mönster. Men ju äldre man blir så är inte reaktionsförmågan lika snabb och de små telegrafer de gör (ibland) innan en attack kräver att min dagsform är 100% för annars så är det inte lönt ens att börja...

Medlem

Halo 2 på Legendary och Call of Duty: World at War på Veteran.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

I nutid:
the last of us 1 och 2
Brutalt oförlåtande och sjukt svåra spel. (Men bra)
Dark souls får nog en liten plats här med, även om the last of us är värre.

I gammeltid:
Mafia 1 och Hitman 1 (originalen)

Uråldertid:
Paperboy och alla andra spel på c64 på den gamla goda tiden.

Medlem

Cuphead är tidernas absolut snyggaste spel, men tyvärr också ett av de svåraste (nästan för svårt IMO). Iaf. i modern tid.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Paper Boy. Vet inte om de skulle vara lika svårt idag men då var det oförlåtande!
Karateka till C64 ligger också högt upp. Tänk dig att du måste LADDA OM hela spelet på kassett när du dör!!! (20 min laddning? 30?)
Kanske berodde på att jag hade fulversion, vad vet jag. Men kom aldrig förbi första banan.

https://youtu.be/7w0x1Gs7Nfk

ojoj har helt glömt detta guldspel, kommer ihåg det nu mycket väl och hur snacket med kompisarna var att
"snyggare än såhär kan det omöjligt bli" tack för denna underbara tillbakablick.

Medlem
Skrivet av Gneiss:

Football Manager.

Ta över ett lag i kris i lägsta divisionen i typ Estland efter halva säsongen. Inga pengar, knappt tillräckligt med spelare för en startelva kvar i laget, moralen i botten och krav på att nå en mittenplacering.

Souls-genren är en barnlek i jämförelse.

Haha exakt detta har jag gjort Estland ftw 🥳

Medlem
Skrivet av Dischange:

Ninja Gaiden II (Xbox 360) på Master Ninja är brutalt.

Yep! Med betoning på 360 versionen.
För att sätta det i perspektiv. Om en genomspelning av Dark souls är 5/10 svårt. Så är Bayonetta infiniteclimax inklusive alla alfheimportaler och hemliga sista bossen (alltså högsta svårighetsgraden) 8/10. Ninja Gaiden II på högsta svårighetsgraden är 10/10 utan Test of valor (extrastriderna). Skulle till och med ranka Menthor (näst högsta svårighegsgraden som svårare än Bayos completionist). Av alla andra jag sett som faktiskt klarat alla svåra hack n slash titlar på högsta svårighetsgraden har jag aldrig sett någon antyda att något annat spel i genren ens är i närheten.

En annan jämförelse är dom allra svåraste bossarna i Hollow Knight. Alltså Pantheon of Hallownest (Pantheon 5) där man typ möter tredje versionen av sista bossarna. Det är ungefär det tempot och det fokuset från första sekund till sista på master ninja mode i Ninja Gaiden II.

Vad gäller 2d platform så slänger jag in Ninja Gaiden III amerikanska versionen. Där har man bara 5 continues och tar mer skada än japanska versionen. I nivå med Castlevania 3 amerikanska versionen som är svårare än nurfade europeiska. Tycker i alla fall Castlevania 1 eller Ghost n goblins är betydligt lättare.

Nyare indiespel ofta betydligt svårare att göra completionist på än de gamla klassikerna. Bland de mer populära titlarna så brukar en bra måttståck vara ranking av platinumtroféer (finns säkert motsvarande för achievement) Exempelvis är då Hollow Knight rankad högt som 9 eller 10/10. Detta är på grund av de sista bossrusherna (Pantheon). Annars är det nog runt 5/10. Medans exempelvis Cuphead eller The messenger ligger på 5 eller 6. Skulle nog sätta Celeste som 7,5 och ska man ta guldjordgubbarna som inte behövs för platinum, så blir det kanske 9 eller 10/10? Har inte gett mig in på guldjordgubbarna själv ännu men klarat alla C-side.

Redaktör

Apropå vad @Johan Lorentzon sa ovan om "bra eller dåligt" svårt: Nebulus (C64) var skitkul och skitsvårt. Fast kanske inte svårare än det mesta på den tiden, ändå? Det låg på en annan nivå då. Vilket inte alltid var bra.

Skrivet av Chicobello:

DCS eller Microsoft Flight Simulator. Har lagt ned över 600 timmar i MSFS men kan fortfarande inte säga att jag behärskar flygandet perfekt.

Haha, jag hade också tänkt säga "DCS". Att sätta sig i baksätet på F-14 är som att få bibeln på latin slängd i knät och nån ber en att lite snabbt översätta. Men sen kom jag på att flygsimmar bara är svåra för att det de simulerar - flygning - är det. Om det vore enkelt att flyga skulle MSFS och DCS också vara enkla, så det är väl inte ett val egentligen. Om det nu spelar nån roll.


signatur
Medlem

Jag minns att Medal of Honor: Breakthrough, som utspelar sig i Nordafrika/Italien, var löjligt svårt pga extremt knapert med ammunition på många uppdrag. Varenda kula räknades.

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Apropå vad @Johan Lorentzon sa ovan om "bra eller dåligt" svårt: Nebulus (C64) var skitkul och skitsvårt. Fast kanske inte svårare än det mesta på den tiden, ändå? Det låg på en annan nivå då. Vilket inte alltid var bra.

Haha, jag hade också tänkt säga "DCS". Att sätta sig i baksätet på F-14 är som att få bibeln på latin slängd i knät och nån ber en att lite snabbt översätta. Men sen kom jag på att flygsimmar bara är svåra för att det de simulerar - flygning - är det. Om det vore enkelt att flyga skulle MSFS och DCS också vara enkla, så det är väl inte ett val egentligen. Om det nu spelar nån roll.

Ja det finns väl en anleding man måste ta flygcert och inte alla får bli stridspiloter. Jag tänker i alla fall att det finns en anledning.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kommer ihåg att jag spelade mycket rayman gold när jag var liten men trots det lyckades jag aldrig klara ut spelet. I närtid måste det nog vara att få 112% inkluderat path of pain i hollowknight och cuphead.

Medlem

Sekiro, tveklöst. Jag fick i slutändan pausa och lägga undan spelet i flera månader innan jag orkade samla energi nog att klara sista bossen. I retrospektiv tycker jag faktiskt att det var för svårt. Spelglädjen försvann tyvärr.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Finns vissa banor i det ökända Twisted metal på ps4. Där snackar vi orättvist, frustrerande och rent sadistiskt svårt!
Jag gav mig ändå fan på att jag skulle klara det.. efter mycket gråt av att blivit knäckt så gick det.. men sista banan minns man med skräck och mental tortyr..

Någon som minns Die by the Sword? Ett unikt mörkt action spel där spelade som en riddare som slåss med sitt svärd, där man styr svärd-armen med datamusen.
Ett spel som var mer oförlåtande än souls spelen, här går du inte upp i level och du kan få dina lemmar permanent avhuggna. Det blev rätt problematiskt om en fiende slog hugg av din arm som man höll svärdet i.. man dog inte, men alla medel att anfalla var borta och därmed var det bara att ge upp..

Vi brukade lana Die by the Sword back in da day. Svårt med svärdmekaniken men kul. Och ja, det var inte kul att få armen avhuggen av en gris med sin jätteyxa i kampanjen, haha.

Ninja Gaiden till Xbox på Master Ninja säger jag bara. Good luck. 🤣

Medlem
Skrivet av bluebird:

https://www.giantbomb.com/a/uploads/original/2/23093/2906439-...

Det var ju väldigt länge sen, men minns frustrationen över att inte komma nånstans i Cobra Triangle på NES. Vet inte om spelet på riktigt var svårt, eller om det bara var 9-åriga jag som helt enkelt inte fattade.

Skrivet av Fredede:

Håller med, ett av de svåraste spelen jag hade på NES, tillsammans med Trojan. Tacka vet jag Kirbys Adventure, ett av de få spelen på den tiden som faktiskt gick att klara utan enorm påfrestning.

Kommer ihåg att det var väldigt svårt när man var batn. Testade på på Rare reply på Xbox för något år sen och det är fortfarande väldigt svårt. Ganska coolt koncept finns inte många båt shoot em ups.

Medlem

ja svåraste spelen kmr aldrig vara ett sp spel då dom är lätt abusade manipulerade.

och alla souls spel är inte direkt svåra förstår inte varför folk tycker det.

Dom är svårare än andra spel för dom blivit nerdummade snarare.

Det finns dock små udda spel gjorda av communityn där dom är gjorda att vara sjukt svåra där snackar vi svåra spel, men fortf är det som lära sig mönstet efter du gjort det är det som rida cykel.

123
Skriv svar