Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu kollade jag inte guiden där, men det var väl bara prata med häxan i lägret? Verkar ju vara en event när man kommer dit, gick ju intr göra något annat innan man pratat med henne och sen ger hon dig summonklockan och vargarna?

Tydligen måste det ske på nattetid så det går att missa det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Här är hur man får tag i Lone Wolf. Knepigar än jag trodde, hade väl ren tur när jag fick den. Rekommenderas varmt.

https://nintendosmash.com/elden-ring-finding-and-summoning-lo...

De där buskarna har jag aldrig lagt märke till, är de talrika?
Jo vargarna fick jag ganska tidigt. Maneten har fungerat bättre för mig mot bossar då den tål lite mer och bidrar med bra giftskada. Vargarna attackerar ju i en klunga och då nästan alla bossar har svepande, urstarka attacker så stryker vargarna med fort efter ett par slag.

Medlem

Kanske MOD kan ändra topic och ge en spoilervarning? För nu postas det helt fritt märkte jag!

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

De där buskarna har jag aldrig lagt märke till, är de talrika?
Jo vargarna fick jag ganska tidigt. Maneten har fungerat bättre för mig mot bossar då den tål lite mer och bidrar med bra giftskada. Vargarna attackerar ju i en klunga och då nästan alla bossar har svepande, urstarka attacker så stryker vargarna med fort efter ett par slag.

Ja men dom är jävligt bra på att ta uppmärksamheten ifrån dig!

Medlem

Andra spelsessionen avklarad, cirka 24h spelade(+ - lite afkande).

Blev precis klar med Stormveil Castle(fantastisk), bossen gick ned på 3e försöket tror jag det var. Det känns som Spirit Ashes är lite för OP, dom gör inte speciellt mycket skada(på bossar), men dom distraherar så man får in en hel del gratisträffar. Sen känner jag mig ganska överlevlad, Jag undrar hur scale'ingen kommer vara, vi får se när jag rör mig vidare till nästa område om det jämnar ut sig.

Har undersökt det mesta i första området + området i söder, gissar på att jag missat hemligheter men men, känner mig redo att dra vidare nu iallafall, vad jag nu väljer för nästa ställe att utforska.

Stör mig på att man inte kan kolla kartan i combat, irriterande.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det här med överlevladhet vet jag inte riktigt hur folk har upplevt. Jag har utforskat mycket, knappt förlorat några runor och levlat så mycket jag kunnat, men har känt mig underlevlad för nästan varje ställe/boss. Alla bossar gör extremt mycket skada och det är ett oerhört begränsat antal flaskor man har.

Upplever samma sak men jag är nybörjare så det var väntat Är fortfarande kvar i Limgrave och utforskar men har lyckats fälla 6-7 mindre bossar under dagen så det går ändå framåt. Men jag tycker stämningen i spelet uppmuntrar till att ta det lugnt och jag hittar mycket roliga grejer och hemligheter. Detta spel kommer bli ett långt projekt!

Ett tips är också att när du befinner dig vid en site of grace så kan du ändra din uppsättning flaskor från 4+2 till 6+0 o.s.v. Så kan du välja om du vill maxa möjligheten till HP och offra nån flaska FP t.ex. inför en boss. ”Allocate” under ”Flasks” i site of grace-menyn. Har själv bara hittat två st Golden Seed hittills.

PS. De där buskarna du behöver för att plocka Golden Seed och uppgradera dina flaskor är inte speciellt stora utan som mindre träd. Det liksom lyser guldigt om dem så det går inte att missa. Tydligt också att det finns ett item att plocka upp i anslutning.

Hittade en i Stormhill längs ”huvudleden” och en efter att ha tagit mig ur grottan man teleporteras till efter att ha öppnat en kista och som diskuteras bakåt i tråden.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

De där buskarna har jag aldrig lagt märke till, är de talrika?
Jo vargarna fick jag ganska tidigt. Maneten har fungerat bättre för mig mot bossar då den tål lite mer och bidrar med bra giftskada. Vargarna attackerar ju i en klunga och då nästan alla bossar har svepande, urstarka attacker så stryker vargarna med fort efter ett par slag.

Maneten?!

Buskarna finns inte i överflöd men de finns lite här och där. Uppmuntrar till utforskning.

Sant det du skriver om vargarna, svepande attacker slaktar den hyfsat snabbt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har kört med Katana från start men kom över ett par klor nyligen som var kul att använda. Verkar vara någon passiv bleed-effekt som kickar in ibland som skadar mycket. På Katanan så står det 45 procent för bleed build-up och på klorna 65. Förstår inte riktigt hur det fungerar men antar att när man uppnår en viss mängd bleed så smackar det till med extra mycket skada.

Spelet bara växer och växer. Upplevde en sjukt cool grej med en gigantisk sköldpadda, helt random när jag red runt.

Spelet börjar rätt slött inser jag nu efter snart 20 timmar. Så mycket att ta in och förstå.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Maneten?!

Buskarna finns inte i överflöd men de finns lite här och där. Uppmuntrar till utforskning.

Sant det du skriver om vargarna, svepande attacker slaktar den hyfsat snabbt.

Fick en manetsummon av en tjej, tror hon fanns i ett graceskjul på vägen mot första borgen.

Det minst bra nu 20 timmar in i spelet tycker jag är att det verkar ta extremt lång tid att lossna, det här med utbudet. Det är väldigt sparsamt med allting. Har inte hittat en enda grej som har med lightning att göra. Har haft en chans att med en enstaka consumable höja antalet inhämtade runor för en kort stund (råkade såklart knäppa den på en boss som gav typ 3000 runor i grundutförande). Inte hittat en enda rustningsdel som haft en passiv effekt. Hade jag varit sorcerer hade jag slitit mitt hår, bara hittat två magier, en stav och ingen magi-NPC!

Medlem

Är det någon som har omfamnat det här med Great Runes och gjort det till en integrerad del av sin spelstil? Om jag förstått det rätt så är det temporärt och sällsynt att hitta sakerna som man kan aktivera effekten med, och därmed en no-no för mig. Är den mekaniken tänkt att vara detta spels "brightbugs"? Köpte ens aldrig sådana i Dark Souls 2 trots full övertygelse om att jag skulle ha använt dem vid korrekta tillfällen.

Alltså i alla Soulsborne-spel så gör det ont i hjärtat bara av att använda upp resins, om jag inte har 100+

Medlem

Shit va bra det är. Jag har bara kört ett par timmar, är lvl 23 nu. Fortfarande inte tagit ned någon miniboss än, men ska börja gå efter dem nu. Har mest ridit runt och jagat jättar/troll och kollat runt på kartan.

Kan fortfarande inte bestämma om jag ska satsa på str eller dex. Hittade en bra Sköld som tar 100% physical dmg och har ”no skill”, det gör att jag kan göra unsheathe med en hand och inte behöver ändra till tvåhandsfattning. Lite sugen på att dualwielda vapen istället för vapen och sköld, men får se. Experimenterandet är ju en av tjusningarna.

Medlem

Riktigt härligt spel! Jag är inte en souls-spelare, endast lirat Demon Souls när det släpptes på PS3.
Men det är en sån mysig värld att utforska, och grinden är hittills bara rolig!

Kör som Wretch, kul att börja helt från noll och bli överlycklig över minsta lilla pryl som hittas!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Dark souls i öppen värld och väldigt bra betyg var tillräckligt för att locka till köp på releasedagen.

Första intrycken är att jag gillar världen, hästen och utforskandet. Tyvärr är ju det mesta av mekaniken och föremålen återanvända från gamla spel, så man vet i princip redan vad som finns där ute att upptäcka när det kommer till bygga sin karaktär.

Det fick bli magiker eftersom jag inte kört det så många gånger i dark souls. I början funkade det bra och jag körde på en bit. Självklart lyckades jag dock missa NPCn som säljer sorceries, slutade med att jag googlade. Till slut fick jag iaf nya spells. Till min förvåning gjorde de dock ännu sämre skada än startmagin, som börjat bli väl futtig mot bossarna. Så känslan av att göra framsteg är väldigt begränsad. Funderar på att skapa en ny karaktär istället men det tar emot när jag tänker på alla tusentals frukter, ben och annat meningslöst som jag har samlat, som jag kommer få plocka upp igen.

Är det någon som vet ifall magikern tar sig snart? Vill helst inte uppsöka google mer för det förtar ju känslan av äventyr och upptäckande.

Medlem

Vilket underbart jävla spel alltså! Helt otroligt vad bra det är. Har experimenterat lite med min Vagabond och levlat Endurance så nu känner jag mig inte så hopplöst tung längre. Spelet blev avsevärt roligare att spela efter det.
Annars har jag kört lite jack of all trades hittills men med fokus på Str/Dex.

Måste erkänna att jag är lite feg då jag är skraj att levla ”fel” och få sota för det senare. Vet inte hur man ska resonera? Vill inte sitta i skiten senare men vill ändå ha lite Intelligence så man kan kasta besvärjelser.

Hittade en fet trollstav i Sellia Crystal Tunnel som jag vill prova. Hittar ni några roliga vapen?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Pratar du om minibossar eller "mainbossar"? Finns hur många bossar i spelet som helst.

Klarade du Godrick på typ två försök så är du duktig!

Jag klarade Godrick på första försöket och detta är mitt första fromsoftware spel Diggar det hittills.

Medlem
Skrivet av Daven:

Jag klarade Godrick på första försöket och detta är mitt första fromsoftware spel Diggar det hittills.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du kör för build och vapen. Vad satsar du på?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du kör för build och vapen. Vad satsar du på?

Kör som prisoner, använder magi och en morningstar.
Speccad int mestadels.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Vilket underbart jävla spel alltså! Helt otroligt vad bra det är. Har experimenterat lite med min Vagabond och levlat Endurance så nu känner jag mig inte så hopplöst tung längre. Spelet blev avsevärt roligare att spela efter det.
Annars har jag kört lite jack of all trades hittills men med fokus på Str/Dex.

Måste erkänna att jag är lite feg då jag är skraj att levla ”fel” och få sota för det senare. Vet inte hur man ska resonera? Vill inte sitta i skiten senare men vill ändå ha lite Intelligence så man kan kasta besvärjelser.

Hittade en fet trollstav i Sellia Crystal Tunnel som jag vill prova. Hittar ni några roliga vapen?

Jag kör Bloodhound Fang. Curved greatsword. Det har blood loss buildup. Fokuserar på str och dex och lite annat. Brukar bli att man har 40-50 i allt sen i NG+++.

C-skalning på dex. Inte hittat någon bättre skalning. Allt verkar vara C och D?!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppgraderar du så att du får fler flaskor? Man får samla Sacred Tears (kan ha fel på namnet, men något sådant) vid guldiga lysande kvistar/träd som sticker upp ur marken för att sen utöka vid en grace. Man kan även uppgradera så att flaskorna healar mer.

Jag hittade tidigt en summon med tre vargar, den har hjälpt mig mycket. Tar på sig aggro som man får lite andrum vid bossar/större fiender. Tog även hjälp av en magiker man kunde summona vid första bossen.

Glöm inte heller att uppgradera ditt vapen hos smeden i hubben.

Jag har inte förstått hur man framkallar sin summon. Man måste ha någon visselpipa? Har inte hittat eller kunnat köpa någon sådan. För när jag försöker framkalla summon tar karaktären sig mot bältet och sedan händer inget. Typ som när man får slut på mana. Man kan stå där och vifta med staven tills man dricker en potion😋

Skribent
Skrivet av jaicoas:

Jag har inte förstått hur man framkallar sin summon. Man måste ha någon visselpipa? Har inte hittat eller kunnat köpa någon sådan. För när jag försöker framkalla summon tar karaktären sig mot bältet och sedan händer inget. Typ som när man får slut på mana. Man kan stå där och vifta med staven tills man dricker en potion😋

Du har missat en liten grej.

Återvänd till kyrkan vid början, där den första försäljaren sitter. Tror att du måste göra det nattetid.

Skribent
Skrivet av jaicoas:

Jag har inte förstått hur man framkallar sin summon. Man måste ha någon visselpipa? Har inte hittat eller kunnat köpa någon sådan. För när jag försöker framkalla summon tar karaktären sig mot bältet och sedan händer inget. Typ som när man får slut på mana. Man kan stå där och vifta med staven tills man dricker en potion😋

De går inte heller att framkalla på alla ställen. När det är en liten "gravsten" i vänstra hörnet på skärmen går de framkalla. Annars gör karaktären den där animationen där hen letar efter "klocka" i bältet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag kör Bloodhound Fang. Curved greatsword. Det har blood loss buildup. Fokuserar på str och dex och lite annat. Brukar bli att man har 40-50 i allt sen i NG+++.

C-skalning på dex. Inte hittat någon bättre skalning. Allt verkar vara C och D?!

Du kan ju uppgradera vapnet så skalningen blir bättre.

Medlem

Hur ska man göra när man möter en ny större fiende, ska man avvakta, rulla omkring och se nå sorts mönster i deras attacker?
eller är det trial & error som gäller?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ska man göra när man möter en ny större fiende, ska man avvakta, rulla omkring och se nå sorts mönster i deras attacker?
eller är det trial & error som gäller?

Jag brukar göra just precis så. Ta det lite lugnt och försöka lära mig fiendens attacker. Men det resulterar oftast i att jag dör ändå. Mycket trial & error hehe

Medlem

Elden ring på Steam Deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Hur ska man göra när man möter en ny större fiende, ska man avvakta, rulla omkring och se nå sorts mönster i deras attacker?
eller är det trial & error som gäller?

Första gångerna brukar jag inte ens försöka döda bossen utan bara observera och se hur den reagerar på mina attacker. Sen när jag känner jag fått tillräcklig info kör jag min "riktiga" omgång.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Har nu spelat 8.5 timmar under helgen enligt Steam så lite första intryck. Tyvärr är PC porten inte perfekt men absolut spelbart och det har blivit bättre med senaste patchen som kom i går kväll. Jag gillar faktiskt öppna världen mer än jag trodde, för mig är Souls spel mycket utforskande så det passar väldigt bra på det sättet.

Sprang in i den första bossen men lyckades inte besegra den efter några försök så har nu bara ridit runt och gjort annat, vilket kändes som en lättnad! Skönt att ha friheten att gå ifrån en boss och sedan komma tillbaka när man känner för det. Annorlunda att spelvärlden är så pass ljus men de har ju sina förklaringar med alla stora träd. Kan vara lite svårt att hålla allt i skallen, var man har varit och kan komma tillbaka osv samt olika förfrågningar man får av diverse personer.

Sprang i alla fall in i en rolig karaktär, sätter spoiler taggar på mötet:

Patches! Betyder detta att Elden Ring och Dark Souls delar universum eller? Väldigt kul att man fick möta honom, jag valde att inte döda honom. Hade inte hjärta nog för det...

Positiv hittills även om det känns som att jag knappt skrapat på ytan ännu, men tar det ganska lugnt och det är kul att bara rida runt.

Medlem

Fan fick sitta med första riktiga(?) bossen i runt 4timmar innan jag lyckades spöa fanskapet. Fick ta en paus i slutet o läste här i tråden vart man hittade de där summon spökvargarna. Med summon magiker och vargar blev det avsevärt mycket lättare.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Sprang i alla fall in i en rolig karaktär, sätter spoiler taggar på mötet:

Patches! Betyder detta att Elden Ring och Dark Souls delar universum eller? Väldigt kul att man fick möta honom, jag valde att inte döda honom. Hade inte hjärta nog för det...

Han finns ju även i Bloodborne och Sekiro. Tror inte det betyder någonting, bara en rolig grej.

Medlem

Riktigt bra än så länge men tycker nog att det mer eller mindre än ett nytt Dark Souls. Lite är det ju men det var ändå Dark Souls också, även om det var lite krångligare att ta sig runt. Ångrar dock att jag provade på magiker för första gången upplever att magierna gör mindre skada än ett bra svärd, vilket känns lite konstigt eftersom det kostar mana att använda magier och det är casting time, vilket inte vapen lider av. Upplever inte att man har så mycket fördel av distans heller då nästan alla fiender har någon form av charge som gör att de minskar avståndet brutalt fort. Någon som har några bra tips eller är det helt enkelt bara sämre än ett bra svärd?

Skriv svar