Inför Elden Ring - här är FZ:s betyg på de tidigare Soulsborne-spelen - rösta du också!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Här är betygskriterierna från FZ: https://www.fz.se/info/spelbetyg

5 Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.
4 Mycket bra! Om ett spel eller en produkt får detta betyg gör det något extra.
3 Bra Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.
2 Tveksamt Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.
1 Dåligt Tveksamt om ens ett rea-pris är skäl nog att plocka fram pengarna.

De som fick 5/5 är alltså DS 1, Demon Souls OG och Remake samt Sekiro. Jag skulle hålla alla dessa tre som klassiker även om två av dem är relativt nysläppta. Så där prickar man helrätt med betyget anser jag. De som fick 4/5 är alltså två uppföljare till Dark Souls och Bloodborne och där kan man argumentera för att de inte gör alltför mycket nytt så även där kan jag tycka 4/5 är rimligt även om jag personligen hade haft lite högre även på dessa.

Tack för infon. Även om de har interna betygskriterier så är ju logiskt nog en 5/5 det bästa av betygen. Så skulle exempelvis Elden Ring egentligen anses bättre än de tidigare så får den ju ändå 5/5.

Jag börjar nog inse att min poäng är snarare att ett 5-skaligt betyg kanske inte är så bra, skulle argumentera för att en betygsskala på 10 är det minsta man bör använda.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Ninami:

Vet inte riktigt vad jag tycker om att FZ ger ut 5/5 såpass "enkelt". 4 av 8 spele i listan fick 5/5 av FZ, jag menar såklart inte att spelen är dåliga men min personliga åsikt är att ett betyg på 5/5 (alltså ett perfekt spel) ska vara lite svårare att uppnå.

Om FZ nu ger Elden Ring 5/5 så säger inte det så mycket i det stora hela.

Sedan starten 1996 har endast 6 % av spelen som recenserats av FZ fått 5/5 i betyg:

Citat:

Betygsfördelning

5 - 158 st (ca 6 %)
4 - 935 st (ca 35 %)
3 - 985 st (ca 37 %)
2 - 483 st (ca 18 %)
1 - 135 st (ca 5 %)

https://www.fz.se/artikel/288574-fz-25-ar-allt-om-vara-recens...

Faktumet att betygen i den här artikeln är så höga säger nog mer om hur bra spelserien är, än vad det gör om FZ:s tendens att begå toppbetyg.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Bloodborne är det bästa 3D Castlevania ever (Cainhurst liksom, kom igen) 😉🙃 Älskar det spelet ❤

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av androsynth:

Bloodborne är det bästa 3D Castlevania ever (Cainhurst liksom, kom igen) 😉🙃 Älskar det spelet ❤

Bloodborne är min klara favorit. Vilken sjujäkla atmosfär det spelet bjuder på.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Bloodborne är min klara favorit. Vilken sjujäkla atmosfär det spelet bjuder på.

Det liknar inget annat och samtidigt känns mycket bekant. Klart uppe i Top 3 bästa ps4-spel 🥰

Medlem

Bloodborne är ett av mina absoluta favoritspel, både till det lite snabbare gameplay och till en värld som verkligen sög in mig, önskar så att en tvåa kunde komma…

Sekiro ligger också väldigt högt upp på listan då jag gillar det snabba offensiva sättet man tvingas in, samt att den verkliga men ändrade japanska världen är fantastisk.

Demon souls har jag bara kört remaken och det var mysigt och galet snyggt.

Men Dark Souls serien har jag verkligen aldrig fastnat för. Dels för att gameplay är lite tyngre och långsammare med mycket mera defensiva egenskaper än de jag gillar mest. Men främst för att jag verkligen inte dras in i den världen. Fortfarande ett bra spel, men inte i min smak på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Sedan starten 1996 har endast 6 % av spelen som recenserats av FZ fått 5/5 i betyg:

Faktumet att betygen i den här artikeln är så höga säger nog mer om hur bra spelserien är, än vad det gör om FZ:s tendens att begå toppbetyg.

OCh då sorterar ju FZ ut ganska många spel som de inte har tid att recensera som troligen hade hamnat runt 1-2 i betyg

Medlem

Helt klart en favorit serie

DS 1 - 4/5
Ds 2 - 5/5
DS 3 - 5/5
Bloodborne - 5/5
Sekiro - 4/5
DS Remake - 5/5


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag älskar Dark Souls 1, men det (originalet) förtjänar faktiskt typ 1/5 på PC. En riktigt usel port på alla plan, oacceptabelt.
Remastern är betydligt bättre och går att spela med mus/tangentbord om man vill det.

12
Skriv svar