Elden Ring-patch fixar pc-prestanda och PS5-sparbugg

Robot
Elden Ring-patch fixar pc-prestanda och PS5-sparbugg
Medlem

Då ere dags att börja!


signatur

//monster

Gnällkuk

Oj, länge sedan man såg spel som hade det problemet på PC där den inte använde gpun i vissa lägen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Startade upp spelet och märkte skillnad direkt (haft lite stutter emellanåt när det laddat in osv), tummen upp FromSoftware, fantastiskt spel i övrigt.

Medlem

Har också haft en bugg i att då man avslutar en npc-konversation, alltså klickar "ok" (el. dyl.) för sista gången så hoppas npc:ns sista svar över. Man hör en tiondels sekund av dennes sista svarsreplik, sen avslutas det med npc:ns fullständiga avskedsreplik.

Medlem

Sjukt bra spel. Finns jättemycket att upptäcka.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Medlem

Ingen skillnad på prestanda här, PC med 1080 Ti.

Medlem

Hmm.. Spelade spelet felfritt igår. Stora stutterproblem idag. Undrar om patchen har förvärrat något för mig.

Medlem

Hur går det med native Ultrawide stöd?

Gen
Medlem

Ska bli kul att testa patchen.

Önskar att Dash var ett eget kommando så man kunde binda om det till en annan knapp.

Medlem

Gick in till närmsta bossen för att prova, ser hur den förbereder för ett slag... spelet fryser och jag tokdör när det släpper. :/

Får prova mer sen, men första intrycket är att ingenting har förändrats.

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Hur går det med native Ultrawide stöd?

Är nog bara att glömma. Fromsoftware har aldrig optimerat sina spel till PC. Men det kommer förmodligen en mod förr eller senare.

Medlem

Ska genast in och testa


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har aldrig haft några större problem. I vissa områden har FPS:en sängts några sekunder från 60 till ca 30FPS och ibland har det fryst på ett sätt som liknar lagg(?). Det har dock inte stört mig nämnvärt. Efter patchen idag märker jag dessvärre ingen som helst skillnad. Jag stöter fortfartande på samma problem, på samma sätt som tidigare.

Men spelet är för övrigt fantastiskt


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Är nog bara att glömma. Fromsoftware har aldrig optimerat sina spel till PC. Men det kommer förmodligen en mod förr eller senare.

kan nämna att jag själv kör med programmet flawless widescreen, kör ändå bara offline så man måste in och stänga av lite grejer för att det ska funka. Widescreen i ca 80-100fps med mitt 3070ti. Dock hamnar HUD:en lite halvt emellan men inget som stör. Kan även tipsa om en pause mod också, funkar exemplariskt vid spontana blöjbyten på avkomman under tuffa bossfighter

Medlem

Nu har jag testat.

Jora!
Spelet flyter bra mycket bättre nu! Härligt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har inte upptäckt några problem nästan med ps4-versionen. Förutom att ibland om jag blir summoned samtidigt som jag ändrar min equipment så fryser sig spelet. Och jag blir utloggad emellanåt. Men det är nog mer ett serverproblem.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag har aldrig haft några större problem. I vissa områden har FPS:en sängts några sekunder från 60 till ca 30FPS och ibland har det fryst på ett sätt som liknar lagg(?). Det har dock inte stört mig nämnvärt. Efter patchen idag märker jag dessvärre ingen som helst skillnad. Jag stöter fortfartande på samma problem, på samma sätt som tidigare.

Men spelet är för övrigt fantastiskt

Har exakt samma upplevelse som du, har små drops ibland, det har frusit till typ 2 gånger under mina 15 timmar, men annars fungerar det super. Har dock inte märkt att det blivit bättre med gårdagens patch.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

När jag spelade igår (på ps5) så kändes det som att jag hade mer framedrops än jag haft tidigare. Innan har det bara varit smått stutter ute på öppna fält, men igår var det även inne i grottor. Kanske bara min ps5 som var trött på alla mina timmar i Elden Ring

Medlem

Hade hoppats på att dom patchat bort den sjukt störiga "auto-turn" funktionen på kameran när man rör sig. Får oftare fajtas mot dålig kamera än mot monstren. Tangentbord + mus på PC.

Som oftast är spelet: 5/5.
Så fort kameran bestämmer sig att den är chef: 1/5.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Hade hoppats på att dom patchat bort den sjukt störiga "auto-turn" funktionen på kameran när man rör sig. Får oftare fajtas mot dålig kamera än mot monstren. Tangentbord + mus på PC.

Som oftast är spelet: 5/5.
Så fort kameran bestämmer sig att den är chef: 1/5.

Inte för att försvara FromSoftware men det är rätt tydligt att alla souls-spel är gjorda för att spelas med kontroll, dem tidigare titlarna var nästan omöjliga att köra med mus och tangentbord och har inte tyckt ds3 och elden ring varit någon höjdare på den fronten heller. Just för att kameran blir så skum

1
Skriv svar