Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

14 timmar in nu. Bokstavligt talat älskar jag Elden Ring! Gillar att det alltid finns någonting att göra, nåt nytt att upptäcka. Tar den där bossen musten ur en? Då avvaktar man och gör nåt av de 1000 andra sakerna man kan göra. Elden Ring lever verkligen upp till mina förväntningar och man har bara knappt börjat. 😌

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är detta jag verkligen gillar med deras speldesign. Spelet är skitsvårt men man reglerar svårihetsnivån genom att utforska och levla upp. Vill man ha det riktigt svårt så kör man bossar direkt men vill man spela på easy så får man utforska och ge sig på lättare motstånd först innan man går på nya bossar. En väldigt tillfredsställande speldesign som gör att man alltid kan få en lagom svår utmaning.

Ja det är fantastiskt. Det finns ingen anledning att banka huvudet blodigt om man inte vill. Jag brukar ge det en ärlig chans en 5 gånger kanske. Ser jag att jag gör någon progress för varje försök så kan jag fortsätta. Men är det som att köra rakt in i en bergvägg så är det lika bra att ge upp för stunden, och återkomma när man fått i sig lite av farmors dunderhonung

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jo jag har fått tillgång till några miracles/incantations, har hittat en bok och ett par strö-spells. Inget av det är lightning dock, eller holy. Bara eld och svärta som offensiv skada. Men något sunlight blade-aktigt har jag inte sett ...

Jag har hittat en ash som har samma ikon som ett sunlight blade.
Och en NPC som säljer den.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag kör Bloodhound Fang. Curved greatsword. Det har blood loss buildup. Fokuserar på str och dex och lite annat. Brukar bli att man har 40-50 i allt sen i NG+++.

C-skalning på dex. Inte hittat någon bättre skalning. Allt verkar vara C och D?!

Hitta en hammare i Stormveil Castle som har B i str

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag har hittat en ash som har samma ikon som ett sunlight blade.
Och en NPC som säljer den.

Vart då? Speccar faith/str så är intresserad!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vart då? Speccar faith/str så är intresserad!

Nordöstra (tror jag) delen av Limgrave, en stad som är översvämmad. En bit innan staden står en NPC vid sidan av vägen och beklagar sig.

Medlem

Vad kör ni för builds allihop? Jag har gått all-in på styrka med en fjantigt stor hammare i ena handen och en sköld större än mig själv i den andra, men jag funderar på om jag inte ska börja uppgradera faith för i alla fall lite buffar och ranged om det skulle behövas. Har hittat några häftiga vapen som scalar med både str och faith.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vart då? Speccar faith/str så är intresserad!

Hur ser dina stats ut? Vad lägger du mest på, str eller faith?

Medlem

Hur är det på PC?
Jag tyckte Dark souls var så pass oresponsivt och konsolligt så jag spelade aldrig klart.

Tycker det är lite billigt att de praktiskt taget har kopierat souls rakt av också

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Vad kör ni för builds allihop? Jag har gått all-in på styrka med en fjantigt stor hammare i ena handen och en sköld större än mig själv i den andra, men jag funderar på om jag inte ska börja uppgradera faith för i alla fall lite buffar och ranged om det skulle behövas. Har hittat några häftiga vapen som scalar med både str och faith.

Jag kör på mestadels dex, plus lite str för att kunna använda vissa vapen. Började med Samurai, och växlar för tillfället mellan dual wield uchigatana, Bloodhound Fang, ett curved greatsword som skalar i huvudsak med dex. Plus en longbow. Har oxå en 100% phys sköld att ta till om det blir extra svårt. Har hittils funkat aldeles utmärkt. Margit och Godrik avklarade, samt en hel drös minibossar.

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Vad kör ni för builds allihop? Jag har gått all-in på styrka med en fjantigt stor hammare i ena handen och en sköld större än mig själv i den andra, men jag funderar på om jag inte ska börja uppgradera faith för i alla fall lite buffar och ranged om det skulle behövas. Har hittat några häftiga vapen som scalar med både str och faith.

Jag började med tanken att köra dex men har insett att jag har mer roligt med str vapen så nu har jag 22dex 22str vilket kanske inte är bäst men tanken är att bygga upp str efter detta för att få använda lite större vapen. Använder en enhandsyxa nu med sköld.

Kör inte några spells alls men lär säkert få ångra det i någon fight framöver.

Än så länge så känns det helt okej men hade nog varit lättare med tillgång till en del spells. Men kan inte ta alla stats då blir man bara dålig på allt är min känsla.

Str, vigor, endurance och inget mer dex på ett bra tag så ska det säkert gå 🤔

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Hur är det på PC?
Jag tyckte Dark souls var så pass oresponsivt och konsolligt så jag spelade aldrig klart.

Tycker det är lite billigt att de praktiskt taget har kopierat souls rakt av också

Kan bara tala för mig själv, och jag har inte haft nått strul överhuvudtaget med det tekniska. Inga stutters eller lagg för övrigt. Med undantag för ett enda ställe precis i början vid Tree Sentinell, där segar det ihop lite av någon anledning. I övrigt flyter det på väldigt bra. Lirar på en LG C9 55", började på 4k men fick sänka detaljerna till en mix av medium/high settings för att få stabila 60fps överallt, så valde att gå ner till 1440p, och kör allt på maximum istället. Lirar med en Xbox Elite Series v2 handkontroll och det är mycket responsivt. Specs, i5 11600k/32gb/RTX3070.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag började med tanken att köra dex men har insett att jag har mer roligt med str vapen så nu har jag 22dex 22str vilket kanske inte är bäst men tanken är att bygga upp str efter detta för att få använda lite större vapen. Använder en enhandsyxa nu med sköld.

Kör inte några spells alls men lär säkert få ångra det i någon fight framöver.

Än så länge så känns det helt okej men hade nog varit lättare med tillgång till en del spells. Men kan inte ta alla stats då blir man bara dålig på allt är min känsla.

Str, vigor, endurance och inget mer dex på ett bra tag så ska det säkert gå 🤔

Vad du har just nu är vad som kallas för en quality build. I regel levlar du inte dessa stats högre än till 40 då det kommer en softcap då.
Vilket dock utesluter spells om du inte vill offra skada på dina vapen. Det är dock möjligt att klämma in faith eller int så att det räcker till magic weapon eller faith varianten.

så när du sätter på en av dina weapon ashes väljer du quality. då scalear det med både STR och DEX.
Quality är en av de bästa buildsen för nybörjare och är generellt en av de starkaste i spelet.
De kan använda nästan alla vapen och gör bra skada.

FM-guru
F.d. Sisyr

Läst att PC-versionen av Elden Ring har diverse prestandaproblem. Hur krävande är spelet? Jag vet inte om någon här spelat typ Warhammer 3, men hur tungrott är Elden Ring i jämförelse med det? Är framför allt GPU jag tänker på (min flaskhals).

I värsta fall blir det väl att skaffa det till mitt gamla PS4, men jag spelar gärna i 60+ fps.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Läst att PC-versionen av Elden Ring har diverse prestandaproblem. Hur krävande är spelet? Jag vet inte om någon här spelat typ Warhammer 3, men hur tungrott är Elden Ring i jämförelse med det? Är framför allt GPU jag tänker på (min flaskhals).

I värsta fall blir det väl att skaffa det till mitt gamla PS4, men jag spelar gärna i 60+ fps.

Jag har inte spelat Warhammer så kan inte avgöra. Men ja, en del har haft prestandaproblem på PC, dock verkar det inte drabba alla. Bandai Namco/From har sagt att dom är medvetna om problemet och jobbar på en lösning. Jag har själv inte haft nått strul att tala om.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Läst att PC-versionen av Elden Ring har diverse prestandaproblem. Hur krävande är spelet? Jag vet inte om någon här spelat typ Warhammer 3, men hur tungrott är Elden Ring i jämförelse med det? Är framför allt GPU jag tänker på (min flaskhals).

I värsta fall blir det väl att skaffa det till mitt gamla PS4, men jag spelar gärna i 60+ fps.

Prestandaproblemen för mig har "enbart" varit FPS-drops ute i den öppna världen på vissa ställen, det känns som det är oftare när det regnar och är storm, kanske inbillar mig. Men stället jag springer runt just nu har jag haft 60 FPS nästintill konstant, verkar skilja sig var man är. Inomhus/dungeons har jag inga fps-drops alls.

Har inte lirat WH3 så kan inte jämföra, men låt oss säga att du har en bra prolle med minimum GTX980(eller likvärdigt) så kommer du klara dig, det går säkert med snäppet sämre GPU också skulle jag gissa. Det finns vissa inställningar som går att skruva ner utan att det syns negativt på det visuella.

Du kan ju köpa och testa via Steam, går ju att göra en refund annars.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nordöstra (tror jag) delen av Limgrave, en stad som är översvämmad. En bit innan staden står en NPC vid sidan av vägen och beklagar sig.

Sweet! Ska kolla läget!

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Hur ser dina stats ut? Vad lägger du mest på, str eller faith?

Mest i str just nu (20) men ska nog dra upp faithen (16). Försöker hitta en bra balans mellan vig/end/min/str/fatih.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Sweet! Ska kolla läget!

Ordade lite dåligt i första inlägget men det är alltså NPCn som börja sälja efter att du har utfört uppgiften han säger åt dig att inte göra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

Prestandaproblemen för mig har "enbart" varit FPS-drops ute i den öppna världen på vissa ställen, det känns som det är oftare när det regnar och är storm, kanske inbillar mig. Men stället jag springer runt just nu har jag haft 60 FPS nästintill konstant, verkar skilja sig var man är. Inomhus/dungeons har jag inga fps-drops alls.

Har inte lirat WH3 så kan inte jämföra, men låt oss säga att du har en bra prolle med minimum GTX980(eller likvärdigt) så kommer du klara dig, det går säkert med snäppet sämre GPU också skulle jag gissa. Det finns vissa inställningar som går att skruva ner utan att det syns negativt på det visuella.

Du kan ju köpa och testa via Steam, går ju att göra en refund annars.

Hade inte ens tänkt så långt som att man kan bruka sig av Steams refund.... Så blir det förstås.

Medlem

Spelat en timme nu och...

Satan, ska det vara så här svårt? Eller gör jag något fel. Jag har kommit till ruinerna och hittat svärdet i kistan. Jag läste något meddelande om att utforska ruinerna vidare. Men det är ju omöjligt att försvara sig och döda dom vakterna?

Jag försöker smyga mig på dom. Men deras attacker går ju inte att värja sig emot. Dör tamejfan hela tiden...

Detta är mitt första Souls spel, men ska det vara så här svårt redan i det allra första man gör i spelet bådar det inte gott för vad som kommer senare...

Vad är det jag missar...?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Spelat en timme nu och...

Satan, ska det vara så här svårt? Eller gör jag något fel. Jag har kommit till ruinerna och hittat svärdet i kistan. Jag läste något meddelande om att utforska ruinerna vidare. Men det är ju omöjligt att försvara sig och döda dom vakterna?

Jag försöker smyga mig på dom. Men deras attacker går ju inte att värja sig emot. Dör tamejfan hela tiden...

Detta är mitt första Souls spel, men ska det vara så här svårt redan i det allra första man gör i spelet bådar det inte gott för vad som kommer senare...

Vad är det jag missar...?

Kan förstå att det är svårt såhär i början, särskilt om man aldrig spelat något av de tidigare "soulsborn"-spelen. Dom skiljer sig markant från andra hack'n'slash, och spel typ AC Valhalla osv. Man behöver lära sig att läsa fiendens attackmönster och anpassa sin strategi där efter. Och aldrig bli "greedy" och försöka få in mer än ett eller två attacker. Allra enklast i början när man e ovan är nog köra sword and board, då kan du blocka, parry och kontra. Sen ska du absolut utnyttja stealth, smyg dig på en fiende bakifrån crouched, lock on på fiende och stå helt still nära och gör en light attack så "lönnmördar" du de flesta normala fiender. Just dom där soldaterna i ruinen kan du lönnmörda i stort allihop med rätt timing, bortsett från riddaren som patrulerar längs med vägen. Se oxå till att du inte har mer än medium equiment load för då får du en väldigt seg dodge med minimala i-frames. Medium dodge har average i-frames så med rätt timing kan du dodge attacker och ta noll skada. Practice makes perfect

Medlem
Skrivet av Marooned:

Spelat en timme nu och...

Satan, ska det vara så här svårt? Eller gör jag något fel. Jag har kommit till ruinerna och hittat svärdet i kistan. Jag läste något meddelande om att utforska ruinerna vidare. Men det är ju omöjligt att försvara sig och döda dom vakterna?

Jag försöker smyga mig på dom. Men deras attacker går ju inte att värja sig emot. Dör tamejfan hela tiden...

Detta är mitt första Souls spel, men ska det vara så här svårt redan i det allra första man gör i spelet bådar det inte gott för vad som kommer senare...

Vad är det jag missar...?

Lär dig deras attackmönster.
Använder du sköld och svärd så håll upp skölden och parera deras attacker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Marooned:

Spelat en timme nu och...

Satan, ska det vara så här svårt? Eller gör jag något fel. Jag har kommit till ruinerna och hittat svärdet i kistan. Jag läste något meddelande om att utforska ruinerna vidare. Men det är ju omöjligt att försvara sig och döda dom vakterna?

Jag försöker smyga mig på dom. Men deras attacker går ju inte att värja sig emot. Dör tamejfan hela tiden...

Detta är mitt första Souls spel, men ska det vara så här svårt redan i det allra första man gör i spelet bådar det inte gott för vad som kommer senare...

Vad är det jag missar...?

Mycket handlar om att lära sig stridernas tempo och att du visar disciplin med dina utfall, även när det gäller "vanliga" fiender. Jag föreslår att du övar på en av de ensamma soldaterna där i början och tar dig tid att lära dig blocks, rolls och olika attacker.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av nixpix:

Jag kör på mestadels dex, plus lite str för att kunna använda vissa vapen. Började med Samurai, och växlar för tillfället mellan dual wield uchigatana, Bloodhound Fang, ett curved greatsword som skalar i huvudsak med dex. Plus en longbow. Har oxå en 100% phys sköld att ta till om det blir extra svårt. Har hittils funkat aldeles utmärkt. Margit och Godrik avklarade, samt en hel drös minibossar.

Kör i stort samma build som dig, riktigt roligt. Dual wielda uchigatana är superroligt. Funderar på att använda light armor ett tag och bli bättre på att ninjarulla. Nu växlar jag till sköld så fort det blir lite svårt, men hade velat bli bättre på att våga rulla istället för att blocka.

Medlem

Vad är det för fördel att bära ett vapen som skalar med vissa attribut?
Jag spelar confessor men känner mig svag, valde det för man kunde hela sig och ha en sköld från start. Vad det gjorde för nytta vet jag inte

Blockar en sköld alla attacker?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för fördel att bära ett vapen som skalar med vissa attribut?
Jag spelar confessor men känner mig svag, valde det för man kunde hela sig och ha en sköld från start. Vad det gjorde för nytta vet jag inte

Blockar en sköld alla attacker?

Om jag fattat det rätt så är det din "scaling-dmg" som står bakom + tecknet av din main damage.
Så om du pumpar in strength med dina skillpoint så kommer den att öka om du kör ett vapen som skalar med strength.
Jag kan dock inte scaling-listan, men har för mig att S är bäst, vet inte hur det ser ut innan? Någon annan som kan svara på det?

På varje sköld så kan du se stats för hur mycket den blockar, om den visar 100 på physical så blockar den 100% av den fysiska skadan. Men då kanske det står 55 på fire, vilket då gör att den blockar 55% av skadan från eld.

Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar här

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för fördel att bära ett vapen som skalar med vissa attribut?
Jag spelar confessor men känner mig svag, valde det för man kunde hela sig och ha en sköld från start. Vad det gjorde för nytta vet jag inte

Blockar en sköld alla attacker?

Olika sköldar blockerar olika mycket, står i sköldens stats om den blockerar ex 80% physical (alltså 80% av skadan attacken gör), eller 100% (alltså all skada). Större och tyngre sköldar blockerar mer, men väger mer och är klumpigare. Jag försöker köra med sköldar som blockerar 100, men samtidigt inte är så tunga att jag inte kan rulla snabbt utan att ha allt för lätt rustning.

Så som jag tolkar det: Vapen som skalar c i dex blir starkare än de vapen som skalar d i dex när du levlar dex. Så om du har en str build är det bra att ha vapen som skalar bra med str, om du uppgraderar vapnen kan du förändra vilka stats de skalar med. Vet inte om det är helt rätt beskrivet eller uppfattat, men så jag tolkar det.

Medlem
Skrivet av jonmlr:

Om jag fattat det rätt så är det din "scaling-dmg" som står bakom + tecknet av din main damage.
Så om du pumpar in strength med dina skillpoint så kommer den att öka om du kör ett vapen som skalar med strength.
Jag kan dock inte scaling-listan, men har för mig att S är bäst, vet inte hur det ser ut innan? Någon annan som kan svara på det?

På varje sköld så kan du se stats för hur mycket den blockar, om den visar 100 på physical så blockar den 100% av den fysiska skadan. Men då kanske det står 55 på fire, vilket då gör att den blockar 55% av skadan från eld.

Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar här

Skrivet av Pizzapie:

Olika sköldar blockerar olika mycket, står i sköldens stats om den blockerar ex 80% physical (alltså 80% av skadan attacken gör), eller 100% (alltså all skada). Större och tyngre sköldar blockerar mer, men väger mer och är klumpigare. Jag försöker köra med sköldar som blockerar 100, men samtidigt inte är så tunga att jag inte kan rulla snabbt utan att ha allt för lätt rustning.

Så som jag tolkar det: Vapen som skalar c i dex blir starkare än de vapen som skalar d i dex när du levlar dex. Så om du har en str build är det bra att ha vapen som skalar bra med str, om du uppgraderar vapnen kan du förändra vilka stats de skalar med. Vet inte om det är helt rätt beskrivet eller uppfattat, men så jag tolkar det.

Tack för era svar.. får kötta vidare.
Vilket bra spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

På tal om det, ibland när jag jämför två vapen som båda har D i str och dex, så kan det ändå lysa blått eller rött på D även om det andra vapnet också har D i de kategorierna. Någon som vet varför?

Skriv svar