Steam-köparnas betyg på Elden Ring är... blandade?!

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Det är inte rimligt. Ytterst få företag som sysslar med mjukvara kan testa en produkt i all oändlighet för att hitta alla fel innan release. Det är mycket effektivare och billigare att låta konsumenterna testa och så löser man de största problemen först.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Antalet speltimmar dag ett kommer vara mycket mer än de kombinerade speltimmarna från flera månader av beta speltester. Det kommer alltid vara buggar under lanseringsveckan. Hårdvaran de testar är den du ser på rekommenderat och minimikrav; alltså GTX 1060, Radeon 580, GTX 1070, Vega 56. Det är där de flesta kunderna finns.
1,81% av steam användarna har RTX 3070. Hur många av de 1,81% har samma CPU? samma mängd ramminne eller läs och skriv hastighet? Kunden med RTX 3070 betalar samma pris för spelet som de som har GTX 1070 gör; det är inte värt att optimera spel för PC entusiasterna. PC är en väldigt generell lösning och det kommer alltid att vara ooptimerat. Ju fler som har samma hårdvara ju bätte går det att optimera.

Tittar du på Playstation 5 (Eller xbox series X) så har 100% av alla kunder samma hårdvara. Att optimera till den hårdvaran gör att du når till betydligt fler kunder samtidigt. Konsoller är lösningen, inte problemet.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Det beror ju på vad man har förväntningar. Man ska kunna räkna med att ett spel är spelbart dag 1, men att förvänta sig att det är perfekt dag 1 tycker jag är orealistiskt. Sen kan man gnälla bäst man vill att det är förjävligt att utvecklarna inte får tid att göra spel perfekt innan release men så är verkligheten. Är man däremot beredd på att det kan vara lite buggar som kommer patchas efter nån vecka så är det helt ok att förboka. Jag förbokade TW Warhammer 3 och är riktigt nöjd. Med Elden Ring verkar vissa ha problem med stuttering på PC. Så är du drabbad så kan du antingen lämna tillbaka spelet eller vänta på patch. Eller gnälla bland Steam-recensioner såklart.

Medlem

Jag spelade igår natt vid release ca 2 timmar. Jag hade inte en enda frame-drop eller stuttering som verkar plåga många andra spelare. Jag hade maxat alla inställningar och kör på 1440p. Så även om spelet helt klart har något globalt prestandaproblem så finns det undantag, kände bara att det var viktigt att få fram.

Medlem

Ja alltså prestandan är ju horribel i Elden Ring, speciellt för det simpla spel det är och den grafiken det har. Har till och med bättre fps i Cyberpunk 2077 på högsta.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nja...Ghosts of Tsushima har inga sådana problem? Inte AC Valhalla heller vad jag minns (förutom FPS problem i vissa specifika situationer).

På PS4a så var Ghost of T hemskt! Så fort man hamnade i strid så droppade det rejält och det gick i slow motion.

phi
Medlem

Då är det bara att glömma det tills jag uppgraderat (när fan det nu går). Lär ju knappast vara spelbart på en gammal Ryzen 7 1700X, 1080Ti med 4K skärm dessutom.

Medlem
Skrivet av phi:

Då är det bara att glömma det tills jag uppgraderat (när fan det nu går). Lär ju knappast vara spelbart på en gammal Ryzen 7 1700X, 1080Ti med 4K skärm dessutom.

Nja du lär ju maxa I 1440p men inte 4k

Så tror ändå du har en grym dator

Medlem

Kör det på PS4 då min laptop är för klen och PS5 är omöjlig att få tag på. Har kört i dryga 5 timmar (plus 1,5 i karaktärseditorn) och har haft kul hittills. Mycket känns bekant i vanlig souls-anda men men känns ändå lite nytt och annorlunda.

Har mördat en boss och en jätte hittills ✌️😄

Medlem

Kvittar hur bra ett spel är om det laggar och kraschar titt som tätt. Det är katastrof.
Visst, det kan putsas till efteråt- men det kan även spelmekanik. Tänker på betyg i recensioner.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Att folk inte lär sig att sluta förboka eller köpa på day 1 slutar aldrig att förvåna mig.

Tacka denna sida för det
Nyckelord: elden-ring 59 artiklar i arkivet.

Och bara fina ord, 5 i betyg nu senast och allt jättebra.
Nu har jag inte läst något av det som skrivit här hittills för jag har bara sett streams på Elden Ring senaste dygnet. Eftersom jag inte kommer spela det själv.

Hade det haft Coop stöd fullt ut som Remnant From the Ashes så hade det varit intressant.

Medlem

Warhammer 3 har ju inte heller imponerat prestandamässigt hittills


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Gen
Medlem
Skrivet av Gohan:

På PS4a så var Ghost of T hemskt! Så fort man hamnade i strid så droppade det rejält och det gick i slow motion.

Ajdå. Har bara lirat det på PS5.

Medlem
Skrivet av Gohan:

På PS4a så var Ghost of T hemskt! Så fort man hamnade i strid så droppade det rejält och det gick i slow motion.

Det där stämmer ju inte överhuvudtaget. Vande man sig vid horribla 30 fps så var Ghost of Tsushima stabilt på PS4.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att inte utvecklarna ser till att playtesta produkterna genomgående innan release slutar aldrig att förvåna mig.
Är där problemet ligger. Du skall alltid kunna köpa produkten dag 1. Annars är inte produkten redo för release.

Problemet är att om man ska vänta på att detta ska hända kan man vänta för evigt. Marknaden handlar sällan om krav på kvalitet vare sig det är spel, kläder eller plastprodukter.

Att sluta förboka gör faktiskt skillnad. Det handlar om pengar och spel är en marknad precis som alla andra. Kan FromSoftware släppa spelet för att de redan kalkylerat risken av dåliga prestandan kontra antal för bokningar så gör de det. Kan de dra ned på QA på en platform kontra andra men ändå kunna släppa på den så gör de det. Alla företag är inte rika eller står för kvalitetsläpp med risk att förlora pengar kortsiktigt. Pengar är grunden i allt och ibland är det något företag som slåss för bättre etik samtidigt som de vet att de är förlust kortsiktigt. Men det är det ovanliga.

Sluta förbeställa är att som konsument sätta krav på företag, att önska bättre kvalitet men förbeställa sätter inga krav alls.

Tänk om Cyberpunk inte hade haft 9 miljoner förbokningar. Tro sjutton att CDPR hade haft större krav att släppa en färdig produkt då de inte vet om de kommer tjäna in utvecklingen annars. Nu visste de att pengarna redan fanns. Enkel kalkyl som självklart påverkar släppet.

Medlem

Flyter riktigt dåligt på PS5 också tyvärr. Verkar vara ett rolig spel annars, väntar med att spela detta ett tag tills det patchats!

När ursnygga Forbidden West flyter i stadiga 60 fps och detta med halv-medioker grafik stuttrar kraftigt, grinar man rätt kraftigt över att det är riktigt dåligt optimerat.

Jag menar, Demon's Souls var betydligt snyggare och flöt otroligt bra på PS5. (Annan studio.)

Medlem
Skrivet av Gohan:

På PS4a så var Ghost of T hemskt! Så fort man hamnade i strid så droppade det rejält och det gick i slow motion.

Konstigt, har spelat igenom hela GoT på vanilla ps4 och har inte stött på några sådana problem. Tvärtom så blev jag mest fascinerad av hur snabbt allt laddade på den urgamla hårdvaran!

Medlem

Vore kul att se konsol-betyget så att säga, om nu steams fungerar som pc:s betyg.

Personligen har jag aldrig haft roligare i ett souls-spel! Men jag är fanboy så är knappast opartisk! Ps. Spelar på PS5 och inte stött på några problem att snacka om, men kanske jag som inte är så kräsen?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vore kul att se konsol-betyget så att säga, om nu steams fungerar som pc:s betyg.

Personligen har jag aldrig haft roligare i ett souls-spel! Men jag är fanboy så är knappast opartisk! Ps. Spelar på PS5 och inte stött på några problem att snacka om, men kanske jag som inte är så kräsen?

Enig. Har heller aldrig haft roligare och är fanboy.

Kör på Xbox, dock med VRR så det gör väl lite skillnad.

Tror knappast inte det är "ospelbart" på PS5 som vissa pratar om.

Fantastiskt spel!

Medlem
Skrivet av Brona:

Det beror ju på vad man har förväntningar. Man ska kunna räkna med att ett spel är spelbart dag 1, men att förvänta sig att det är perfekt dag 1 tycker jag är orealistiskt. Sen kan man gnälla bäst man vill att det är förjävligt att utvecklarna inte får tid att göra spel perfekt innan release men så är verkligheten. Är man däremot beredd på att det kan vara lite buggar som kommer patchas efter nån vecka så är det helt ok att förboka. Jag förbokade TW Warhammer 3 och är riktigt nöjd. Med Elden Ring verkar vissa ha problem med stuttering på PC. Så är du drabbad så kan du antingen lämna tillbaka spelet eller vänta på patch. Eller gnälla bland Steam-recensioner såklart.

När jag läser din kommentar så slår tanken mig att Nintendos spel är väldigt optimerade vid release. Bäst i klassen?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Problemet är att om man ska vänta på att detta ska hända kan man vänta för evigt. Marknaden handlar sällan om krav på kvalitet vare sig det är spel, kläder eller plastprodukter.

Att sluta förboka gör faktiskt skillnad. Det handlar om pengar och spel är en marknad precis som alla andra. Kan FromSoftware släppa spelet för att de redan kalkylerat risken av dåliga prestandan kontra antal för bokningar så gör de det. Kan de dra ned på QA på en platform kontra andra men ändå kunna släppa på den så gör de det. Alla företag är inte rika eller står för kvalitetsläpp med risk att förlora pengar kortsiktigt. Pengar är grunden i allt och ibland är det något företag som slåss för bättre etik samtidigt som de vet att de är förlust kortsiktigt. Men det är det ovanliga.

Sluta förbeställa är att som konsument sätta krav på företag, att önska bättre kvalitet men förbeställa sätter inga krav alls.

Tänk om Cyberpunk inte hade haft 9 miljoner förbokningar. Tro sjutton att CDPR hade haft större krav att släppa en färdig produkt då de inte vet om de kommer tjäna in utvecklingen annars. Nu visste de att pengarna redan fanns. Enkel kalkyl som självklart påverkar släppet.

Absolut, du har en poäng där.
Jag tror dock inte problemet ligger helt i förbokningarna, men det är klart en del av problemet.
Det jag till mångt och mycket syftar på är att det trots allt skulle vara möjligt, om än mindre effektivt.
Tittar man tillbaka på konsol-eran innan PS3-generationen så kunde inte spelen patchas alls.
Minns fortfarande lyckan när jag fick Resident Evil 1 Remaken till GameCube efter förbokning. Funkade klockrent day 1 utan buggar. Samma sak tidigare generationer med spel till N64 exempelvis.

Så det finns en absolut möjlighet till det, men företagen har blivit latare med tiden samtidigt som pressen att få ut en produkt blivit för stor.
Jämför man men tex bilbranchen vore det totalt oacceptabelt att släppa en bil som inte gick att gasa med, eller vad hade hänt om en film på bio klipptes av mitt i och så fick publiken lov att komma tillbaka nästa vecka för att se klart den då den släppts för tidigt?
Det är absolut rimliga synonymer till spelbranchen.
Ett spel skall vara klart och fungera vid dag 1, annars skjut på releasen.

Jag tror också fenomenet med Early Access ställer till det. Det är en genväg att få in pengar till ett projekt, vilket är bra för de mindre studios. Men då tror jag mer på kickstarter eller liknande för finansiering. Sen släppa produkten när den är klar.

Medlem

Det är rätt dålig prestanda för den inte alltför överdrivet snygga grafiken, helt klart. Grafiskt känns det inte jättemycket mer avancerat än DS3. I öppna områden utomhus får man rejäla men korta frame dips rätt ofta om man vrider på kameran. Dock inga större problem i 1440p med mitt RX 5700 XT.

12
Skriv svar