Drifting-strul i Steam Deck ska ha patchats bort

Robot
Drifting-strul i Steam Deck ska ha patchats bort

Fixat! Hävdar åtminstone Valve.

#steam-deck, #valve


eld
Medlem

Alla joysticks har lite drifting, finns inget som perfekt centrering, men det är just det deadzone settings är till för vilket låter som det som gick snett här.

Men sen blir ju denna drifting större med tiden om man har otur, dock så verkar ju steamdeck låta dig sätta egna deadzones vilket är till en fördel.

Medlem

Kan man kalibrera i mjukvaran så ska det inte vara nått problem.
notis, jag bytte joystick i 2 av mina joycon, det var drifting direkt men det räckte med att kalibrera så blev det perfekt.

Varför jag bytte joystickarna var inga pga drifting i början utan pga en råkade tappa switchen så den landade på spakarna, det gjorde att dom pajjade och trodde dom var intryckta hela tiden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Alla joysticks har lite drifting, finns inget som perfekt centrering, men det är just det deadzone settings är till för vilket låter som det som gick snett här.

Men sen blir ju denna drifting större med tiden om man har otur, dock så verkar ju steamdeck låta dig sätta egna deadzones vilket är till en fördel.

Sen är det ju också väldigt lätt att byta joysticks på Steam Deck:en jämfört med många andra kontroller Borde finnas en del tredjepartstillverkare som släpper delar inom kort tid.

Skrivet av eld:

Alla joysticks har lite drifting, finns inget som perfekt centrering, men det är just det deadzone settings är till för vilket låter som det som gick snett här.

Men sen blir ju denna drifting större med tiden om man har otur, dock så verkar ju steamdeck låta dig sätta egna deadzones vilket är till en fördel.

Hade jag varit produktansvarig så hade jag använt accelerometrarna för att korrigera eventuell drift.
Om en joystick ger lite smått utslag åt ett visst håll flera gånger men accelerometern märker känner inte någon rörelse, alltså att Decken ligger still och används inte, så utökar man deadzonen åt det hållet.

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Hade jag varit produktansvarig så hade jag använt accelerometrarna för att korrigera eventuell drift.
Om en joystick ger lite smått utslag åt ett visst håll flera gånger men accelerometern märker känner inte någon rörelse, alltså att Decken ligger still och används inte, så utökar man deadzonen åt det hållet.

Problemet är väl om man hade en sån automatisk kalibrering att någon kanske rör sin joystick medans steamdecken ligger helt stilla.

Men det behövs inte som tur är, när man kalibrerar så kan man se rörelserna när man inte rör joysticks och sätta deadzone efter behov! Jag har för mig att det är så det fungerar i nuvarande Steam.

Medlem

Vad är värt att fixa. Ny laptop eller steam deck? Min nuvarande gaming-laptop fungerar lika bra nu som för 5 år sen men prestandan gentemot nyare grafiktunga spel lämnar nog en del att önska. Men i övrigt är den fortfarande pigg då jag tar väl hand om den.

eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Vad är värt att fixa. Ny laptop eller steam deck? Min nuvarande gaming-laptop fungerar lika bra nu som för 5 år sen men prestandan gentemot nyare grafiktunga spel lämnar nog en del att önska. Men i övrigt är den fortfarande pigg då jag tar väl hand om den.

Det beror väldigt mycket på. Letar du efter något med samma prestanda så kommer det kosta lite mer än en steamdeck att köpa en laptop, men vill du ha kraftfullare än steamdeck så är det en laptop du vill ha.

Medlem
Skrivet av eld:

Det beror väldigt mycket på. Letar du efter något med samma prestanda så kommer det kosta lite mer än en steamdeck att köpa en laptop, men vill du ha kraftfullare än steamdeck så är det en laptop du vill ha.

Hur är prestanda på steamdeck. Klarar den Cyberpunk 2077 t.ex.? (Fast helst vill jag mest lira Elden Ring, Dark Souls 2 & 3 on the go, har 1an på switch)

eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Hur är prestanda på steamdeck. Klarar den Cyberpunk 2077 t.ex.? (Fast helst vill jag mest lira Elden Ring, Dark Souls 2 & 3 on the go, har 1an på switch)

Elden ring och alla tidigare spelen kör riktigt bra på steamdeck, cyberpunk kommer upp i stabila 30+ FPS men då snackar vi lägsta inställningarna.

Gå in på Youtube och sök efter spelen och steamdeck så hittar du exempel!

Medlem
Skrivet av eld:

Elden ring och alla tidigare spelen kör riktigt bra på steamdeck, cyberpunk kommer upp i stabila 30+ FPS men då snackar vi lägsta inställningarna.

Gå in på Youtube och sök efter spelen och steamdeck så hittar du exempel!

Well, fortfarande bättre än min laptop som knappt lär komma över 10 - 15 😅

eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Well, fortfarande bättre än min laptop som knappt lär komma över 10 - 15 😅

Då kan det vara värt det! om du lyckas få tag på en detta år

Medlem
Skrivet av eld:

Då kan det vara värt det! om du lyckas få tag på en detta år

Lär vara lättare än att få tag på en PS5 iaf 😏

1
Skriv svar