Spridda åsikter, men Steam-toppen för Elden Ring är nästan 6 gånger större än Dark Souls III:s dito

Robot
Spridda åsikter, men Steam-toppen för Elden Ring är nästan 6 gånger större än Dark Souls III:s dito
Medlem

Kul att spelet bär stor framgång, tråkigt att det är en slapp release. Börjar bli j*vligt tröttsamt.

Konstigt kan jag tycka då From Software gick ut för typ 2 månader sedan och sa att spelet gått guld och att de skulle lägga all sin tid innan release på att finslipa.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

The Ashen One

Ja, då jag spelat alla spelen på Ps3, Ps4, PC .. så vet jag ju och sagt det i alla forum, köp inte PC .. Bandai måste vara värdelösa på att lägga in speciell personal med kunskaper att kunna få PC att funka. Eller bara pengar..

Det är alltid problem med PC. Jag är 100% PC under normala förhållanden, men förutom när det gäller spel från Japan.
De kan inte prestera i detta. -(

Jag skulle lägga skulden på Bandai då from inte är ett PC safe ditto.

De har haft många spel ihop och PC funkar aldrig i början.
Som DS2 då all eq tog dubbel skada från 30 till 60 FPS på PC.. hahaha.

Att alla streamers klagar på att de spelar på PC är bara en fröjd för ögat. Så lite de pluggat på . Jag njuter.
Själv får man spela på ps4 versionen idag då det inte finns ps5 ..
Hoppas alla på Ps4 och Xbox har kul i helgen. Kram

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Ja, då jag spelat alla spelen på Ps3, Ps4, Ps5, PC .. så vet jag ju och sagt det i alla forum, köp inte PC .. Bandai måste vara värdelösa på att lägga in speciell personal med kunskaper att kunna få PC att funka. Eller bara pengar..

Det är alltid problem med PC. Jag är 100% PC under normala förhållanden, men förutom när det gäller spel från Japan.
De kan inte prestera i detta. -(

Jag skulle lägga skulden på Bandai då from inte är ett PC safe ditto.

De har haft många spel ihop och PC funkar aldrig i början.
Som DS2 då all eq tog dubbel skada från 30 till 60 FPS på PC.. hahaha.

Att alla streamers klagar på att de spelar på PC är bara en fröjd för ögat. Så lite de pluggat på . Jag njuter.
Själv får man spela på ps4 versionen idag då det inte finns ps5 ..
Hoppas alla på Ps4 och Xbox har kul i helgen. Kram

Bandai har inte utvecklat spelet, varför skulle de vara ansvariga?

Medlem

Vad är det folk har problem med?
Jag är bara en timma in i spelandet ännu så har väl inte hunnit stöta på något men hittills är ju allt helt problemfritt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har aldrig riktigt fastnat för From Softwares spel men köpte ändå samlarutgåvan av detta spelet bara för att G.R.R. varit inblandad... hoppas de har fixat de mesta problemen när jag tänker spela igenom om några månader haha. Startade spelet till menyn bara å fastnade där, måste tydligen ha en handkontroll för att spela trots att det är släppt på pc wtf.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kul att spelet bär stor framgång, tråkigt att det är en slapp release. Börjar bli j*vligt tröttsamt.

Konstigt kan jag tycka då From Software gick ut för typ 2 månader sedan och sa att spelet gått guld och att de skulle lägga all sin tid innan release på att finslipa.

Förbannat skräp på pc. Tacskam för Steam återbetalnings policy så man kunde lägga pengarna på ps5 versionen istället.

Men överlag är spelet bra men absolut inte i storhet med bloodborne. Tempot är tyvärr alldeles för ojämnt

Medlem

Jag måste i ärlighetens namn säga att har jag inte har förstått hypen för detta spel och varför den får så fantastiska betyg?! Men jag får väl testa den först, så får jag återkomma sen med kanske mer klarhet i det hela…

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad är det folk har problem med?
Jag är bara en timma in i spelandet ännu så har väl inte hunnit stöta på något men hittills är ju allt helt problemfritt.

PC kan få FPS-drops ibland. Spelet saktar ner i någon sekund för att ladda in en ny del av kartan. Det händer mest när man är ute och rider. Det är inget gamebreaking, men det finns där.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Fan alltså, pc-master race ju? Nej skoja bara, väldigt tråkigt att det inte flyter på lika bra för alla och en törn i sidan till FromSofts (nästan) fläckfria rykte.

Medlem

Folk måste inse att såna här spel ska spelas konsol och inte PC!;) PC är till för MMO, strategi, FPS och inget annat 😝

Medlem

Glad att soulsborne genre spel inte är min kopp te. Men hade det varit det så hade jag inte störts av "endast" framedrops vid release av ett spel idag. Det är oftast mycket värre. Störs man av det så får man väl köpa om någon månad när det patchats.

Om problemet upplevs vid streaming av nya objekt när man rör sig fort i spelvärlden, tex när man rider, så kanske även en snabbare SSD etc kan dämpa problemen. Men det kommer säkert nördsiter gräva i

Medlem

Jag lirar det på PS4 och är en så länge supernöjd. Hade hoppats att få PS5 innan release men har funkat bra på 4an. 30fps och DS3 grafik stör mig inte.

Måste säga att det är komiskt över alla nya spelare som klagar. Jag förstår att performance issues suger men redan massvis som klagar på att spelet är för svårt. Fattar verkligen inte, att någon köper detta och förväntar sig något annat än ett Dark Souls-liknande spel är bortom mitt förstånd. Folk borde förstå vad för typ av spel Froms gör vid det här laget. En snubbe kände sig lurad för att spelet marknadsförts till en stor publik.

Gillar den svenska skölden jag hitta

Medlem
Skrivet av Deekar:

Folk måste inse att såna här spel ska spelas konsol och inte PC!;) PC är till för MMO, strategi, FPS och inget annat 😝

ja, helt klart är problemet att folk inte insett att pc bara är till för såna spel, precis som konsoler bara är till för barnspel typ mario osv 🙄

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag lirar det på PS4 och är en så länge supernöjd. Hade hoppats att få PS5 innan release men har funkat bra på 4an. 30fps och DS3 grafik stör mig inte.

Måste säga att det är komiskt över alla nya spelare som klagar. Jag förstår att performance issues suger men redan massvis som klagar på att spelet är för svårt. Fattar verkligen inte, att någon köper detta och förväntar sig något annat än ett Dark Souls-liknande spel är bortom mitt förstånd. Folk borde förstå vad för typ av spel Froms gör vid det här laget. En snubbe kände sig lurad för att spelet marknadsförts till en stor publik.

https://i.imgur.com/JB1jP3o.jpeg

Gillar den svenska skölden jag hitta

För svårt? Det är ju inte Sekiro-svårt, inte ens Bloodborne-svårt! Som ds1 eller ds3 skulle jag säga. Men det är ju subjektivt så.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

PC kan få FPS-drops ibland. Spelet saktar ner i någon sekund för att ladda in en ny del av kartan. Det händer mest när man är ute och rider. Det är inget gamebreaking, men det finns där.

Ah, ja ibland flyter det inte helt bra men sånt har aldrig stört mig, har sällan haft en monsterrigg så är van

Undrar om folk bara blivit på tok för kräsna?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

The Ashen One
Skrivet av Takashimaya:

Bandai har inte utvecklat spelet, varför skulle de vara ansvariga?

Är det inte pga Bandai allt kommer ut på alla plattformar? Eller har jag fått allt fel?

Tror nog From hade lämnat PC åt intet om det vore dem själva.

Medlem

Hmm. Jag har inte spelat ett enda Souls-spel.
Ska man testa för första gången nu? Alltså Elden Ring?
Jag har ju varit sugen på Bloodborne sen jag såg det, men varit lite rädd för det (som jag varit för alla Souls-spel).


signatur

Niet.

Medlem

Har inte spelat de tidigare spelen för och spelar på PS5. Funkar utmärkt med prestanda osv. Är bara spelsystemet man måste komma in i svårt när Mm gårdsplan Witcher 3 tills igår liksom.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ah, ja ibland flyter det inte helt bra men sånt har aldrig stört mig, har sällan haft en monsterrigg så är van

Undrar om folk bara blivit på tok för kräsna?

Samma här. Jag är också van.

Jag tror att spelet lockar till sig alla möjliga och att några är kräsna. Det förväntas guld och gröna skogar när folk får höra om svinhöga betyg.

Elden Ring verkar definitivt lockat till sig många nybörjare till soulsborne. Jag läste exempelvis att någon försökte lira det med mus och tangentbord? Det måste varit en hemsk första upplevelse! Tråkig att det blev så. Spelet har helt klart lockat folk med alla möjliga förväntningar.

Förutom kräset folk och nybörjare så tror att… alla de klassiska gnällarna är framme och drar sin vanliga gnäll.

Men saken är klar. Elden Ring är inte perfekt. Det har lite problem med prestandan i öppna miljöer. Då saktar spelet ner lite. Vissa kan leva med det medan andra hatar det.

Personligen mår jag illa av motion blur i spel. Fast det går att stänga av - tur som är.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Theade:

Hmm. Jag har inte spelat ett enda Souls-spel.
Ska man testa för första gången nu? Alltså Elden Ring?
Jag har ju varit sugen på Bloodborne sen jag såg det, men varit lite rädd för det (som jag varit för alla Souls-spel).

Var i samma båt, men doppade tårna i Dark Souls för någon månad sedan och var stundtals förtrollad över dess inbjudande spelvärld och eminenta stridsmekanik. Givetvis är spelet oförlåtande till en viss grad, men alla spelare får i alla fall en chans att återfå sina förlorade erfarenheter vid varje dödsfall och för varje gång det händer blir man bättre och mer enträgen att bemästra fienden ytterligare en gång. Det är lite som schack; att studera fiendens attackmönster och lära sig att dra nytta av öppningar för att skada fienden i rätt ögonblick. Rent psykologiskt söker hjärnan ett mönster för att agera mer intuitivt och för varje strid öppnar sig nya mönster att lära sig vilket betyder att dödsfall (trial-and-error) är ett fundamentalt verktyg för att lära sig av sina misstag. Att vara öppen för att dö, ha tålamod och anpassa sitt attack(mönster) efter fiendens animationer är nyckeln för att gå vidare. Sedan förekommer det en drös med stats och liknande vilket kan vara överväldigande i början, men när man väl satt in sig i spelets statssystem blir det lättare att förstå vilka stats som är viktiga för din spelstil.

Tydligen ska Elden Ring vara lite mer nybörjarvänligt, men annars rekommenderar jag Dark Souls som ett insteg i genren.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Tydligen ska Elden Ring vara lite mer nybörjarvänligt, men annars rekommenderar jag Dark Souls som ett insteg i genren.

Ja, jag märkte exempelvis att en av de första bossarna har en dålig ovana att…

rycka till precis innan den ska slå dig. Det är din ledtråd till när du måste slänga dej åt sidan.

… Du kan alltså inte stoppa den här bossen med aggressivitet eller bestraffa stora moves, du måste läsa den.

Jag kan inte minnas att bossar bjudit på så tydliga ledtrådar i tidigare soulsborne-spel. Det är ett mellanting mellan Soulsborne och Zelda. Skillnaden är att i Zelda så kommer någon att tala om för dig att vad bossen har för svaghet. Elden Ring säger inget, men ger ändå en bra inskolning till hur du ska slåss.

Självfallet har alla bossar en svaghet i tidigare soulsborne-spel. Men de första bossarna har ofta gått att ha ihjäl utan att du behöver tänka för mycket. I regel har du kunnat döda dem med att bestraffa när de overextendar. Den bossen jag prata om ovanför fungerar annorlunda. Där bestraffar du inte stora moves.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av superlim:

ja, helt klart är problemet att folk inte insett att pc bara är till för såna spel, precis som konsoler bara är till för barnspel typ mario osv 🙄

Triggered 😅
Du glömde fotboll och hockey med:)

eld
Medlem
Skrivet av Soulless:

Ah, ja ibland flyter det inte helt bra men sånt har aldrig stört mig, har sällan haft en monsterrigg så är van

Undrar om folk bara blivit på tok för kräsna?

Yep, där har vi det!

Det jobbiga i situationen är att oavsett om din average frame rate är hög pga bra hårdvara så kommer spelet hacka till en hel del och det kommer inte upplevas som detta.

Men nej, folk är inte för kräsna. Det är ganska standard att försöka få framepacingen så stabil som möjligt.

Medlem

Spelade 8 timmar i går utan lagg, grafiska problem och kraschar. Såg till att följa råden för för de grafiska inställningarna som var postade i Steam recensionerna.

Medlem
Skrivet av McNord:

Har aldrig riktigt fastnat för From Softwares spel men köpte ändå samlarutgåvan av detta spelet bara för att G.R.R. varit inblandad... hoppas de har fixat de mesta problemen när jag tänker spela igenom om några månader haha. Startade spelet till menyn bara å fastnade där, måste tydligen ha en handkontroll för att spela trots att det är släppt på pc wtf.

Hur vågar du ifrågasätta Fromsoftware :0 Personligen ser jag inte varför man skulle vilja spela det med tangentbord men att det inte går är väldigt märkligt.

Däremot att det är låst till 16:9 och cappat till 60 fps år 2022 är helt oförståeligt.

Skrivet av Deekar:

Folk måste inse att såna här spel ska spelas konsol och inte PC!;) PC är till för MMO, strategi, FPS och inget annat 😝

Ja på konsol har ju alla samma kassa prestanda så det blir ju jämställt ( OBS jag har PC, PS5 och XB series X)

Medlem
Skrivet av bronie:

Spelade 8 timmar i går utan lagg, grafiska problem och kraschar. Såg till att följa råden för för de grafiska inställningarna som var postade i Steam recensionerna.

Kan du skriva i tråden här eller kopiera vad det är för inställningar?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

För svårt? Det är ju inte Sekiro-svårt, inte ens Bloodborne-svårt! Som ds1 eller ds3 skulle jag säga. Men det är ju subjektivt så.

Sekiro är nog det enklaste spelet för mig. Parry-systemet har blivit så inristat i min skalle att det spelet inte alls är något problem. Gauntlet Inner bossarna är riktigt jävla tuffa och tycker nog Demon of Hatred också är rätt så tuff. Älskar dock Sekiros gameplay, att det är så snabbt och aggressivt

Jag har inte kommit så långt i Elden Ring men än så länge har det varit som du säger ganska likt DS3. Bloodborne är nog deras svåraste spel imo.

Men pga all hype så är det väldigt många som aldrig rört ett Fromsoftware spel som skaffat Elden Ring. Jag tycker det är kul att fler människor får ta del av Soulsborne men tro mig man behöver inte kolla långt för att hitta massvis med folk som klagar på svårighetsgraden. Jag tycker bara det är lite komiskt för hade på känn att det skulle bli exakt så.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Sekiro är nog det enklaste spelet för mig. Parry-systemet har blivit så inristat i min skalle att det spelet inte alls är något problem. Gauntlet Inner bossarna är riktigt jävla tuffa och tycker nog Demon of Hatred också är rätt så tuff. Älskar dock Sekiros gameplay, att det är så snabbt och aggressivt

Jag har inte kommit så långt i Elden Ring men än så länge har det varit som du säger ganska likt DS3. Bloodborne är nog deras svåraste spel imo.

Men pga all hype så är det väldigt många som aldrig rört ett Fromsoftware spel som skaffat Elden Ring. Jag tycker det är kul att fler människor får ta del av Soulsborne men tro mig man behöver inte kolla långt för att hitta massvis med folk som klagar på svårighetsgraden. Jag tycker bara det är lite komiskt för hade på känn att det skulle bli exakt så.

Jag är ju inte världsmästare i parry, så Sekiro var på snudden till helt för jävligt.

Bloodborne är för mig deras bästa spel, combatens flow när man dodgar och träffar rätt på kroppsdelar är riktigt belönande!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Folk måste inse att såna här spel ska spelas konsol och inte PC!;) PC är till för MMO, strategi, FPS och inget annat 😝

Vad snackar du om ? Utveckla gärna varför du tycker det.

12
Skriv svar