Spridda åsikter, men Steam-toppen för Elden Ring är nästan 6 gånger större än Dark Souls III:s dito

Medlem
Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag är ju inte världsmästare i parry, så Sekiro var på snudden till helt för jävligt.

Bloodborne är för mig deras bästa spel, combatens flow när man dodgar och träffar rätt på kroppsdelar är riktigt belönande!

Jag är värdelös på parrys i Dark Souls men i Sekiro och BB är jag duktig. Någon kallade Soulsborne spelen för rhythm-games och tycker det stämmer väldigt bra på Sekiro.

Ase
Medlem

Känns som ett helt ointressant spel med japansk inspirerat rollspel så vet man redan i förhand att det är stora boss fighter ingen story & helt ointressant story förutom att komma till nästa boss vilket enligt mig är ett Big no no.
känns som gamla plattformsspel med boss-fighter deras tidigare spel har ej intresserat pga. detta & detta nja ge mig ett europiskt inspirerat spel eller ett spel med handling så kanske, men japansk inspirerade spel för mycket stora svärd & bossar utan handling så skippar detta älskar rollspel men detta nope

Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som ett helt ointressant spel med japansk inspirerat rollspel så vet man redan i förhand att det är stora boss fighter ingen story & helt ointressant story förutom att komma till nästa boss vilket enligt mig är ett Big no no.
känns som gamla plattformsspel med boss-fighter deras tidigare spel har ej intresserat pga. detta & detta nja ge mig ett europiskt inspirerat spel eller ett spel med handling så kanske, men japansk inspirerade spel för mycket stora svärd & bossar utan handling så skippar detta älskar rollspel men detta nope

Wow. Aldrig sett någon använda så många ord för att berätta att spel som kräver något av spelaren inte är för dig. Du har förövrigt inte ett rätt i din så kallade analys av vad Souls och Elden ring är för typ av spel.

Ase
Medlem
Skrivet av vamp:

Wow. Aldrig sett någon använda så många ord för att berätta att spel som kräver något av spelaren inte är för dig. Du har förövrigt inte ett rätt i din så kallade analys av vad Souls och Elden ring är för typ av spel.

Ok jag har testat souls spelen det suger & elden rings ser inte särskilt lovande ut heller, du kan säga vad du tycker tror jag har rätt att säga vad jag tycker oxå tror jag inväntar bg3 istället mvh Arne (det vet jag är för mig iallafall)

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag är värdelös på parrys i Dark Souls men i Sekiro och BB är jag duktig. Någon kallade Soulsborne spelen för rhythm-games och tycker det stämmer väldigt bra på Sekiro.

Ja verkligen, har ju fin rytm i kroppen, men klarade aldrig få till det i Sekiro, Owl och Isshin var heeeelt jävliga

eld
Medlem
Skrivet av Ase:

Ok jag har testat souls spelen det suger & elden rings ser inte särskilt lovande ut heller, du kan säga vad du tycker tror jag har rätt att säga vad jag tycker oxå tror jag inväntar bg3 istället mvh Arne (det vet jag är för mig iallafall)

bg3-utvecklarna sitter nog och spelar elden ring just nu.

Medlem
Skrivet av Ase:

Ok jag har testat souls spelen det suger & elden rings ser inte särskilt lovande ut heller, du kan säga vad du tycker tror jag har rätt att säga vad jag tycker oxå tror jag inväntar bg3 istället mvh Arne (det vet jag är för mig iallafall)

Om du hänvisar till den ständigt missuppfattade yttrandefriheten så innefattar den även att du har rätt att bli kritiserad för din åsikt. Jag förstår bara inte poängen i att ens kommentera ”det här suger”. Vad är det du vill uppnå? Sover du bättre?

Medlem
Skrivet av dafuq:

Vad snackar du om ? Utveckla gärna varför du tycker det.

Det är min åsikt. Mer behöver jag egentligen inte utveckla:)
Men om du så gärna vill veta så tycker jag såna här spel ska spelas med kontroller i soffan och så man slipper en miljard uppdateringar med drivrutiner och operativsystem eller optimeringar som man stup i kvarten behöver ändra. Slipper också oroa sig över skit som ligger i bakgrunden och tar CPU-kräm.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är min åsikt. Mer behöver jag egentligen inte utveckla:)
Men om du så gärna vill veta så tycker jag såna här spel ska spelas med kontroller i soffan och så man slipper en miljard uppdateringar med drivrutiner och operativsystem eller optimeringar som man stup i kvarten behöver ändra. Slipper också oroa sig över skit som ligger i bakgrunden och tar CPU-kräm.

Har spelat pc med kontroll i soffan i över fem år nu eller i en skön kontorsstol med mus och tangentbord. Pc är inte krångel, pc är valmöjligheter.

Den som inte vill ändra några inställningar kan få en konsolifierad upplevelse via Geforce Experience. Windows 10 och 11 har ett Game mode som stänger av onödiga bakgrundsprocesser.

Låter som att dina fördomar mot pc är från 90-talet.

Medlem
Skrivet av vamp:

Har spelat pc med kontroll i soffan i över fem år nu eller i en skön kontorsstol med mus och tangentbord. Pc är inte krångel, pc är valmöjligheter.

Den som inte vill ändra några inställningar kan få en konsolifierad upplevelse via Geforce Experience. Windows 10 och 11 har ett Game mode som stänger av onödiga bakgrundsprocesser.

Låter som att dina fördomar mot pc är från 90-talet.

Då tycker vi olika:)

Medlem

Jag blev helt chockad när jag såg +750 000 samtidiga spelare på Steam i fredags kväll. Bara för PC-versionen alltså.

Jag hade tippat på 300 000 och att det i slutänden ska slå Dark Souls 3-försäljningen (10 miljoner ex på alla 3 plattformar) ganska tydligt, men med den här extremt starka försäljningsstarten tänker jag att det ju i slutänden nästan kan bli i klass med mammut-säljare som Witcher 3, Cyberpunk, Skyrim och Horizon (20-30 miljoner ex).

Tänka sig, för ett souls-spel som på riktigt är svårt och ganska hårt nichat till en viss typ av spelare, "hardcore gamers". En helt ofattbar framgång.

Nu njuter jag för fullt av att ha startat Elden Ring, men tanken på att framtiden är ljus för framtida spel av samma kaliber värmer mig.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag blev helt chockad när jag såg +750 000 samtidiga spelare på Steam i fredags kväll. Bara för PC-versionen alltså.

Jag hade tippat på 300 000 och att det i slutänden ska slå Dark Souls 3-försäljningen (10 miljoner ex på alla 3 plattformar) ganska tydligt, men med den här extremt starka försäljningsstarten tänker jag att det ju i slutänden nästan kan bli i klass med mammut-säljare som Witcher 3, Cyberpunk, Skyrim och Horizon (20-30 miljoner ex).

Tänka sig, för ett souls-spel som på riktigt är svårt och ganska hårt nichat till en viss typ av spelare, "hardcore gamers". En helt ofattbar framgång.

Nu njuter jag för fullt av att ha startat Elden Ring, men tanken på att framtiden är ljus för framtida spel av samma kaliber värmer mig.

Tror lösningen var att ge spelarna en mycket större möjlighet att gå att göra något annat när de stöter på ett hinder, när det i tidigare spel var väldigt svårt att veta exakt vad detta "annat" var, men ja, ett souls-spel som lyckats öppna upp sig för en större publik utan att göra något åt svårighetsgraden!

Hade aldrig gissat mest spelade spelet på steam!

Medlem

Jag har nu spelat ca 10 timmar av PC-versionen på Steam. Underbartspel, man upptäcker lite stutter precis när nått laddar men inte alls farligt eller game breaking.
Jag kör ett RTX 3070 så kanske ju bättre dator man har ju mindre stör stutter. Irriterande möjligtvis men inget som förstör.

Jag tycker spelet är hur bra som helst, jag har aldrig spelat Souls-spel tidigare men jag tycker det här är riktigt bra.
Ni som är osäkra bör testa. Tänk Breath of the wild fast mörkare, dystrare och "svårare" så klart.

Spelet är lite svårt ibland men man blir bättre, kontrollen var jag inte överens med i början men nu har jag stort sett vant mig. Jag tycker inte alls det är farligt att dö. Man respawnar ofta inte alls långt ifrån om man lyckats hitta en sån där site of grace som jag tycker finns lite här och var.
När man väl besegrar nån svår fiender känns det också väldigt belönande.

Är man nybörjare som jag och vill ha ett spel man bara plöjer igenom för att sen köra nästa spel, nej då är det nog inget för dig. Men jag väljer hellre få spel jag finner ger kvalitetstid än att avverka massa spel.

Jag ångrar inte att jag "föll för hypen" med Elden Ring
Jag hade i början inga planer alls på att skaffa spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kör ett RTX 3070 så kanske ju bättre dator man har ju mindre stör stutter. Irriterande möjligtvis men inget som förstör.

Jag kom ju direkt från bloodborne på ps4 med sin högst varierande performance, så jag har inte mycket att klaga över.

Men grejjen är väl att du med ditt mytologiska RTX 3070 säkert får lika mycket stutter och framepacing som jag med mitt 1080ti får, och jag sitter med allt maxxat i 1440p och 60fps.

Det har mycket att göra med vad man kan tolerera, vilket jag själv klarar av på grund av att jag tycker om spelet, men det är ju inget som folk ska behöva tolerera.

Medlem

Moderna open world spel kräver ju mycket av hårdvaran, då får man ju anpassa sig också. Byggde ny dator för två år sen, X570 moderkort, ryzen 3700xt, 16gb ram, 5600xt sapphire PCI 4, köpte till en NVMe m2 PCI 4 SSD sn850 2TB nu på senaste Blackfriday, 7000MB/s läshastighet.

Har spelat 16 timmar, får små små stutters när jag närmar mig kanten av ett område och den ska ladda in nästa, och i fighten med Tree Sentinel av någon anledning. Men i det stora hela har det varit helt problemfritt. Spelar på maximum, förutom SSAO medium, 4k ( Trixx boost 3264x1836, samma som 85% rendering resolution av 4k) HDR på 55tum Q90T. Inomhus 55fps, utomhus 32-45. Men det vsynkas ju automatiskt så i praktiken konstant 30 då naturligtvis, för ett sånt här spel så prioriterar jag den grafiska upplevelsen att se världen framför 60fps.

Men moderna open world spel som streamar texturer och data kräver ju mer av lagringsenheterna är gamla spel med små banor. Med Directx 12 DirectStorage så blir PCI 3 minimum och de här stutters kommer ju försvinna från moderna open world spel när texturerna laddas direkt ifrån hårddisken till grafikkortet utan att gå via ram och CPU.

Men med det sagt så är ju Elden Ring motorn samma trötta motor som From Software har använt länge nu.

Medlem

Jättebra spel. Mycket bättre än alla andra tidigare spel och nu tycker jag att de skall köra med open world format i framtiden.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av eld:

Tror lösningen var att ge spelarna en mycket större möjlighet att gå att göra något annat när de stöter på ett hinder, när det i tidigare spel var väldigt svårt att veta exakt vad detta "annat" var, men ja, ett souls-spel som lyckats öppna upp sig för en större publik utan att göra något åt svårighetsgraden!

Hade aldrig gissat mest spelade spelet på steam!

https://i.imgur.com/xMKssQv.png

Wow. Nästan surrealistiskt att det blev mest spelade ett litet tag.

Ja det kanske är överlag en aning lättare strider än i Dark Souls men klarsynt av dig att peka på friheten och valmöjlighterna som den stora faktorn som gör att Elden Ring nog upplevs mycket mer tillgängligt av "vanliga" gamers.

Jag tycker i så fall de lyckats perfekt med den designen. För mig känns det i stora hela lika utmanande som man förväntar av Soulsspel men att man inte känner att man "fastnar" så som man gjort i de andra. Man går och upptäcker nåt annat istället.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar